جشن هایی با عروس‌های بیلیارد باز و دامادهای پورشه سوار!

«آن وقت‌ها می‌آمدند آتلیه چند تا عکس می‌گرفتند و می‌رفتند سر مراسم. حالا کسی اگر خیلی اهمیت داشت برایش، عکاس هم می‌خواست برای مجلس اما اغلب توی فامیلِ عروس یا داماد کسی پیدا می‌شد که دست به دوربین باشد.
کد خبر: ۶۵۴۰۷
تاریخ انتشار:۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ - 02 January 2018
به گزارش روزپلاس؛«آن وقت‌ها می‌آمدند آتلیه چند تا عکس می‌گرفتند و می‌رفتند سر مراسم. حالا کسی اگر خیلی اهمیت داشت برایش، عکاس هم می‌خواست برای مجلس اما اغلب توی فامیلِ عروس یا داماد کسی پیدا می‌شد که دست به دوربین باشد.
به خاطر همین دیگر نیازی به عکاس مجلس نبود. فیلمبرداری هم همین طور بود. اصلاً کسی فیلمبرداری نمی‌کرد. یک جور کار لوکس محسوب می‌شد که زحمت آن را معمولاً هم کسی در فامیل می‌کشید و دیگر چطور می‌شد که فیلمبردار می‌خواستند. اینکه می‌گویم مال 30، 40 سال پیش است. حتی 20 سال پیش هم هنوز، روال کم و بیش همین جور بود. می‌‌توانم بگویم از 10 سال پیش به این ور همه چیز زیر و رو شد. خصوصاً این چند سال اخیر اصلاً دیگر کارها به کل فرق کرده است.»
 
 این را عبدالحسین محمدی، عکاس می‌گوید. 50 سال است عکاسی می‌کند. آتلیه قدیمی با قاب‌های بزرگ روی دیوارها، انگار آدم را سال‌ها عقب می‌برد. خیال می‌کنی دهه 60 یا 70 است هنوز. قاب‌ها هنوز رنگ و جلایشان خوب است. عکس‌ها چاپ قدیم‌اند اما باکیفیت.

«عکس باید توی قاب باشد. چند سالی است که عکس‌ها را روی تخته شاسی می‌زنند. اینجوری به مرور زمان رنگش کدر می‌شود. البته سلیقه الان است.
عکس‌های توی قاب دیگر از مُد افتاده. البته هنوز بعضی‌ها دوست دارند. اینهایی که قاب را دوست دارند، همان‌هایی هستند که ترجیح می‌دهند عکس‌های عروسی‌شان کلاسیک باشد. راستش اعتقاد خود من هم همین است. عکس عروسی آدم باید جوری باشد که وقتی 20 سال بعدش نگاهش می‌کنی، پشیمان نشوی از اینکه چرا به مُد آن وقت نگاه کرده‌ای. الان اصلاً عکس عروسی برای خودش پروژه بزرگی شده. از یک ماه قبلش عروس و داماد را دریا و کویر می‌برند و تا می‌توانند، عکس می‌گیرند. روز عروسی هم که دیگر بماند. من نمی‌نفهمم این کارها دیگر برای چیست؟! نه اینکه فکر کنید چون کار خودمان رونق ندارد این را می‌گویم. می‌توانستم مثل بعضی همکارهایم، همه چیز را به‌روز کنم اما همین روش کار خودم را بیشتر می‌پسندم. حالا بیشتر برای عکس پرسنلی می‌آیند پیش ما. قبلاً عروس و داماد زیاد داشتیم. تنوع عکس‌ها را با تعویض پس زمینه‌ها می‌دادیم. رنگ‌های مختلف. حالا دیگر سلیقه‌ها عوض شده.»
 
خیلی از آتلیه‌های جدید دیگر شکل و شمایل یک عکاسی را ندارند. آنقدر ابزار مختلف گوشه و کنارشان دیده می‌شود که باید کلی وقت گذاشت و در مورد تک تک‌شان پرسید.
 
مثلاً موتورسیکلت گوشه دیوار چه می‌کند؟ یا آن میز بیلیارد برای چیست؟ آلات موسیقی چطور؟ پیانو، ویولن و گیتار. آیا قرار است یک گروه نوازنده در آتلیه به اجرای موسیقی بپردازند؟ ماجرای آن چرخ دستی قدیمی با تنقلات رویش چیست؟ تاب آویزان از سقف چه کاربردی دارد؟ و آن کپه کاه در گوشه‌ای دیگر. تعجب نکنید. تمام اینها ابزار عکاسی است، تا جایی که دیگر دوربین و سه‌پایه در کنارشان چندان به چشم نمی‌آید.
 
«سلیقه امروز این است. اگر خودمان را با سلیقه روز منطبق نکنیم، کلاه‌مان پس معرکه است.» این را شاهین ناطقی، عکاس می‌گوید. حدود 8 سال سابقه در این کار دارد. آتلیه عروس و داماد با پیشرفته‌ترین تجهیزات دنیا.
 
این را روی کارتش چاپ کرده. «اینها که چیزی نیست. باز ما امکانات‌مان نسبت به خیلی‌های دیگر کمتر است و البته به لحاظ بودجه‌ای هم به صرفه هستیم. هستند آتلیه‌هایی که برای تکمیل آلبوم عروسی، عروس و داماد را تا دُبی و روی کشتی هم می‌برند. می‌دانید، کاری است که ته ندارد. شما می‌توانید عروس و داماد را زیر آب برای غواصی ببرید یا نوک قله کوه. هرکاری می‌شود کرد. کارهای نوآورانه. ما البته امکانات‌مان همین است و به فکر جیب مشتری‌هایی هم هستیم که نمی‌توانند زیاد هزینه کنند.»
 
 البته همین هزینه به صرفه و اقتصادی حداقل چیزی حدود 15 تا 20 میلیون تومان برای مشتری تمام می‌شود که البته به گفته شاهین، چیزی هم نیست و برای آنها اصلاً نمی‌صرفد چرا که فقط برای کرایه پورشه، شبی یک میلیون تومان باید پرداخت کند، حالا نه اینکه خیال کنید پورشه را برای ماشین عروس گل می‌زنند، نه؛ فقط برای گرفتن چند شات جهت تکمیل آلبوم عروسی است.
 
اینکه عروس با آن لباس و تور روی سر چرا باید بیلیارد بازی کند، خیلی اهمیت ندارد؛ چیزی که مهم است، این است که حتماً باید با این پز عکسی داشته باشد. یا اینکه داماد با کت و شلوار و پاپیون روی موتورسیکلت با آن هیبت نشسته و یکی از دست‌هایش را توی یقه کتش کرده ، باز هم شاید به نظر کسی عجیب نرسد اما لبوفروشی داماد و عشوه عروس هنگام گذاشتن قاچ لبو به دهان، دیگر هیچ جوره با هیچ معیاری جور درنمی‌آید!
 
پا به توپ شدن عروس با آن شکل و شمایل و داماد توی دروازه با قیافه زار هم از آن سناریوهاست که احتمالاً با سلیقه هرکسی جور درنمی‌آید اما به قول شاهین، برای فان خوب است.
 
دو آتلیه هیچ شباهتی با هم ندارند. یکی در قدیم جا مانده و دیگری با سلیقه روز سازگار است. یاد عکس‌های عروسی قدیمی می‌افتم. زن و مردهایی با چهره‌های آرام و لبخندهای خجولانه در چند عکس یادگاری؛ سیاه و سفید.



روزنامه ایران
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

امیرعبداللهیان مزدش را گرفت/ سه شنبه آخرین دیدار نمایندگان با وزیر بود/ از اقتدار دیپلماسی تا همدلی وزیر با پارلمان

شرایط سخت و پیچیده است/ دعا کنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»/ اعلام پنج روز عزای عمومی

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

جلسه شورای معاونین وزارت خارجه به ریاست باقری

دلنوشته دختر شهید رکن‌آبادی برای امیرعبداللهیان/ شهادت به نامت می‌آید

بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به تعویق افتاد

قیمت دلار دوباره ریخت/ نرخ جدید دلار در بازار را ببینید

با دستور مخبر؛ علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجه دولت شد

جای خالی آیت الله رئیسی/ قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

روایت خبرنگار روزپلاس از «خلق خوش» و «خستگی ناپذیری» امیرعبداللهیان/ شهادت برازنده‌ی این دیپلمات انقلابی است

جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت برگزار شد/ زمان و مکان تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه متعاقباً اعلام خواهد شد/ بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

با اعلام رسمی وزارت ورزش تمام مسابقات ورزشی ایران لغو شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

تلاش برای وایرال شدن؛ این قسمت ژیلا/ برای مجردها خواستگار میفرستیم

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

نقد و سیاست