بررسی/

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

سریال‌های ژانر جنایی معمولاً کوتاه هستند و به چند فصل کشیده نمی‌شود. علاوه بر این حقیقت آشکار که بعد از حل شدن یک جنایت احتمالاً جایی برای پیشروی در داستان وجود ندارد.
کد خبر: ۲۹۵۳۲۰
تاریخ انتشار:۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳ - 05 May 2024

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

به گزارش روز پلاس، ژانر جنایی امروزه به یکی از محبوب‌ترین ژانرهای مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل شده است. شبکه‌ی نتفلیکس پر از سریال‌هایی با این ژانر است. اچ‌بی‌او هم اخیرا به یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های جنایی خود، «کارآگاه واقعی» بازگشته است و در سایر سرویس‌های استریمینگ هم همواره زمانی که یک سریال جنایی جدید منتشر می‌شود، می‌توان افزایش بیننده‌های آن را به عینه دید. سریال‌های ژانر جنایی فارغ از این که مرتبط به جنایات واقعی باشد یا نباشد، کوتاه باشد یا بلند، توانایی بالایی در جذب بینندگان دارد و حتی کسانی را که به‌طور کلی قسمت‌های مختلف سریال را با فاصله تماشا می‌کنند، وادار به تماشای متوالی تمام سریال می‌کند. بینندگان می‌خواهند هرچه زودتر متوجه شوند چه کسی مجرم است و قادر به انجام چنین کارهای وحشتناکی است.

ولی نکته‌ی جالب این است که سریال‌های ژانر جنایی معمولاً کوتاه هستند و به چند فصل کشیده نمی‌شود. علاوه بر این حقیقت آشکار که بعد از حل شدن یک جنایت احتمالاً جایی برای پیشروی در داستان وجود ندارد (با چند استثناء)، تک فصلی بودن این سریال‌ها به شرکت‌های تهیه کننده فرصت می‌دهد که در طی یک فصل موفقیت بزرگی را تجربه کنند و بینندگان هم در طرف دیگر صفحه نمایش، بدون اینکه مجبور باشند منتظر بمانند، از داستانی کامل لذت خواهند برد.

با توجه به این نکته، تصمیم گرفتیم بهترین‌ سریال‌های جنایی کوتاه یا مینی‌سریال‌های جنایی با بالاترین امتیاز که تماشای آن‌ها به زمان زیادی احتیاج ندارد را معرفی کنیم. بعضی از این سریال‌ها قبل از این که به خودتان بیایید تمام می‌شوند و بعضی دیگر شما را در یک حالت ترس خالص باقی می‌گذارند. اما نکته‌ی مشترک درمورد تمام آن‌ها این است که شما قادر خواهید بود این سریال‌های جنایی را در یک روز ببینید.

۱.‌ پرنده‌ی سیاه (Black Bird)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • خالق سریال: دنیس لهان
  • بازیگران: تارون اجرتون، تارون اجرتون، پال والتر هاوزر، سپیده معافی، گرگ کینر، ری لیوتا
  • تعداد قسمت‌ها: ۶ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰

مجموعه تلویزیونی «پرنده‌ی سیاه» شبکه اپل تی‌وی داستان جیمی کین، ستاره فوتبال سابق که به جرم و جنایت مشغول شده و در حین آخرین عمل مجرمانه‌اش توسط پلیس دست‌گیر می‌شود، روایت می‌کند. دادگاه برای جیمی خوب پیش نمی‌رود و در انتها او به چندین سال زندان محکوم می‌شود. اما  اف بی آی با یک پیشنهاد سر می‌رسد: اگر جیمی بتواند یک مجرم محکوم به قتل را وادار به اعتراف به جرایم دیگرش کند، آزاد می‌شود. کین با این معامله موافقت می‌کند و برای نجام ماموریتش به زندان دیگری منتقل می‌شود. او در این زندان با لری هال، مرد جذاب و به ظاهر معصومُ که رازی تاریک را پنهان کرده است،‌ ارتباطی دوستانه برقرار می‌کند تا بتواند آن راز را برملا کند.

«پرنده‌ی سیاه» که توسط جنایی نویس معروف دنیس لهین ساخته شده، بیشتر به دلیل ایفای نقش دو بازیگر مرکزی خود تحسین شده است. اجرای تارون اجرتون در نقش کین شناخته شدن او به عنوان یکی از با استعدادترین بازیگران جوان امروزی را تایید می‌کند. پال والتر هاوزر هم در این سریال بهترین اجرای زندگی خود و شاید بهترین اجرای تلویزیونی در طول ۱۰ سال گذشته را ارائه می‌دهد.

هاوزر به نحو احسنت به این هیولا زندگی ‌بخشیده و تصویری واضح از هیولایی به ظاهر بی‌گناه که درحال ارتکاب کارهایی وحشتناک دستگیر شده در ذهن مخاطبان حک می‌کند. این سریال در شش قسمت منتشر شده است که روندی فوق‌العاده سریع دارد و کاملاً انتظار شما از سریالی در ژانر جنایت واقعی را برآورده خواهد کرد! بله این سریال جذاب بر اساس داستان واقعی زندگی  لری هال و نقش جیمی کین در وادار کردن او به اعتراف ساخته شده است.

۲. دفاع از جیکوب (Defending Jacob)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۰
  • خالق سریال: ‌مارک بامیک
  • بازیگران: ‌کریس ایوانز،‌ میشل داکری، جیدن مارتل، چری جونز، پابلو شرایبر، بتی گابریل،‌ سکینه جعفری، جی. کی. سیمونز
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۰ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۸ از ۱۰

سریال کوتاه «دفاع از جیکوب» بر اساس کتاب ویلیام لندی با همین نام ساخته شده و داستان آندی و لوری باربر، والدین جیکوب باربر، را روایت می‌کند که اتفاق وحشتناکی را تجربه می‌کنند: جیکوب رسماً به قتل متهم شده و به عنوان یک بزرگسال محاکمه می‌شود. آندی، وکیل نیابتی این خانواده، برای نجات جیکوب از موقعیت دشواری که در آن قرار گرفته تمام تلاش خود را می‌کند، اما در ابتدا تمام شواهدی که پیدا می‌کند به این اشاره دارد که جیکوب نقشی در این قتل داشته است. آنچه در ادامه سریال اتفاق می‌افتد، تلاش این سه نفر برای اثبات بیگناهی جیکوب و قانع کردن دادگاه است.

این سریال هشت قسمتی بهترین درام حقوقی است که احتمالا به این دلیل که چندان مورد تحسین قرار نگرفت،‌ تماشای آن را از دست داده‌اید. با این حال «دفاع از جیکوب» با بازی‌های چشمگیر کریس اوانز، جیدن مارتل، میشل داکری، جی. کی. سیمونز و دنیل هنشال قطعا ارزش تماشا را دارد.

این سریال شما را تا آخرین لحظه کنجکاو نگه می‌دارد و همین صحنه پایانی هم هست که باعث دو دستگی مخاطبان این سریال شد. بعضی از مخاطبان چندان از پایان باز سریال راضی نبوده‌اند، اما باز هم باید گفت که «دفاع از جیکوب» در دسته برنامه‌هایی با پایان‌های باز قرار داردکه واقعاً ارزش دیدن دارند.

۳. زیر پرچم بهشت (Under the Banner of Heaven)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۲
  • خالق سریال:‌ داستین لنس بلک
  • بازیگران: ‌اندرو گارفیلد، سم ورثینگتون،‌ دیزی ادگار جونز، دنیر گوخ، وایت راسل،‌ بیلی هوول، کلوئی پیری، روری کالکین
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۷ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۸۶ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۵ از ۱۰

سریال «زیر پرچم بهشت» ما را به یوتا می‌برد، جایی که مورمونیسم به یک جنبش مذهبی بزرگ تبدیل شده است و برچسب‌گذاری LDS در واقع همه‌جا هست. کاراگاه جب پیر هم خود را کاراگاه LDS می‌خواند و با وسوال به دنبال اجرا شدن قوانین است. اما این روند برای او تنها تا زمانی ادامه دارد که شروع به تحقیق درباره قتل وحشتناک برندا رایت لافرتی و فرزندش، اریکا، می‌کند. این تحقیقات باعث می‌شود تا پیر ارتباط عمیق این قتل‌ها به مذهبی که به آن باور دارد و روش‌های افراطی آن را ببیند.

این مینی‌سریال بر اساس کتاب بسیار موفق جان کراکاور با همین نام ساخته شده. درامی جنایی که ضرب‌آهنگ داستان خود را در یک روند آهسته و پیوسته حفظ می‌کند و در عین حال با ترکیب آن به زیبایی با داستان‌هایی از گذشته، بینندگان را با دنیای مخفی که تحقیقات در آن انجام می‌شود، آشنا کند.

برخلاف آنچه برخی جنبش‌های مذهبی ادعا کردند، اتفاق مناقشه برانگیزی در طول سریال نمی‌افتد ولی بازی وایت راسل، اندرو گارفیلد، دیزی ادگار-جونز و روری کالکین فوق‌العاده است. اگر از تماشای سریال‌های جنایی مربوط به فرقه‌ها لذت می‌برید، باید حتما تماشای«زیر پرچم بهشت» را در برنامه‌ی خود بگذارید.

۴. آن شب (The Night Of)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۶
  • خالق سریال: ‌ریچارد پرایس، استیون زایلیان
  • بازیگران: جان تورتورو، ریز احمد، مایکل کی ویلیامز، بیل کمپ، جینی برلین، پیمان معادی
  • تعداد قسمت‌ها: ‌‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۴ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸.۴ از ۱۰

یکی از بهترین سریال‌های جنایی سال‌های اخیر، در «آن شب» همه چیز از ملاقات ناگوار ناز خان با یک دختر زیبا به اسم آندریا شروع می‌شود. ناز یک دانشجوی جوان و خجالتی پاکستانی-آمریکایی است و با والدینش در نیویورک زندگی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد تاکسی پدرش را برای رفتن به یک مهمانی قرض بگیرد. وقتی آندریا سوار ماشین می‌شود به ناز پیشنهاد می‌دهد تا یک مهمانی خصوصی داشته باشند. اما روز بعد، ناز کنار جسد خونین آندریا بیدار می‌شود و هیچ ایده‌ای ندارد که شب قبل چه اتفاقی افتاده. در ادامه شاهد جریان رسیدگی به این پرونده در سیستم قضایی هستیم که برخلاف آنچه باید، ناز را قبل از اثبات جرمش تنها به دلیل تبارش، بی‌گناه نمی‌داند.

ریز احمد به دلیل بازی در این مینی سریال هشت قسمتی، برنده‌ی جایزه امی شده است و یکی از بهترین بازیگری‌های دوران مدرن تلویزیون را به نمایش گذاشت. «آن شب» بررسی عمیقی از تعصب و جانب‌داری، نژادپرستی و اصول استقلال فردی از زاویه دید مردی است که چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر سیستم قضایی که او را محاکمه می‌کند، ندارد. ناز از یک مرد بی‌گناه به کسی تبدیل می شود که گناهش در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و الویتش زنده ماندن است. تنها امید ناز وکیلش با بازی فوق‌العاده جان تورتورو است که وقتی نشانه‌هایی از بی‌گناهی ناز بدست می‌أورد، تصمیم می‌گیرد بر همین أساس پرونده را بدست بگیرد.

۵. چیزهای تیز (Sharp Objects)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۸
  • خالق سریال: ‌مارتی نوکسون
  • بازیگران: ‌ایمی آدامز،پاتریشیا کلارکسون،کریس مسینا، الیزا اسکانلن، مت کریون، هنری چرنی، تیلر جان اسمیت، مدیسون دونپورت،‌ میگل ساندووال، ویل چیس
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۲ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸ از ۱۰

«چیزهای تیز» داستان کامیل پریکر، خبرنگار جنایی با مشکلات درونی و گذشته‌ای مبهم است که تصمیم می‌گیرد به ویند گپ بیاید، جایی که یک قتل وحشتناک رخ داده است. او که به تازگی از یک موسسه روانپزشکی مرخص شده است، در راستای تحقیقاتش در راستای پیدا کردن قاتل دو دختر جوان با گذشته خود و سنت‌های خانواده‌اش روبرو می‌شود و در نهایت متوجه می‌شود که مجرم این قتل ممکن است از چیزی که فکر می‌کند به او نزدیک‌تر باشد.

در این نمایش جذاب جنایی که بر اساس رمان گیلیان فلین با همین نام ساخته شده است، آمی آدامز یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشته و اینکه او برای بازی‌اش در این سریال جایزه گلدن گلوب را برنده نشد بسیار عجیب بود. اما پاتریشیا کلارکسون برای نقش آدورا، مادر کامیل، برنده این جایزه شد. این سریال نمایشی عالی از رازهای شهر کوچک است که قطعاً از اندازه سنت‌ها و ارزش‌های محافظه‌کارانه خود بزرگتر هستند.

۶. عشق و مرگ (Love & Death)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۳
  • خالق سریال: ‌دیوید ای کلی
  • بازیگران: ‌الیزابت اولسن، جسی پلمونس، پاتریک فوگیت، لی‌لی ریب، کیر گیلکریست، الیزابت مارول، تام پلفری
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۷ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۶۲ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۵ از ۱۰

داستان سریال « عشق و مرگ» شبکه HBO بر اساس پرونده واقعی کندی مونتگومری است که به طور رسمی به قتل بتی گور در دهه ۷۰ در شهر کوچک وایلی تگزاس متهم شد. مونتگومری فردی بسیار مذهبی بود که مرتب به کلیسا می‌رفت ولی تمام ادله حاکی از آن بود که او در قتل گور که با ضربات مکرر تبر کشته شده بود مشارکت داشته. کندی پس از این قتل در خانه‌ی گور دوش گرفته و از خانه خارج شد تا به زندگی خود ادامه دهد.

این سریال هفت قسمتی یکی از دو سریال حاضر در این لیست است که پرونده کندی مونتگومری را بررسی می‌کند. اما تفاوت‌های این دو سریال به حدی است که هرکدام بتوانند جایگاه خود را در لیست سریال‌های کوتاه جنایی داشته باشند. نسخهHBO  از این پرونده، بازی‌های بهتر و ارزش تولید بالاتری دارد. به دلایل آشکار و مطابق آنچه از HBO انتظار می‌رود، این نسخه گرافیکی‌تر است و در نهایت نسخه‌ای قابل درک‌تر از پرونده ارائه می‌دهد.

بازی الیزابت اولسن در نقش مونتگومری بی‌نظیر است و باعث می‌شود سوالات زیادی درباره واقعیت مونتگومری برای شما پیش بیاید که بسیار طبیعی است.

۷. تظاهر (The Act)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۹
  • خالق سریال: ‌نیک آنتوسکا،‌ میشل دین
  • بازیگران: ‌پاتریسیا آرکت، جویی کینگ، آناسوفیا راب، کلویی سونی
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۸۸ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۹ از ۱۰

سریال «تظاهر» از شبکه هولو بازسازی عالی از پرونده جنایی جیپسی-روز بلانچارد است. جیپسی-روز از زمانی که کودک بود و تحت تربیت نادرست مادرش بیمار محسوب می‌شد. دی‌دی بلانچارد، مادر جیپسی-روز، با تحمیل کردن دنیایی کاملاً خیالی از بیماری‌ها که واقعیت نداشت، از سنین ابتدایی دخترش را آزار داد. وقتی جیپسی-روز بزرگ شد آنلاین با یک نفر آشنا شد و با هم برنامه‌ای چیدند تا از شر دی‌دی خلاص شوند. و این اتفاق افتاد. البته تا حدی.

«تظاهر» یک مینی‌سریال هشت قسمتی بسیار نادیده‌گرفته‌شده با بازی پاتریشیا آرکت به عنوان دی‌دی (برنده‌ی جایزه امی برای بهترین بازیگر نقش مکمل در سریال کوتاه) و جوی کینگ به عنوان جیپسی-روز است. پرونده‌ای که در این سریال بررسی می‌شود  یکی از مشهورترین موارد سندرم مونشوزن در پس نقابی از درام است که با تاریک‌تر شدن وقایع به راحتی به قلمرو ژانر هیجان‌انگیز منتقل می‌شود.

اگرچه اینطور به نظر می‌رسد که این سریال تصویر واقعی از رویدادهای این پرونده ارائه می‌دهد اما جیپسی-روز واقعی (که اکنون یک زن آزاد است) اعلام کرد که او هیچ تاییدی برای ساخت این سریال نداده است.

 

۸. میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۱
  • خالق سریال: ‌برد اینگلسبی
  • بازیگران: ‌کیت وینسلت، جولیان نیکلسون، جین اسمارت، انگوری رایس، دیوید دنمان، نیل هاف، گای پیرس، کیلی اسپینی
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۷ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۵ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸.۴ از ۱۰

سریال «میل اهل ایست تاون» داستان میر شیهان، کارآگاهی محلی در شهری کوچک در فیلادلفیا که از جایگاه سابق خود سقوط کرده است را روایت می‌کند. میل زمانی به عنوان موفق‌ترین ورزشکار شهر شناخته می‌شد، اما اکنون یک کارآگاه پلیس است که تنها پرونده‌ی جرم‌های کوچک را حل می‌کند و سعی می‌کند زندگی خود را متعادل نگه دارد. خانواده‌‌ی میر از هم پاشیده است، دخترش از او خوشش نمی‌آید و ارتباطش با مادرش فراتر از بازرسی مداوم نمی‌رود. اما وقتی میر مجبور می‌شود به حل پرونده‌ی  قتل مادری نوجوان بپردازد، همه چیز تغییر می‌کند چرا که این قتل شباهتی به پرونده‌ای اتفاق افتاده در گذشته دارد که میر هرگز نتوانست آن را حل کند.

این مینی سریال هفت قسمتی یکی از بهترین مینی‌سریال‌هایی است که می‌توانید در یک روز تماشا کنید. داستان بی‌نقص است و اجراها زیباست، به ویژه اجراهای کیت وینسلت، جین اسمارت، اوان پیترز و جولیان نیکلسون. وینسلت، پیترز و نیکلسون هرسه در دسته‌های مربوطه‌شان برای بازی در این سریال بنده‌ی جایزه‌ی امی شدند.

نمایش «میل اهل ایست تاون» در نشان دادن روابط در شهرهای کوچک شگفت‌انگیز است و بینندگان را از همان ابتدا جذب می‌کند.

۹. مدیر شب (The Night Manager)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۶
  • خالق سریال: ‌راب بولاک
  • بازیگران: ‌تام هیدلستون، هیو لوری، الیویا کلمن، تام هالندر، توبیاس منزیس، الیزابت دبیکی
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۶ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۱ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸ از ۱۰

«مدیر شب» داستان جاناتان پاین، افسر نظامی سابق که اکنون بازنشسته شده و به عنوان مدیر شب در یک هتل لوکس در مصر کار می‌کند، را روایت می‌کند. با این که پاین دیگر در ارتش نیست اما از مهارت‌های خود برای تحقیق درباره مهمانانی که باید تحت نظر گرفته شوند، استفاده می‌کند. به این ترتیب او با آنجلا بر، افسری دولتی آشنا می‌شود که پاین را استخدام می‌کند تا با نفوذ به دایره دوستان یک دلال اسلحه بین‌المللی به نام دیکی روپر به عنوان شریک تجاری موفق، تجارت او را سرنگون کنند.

این مینی سریال جنایی شش قسمتی یکی از بهترین نمایش‌هایی است که در لیست وجود دارد و تماشای آن وقت زیادی هم از شما را نمی‌گیرد. «مدیر شب» تیم بازیگران پر ستاره‌‌ای هم دارد که شامل الیویا کولمن، تام هیدلستون، هیو لوری و الیزابت دبیکی است.

این سریال که بر اساس کتابی با همین نام اثر جان له کاره اقتباس شده حسی هیجان‌انگیز-جاسوسی دارد که بسیاری از نمایش‌های مدرن فاقد آنند، چه از لحاظ سینمایی و چه از لحاظ داستانی بسیار خوب عمل کرده و هیجان‌ را دقیقا در نقطه‌ای که باید ارائه می‌دهد. چه چیزی بیشتری از یک مینی سریال جنایی می‌توان توقع داشت؟

۱۰. باورنکردنی (Unbelievable)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۱
  • خالق سریال: سوزانا گرانت،‌مایکل شین‌
  • بازیگران: ‌تونی کولت، مریت ویور،‌کیتلین دیور
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۸ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸.۳ از ۱۰

در سریال «باورنکرنی» که یکی از مهم‌ترین مینی‌سری‌های نتفلیکس تاکنون بوده است، ماری آدلر تصمیم می‌گیرد درباره جنایتی که قربانی آن شده بود، صحبت کند. آدلر توسط یک مهاجم ناشناس در خانه خود مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود و بعد از آن مستقیماً به پلیس مراجعه کرد. مشکل از آن جایی شروع می‌شود که شواهد کافی نیست و او در نهایت به اتهام دروغ‌گویی محاکمه می‌شود. خوشبختانه در این بین دو کارآگاه شجاع تصمیم می‌گیرند این پرونده را پیگیری کنند، چرا که باور دارند پرونده ماری ممکن است به یک سری تجاوزات جنسی انجام شده توسط همان مرد مرتبط باشد.

«باورنکردنی» سفری تلخ و دشوار در سیستم قضایی است که صرفاً به شواهد قطعی تکیه می‌کند و احتمالاً هرگز ادعایی بدون شاهد را آنقدر قوی نمی‌داند که بتوان آن را محکوم کرد.

کیتلین دیور با اجرایی برجسته نقش اصلی این نمایش را ایفا می‌کند و کولت و مریت ویور به عنوان بازیگران مکمل حضور دارند. زمانی که صحبت از مینی‌ سریال‌های جنایت واقعی که موضوعات تجاوز جنسی را به تصویر می‌کشند، می‌شود، این سریال یکی از قوی‌ترین‌ها است.

۱۱. راه‌پله (The Staircase)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۲
  • خالق سریال: ‌آنتونیو کامپوس
  • بازیگران: ‌کالین فرث، تونی کولت، مایکل استولبارگ، دین دی‌هان، الیویا دی جونگ، پاتریک شوارتزنگر، سوفی ترنر، اودسا یانگ
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۲ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۱ از ۱۰

راه‌پله داستان مایکل پیترسون را روایت می‌کند، یک نویسنده با خانواده، خانه و همسری کاملاً عادی. با این حال، وقتی مایکل با ۹۱۱ تماس می‌گیرد همه چیز در یک چرخش ناگهانی زندگی‌اش را تغییر خواهد داد. او ادعا می‌کند که همسرش، کاتلین را پایین پله‌ها با بدنی خورد شده ودر حالی که نفس نمی‌کشیده پیدا کرده است.

پیترسون به طور رسمی به قتل همسرش متهم می‌شود و خانواده‌اش را در گردابی از بی‌اعتماد رها می‌کند که به طور زجرآوری دیدگاه همه را نسبت به او تغییر می‌دهد. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و گذشته و برخی از رازهای شخصی پیترسون در جریان دادگاه وحشتناکی که از سر می‌گذراند به او باز می‌گردند.

اگرچه «راه‌پله» نام مشترک و داستانی مشابه با سریال نتفلیکس ساخته ژان-خاویر د لسترید دارد، اما نسخه HBO یک بازسازی درام کامل از وقایع پیرامون پرونده واقعی پترسون است. اگرچه ساخت این اقتباس در ابتدا به نظر غیرضروری بود اما نمایش آنتونیو کامپوس عمیق‌تر از آنچه تصور می‌شد پیش می‌رود و موضوعی را روشن می‌کند که اغلب به آن پرداخته نشده است و آن رابطه پترسون با خانواده‌اش است، حتی زمانی که او تبرئه شده است. در پایان شما همچنان به بی‌گناهی پیترسون شک خواهید داشت، اما این مساله در پرونده‌ای به بدنامی و مرموزی پرونده پیترسون عادی است.

۱۲. فروپاشی (The Undoing)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۰
  • خالق سریال: ‌دیوید ای کلی
  • بازیگران: ‌نیکول کیدمن، هیو گرانت، ادگار رامیرز، نوآ جوپ، لی‌لی ریب
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۶ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۵ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۴ از ۱۰

گریس و جاناتان فریزر در مینی سریال جنایی «فروپاشی»، جزو نخبگان منهتن هستند. گریس یک روانشناس و جاناتان سرطان شناس است و پسرشان به شیک‌ترین مدرسه ای که فکرش را بکنید می رود. گریس در همین مدرسه با زنی عجیب به نام النا آشنا می‌شود که رفتارهای عجیبی دارد و اظهارات عجیبی درمورد گریس می‌کند که نشان می‌دهد بیش از آنچه گریس تصور می‌کرد، درباره فریزرها می‌داند. وقتی روز بعد از این آشنایی جسد النا مرده پیدا می‌شود و جاناتان متهم اصلی این جنایت معرفی می‌شود، روابط این خانواده جهت دیگری به خود می‌گیرد و گریس نیز سعی می‌کند حقیقت را در مورد شوهرش بیابد.

«فروپاشی» یکی از سریال‌های بسیار موفق HBO است که توانست چندین سریال رکوردار بزرگ مانند «بازی تاج و تخت» را شکست دهد. این سریال اوضاع و رفتارهای اجتماعی را از زاویه دید بازیگر اصلی به تصویر می‌کشد که مجبور است با نسخه نامعقولی از ایده فساد و حیله‌گری مواجه شود. هیو گرانت در نقش جاناتان فریزر یکی از بهترین بازی‌های خود را در این سریال ارائه‌ داده است که به خوبی با نقش نیکول کیدمن متناسب است.

با این حال، نوما دومزونی که نقش وکیل فریزر را بازی می‌کند، تمام توجه‌ها را در سریال به خود جلب می کند. «فروپاشی» از آن دسته از سریال‌های جنایی است که به ساده‌ترین زبان، ممکن است ناراحت و اذیت‌کننده باشد، اما واقعیت است.

۱۳. کندی (Candy)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۲
  • خالق سریال: ‌نیک آنتوسکا، رابین ویث
  • بازیگران: ‌جسیکا بیل، ملانی لینسکی،‌پابلو شرایبر،‌ تیموتی سیمونز،‌ رائول اسپارزا
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۵ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۲ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۲ از ۱۰

«کندی» هم داستان «کندی مونتگومری» را روایت می‌کند، اما این بار با بازی جسیکا بیل در نقش اصلی و در قالب قوانین شبکه هولو. این سریال به عمق رابطه مونتگومری با آلن گور، شوهر بتی، زمانی که این دو در اعمالی شرکت می‌کنند که کلیسا از آن منعشان کرده است،‌ می‌پردازد. در نهایت، بتی متوجه این دو می‌شود و رویدادهایی را آغاز می‌کند که در نهایت باعث مرگ و تشویش بتی توسط کندی، خانمی خانه‌دار اهل تگزاسکه در سنت‌ها و ارزش‌های مذهبی آمریکایی دهه ۷۰ غرق شده،‌ می‌شود.

لهجه، ‌اعتماد به نفس، بی‌گناهی ظاهری و در کل بازی جسیکا بیل در این نقش به مراتب بهتر از بازی اولسن است. دو سریال توانسته‌اند در نمایش داستان واقعی یکسان،‌کاملا متفاوت عمل کنند. لحن «کندی» طنز تلخ بیشتری دارد و با وجود این که به دقت «عشق و مرگ» به بررسی جزئیات دادرسی پرونده نمی‌پردازد اما در به تصویر کشیدن ارزش‌های خانوادگی در زیر سایه سوءظن و بی‌اعتمادی بسیار قانع کننده است.

۱۴. هفت ثانیه (Seven Seconds)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۸
  • خالق سریال: ‌وینا ساد
  • بازیگران: ‌کلر هوپ آشیتی، بو نپ،‌ مایکل ماسلی، دیوید لیونز،‌ راسل هرنزبی،‌ رائول کاستیلو،‌ پاتریک مورنی‌ ‌
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۱۰ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۸ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۷ از ۱۰

در سریال «هفت ثانیه»، جرسی سیتی با خبر یک جنایت به لرزه در می‌آید: اتومبیلی با یک نوجوان سیاه‌پوست تصادف کرده و راننده اتومبیل نوجوان را رها کرده تا بمیرد. در ادامه مشخص می‌شود که یک کارآگاه مواد مخدر مسئول این تصادف بوده اما همکارانش به او کمک کردند تا جرمش را پنهان کند. دستیار وکیل عمومی، کی.جی هارپر، با کمک یک کارآگاه امور داخلی به نام جو فیش رینالدی همکاری می‌کند و تحقیقات عمیقی را برای کشف عدالت در محیط پرتنش بر سر مسائل تبعیض نژادی شروع می‌کنند.

«هفت ثانیه» یک مینی‌سریال ده قسمتی ارزشمند است که توسط وینا ساد در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است و متأسفانه تولید این سریال برای فصل‌های بعد لغو شد در حالی که داستان پتانسیل ادامه دادن داشت. «هفت ٍثانیه» یک بررسی واقع‌گرایانه از خشونت پلیس از درون تشکیلات انتظامی آمریکا است و مشخص می‌کند پیوند برادری بین پلیس‌های فاسد تا چه اندازه به اجرای قانون اولویت دارد.

۱۵. این شهر مال ماست (We Own This City)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۲
  • خالق سریال: ‌جورج پلکانوس، دیوید سیمون
  • بازیگران: ‌جان برنثال، وونمی موساکو، جمی هکتور، جاش چارلز، مک‌کینلی بلچر، دارل بریت گیبسون، راب براون
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۶ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۷ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۶ از ۱۰

سریال «این شهر مال ماست» بر اساس کتاب غیرداستانی با همین نام اثر جاستین فنتون ساخته شده است که به عمق فساد دپارتمان پلیس بالتیمور و اتفاقاتی که در نهایت منجر به اتهام تیم وین جنکینز به اختلاس و کلاهبرداری شد می‌پردازد. قبل از این که جکینز به این جرم محکوم شود، با همکاری همکارانش در بالتیمور و در خلال مبارزه با جرم، انواع جرم‌ها را مرتکب شده بودند و در نهایت با وجود چنین چالشی این واحد به دلیل اقدامات فاسد آن‌ها، کنار گذاشته شد.

وقتی صحت از فیلم‌های پلیسی که در بالتیمور اتفاق می‌افتد می‌شود، معمولاً سریال«شنود» (The Wire) اولین چیزی است که به ذهن همه می‌رسد. اما اگر وقت کافی برای تماشای آن سریال جنایی را ندارید، سریال کوتاه «این شهر مال ماست» همه‌ی چیزی را که نیاز دارید در مورد بالتیمور بدانید را به شما خواهد گفت. جان برنتال در این سریال با ارائه‌ی یکی از بهترین عملکردهای خود، به ایفای نقش جنکینز می‌پردازد.

این نمایش بسیار واقع‌گرایانه است و با ضرباهنگی سریع پیش می‌رود که باعث می‌شود شش قسمت به سرعت به پایان برسد. با وجود این که متأسفانه سایه‌ی سریال‌های مشابه و همزمان باعث شده این سریال به اندازه‌ای که لایقش است دیده نشود، اما با وجود تصویر واقعی از فساد و خشونت پلیس، گزینه‌ی خوبی برای تماشاست.

۱۶. محافظ شخصی (Bodyguard)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۸
  • خالق سریال: ‌جد مرکوریو
  • بازیگران: ‌ریجارد مدن،‌کیلی هاوس،دیوید وست‌هد، پیپا هیوود
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۶ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۳ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸ از ۱۰

در سریال «محافظ شخصی» دیوید باد، افسر پلیس جوان در حال مبارزه با اختلال اضطراب پس از حادثه است که به واحد حفاظتی پلیس لندن منتقل شده است. ماموریت او در این واحد حفاظت از سخنگوی وزارت امور داخلی، جولیا مونتاگیو است که به نظر می‌رسد چند دشمن دارد. علاوه بر این باد مجبور است از کسی حفاظت کند که سیاست‌هایش دقیقاً مخالف اعتقادات اوست.

«محافظ شخص» یکی از بهترین سریال‌های نتفلیکس در سال‌های اخیر است که هم اکشنی هیجان‌انگیز است و هم طیف وسیعی از زیرژانرهای ژانر جنایی را پوشش می‌دهد. وقتی دو شخصیت اصلی سریال در حال دویدن یا تیراندازی نیستند، سریال تبدیل به یک نمایشی بسیار جالب و قانع‌کننده از موضوعاتی مانند تروریسم و سیاست می‌شود. این سریال همچنین ثابت کرد ریچارد مدن گزینه‌ای بسیار خوب برای تبدیل شدن به جیمز باند بعدی است.

۱۷. شرلوک (Sherlock)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۱۰ – ۲۰۱۷
  • خالق سریال: ‌مارک گیتیس، استیون موفات
  • بازیگران: ‌بندیکت کامبریج، مارتین فریمن، روپرت گراس، اونا استابز، مارک گتیس، لویئز بریلی، اندرو اسکات
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۱۳ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۷۸ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۹.۱ از ۱۰

سریال «شرلوک» بی‌بی‌سی، یک تطبیق مدرن از مهمترین شخصیت خلق شده توسط سر آرتور کنان دویل، شرلوک هلمز است. هلمز یک کارآگاه است که روزهای خود را در حل جرائم کنار بهترین دوستش، جان واتسون، یک پزشک که پس از خدمت در افغانستان با ارتش سلطنتی به انگلستان بازگشته است، می‌گذراند. هلمز هر چه بیشتر در حل جرائم مرموز مهارت پیدا می‌کند، بیشتر با نیروی پلیس پیوند می‌خورد که هرگز او را به عنوان یک همکار جدی نمی‌بیند و برای آن‌ها بیشتر به عنوان یک مشاور باقی می‌ماند.

در سریال «شرلوک» که در چهار فصل و سیزده قسمت منتشر شده است، قسمتی از روایت‌ها داستان‌های پلیسی امروزی و قسمتی از آن داستان‌های کلاسیک کتب شرلوک هلمز است. ترکیب راز‌های دنباله‌دار کلاسیک دویل با محیط مدرن در این سریال به گونه‌ای بی نقص انجام شده است که باعث شده مخاطبان در تمام طول انتشار سریال از آن لذت ببرند.

۱۸.  بعد از میهمانی(The Afterparty)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۲ – ۲۰۲۳
  • خالق سریال: ‌کریستوفر میلر
  • بازیگران: ‌تیفانی هدیش،‌سم ریچاردسون،‌ زوئی چائو
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۱۸ قسمت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۸۳ ار ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۷.۳ از ۱۰

«بعد از میهمانی» دو داستان منحصر به فرد را در دو فصل خود روایت می‌کند. درست است که آنها به هم مرتبط هستند، اما چنین ارتباطی در مقایسه با یک خط داستانی جذاب که شامل یک قتل حل نشده است، ضعیف است. در داستان اول، مهمانی هنرمندی به نام خاویر با پیدا شدن جسد میزبان قطع می‌شود و همه شرکت‌کنندگان مهمانی مظنون شناخته می‌شوند. اینجاست که کارآگاه دانر ظاهر می‌شود و سعی می‌کند معمای این قتل را حل کند. فصل دوم هم داستانی مشابه دارد، فقط این بار جسد داماد صبح روز بعد از عروسی‌اش مرده پیدا می‌شود.

این سریال ترکیبی عالی از کمدی و جنایی است که سام ریچاردسون و تیفانی هادیش بازیگران اصلی آن هستند و به ترتیب نقش آنیک و کارآگاه دانر را بازی می‌کنند. سریال جنایی کوتاه «بعد از میهمانی» یک نمونه کوچک از کمدی هوشمندانه است که حول یک جنایت حل نشده می‌چرخد، اما تعادل بین ژانرها را به بهترین شکل به اجرا درآورده و هرگز با خطوط داستانی غیرضروری قطع نمی‌شود.

۱۹. نیلوفر آبی سفید (The White Lotus)

۱۹ سریال جنایی کوتاه که می‌توانید در یک روز تماشا کنید

  • سال تولید: ‌۲۰۲۱- تاکنون
  • خالق سریال: ‌مایک وایت
  • بازیگران: ‌ماری بازتلت،‌ کانی بریتون،‌ جنیفر کولیج، الکساندرا داداریو، فرد هچینگر، جیک لیسی، تئو جیمز
  • تعداد قسمت‌ها: ‌۱۳ قسمت تاکنون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ‌۹۲ از ۱۰۰
  • امتیازIMDb به سریال: ‌۸ از ۱۰

سریال کمدی سیاه «نیلوفر آبی سفید» اثر مایک وایت در دو فصل منتشر شده است که هیچ اتصال داستانی بین آن‌ها وجود ندارد، به جز یک شخصیت که برای بخش کمدی و یک پایان عالی دوباره به صحنه می‌آید. این سریال داستان مهمانانی را که برای استراحت به مجتمع‌های وایت لوتوس می‌آیند، روایت می‌کند، مجتمع‌هایی لوکس که کارمندان آن سعی می‌کنند بهترین خدمات را برای رضایت آن‌ها ارائه دهند. ممکن است بپرسید خب جرم و جنایت داستان کجاست؟ همانطور که انتظار دارید، هر دو فصل با پیدا شدن اجساد یا بخش‌هایی از اجساد توسط پلیس در تاسیسات این هتل شیک شروع می‌شود. سپس سریال با فلاش بک‌هایی آنچه اتفاق افتاده را برای تماشگران روشن می‌کند.

شاید ژانر جنایی اولین ژانری نباشد که بشود سریال «نیلوفر آبی سفید» را با آن معرفی کرد، اما به هرحال در مرکز هر فصل، یک جرم وحشتناک وجود دارد که معمای آن باید حل شود. البته، نمی‌توان منکر این شد که سریال داستان منسجمی ندارد اما  انقدری خوب است که به سرعت درگیر شخصیت‌های عجیب غریب اشرافی که برای گذراندن تعطیلات به این هتل لوکس آمده‌اند شوید تا بتوانید بد و بدتر را از بینشان پیدا کنید.

این نمایش یک روش بسیار خاص برای نمایش روابط دارد، بنابراین تماشای آن با عزیزانتان توصیه نمی‌شود. هر دو فصل دارای تیم بازیگران تأثیرگذاری هستند که چندین جایزه را در مراسم‌های سال ۲۰۲۴ بدست آورده‌اند.

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

چقدر خونریزی در پریود طبیعی است؟

استرالیا شبکه کم سرعت 3G را غیرفعال می‌کند

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک

در آستانه به‌ثمر رساندن گل شماره ۹۰۰ ؛ رونالدو زمان خداحافظی از دنیای فوتبال را اعلام کرد

واکنش ایران به ادعای مجدد اتحادیه عرب در مورد جزایر سه‌گانه/ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی سرزمینی ایران است

قیمت پرفروش‌ترین گوشی بازار چند؟

ریزش دوباره قیمت سکه و طلا/ پیش‌بینی بازار در هفته آینده

برکناری یا استعفای ریاست کمیته داوران؟/ افشاریان متن استعفای خود را منتشر کرد

پاریس باکو را متهم به دخالت در ناآرامی «کالدونیای جدید» کرد

رونمایی از مبلغ دقیق قرارداد مسی با اینترمیامی؛ رکورد عجیب شماره ۱۰ در MLS

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی دبیری و هنر آموزی اعلام شد

روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد

دلار به 1402 برگشت

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست