از تیروئید کم کار و پر کار و سن شروع آن ها چه می دانید ؟

یک فوق تخصص غدد به مناسبت روز جهانی تیروئید گفت: عوامل ابتلا به بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید متعدد است و احتمال بروز کم کاری تیروئید با افزایش سن، بیشتر است اما پرکاری تیروئید در دهه دوم تا چهارم بیشتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۳۷۶۷۰
تاریخ انتشار:۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ - 26 May 2017
به گزارش روزپلاس، دکتر علیرضا استقامتی افزود: ابتلا به بیماری‌های کم کاری و پرکاری تیروئید، به یک گروه سنی خاص، اختصاص پیدا نمی کند، بلکه ممکن از دوران جنینی نیز این بیماری در فرد به وجود بیاید. 
 
وی توضیح داد: عواملی که موجب بروز کم کاری تیروئید می شوند ممکن است به دلیل جراحی تیروئید، مصرف ید رادیواکتیو (یکی از روشهای درمان پرکاری تیروئید) و یا بیماری «گریوز» که یک بیماری خود ایمنی است در فرد به وجود بیاید. 
 
دکتر استقامتی افزود: پرکاری تیروئید ممکن است بر اثر گواترهای گره‌ای سمی به وجود بیاید و یا بر اثر بیماری «گریوز» یا خود ایمنی نیز به وجود آید این بیماری به علت اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد. 
 
وی گفت: در افرادی که به بیماری خود ایمنی یا گریوز مبتلا هستند، احتمال این‌که ژنتیک در بوجود آمدن کم کاری یا پرکاری غده تیروئید آنها دخیل باشد بیشتر است تا افراد دیگر، در حقیقت نمی توان ژنتیک و وراثت را چندان در بروز این بیماری دخیل  دانست مگر در مورد بیماری خودایمنی که یکی از علل ایجاد این دو نوع بیماری است. 
 
این فوق تخصص غدد اظهار داشت: کم کاری و پرکاری تیروئید از موهای سر گرفته تا ناخن‌های پا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بیشتر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که هر کدام از این بیماری‌ها به شکل متفاوت عوارض خود را نشان می‌دهند. 
 
استقامتی تصریح کرد: کم کاری تیروئید اگر در موارد شدید باشد معمولا با علائمی نظیر،افزایش وزن، ضعف و بی حالی، خشکی پوست، یبوست، شکنندگی مو، در کودکان اختلال در رشد و در خانم‌ها اختلال در عادت ماهیانه معمولا همراه خواهد بود. 
 
به گفته این فوق تخصص غدد علائم پرکاری تیروئید برعکس کم کاری است و معمولا با کاهش وزن، عصبانیت، لرزش، تعریق، ریزش مو، رطوبت پوست، تند شدن ضربان قلب، تغییر در عادت ماهیانه، بزرگ شدن سینه در مردان همراه خواهد بود. 
 
استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران عنوان کرد: در مواردی که این بیماری‌ها ملایم باشند هیچ علامت مشخصی نداشته و تنها از طریق آزمایش می توان تشخیص داد که مشکلی وجود دارد یا نه که البته در بسیاری از مواقعی که کم کاری و پرکاری ملایم باشد ایم مسئله اهمیت چندانی نخواهد داشت. 

 

سلامت آنلاین
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

بدرقه «رئیس‌جمهور مُغتنم» و همراهان شهیدش؛ پیکر شهید جمهور به دیار دلسوختان خراسان جنوبی رسید/حضور بی‌نظیر مردم برای وداع با سید شهیدان خدمت/ مشهد میزبان پیکر مطهر شهید آیت الله رئیسی

تشییع پیکر شهید امیرعبداللهیان در میدان مشق/حضور مقامات و مدیران وزارت امور خارجه/ پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم آرام گرفت

شیوع یک بیماری کشنده در آفریقا خبرساز شد

دیدار مخبر با امامعلی رحمان/ رحمان: توسعه روابط با کشور‌های اسلامی و همسایه از مهمترین دستاورد‌های آیت‌الله رئیسی بود

گزارش رسانه عبری از پهپادهای حزب الله/ چالش بزرگ در جنگ بین حزب الله و اسرائیل در حملات پهپادی به سبک و سیاق فعلی نخواهد بود

تماس ویدیویی با اینترنت ماهواره‌ای/ استارلینک مستقیما به ۲ گوشی متصل شد

تکلیف طرح کالابرگ در سال ۱۴۰۳ مشخص شد/ مصوبه جدید هیات وزیران

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۳ خردادماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار

شهید رئیسی و محور مقاومت؛ در دیدار خادم‌ الرضا با رزمندگان لبنانی چه گذشت؟

هوش مصنوعی جادویی GPT-4o رشد انفجاری ChatGPT را رقم زد

گلکسی زد فولد ۶ اولترا شاید در انحصار بازار کره باقی بماند

نشست فرمانده کل سپاه و سردار قاآنی با گروه های مقاومت در تهران/ بررسی آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی منطقه

استقلال و پرسپولیس در جنگ پایین شهر و بالای شهر / همایش صدر و قعر

هواوی برترین تولیدکننده گوشی تاشو در جهان شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست