حس محرومیت شغلی در فرهنگیان ناشی از نبود مزایای شغلی است

یادداشت اختصاصی خدیجه پاک ضمیر:
کد خبر: ۸۰۹۵۸
تاریخ انتشار:۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ - 10 May 2018

اول مهر که می شود ، وارد حیاط مدرسه که می شوی ، شور و هیاهوی خیل دانش آموزان را که می بینی ، ناخودآگاه لبخند بر لبانت می نشیند و سرشار از حس امید و پویایی می شوی !وارد کلاس که می شوی چشمت که به ۴۰ انسان پاک با نگاههای مشتاق و مملو از انرژی که می افتد ، بی اختیار لبخندت کم رنگ می شود و ناخودآگاه حس استیصال و در ماندگی چیره می شود ! با دیدن این تعداد دانش آموز در یک فضای فیزیکی نه چندان مطلوب ، احساس میکنی که به مبصریشان گماشته شده ای نه آموزگاریشان ! به ناچار و به حرمت این نگاههای پاک و مشتاق لبخندی میزنی و برایشان آرزوی موفقیت در سال تحصیلی جدید می کنی !

کمی که از این شوک خارج شدی ، بار دیگر نیم نگاهی به حجم و محتوای کتابی که قرار است ، تدریسش کنی ، نیم نگاهی به برنامه و ساعات هفتگی اختصاص یافته به تدریس این کتاب و زیر چشمی هم نگاهی به این ۴۰ نگاه مشتاق که اکنون به تو زل زده اند ، می اندازی و درست در همین لحظه است که حس استیصال و درماندگیت چند برابر می شود !

صفحات اول کتاب را که ورق می زنی ، چشمت به بخش موسوم به سخنی با دبیر می افتد که در آن نوشته شده است : ” از اهداف آموزش این کتاب تقویت ۵ عنصر تفکر ، تعقل ، ایمان ، عمل و اخلاق است .” به فکر فرو می روی و ناخودآگاه با خود می اندیشی که این کلمات شوخی ای ، بیش نیست .
بلافاصله به این می اندیشی که تدوین این اهداف گویی برای معلمانی از سرزمین دیگر است ! چرا که دستیابی به این اهداف را خارج از توان خود می بینی !

پس از چند جلسه به کلاس رفتن ، دیگر اثری از آن نگاههای مشتاق وسرشار از انرژی نمی بینی و به جای آن شاهد دیدن ۴۰ نگاه عاری از انگیزه و انرژی هستی ! اینجاست که احساس میکنی یکی از سخت ترین کارهای ممکن در دنیا را بر عهده داری . ایجاد و تقویت همان ۵ عنصر در ۴۰ انسان بی انگیزه !

هرچه میگذرد ، خودت هم بی انگیزه تر می شوی ! چرا که دیگر خودت را خالق وعامل در کارت نمی بینی ! به ابزار بدل شده ای ! به مهره ای منفعل و محکوم به یک نتیجه از قبل معلوم ! درست اینجاست که احساس میکنی دچار حس از خودبیگانگی شده ای ! از خودبیگانگی شغلی ! همان چیزی که چارلی چاپلین به خوبی در فیلم عصر جدیدش به تصویر کشید!

بسیاری از متخصصان می گویند از خودبیگانگی شغلی به این معناست که کارکنان قادر به ارضای اجتماعی خود نبوده و شاهد یک شکاف میان ادراکات خود از محیط عینی کار و رغبت ها ، ارزشها و خواسته های خود می باشند . شرایط کاری نامناسب که موجب ایجاد حس بی معنایی در کارکنان می شود ، کمبود خودمختاری واستقلال در محیط کار که موجد حس ناتوانی است ، نبود تنوع و چالش ، فقدان زمینه های لازم برای نشان دادن خلاقیت و خود ابرازی ، در نهایت فرد را به از خود بیزاری سوق داده و منجر به ایجاد احساس از خودبیگانگی شغلی در فرد خواهد شد .

بنابراین زمانی که درمحیط کار ، کارکنان قادر به کنترل فرایند کاری خود باشند و در تصمیم گیری ها مشارکت داده شوند ، به یک احساس رضایت و تعهد نسبت به سازمان خود دست پیدا می کنند و از این رهگذر ، انگیزه های آنان افزایش یافته و منجر به شکل گیری رفتاری مطلوب سازمانی در آنها خواهد شد .
اگر بپذیریم مهم ترین قسمت هر فرایند ، انتهای آن یعنی رسیدن به نتیجه و هدف است ، چنانچه فرد در شغل خود ناتوان از ارتباط دادن تلاشها و فعالیتهای شغلی خود به یک هدف و نتیجه والا باشد ، دیگر قادر به خود ابراز گری در فرایند کاری خود نخواهد بود . در این حالت دچار حس سرخوردگی و نارضایتی شغلی می شود و در این نقطه است که شغل دیگر برای او معنای واقعی خود را نخواهد داشت .

به اعتقاد بسیاری از متخصصان رفتارهای تلافی جویانه کارکنان یکی از پیامدهای این پدیده است .فرد به واسطه ادراک از خود بیگانگی شغلی ، به طور آگاهانه یا ناخودآگاه سعی در جبران و تلافی وضعیت موجود خواهد کرد. زمانی که معلمان به واسطه مشارکت نداشتن در فرایندهای تصمیم گیری و نداشتن زمینه های لازم برای خود ابراز گری در امور محوله ، دچار احساس از خود بیگانگی شغلی شده و ارزشهای فردی و شغلی آنها دچار آسیب شود ، با رفتارهایی همچون سرپیچی از قوانین و مقررات ، کم کاری ، غیبت از مدرسه ، دست به تلافی خواهند زد .تاثیر مخرب این رفتارها زمانی بیشتر خواهد بود که جهت گیری این رفتارهای تلافی جویانه معلمان به سمت دانش آموزان باشد .

از دیگر پیامدهای این پدیده ( از خود بیگانگی شغلی ) می توان به آسیب هایی همچون استرس شغلی ، تمایل به ترک سازمان ، فرسودگی شغلی معلمان و درنهایت عدم رضایت شغلی آنها اشاره کرد.

بنابراین در کنار حس محرومیت نسبی شکل گرفته در معلمان که ناشی از مقایسه وضعیت ، امکانات و مزایای شغلی خود با وضعیت ، امکانات و مزایای شغلی دیگر مشاغل است ، فاکتور احساس از خود بیگانگی شغلی را نیز به عنوان یکی از عوامل نارضایتی شغلی معلمان باید در نظر داشت .
با در نظر داشت فاکتور جنسیت در مجموعه عوامل فوق ، به نظر می رسد اوضاع برای معلمان زن وخیم تر هم است .زنان که بیش از نیمی از پرسنل مجموعه آموزش و پرورش را تشکیل می دهند ، به دلیل نگاههای جنسیتی حاکم بر این مجموعه ، از نبود عدالت سازمانی بیشتری که خود می تواند زمینه ساز نارضایتی بیشتر در آنان باشد ، رنج می برند .از عدم حضور و مشارکت زنان در رده های بالای مدیریتی این مجموعه گرفته تا نبود حق عائله مندی در فیش های حقوقی زنان معلم و… همه و همه سبب شکل گیری حس محرومیت نسبی مضاعف تری در آنها شده است .

به اواسط اردیبهشت و روزهای پایانی سال تحصیلی که نزدیک می شویم ، تبریک ها و شادباش های روز معلم ، فراوان از سوی افراد مختلف دیده و شنیده می شود . اما به نظر میرسد تنها دو دقیقه سکوت می تواند پاسداشت رنج معلمان یکی از قربانیان این سیستم شکست خورده و بیمار ، آموزش و پرورش ، باشد .


معلم ایرانی

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند

کشف درمان جدید برای بیماری آلزایمر

آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز + اسامی خودروها

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

لزوم تشکیل پرونده قضایی برای ضدانقلاب خارج از کشور/ باید معدود ایرانیانی که درخارج از کشور مزاحم طرفداران جمهوری اسلامی میشوند شناسایی شوند + ویدیو

مدیر مالی اپل: به رشد ما در عربستان و ترکیه توجه کنید، نه افت درآمد در چین

حاشیه سازی ادامه دار ‌یک نماینده/ استناد به آمار های غربی علیه مردم مسلمان ترکیه/ هر‌ مرد ۱۵ شریک جنسی دارد!!

جزییات مهم از نرخ سود بانکی که تغییر کرد / کاهش یا افزایش ؟

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

اولین خرید فصل جدید استقلال مشخص شد؛ فوق ستاره‌ای با لهجه اسپانیایی

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار

ایلان ماسک با اخراج نیروهای تسلا، تیم سوپرشارژر را فلج کرد

شرایط پیش فروش T۸ و j۴ کرمان موتوراعلام شد

هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ حدود ۳۰۰ دلار کمتر شده است

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند

داوران جشنواره کن معرفی شدند

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

جزئیات دومین حراج سکه سال ۱۴۰۳ اعلام شد

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

میزان تولید خودرو در سال گذشته/ بازار خودرو در دست‌انداز وعده‌ها

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

پایان سیاهِ ازدواج سفید

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود