" پاپ" ممکن است مجبور به کناره گیری شود

تارنمای آمریکایی آتلانتیک درگزارشی نوشت: با بالا رفتن بحث در مورد بحران سوء استفاده جنسی روحانیون کلیسای کاتولیک، اعتبار پاپ فرانسیس به شدت در معرض خطر است و'کارلو ماریا ویگانو' نماینده پیشین واتیکان در آمریکا از پاپ خواست استعفا دهد.
کد خبر: ۹۳۱۱۵
تاریخ انتشار:۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ - 28 August 2018
به گزارش روزپلاس، "اما گرین" از نویسندگان این تارنمای آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) در یادداشتی با عنوان 'رسوایی سوء استفاده جنسی مشکلات جدی برای پاپ به وجود آورده است' افزود: نامه ای که در آن به استفعای پاپ اشاره شده مشخص می کند این موضوع تا چه اندازه برای پاپ فرانسیس جدی است. با بالا رفتن بحث در مورد بحران سوء استفاده جنسی روحانیون کلیسای کاتولیک، اعتبار پاپ به شدت در معرض خطر است. با گذشت هفته ها از افشای سوء استفاده جنسی کشیش های کاتولیک در ایرلند، پاپ این هفته به این کشور اروپایی سفر کرد و طلب بخشش برای روحانیون کرد.

درا دامه این یادداشت تارنمای آمریکایی آمده است: پس ازپایان سفر پاپ به ایرلند، یک اسقف اعظم برجسته نامه ای را منتشرکرد که ادعا می کند پاپ از این رسوایی اطلاع و قصد پنهان کردن آن را داشته است. در این میان همچنین ادعا شده است که پاپ از سوء استفاده های جنسی 'تئودور مک کریک' کاردینال پیشین واشنگتن که متهم به آزار و اذیت جنسی شده، اطلاع داشته و به دنبال آن 'کارلو ماریا ویگانو' نماینده پیشین واتیکان در ایالات متحده، از پاپ فرانسیس و دیگر کاردینالها و اسقفهایی که سوءاستفاده های مک کریک را پنهان کرده بودند خواست تا استعفا دهند. 

پاپ اما روز یکشنبه از پاسخ به این اتهامات خودداری کرد و به خبرنگاران گفت:'من در این مورد یک کلمه نخواهم گفت'. کاردینال 'بلیز کاپیک' از شیکاگو که از نزدیکان پاپ فرانسیس بشمار می رود صحت ادعاهای مطرح شده ویگانو در نامه مذکور را زیر سوال برد و آن را وصله ای ناجور برای پاپ خواند و گفت:مطرح کردن چنین ادعاهایی از سوی ویگانو به دلیل خصومتی است که وی از گذشته با پاپ داشته است. 

وی افزود: 'این نامه بازخورد نارضایتی روحانیون محافظه کار واتیکان از اصلاحاتی است که پاپ در پیش گرفته است. 

اما باید خاطر نشان کرد این نامه نه تنها دشمنان سیاسی پاپ را آشکار می کند بلکه ثابت می کند فرانسیس با کمبود اعتماد در میان مؤمنان کلیسا نیز مواجه است.

درسال های اخیر، تعداد کمی از کشورها بوده اند که رسوایی کلیسای کاتولیک در آنها برملا شده اما این بار وضعیت در ایرلند کار را برای واتیکان دشوار کرده است. محققان در طول سالها در ایرلند پرده از سوءاستفاده های جنسی از مادران مجرد و نوزادنشان برداشته اند که این امر به ویژه در شهر 'توام' به شیوه مخوفی رخ داده است که در آن بقایای نوزادان و جنین های مرده در سیستم فاضلاب کنار خانه های راهبه های زن پیدا شده است. 

بنابراین شاید سفر فرانسیس به ایرلند برای بیان بخشش و همدردی با قربانیان اجتناب ناپذیر بود. هرچند گفته می شود لحن بخشش طلبانه وی گاهی حالت دفاعی به خودمی گرفته است.به گزارش نیویورک تایمز، او به خبرنگاران گفت که هرگز پیش از این چیزی درمورد مادران مجرد و نوزادان شان نشنیده و و روزنامه نگاران را متهم به ارتقاء 'فضای گناه' نسبت به روحانیون کلیسای کاتولیک کرده است. وی همچنین در خصوص نامه ویگانو به خبرنگاران گفت: 'من چیزی نمی گویم، خودتان قضاوت کنید نامه خود گویای همه چیز است'. 

اما در باره نامه ویگانو و مطرح کردن اتهام نسبت به پاپ و برخی از برجسته ترین اسقف های آمریکا در خصوص پنهان نمودن جرایم جنسی مک کریک، باید تاکید کرد این نامه از نقطه نظر اعلام برخی اتهامات و شخص نویسنده آن اهمیت فراوانی دارد. نویسنده این نامه یعنی ویگانو، تاریخ پر فراز و نشیبی با پاپ دارد. در سال 2016، ویگانو از پست خود به عنوان نماینده ویژه پاپ در آمریکا برکنار شد. این برکناری اندکی پس از سفر پاپ به آمریکا و به دنبال دخیل بودن ویگانو در یک رسوایی کوچک رخ داد. 

در این سفر، ویگانو ترتیب ملاقات پاپ با 'کیم دیویس'، کشیش اهل کنتاکی را داد که به دلیل سرباز زدن از اجرای مراسم ازدواج همجنسگرایان مشهور شده بود. اما پس از آن واتیکان مواضع خود را مخالف این کشیش اعلام کرد و به این ترتیب به جنگ روحانیون محافظه کار کلیسای کاتولیک آمریکا رفت. این اعلام موضع به مذاق کلیسای کاتولیک آمریکا خوش نیامد و حال رسوایی اخیر کلیسای کاتولیک اعتبار پاپ را به زیر سوال برده و مومنان کلیسای کاتولیک هر روز بیش از پیش گمان می برند به آنها خیانت شده است. بنابراین پاپ باید آگاه باشد هر تصمیم و یا اعلام مخالفتی در آینده ممکن است پیامدهای دراز مدتی برای آوازه وی در پی داشته باشد. 


ایرنا


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

چقدر خونریزی در پریود طبیعی است؟

استرالیا شبکه کم سرعت 3G را غیرفعال می‌کند

برکناری یا استعفای ریاست کمیته داوران؟/ افشاریان متن استعفای خود را منتشر کرد

پاریس باکو را متهم به دخالت در ناآرامی «کالدونیای جدید» کرد

واکنش ایران به ادعای مجدد اتحادیه عرب در مورد جزایر سه‌گانه/ ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی سرزمینی ایران است

ریزش دوباره قیمت سکه و طلا/ پیش‌بینی بازار در هفته آینده

در آستانه به‌ثمر رساندن گل شماره ۹۰۰ ؛ رونالدو زمان خداحافظی از دنیای فوتبال را اعلام کرد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک

قیمت پرفروش‌ترین گوشی بازار چند؟

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی دبیری و هنر آموزی اعلام شد

روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد

رونمایی از مبلغ دقیق قرارداد مسی با اینترمیامی؛ رکورد عجیب شماره ۱۰ در MLS

دلار به 1402 برگشت

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

نتایج انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی (اردیبهشت ۱۴۰۳) / مشخص شدن ۱۶ نماینده دیگر تهران/ سرلیست امنا رأی نیاورد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست