خشم سران آمریکا از محکوم شدن این کشور در لاهه

خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی واکنش سران دولت آمریکا به محکومیت این کشور در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در پرونده ایران پرداخت.
کد خبر: ۹۶۸۹۸
تاریخ انتشار:۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ - 04 October 2018
به گزارش روزپلاس، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه پس از آنکه ایران و فلسطین از دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر سیاست‌های آمریکا از جمله خروج این کشور از توافقنامه‌های چندجانبه بین‌المللی شکایت کردند از چند توافقنامه بین‌المللی خارج شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، عالی‌ترین رکن قضائی سازمان ملل متحد را یک نهاد «سیاسی و ناکارآمد» خواند و در عین حال اعلام کرد آمریکا کلیه توافقنامه‌های بین‌المللی که این کشور را در معرض تصمیمات الزام‌آور دیوان بین‌المللی دادگستری قرار می دهد مورد بازبینی قرار خواهد داد.

دیوان بین‌المللی دادگستری اوایل روز چهارشنبه در مناقشه میان تهران و واشنگتن رای به پیروزی تهران داد و از آمریکا خواست اطمینان حاصل کند تحریم‌های ضد ایرانی که قرار است ماه آینده با شدت هرچه تمام وضع شوند تاثیری بر شرایط ارسال کمک های بشردوستانه یا هوانوردی غیرنظامی در این کشور نداشته باشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری که در شهر لاهه هلند قرار دارد عالی‌ترین رکن سازمان ملل برای حل و فصل اختلافات میان ملل عضو این سازمان محسوب می شود. نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تعهد ترامپ به چندجانبه گرایی در میان متحدان آمریکا شکل گرفته است. در تقریبا دو سالی که از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد، او آمریکا را از توافق هسته‌ای میان شش قدرت جهانی و ایران، توافق مقابله با تغییرات اقلیمی پاریس و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خارج و متحدان واشنگتن را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تهدید کرده است در صورتی که درصد بیشتری را از تولید ناخالص داخلی خود صرف هزینه‌های دفاعی نکنند از این سازمان نیز خارج خواهد شد.

بولتون با اشاره به آنچه «سوءاستفاده ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری» نامید، گفت این احتمال وجود دارد که آمریکا از پروتکل انتخابی کنوانسیون 1961 حقوق روابط دیپلماتیک وین نیز خارج شود.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما همه توافقنامه های بین‌المللی که احتمال دارد آمریکا را در معرض قضاوت الزام‌آور و آرای حل اختلاف در دیوان بین‌المللی دادگستری قرار دهد مورد بازبینی قرار خواهیم داد. آمریکا در شرایطی که اتهامات سیاسی بی‌پایه و اساسی علیه آن مطرح شده است، ساکت نخواهد نشست.»

تصمیم به خروج از پروتکل انتخابی زمانی گرفته شد که شکایت مطرح شده به وسیله فلسطین در ماه سپتامبر، تصمیم واشنگتن را به انتقال سفارت از تل آویو به قدس به چالش کشید.

کنوانسیون وین معاهده‌ای بین‌المللی است که اصول روابط دیپلماتیک میان دولت ها را تعیین می‌کند. بیشتر بخش‌های این کنوانسیون به عنوان ابزار برقراری مصونیت‌های دیپلماتیک شناخته می شود. دولت آمریکا سیاست سفت و سختی در برابر تهران در پیش گرفته و از توافق هسته‌ای سال 2015 میان این کشور و چندین قدرت جهانی خارج شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «امروز تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری یک نکته خوب را به ما نشان داد؛ این تصمیم به خوبی بیهوده و بی معنا بودن پیمان مودت میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را نشان داد.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از خروج آمریکا از این پیمان با انتشار پیامی در شبکه توئیتر گفت آمریکا «یک رژیم یاغی و قانون‌گریز» است.

در سال 2005 نیز پس از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد اعدام یک تبعه مکزیکی در تگزاس ناقض تعهدات آمریکا ذیل حقوق بین‌الملل است، دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا با دیوان وارد مناقشه شد.

استدلال فلسطینی‌ها هم این است که انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس ناقض توافقنامه های بین‌المللی است و نباید چنین انتقالی صورت بگیرد.

بولتون گفت: «این تصمیم واقعا ارتباط کمتری با ایران و فلسطین دارد و بیشتر به سیاست منسجم ادامه دار آمریکا مبنی بر رد صلاحیت قضائی دیوان دادگستری بین‌المللی مرتبط است که به باور ما سیاسی و ناکارآمد شده است.»

وی افزود: «مایلم تاکید کنم که آمریکا همچنان عضو کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین باقی خواهد ماند و ما از همه دیگر طرف ها هم انتظار داریم که از تعهدات خود به موجب این کنوانسیون پیروی کنند.»

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 فلسطین را به عنوان دولت ناظر غیرعضو به رسمیت شناخت. هر چند آمریکا و اسرائیل، دولت بودن فلسطین را به رسمیت نشاخته‌اند.


باشگاه خبرنگاران


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست/ مه سنگین تلاش گروه‌های امدادی را با سختی روبرو کرده/ فارس: برخی افراد توانسته اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت الله آل هاشم صحبت کنند/ وزیر کشور: گروه‌های امدادی هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند؛ هوا نامناسب است و ممکن است رسیدن به محل حادثه زمان ببرد

افشاگری یک مقام صهیونیستی علیه نتانیاهو

بمباران منزل همسر مستندساز معروف ایرانی در لبنان + تصاویر

بن بست در مذاکرات تجاری چین و عربستان؛ در سایه فشار آمریکا

متقاضیان خودروهای برقی حتما بخوانند/ اعلام رسمی اسامی ۵ مدل خودرو برقی برای عرضه

زمان واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته مشخص شد

۵ دلیل کاهش قیمت دلار؛ از مداخله بازارساز تا فشار فروش در بازار

وحشت رسانه‌های عبری از سلاح جدید حزب الله

افشاگری درباره پشت‌پرده سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا/ پلیس گوش‌به‌فرمان ثروتمندان حامی رژیم صهیونیستی

آقای گل رسما به استقلال برگشت

برنامه لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴

پرچم‌های ایران و جمهوری آذربایجان در پروژه مشترک مرزی/ تصاویر

دلار به 1402 برگشت

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟

رهبر انقلاب از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند/ نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد/ کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست