گزارش/

تمرکز فضای سیاسی و رسانه‌ای غرب بر دوسالگی جنگ اوکراین/ لشکر‌کشی‌های دیپلماتیک به کی‌یف و سوالاتی که هنوز بی‌پاسخ است!

این روزها ترجیع‌بند مشترک فضای سیاسی و رسانه‌ای غرب، کلیدواژه‌ای به نام دوسالگی جنگ اوکراین شده ‌است؛ گویی یک نقطه در جهان وجود دارد و آن نامش اوکراین است.
کد خبر: ۲۹۲۴۹۹
تاریخ انتشار:۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸ - 26 February 2024

تمرکز فضای سیاسی و رسانه‌ای غرب بر دوسالگی جنگ اوکراین/ لشکر‌کشی‌های دیپلماتیک به کی‌یف و سوالاتی که هنوز بی‌پاسخ است!

 

به گزارش روزپلاس، همزمان با آغاز سومین سال جنگ در اوکراین، تعدادی از رهبران غربی به نشانه همبستگی در کی‌یف، پایتخت اوکراین گردهم آمدند. «اورزولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا، «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا و «الکساندر دی کرو»، نخست‌وزیر بلژیک در مراسمی در فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین، جایی که درگیری اولیه رخ داد، برای ادای احترام و همبستگی شرکت کردند.

این رهبران که شبانه با قطار از لهستان به اوکراین سفر کردند، در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین بر حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد تاکید کردند؛ حمایت‌هایی که به گفته برخی مقامات و کارشناسان با محوریت ادامه جنگ تا سال 2025 صورت می‌گیرد.

پیش از نشست گروه هفت، ولودیمیر زلنسکی در مراسمی به مناسبت آغاز سومین سالگرد جنگ و در حالی که تقریبا بیست درصد از خاک کشورش را از دست داده، در حضور جمعی از رهبران کشورهای غربی، گفت که کشورش در نهایت در جنگ پیروز خواهد شد. رهبران گروه هفت در این میان با انتشار بیانیه‌ای از ایران و چین خواستند تا تحویل «تجهیزات نظامی» به روسیه را متوقف کنند.

رفتارهای سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها در شرایط کنونی از چند منظر قابل تأمل است؛

 سران اروپا و آمریکا در سفر به کی‌یف در نشست امنیتی مونیخ، اتحادیه اروپا، کاخ سفید، کنگره و.... به ژست‌های بشردوستانه و قانون‌مدارانه بسنده کرده و به راهکار سیاسی و گفتمانی نمی‌پردازند. اصرار غربی‌ها بر ادامه جنگ و دوری از راهکار سیاسی بیانگر ماهیت جنگ‌افروزانه‌ و افراط‌گرایانه‌ای است که منافع خود را در کشتار و ویرانی جست‌وجو می‌کند و حاضر نیست هیچ کلامی از صلح و راهکار سیاسی بر زبان بیاورد؛ چنانکه هیچ توجهی به راهکارهای صلح چین و برزیل و... نداشتند.

 سران غرب حمایت از اوکراین را تکلیفی جهانی عنوان می‌کنند و به اذعان مؤسسه اقتصاد جهانی کیل در دو سال گذشته، نهادهای اتحادیه اروپا ۹۲ میلیارد دلار و امریکا ۷۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است. موضوع قابل توجه این است که در شرایطی که مردم این کشورها مانند سایر افکار عمومی جهان کمترین حمایتی از این جنگ‌افروزی نداشته‌اند در طول 5 ماه جنگ غزه، حتی کشورهای اروپایی و آمریکا صحنه تظاهرات چند صدهزار نفری در حمایت از مقاومت غزه بوده است.

 غربی‌ها در نشست گروه 7 درحالی ایران و چین را به نقش نظامی در جنگ اوکراین متهم می‌کنند که تا به امروز هیچ سندی برای ادعای خود ارائه نداده‌اند؛ حال آنکه کی‌یف بارها مدعی شده‌  که صدها پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.  

 لشکرکشی دیپلماتیک غرب به اوکراین با ادعای بسته‌های حمایتی ده‌ها میلیارد دلاری که البته 60 میلیارد دلار آن در درگیری دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره مسدود مانده به اوکراین با ژست‌های صلح جویانه و نجات بشریت در حالی است که آنها پس از دو سال پاسخ نداده‌اند که مراکز ساخت تسلیحات بیولوژیک و هسته‌ای غرب در اوکراین چه می‌کرده است و اینکه سرنوشت میلیون‌ها تن غلاتی که طبق توافق استانبول باید برای کشورهای فقیر آفریقایی ارسال و سر از اروپا درآورد، چه شده است؟ آنها هنوز پاسخ نداده‌اند که چگونه با جنگ‌افروزی امریکایی‌ همراهی می‌کنند و در مقابل به تعهدات خود مبنی بر جبران مشکلات اقتصادی ناشی از قطع رابطه اروپا با روسیه عمل نمی‌کنند؛ چنانکه «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه رسما از گران‌فروشی چهار برابر قیمتی گاز توسط آمریکا به اروپا گلایه می‌کند!

 سران غرب در سفر همزمان به اوکراین در حالی به دنبال نمایش چهره‌ای ابر قهرمان از اوکراینی‌ها و تصویری منجی‌مآبانه و بشردوست از خود برآمدند که هیچ‌کدام از این مدعیان انسانیت و آزادی‌خواهی، سفری به غزه با آن همه درد و رنج نداشته‌اند. آنها در طول 5 ماه نسل‌کشی در غزه با ده‌ها هزار شهید و زخمی که اکثرا زنان و کودکان هستند و نزدیک به دو میلیون آواره هرگز سخنی از مقاومت قهرمانانه فلسطینی‌ها نداشته و به ابراز تاسف بسنده کرده‌اند. رفتاری که بار دیگر ماهیت نژادپرستانه و خودبرترپندارانه غربی را برملا می‌کند که چشم‌آبی‌های موبلوند را انسان‌های برتر با حق حیات و حمایت و زندگی می‌نامند و سایر افراد بویژه ساکنان غرب آسیا را عقب‌ماندگان و بربرانی می‌دانند که جنگ و کشتار در آنها عادی است. لشکرکشی دیپلماتیک غرب به اوکراین با بسته کمک‌های مالی، نظامی سندی دیگر بر تفکری است که اروپا را «باغ» و سایر نقاط جهان را جنگلی وحشی و مستحق نابودشدن می‌داند.

به هر تقدیر تمام این تحرکات و لشکرکشی‌های سیاسی و رسانه‌ای غرب در پایان دومین سالگرد جنگ اوکراین همزمان با فاجعه انسانی در غزه، رسوایی حقوق بشری دیگری را برای آنها رقم زده است. کشاندن جنگ تا سال 2025، بهانه‌جویی برای استمرار توسعه‌‌طلبی‌ها ناتو با ادعای مقابله با کمک‌های ایران و چین به روسیه و در نهایت نیز راهزنی دارایی‌های روسیه پس از شکست سیاست‌های تحریم اقتصادی روسیه و تشدید بحران اقتصادی در این کشورها شاه‌بیت اظهارات و موضع‌گیری حامیان امریکایی و اروپایی اوکراین است؛ چنانکه «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس صراحتا عنوان می‌کند «غرب در مصادره صدها میلیارد دلار دارایی‌های روسیه باید جسورتر باشد.»


نورنیوز

سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

هواشناسی برای کل کشور هشدار صادر کرد

پیامی که ریاض درباره حمله به رفح برای تل‌آویو فرستاد

برداشت عجیب از اعتراض علیه جنایات اسرائیل در آمریکا و دیگر کشورهای جهان/سرگیجه بزرگ!

فشار غرب به امارات بخاطر تجارت با روسیه

لاپید مقابل نتانیاهو ایستاد/ هیچ بهانه ای برای عدم تبادل اسرا نیست

باشگاه استقلال پلمپ شد/ اعضای باشگاه تا روز یک شنبه ممنوع الورود شدند

بایدن از ترامپ جلو زد

اولین تصویر منتشر شده از پیکر نیکاشاکرمی

تساوی ستاره‌های میلیاردی در تبریز/ استقلال و تراکتور «بد» بودند

ایران: راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

اعتراف خودخواسته «اشکان خطیبی» پس از مهاجرت/ در ایران همه چیز داشتم؛ زندگی در اروپا کار راحتی نیست

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی