با این خوراکی های مفید در روزهای آلوده از خودتان محافظت کنید

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود در روزهای آلوده لبنیات، میوه، سبزیجات، مایعات، مواد حاوی فیر، امگا3 و ضد التهابی به مقدار فراوان مصرف کنند.
کد خبر: ۶۳۷۷۰
تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ - 19 December 2017
به گزارش روزپلاس، دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم غذایی با توجه به تشدید آلودگی هوا در تهران در خصوص راه‌های مقابله با عوارض آلاینده‌ها بر سیستم ایمی بدن به کمک مواد غذایی، یادآور شد: در مرحله اول به افراد به خصوص گروه‌های حساس (بیماران قلبی، ‌ریوی، سالمندان و کودکان) توصیه می‌شود، تا حد امکان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند اما در مواردی اگر افراد ناچار به خارج از منزل شدند، باید حتما از ماسک‌ فیلتر‌دار استفاده کنند.

وی افزود: به افرادی که در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند، توصیه می‌شود حتما با مصرف مواد غذایی مفید تاثیر آلودگی‌ها را بر سیستم ایمنی بدن کاهش دهند.

در روزهای آلوده لبنیات مصرف کنید

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه افراد در روزهایی که هوا آلوده است باید مصرف لبنیات را افزایش دهند، یادآور شد: مصرف لبنیات از جمله شیر، دوغ، پنیر، کره و ... می‌تواند به میزان قابل توجهی تاثیر مواد آلاینده بر سیستم ایمنی را کاهش دهد، زیرا این مواد درون بدن با آلاینده‌‌های پیوند برقرار می‌کند و به راحتی آن را از طریق ادرار دفع می‌‌کند

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را فراموش نکنید

جعفریان با بیان اینکه مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نیز در کاهش تاثیر آلاینده‌ها موثر است، تصریح کرد: مصرف موادی مانند میوه، سبزیجات، نان‌های سبوس‌دار صنعتی، انواع مغزها، دانه‌ها و حبوبات که حاوی مقادیر بسیاری فیبر است، نقش بسزایی در کاهش تاثیر آلاینده بر سیستم ایمنی بدن دارد و مانع ورود آن به بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی خاطرنشان کرد: سبزیجات تیره از جمله کلم بروکلی، کلم، کاهو، اسفناج و سبزیجات رنگی مثل هویج و کدو تنبل به دلیل داشتن فیبر بالا و ویتامین C و E در دفع آلاینده‌های محیطی تاثیر چشمگیری دارد.

وی افزود: مصرف مواد لبنی و حاوی فیبر تا زمانیکه آلاینده‌ها، سیستم ایمنی بدن را درگیر نکرده باشد می‌تواند تاثیر چشم‌گیری داشته باشد، اما زمانیکه که آلودگی بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشت به افراد توصیه می‌شود علاوه بر این مواد سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارد، استفاده کنند.

مقابله با تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی

جعفریان با بیان اینکه مواد غذایی ضد التهابی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود برای بهره‌وری از این خاصیت مواد غذایی حاوی اُمگا 3، مرکبات، توت، تمشک، زغال اخته، سیر، گوجه فرنگی، زنجیل، انواع دانه‌ها مانند تخم شربتی و خرفه و انار مصرف کنند.

به گفته وی، مصرف انار تاثیر بسزایی در کاهش تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین مصرف این میوه به تمام افراد به خصوص در این فصل توصیه می‌شود.

امگا‌ 3 بخورید اما به اندازه

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی بیان کرد: افراد می‌توانند اُمگا 3 مورد نیاز خود را به کمک مصرف انواع ماهی‌های دریای آزاد مانند ماهی سالمون، ساردین و تُن دریافت کنند. هم‌چنین سویا و گردو نیز منبع بسیار خوبی برای اُمگا 3 است.

به گفته جعفریان، افراد می‌توانند در روزهای آلوده برای تهیه وعده‌های غذایی از روغن سویا که دارای مقادیر بسیاری اُمکا 3 است، استفاده کنند.وی یادآور شد: افراد می‌توانند با مصرف مواد فوق و کاهش قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، تاثیر آلاینده‌ها بر سیستم ایمنی را کاهش دهند.

آلایندة‌ها را با مصرف مایعات دفع کنید

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هم‌چنین به افراد توصیه می‌شود در روزهایی که هوا آلوده است مایعات به خصوص آب را بیشتر مورد استفاده قرار دهند، زیرا مصرف مایعات باعث افزایش تعداد دفعات و حجم ادرار و خارج شدن مواد آلاینده‌ها از بدن می‌شود.

مصرف فست‌فود در روزهای آلوده ممنوع

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: به افراد توصیه می‌شود افراد در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد از مصرف مواد غذایی که حاوی مواد افزودنی است، سوسیس و کالباس و فست‌فودها به شدت خودداری کنند، زیرا مصرف این مواد مانع دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود و در گذر زمان موجب بروز عوارض متعددی از جمله عوارض گوارشی در فرد می‌شود.

آنا

سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

این کشور مشتری زعفران ایران است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار