گزارش/

بلای بی‌‌اعتمادی و سوءظن بر جان صهیونیست‌ها/ کابینه بنیامین نتانیاهو از همیشه متزلزل تر!

بی‌اعتمادی و سوءظن که از همان روزهای ابتدایی شکل‌گیری کابینه نتانیاهو آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و هرچه بر میزان شکست‌های اسرائیل در جبهه‌های مختلف افزوده می‌شود، حجم اتهام‌زنی‌ها در کابینه نیز افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۲۹۵۵۳۰
تاریخ انتشار:۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳ - 07 May 2024

بلای بی‌‌اعتمادی و سوءظن بر جان صهیونیست‌ها/ کابینه بنیامین نتانیاهو از همیشه متزلزل تر!

به گزارش روزپلاس، بی‌اعتمادی و سوءظن که از همان روزهای ابتدایی شکل‌گیری کابینه نتانیاهو آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و هرچه بر میزان شکست‌های اسرائیل در جبهه‌های مختلف افزوده می‌شود، حجم اتهام‌زنی‌ها در کابینه نیز افزایش می‌یابد.

تا قبل از عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنگ غزه، متهم اصلی در این موارد بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بود که با اظهارات و اقدامات افراطی خود بارها باعث ایجاد حواشی برای کابینه شده بود اما این روزها به نظر می‌رسد تمام اعضای کابینه نسبت به یکدیگر بی‌اعتمادند و در رأس آنها بنیامین نتانیاهوست که به هیچ‌یک از وزیران خود اعتماد ندارد و با اقدامات مختلف می‌کوشد آنها را کنترل کند.  روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی در همین زمینه نوشته است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یوآو گالانت، وزیر جنگ را به افشای اطلاعات از جلسات حساس در جلسه اخیر کابینه امنیتی متهم کرد. در این نشست شماری از وزرا و سران دستگاه‌های نظامی اسرائیل نیز حضور داشتند.  نتانیاهو گفت: هر بار که در جلسات با وزیر جنگ، رئیس موساد و رئیس شین‌بت می‌نشینم، همه چیز لو می‌رود. این درحالی است که پیشتر گالانت به نتانیاهو گفته بود در حال آسیب‌زدن به امنیت اسرائیل است. درروزهای گذشته گزارش‌های متعددی از اختلاف در میان اعضای کابینه جنگی نتانیاهو در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده ‌است. ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز به انتقاد شدید از گالانت پرداخت.  بن‌گویر از نتانیاهو خواسته است تا گالانت را برکنار کند. او گفت: تصمیم وزیر جنگ برای تخلیه و تخریب ساختمان‌های مزرعه گال یوسف، نشان‌دهنده حماقت وحشتناک، سردرگمی اخلاقی، حماقت امنیتی و نقض قوانین است. بن‌گویر افزود: به جای ایجاد و همراهی با گسترش مزارع بیشتر و گسترش شهرک‌های یهودی، تسلیم دشمن می‌شویم، زمان آن فرا رسیده که نخست‌وزیر به فکر جایگزینی گالانت باشد.  بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز گفته که پس از ۷ اکتبر، دیگر به نهاد‌های امنیتی و نظامی رژیم اعتماد ندارد.  براساس گزارش المیادین، اسموتریچ گفت اعتماد کورکورانه‌ای به نهاد‌های امنیتی و نظامی داشتم و به آنها چک سفید امضا داده بودم اما چیزی که از این اعتماد به دست‌آورد، ۷اکتبر بود. او افزود: اعتماد من به ارتش تمام شده، آنها را دوست دارم اما آماده نیستم به آنها یک چک سفید بدهیم.اسموتریچ در مصاحبه با رادیو ارتش صهیونیستی اعلام کرد: نهاد‌های امنیتی و نظامی از بررسی این‌که اشتباه کجا بوده، خودداری می‌کنند. وی تاکید کرد، صهیونیست‌ها بدون محاسبه و درس‌آموزی به نهاد‌های امنیتی و نظامی یک چک سفید نمی‌دهند تا هر کاری که می‌خواهند با آنها بکنند. شبکه۱۴ رژیم صهیونیستی هم گزارش داد، نخست‌وزیر این رژیم در جریان نشست اخیر کابینه هشدار داده هر کسی اطلاعات درخصوص توافق تبادل اسرا را فاش کند، اخراج خواهد شد. 
   
مشاجرات ۳عضو اصلی کابینه جنگ


در همین حال روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به مشاجرات سه عضو اصلی کابینه جنگ، یعنی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتز، رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته است. طی هفت ماه اخیر، این سه نفر بر سر موضوعات کلیدی برای تصمیم‌گیری نظیر چگونگی آغاز یک فشار نظامی قاطع، آزادی اسرا و اداره نوار غزه پس از جنگ دچار اختلافات شدید بوده‌اند و در هفته‌های گذشته و پس از پاسخ تنبیهی ایران، اختلافات میان این چهره‌ها افزایش یافته است. گیورا ایلند، ژنرال سابق ارتش و مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی می‌گوید: بی‌اعتمادی بین این سه نفر کاملا واضح و قابل توجه است.نتانیاهو در تلاش برای کنترل کامل صحنه جنگ است، در حالی که گالانت و گانتز می‌کوشند از سهم او در تصمیم‌گیری‌ها بکاهند.  گانتز که یک دهه پیش آخرین نبرد بزرگ با حماس را رهبری کرده در پی تظاهرات گسترده اهالی سرزمین‌های اشغالی، تمایل خود را به کنار رفتن نتانیاهو از سمتش ابراز کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سپتامبر (مهر) شده است.  گالانت، جنگ‌طلب‌ترین چهره در این میان است که در زمان شروع جنگ غزه طرح حمله پیشگیرانه به حزب‌ا... لبنان را ارائه کرد. گفته می‌شود نتانیاهو در بسیاری از تصمیمات کلیدی، دو رقیب خود را بی‌اطلاع نگه می‌دارد.

به‌عنوان مثال، او می‌کوشد یک مقام مسئول برای کمک‌های بشردوستانه منصوب کند تا به‌طور مستقیم به شخص او گزارش دهد و وزیر دفاع را دور بزند، با این هدف که کمک‌های تدارکاتی را خود به‌طور انحصاری تحت نظر داشته باشد.  از سوی دیگر امیر آویوی، بنیانگذار اندیشکده انجمن دفاع و امنیت این رژیم می‌گوید: اگر وزیر دفاع با او همسو نباشد، هدایت ارتش برای نتانیاهو بسیار دشوار خواهد بود.  گانتز در آنچه نظاره‌گران بدترین انتخابات تاریخ این رژیم توصیف می‌کنند، مقابل نتانیاهو وارد میدان شد. سال گذشته نتانیاهو تلاش کرد گالانت را برکنار کند و به اطرافیان خود گفته بود سیاست‌های قدیمی او در قبال غزه، محکوم به شکست است.  گانتز و گالانت نیز بیش از یک دهه است که حتی پیش از پیوستن به کابینه جنگ، روابطی تیره‌ و تار با یکدیگر دارند. اطرافیان گانتز تلاش کرده‌اند ائتلاف نتانیاهو و حزب خود را وادار به ترک دولت و نتانیاهو را از قدرت خلع کنند با این تصور که نتیجه این اقدام چیزی جز جانشینی گانتز نخواهد بود. نتانیاهو که در محافل داخلی به‌عنوان «جادوگر» شناخته می‌شود، اکنون به دلایل سیاسی ناشی از جنگ تضعیف شده و فضا برای جولان گانتز و حتی گالانت فراهم شده است تا بخت خود را بیازمایند و سرانجام به یک دهه و نیم سلطه او پایان دهند. جناح راست افراطی ائتلاف نتانیاهو تهدید کرده در صورت حصول هرگونه توافق مذاکرات آتش‌بس در قاهره مبنی ‌بر خاتمه جنگ بدون نابودی حماس، دولت او را متلاشی خواهند کرد. این در حالی است که جناح راست میانه نیز خواستار پاسخ قاطع به ایران است. 

کابوس نتانیاهو


با فزونی گرفتن قید و شرط‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از این رژیم و باتوجه به مخالفت‌ گالانت که بیش از هر چیز نگران از دست دادن واشنگتن است، تصمیم‌گیری درباره حمله به رفح، پایگاه حماس با بیش از یک میلیون فلسطینی، برای نتانیاهو به یک کابوس تبدیل شده است. نقش و جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین، ایده تشکیل گروه‌های محلی برای مدیریت و تعامل با ارتش اسرائیل یا هرج و مرج مطلق که درنهایت کنترل اوضاع را به‌طور کامل به نیروهای اسرائیلی بدهد، فقط چند مورد از مسائل محل اختلاف نتانیاهو و گالانت است. چندی قبل بعد از آن‌که نتانیاهو سفر هیأت اسرائیلی به واشنگتن در ارتباط با وتو نکردن قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل را ملغی کرد، گالانت و گانتز هریک به‌طور مستقل به دیدار سران آمریکایی رفتند و با این کار شکاف نتانیاهو ـــ بایدن را تعمیق کردند. گانتز خواستار توافقی برای آزادی اسراست، حال آن‌که نتانیاهو و گالانت فشار نظامی همراه با مذاکره را چاره‌ساز می‌پندارند. بسیاری سرسختی افراطی نتانیاهو را عامل شکست هرگونه مذاکره می‌دانند و در این میان، شهادت سه فرزند اسماعیل هنیه در هفته‌ها‌ی اخیر، تلاش‌های میانجیگرانه آمریکا را ناکام گذاشت.

سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

۳ سریال جدید در تلویزیون/ رضا عطاران؛ شخصیت اصلی سریال

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

نقد و سیاست