اعجاز یک میوه برای تصفیه خون پس از حجامت!

خوردن انار شیرین پس از انجام "حجامت" خون را تصفیه می‌کند و بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید، اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم میل کنید و از ترشیها، لبنیات و غذا‌ها و گوشت‌های سرد‌مزاج پرهیز کنید.
کد خبر: ۶۲۸۸۱
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ - 12 December 2017
به گزارش روزپلاس؛حجامت نیز مانند هر عمل مهمی، برای اثربخشی بهتر نیازمند مراقبتهایی است تا عوارضی به سراغمان نیاید و بر اساس توان جسمی و روحی، برخی از این مراقبتها باید در لحظات نخست بعد از حجامت انجام گیرد و برخی تا 12 و 24 ساعت بعد باید رعایت شوند و برخی دیگر تا حدود یک هفته است.

اگر فرد در لحظه حجامت، دچار سردی ناگهانی تن، بی‌حالی و ضعف شد باید به او شربتی از عسل خورانده شود؛ این حالت ضعف و سردی ناگهانی را بارها بعد از حجامت افراد دموی دیده‌ایم؛ خوب است برای اینکه به‌موقع ضعف و بی‌حالی فرد جبران شود، قبل از حجامت این شربت آماده باشد، شربت زعفران و عسل، شربت عرق نعناع و عسل، شربت عرق بهارنارنج با عسل، گلاب با عسل یا آبلیمو با عسل را از پیش آماده کنید.

همچنین می‌توان به فرد، چند عدد خرما یا یکی دو قاشق غذاخوری عسل، خوراند؛ اگر فرد در اثر ضعف ناگهانی، احساس سرگیجه و سردرد دارد دستمالی را به گلاب یا عطر گل محمدی یا عطرهای گرم‌مزاج دیگر (مریم، یاس و...) آغشته کنید و برای استنشاق به بینی او نزدیک کنید، سردرد او به سرعت بهبود می‌یابد.

اگر فرد دچار سرگیجه بعد از حجامت شد باید پس از حجامت، چند ساعتی از رانندگی پرهیز کند.

برای پانسمان محل حجامت، عجله نکنید و حجامت کننده را تحت فشار نگذارید زیرا حجام باید مراقبت کند، تا جایی که خون از بدن فرد سرازیر می‌شود، به خون‌گیری ادامه دهد؛ این حالت با لیوان حجامت معمولی برای افراد پرُخون با سه بار لیوان گذاشتن تمام می‌شود؛ اگر خونگیری به قدر کافی از فرد انجام نشود، جای حجامت تا حجامت بعدی دچار خارش خواهد شد زیرا خون کثیف در آن اجتماع کرده ولی کاملا دفع نشده است.

روی زخم حجامت را با عسلی که آن را به گاز استریل یا پارچه نرم و لطیف آغشته می‌کنید، بپوشانید؛ مطمئن باشید عسل، بهترین پماد برای زخم، جراحت و حتی سوختگی است.

خوردن انار، پس از حجامت هم در روایات توصیه شده است؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ مُصَّ مِنَ الرُّمَّانِ الْإِمْلِیسِیِ‏ فَإِنَّهُ یُقَوِّی النَّفْسَ وَ یُحْیِی الدَّمَ» آب انار ملس را با مکیدن بخور که نفس را تقویت و خون را زنده می‌کند. (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1402ق. ص 61)

همچنین امام عسکری (ع) می فرماید:«کُلِ الرُّمَّانَ بَعْدَ الْحِجَامَةِ رُمَّاناً حُلْواً فَإِنَّهُ یُسَکِّنُ الدَّمَ وَ یُصَفِّی الدَّمَ فِی الْجَوْفِ» پس از حجامت انار شیرین بخور که خون را فرو می‌نشاند و آن را در درون بدن، تصفیه می‌کند. (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق. ج 59، ص123)

بهتر است وعده غذایی بعد از حجامت را پرخوری نکنید اما یک غذای مقوی مانند آبگوشت، فسنجان، حلیم، شوربا و غذاهای زودهضم و ... میل کنید؛ باز هم از ترشیها، لبنیات و غذاها و گوشتهای سرد‌مزاج، پرهیز کنید و به ویژه شام را ماست نخورید؛ عقلیی می‌نویسد: «و بعد الفراغ، چون یک ساعت کامل بگذرد غذا تناول فرمایند.» (عقیلى علوى شیرازى، سید محمد حسین بن محمد هادى، خلاصة الحکمة (عقیلى)، 3جلد، اسماعیلیان - قم، چاپ: اول، 1385 ه.ش.، ج‏2 ؛ ص457)

همچنین از خوردن غذاهای دیرهضم و یبوست‌زا لااقل تا 24 ساعت بپرهیزید و از خوراکیهای بسیار شور و نمک سود، تا چند ساعتی دوری کنید؛ عالم آل محمد (س) فرمود: «وَ لَا تَأْکُلَنَّ طَعَاماً مَالِحاً وَ لَا مِلْحاً بَعْدَهُ بِثُلُثَیْ سَاعَةٍ فَإِنَّهُ یَعْرِضُ مِنْهُ الْجَرَبُ‏»؛ و تا دو سوّم ساعت بعد از حجامت، غذاى شور و نمک نخور که تو را در معرض جرب قرار می دهد.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة) و نیز فرمود: «وَ أَکْلُ الْمُلُوحَةِ وَ اللُّحْمَانِ الْمَمْلُوحَةِ وَ أَکْلُ السَّمَکِ الْمَمْلُوحِ بَعْدَ الْحِجَامَةِ وَ الْفَصْدِ لِلْعُرُوقِ یُوَلِّدَانِ الْبَهَقَ وَ الْجَرَبَ‏» و خوردن غذاهاى شور، گوشتها و ماهی نمک‌سود، بعد از حجامت و فصد موجب بهق و جرب می‌شود.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

حکما توصیه می‌کنند از خوردن تخم‌مرغ هم تا یک هفته پرهیز شود؛ این دستور به ویژه برای افراد سردمزاج و مخصوصاً درباره تخم مرغ صنعتی با جدیت باید رعایت شود؛ صاحب خزائن‌الملوک می‌نویسد: «و پس از حجامت، تخم‏ مرغ‏ نباید خورد که تخم‏ مرغ محدث لَقوِه شود.» (احمد، شمس‌الدین، خزائن الملوک، 2جلد، دانشگاه علوم پزشکى ایران - تهران، چاپ: اول، 1387 ه.ش.، ج‏1 ؛ ص329)

بعد از حجامت، استراحت کنید اما بهتر است تا چند ساعتی نخوابید به ویژه اگر خون کثیفی داشتید و بار نخستی باشد که حجامت می‌کنید، خوابی سبک و جذاب را تجربه خواهید کرد.

پرهیز از رابطه زناشویی را حداقل تا 12 ساعت ادامه دهید البته افراد ضعیف بنیه باید تا 24 ساعت در آین پرهیز شکیبا باشند.

چنانکه پیشتر هم اشاره شد؛ طبق فتوای مراجع عظام که توسط استاد حسین خیراندیش استفتاء شده و سالها پیش در کتاب خود «حجامت؛ هدیه شب معراج» آورده است، می‌توانید با تطهیر اطراف موضع، بدون نیاز به شستشوی محلّ حجامت، نماز خود را اقامه کنید.

به نوشته سفره سلامت، حدود 12 ساعت پس از حجامت می‌توانید حمام و غسل کنید و حتی روی زخم را با آب ولرم و به آرامی بشوئید؛ برای اینکه احیاناً زخم حجامت سرباز نکند، روی آن را با صابون یا آب داغ و ... نشوئید؛ با این وجود اگر احیاناً روی زخم حجامت باز هم شاهد خونریزی بودید، نگران نشوید؛ پانسمان عسل را تکرار کنید.

تا 24 ساعت پس از حجامت، ورزش و مسابقه ورزشی سنگین مانند شنا و سونا، کوهنوردی، فوتبال جدی، کشتی و... را کنار بگذارید البته اگر توان جسمی کافی دارید می‌توانید ورزش سبک، مانند یک پیاده‌روی یا کوهنوردی ملایم داشته باشید.

در همین مدت سعی کنید از کار سنگین، خشم یا عصبانیت و استرسهای روحی، سیگار، قلیان و موادّ افیونی بپرهیزید؛ عالم آل محمد (ص) فرمود: «وَ إِیَّاکَ وَ کَثْرَةَ الْحَرَکَةِ وَ الْغَضَبِ وَ مُجَامَعَةَ النِّسَاءِ یَوْمَکَ ذَاکَ» در روز حجامت از تحرّک زیاد، غضب و زناشویی بپرهیز.» (طبّ الإمام الرضا علیه السلام (الرسالة الذهبیة)

کبودی، تورّم و خارش اندک چند روزه در محلّ حجامت، طبیعی است حتی وجود تعدادی تاول درموضع حجامت، عادّی است و بهبود می‌یابد البته حجام ماهر، می تواند پیش از حجامت با روغن‌مالی کافی و بادکش‌های متعدد و نه بسیار پُرکشش، این حالات را به حداقل ممکن برساند.



تسنیم
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک (اردیبهشت ۱۴۰۳)+ جدول

شهاب زاهدی ارزشمندترین بازیکن جی لیگ

نظر دیوان عدالت درباره افزایش حقوق بازنشستگان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

واکنش پوتین به سوءقصد علیه نخست‌وزیر اسلواکی

تماس امیرعبداللهیان با همتای صربستانی خود سیاست قطعی ایران، حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان است 

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی در گوشی‌های آیفون با استفاده از اپلیکیشن‌های همراه بانک نسخه ios

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

عکس| تاکید دوباره AFC روی دو ستاره استقلال

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

چرا سریال حضرت معصومه(س)ساخته نمی‌شود؟

همه چیز مهیای شکستن رکورد رویایی/ دشمن فرضی کریستیانو: عبدالرزاق حمدالله!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست