برنامه‌هایی برای هفته کتاب

دبیر هفته کتاب با اشاره به اینکه هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در سراسر کشور با زبان و ذائقه استان‌ها هم بازتاب پیدا کرده و به حرکت عمومی تبدیل شود، گفت: در این راستا لازم است دستگاه‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های استانی خود به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه کنند.
کد خبر: ۲۸۸۲۷۱
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵ - 06 November 2023
برنامه‌هایی برای هفته کتاب

به گزارش روزپلاس به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی هفته کتاب سی‌ویکم یک‌شنبه (چهاردهم آبان‌ماه ۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی؛ دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای برنامه‌ریزی و نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های حوزه نشر در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

کتابفروشی‌ها؛ حلقه واسط برای توزیع خوراک فرهنگی در جامعه 

در این جلسه، علی رمضانی با بیان اینکه تا آغاز فعالیت رسمی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران حدود یک هفته باقی مانده است، گفت: دستگاه‌ها و نهادهایی که حجم بیشتری از برنامه‌ها را در نظر گرفته‌اند این هفته را زودتر آغاز می‌کنند و دیرتر به پایان می‌رسانند. لازم است سازمان‌ها و نهادها در برگزاری برنامه‌ها با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و از ظرفیت هم استفاده کنند.

دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک راهبرد اساسی بود تا این حلقه هویتی را در کالبد کلی شهر، توسعه و رونق دهیم، ادامه داد: کتابفروشی‌ها حلقه واسطی برای توزیع خوراک فرهنگی در جامعه هستند و فراهم کردن شرایط بازدید دانش‌آموزان از کتابفروشی‌ها می‌تواند یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش در ایام برپایی هفته کتاب باشد.  

او با بیان اینکه باید بتوانیم نقشه جامعی از فعالیت‌های کتاب‌محور در جامعه استخراج کنیم، افزود: انجمن‌ها، اصناف، تشکل‌ها و نهادهای مختلفی در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند. صنعت نشر در ابعاد مختلفِ حجم تولید، تعداد فعالان، میزان اثرگذاری، حجم اقتصادی و... بزرگترین صنعت فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود. حجم پشت جلد کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و تا پایان سال از ۱۲ هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه هفته کتاب باید بتواند در سراسر کشور با زبان و ذائقه استانی هم بازتاب پیدا کرده و به حرکت عمومی تبدیل شود، گفت: بر اساس حکم وزیر کشور، استانداران به عنوان «رئیس ستاد هفته کتاب استان» منصوب شدند و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با حکم رئیس سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دبیر هفته کتاب در استان» انتخاب شدند. لازم است دستگاه‌هایی مانند ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حوزه هنری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و… با استفاده از ظرفیت‌های استانی خود به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه کنند.  امیدوارم با هم‌افزایی معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران  حرکت هفته کتاب به یک حرکت عمومی تبدیل شود.

برنامه‌های هفته کتاب باید ناظر به آینده باشد

اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست در سخنانی گفت: نام‌گذاری روزهای هفته کتاب ناظر بر این است که تقسیم کار مناسبی صورت گرفته است و دانش‌آموزان، کتابداران و مروجان کتابخوانی، کتابخانه‌ها، مساجد، رسانه‌ها و همه اضلاع مختلف صنعت نشر در این نام‌گذاری دیده شده‌اند. رویدادهای مستمری که از سوی سازمان‌ها و نهادها برگزار می‌شود قابل تقدیر است اما بناست در هفته کتاب با برنامه‌هایی که ناظر به آینده است و با قهرمان‌سازی در مسیر کتاب شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. 

از برگزاری پویش‌های موازی جلوگیری کنیم

غلامرضا طریقی؛ مدیر کمیته فرهنگی و محتوایی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب با تاکید بر اینکه سازمان‌ها و نهادها برنامه‌های خود را برای اطلاع‌رسانی به موقع از سوی ستاد خبری هفته کتاب، خبرگزاری کتاب ایران و تلویزیون اینترنتی کتاب ارسال کنند، گفت: لازم است سازمان‌ها از ظرفیت‌های رسانه‌ای خودشان برای اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها نیز استفاده کنند. در میان برنامه‌های ارسالی، تعدادی برنامه‌های مشابه همچون پویش‌های کتابخوانی وجود دارد که می‌توانیم از برگزاری پویش‌های موازی جلوگیری کنیم. خانه کتاب و ادبیات ایران پویش‌ ملی کتابخوانی «بخوان و بگو»، مسابقه مرورنویسی کتاب دانشجویی و... را برای این دوره از هفته کتاب تدارک دیده است.

در ادامه، مسیح لهراسبی؛ مدیر امور کتابخانه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  نیز توجه بیشتر به مناطق محروم و ترویج کتاب را از برنامه‌های این نهاد خواند.

او افزود:  برگزاری جشن کتاب در بیش از ۱۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، تولید سرود در حوزه کتاب و کتابخوانی، حضور مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در میعادگاه نماز جمعه در ایام هفته کتاب، برگزاری ایستگاه مطالعه و تبادل کتاب از جمله برنامه‌هایی است که در میعادگاه نماز جمعه برگزار خواهند شد. همچنین تقدیر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، برگزاری پویش‌های کتابخوانی، توجه به کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و... از جمله برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این هفته خواهد بود.

در ادامه، عباس باباخانیان؛ مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: برگزاری سیزدهمین دوره جشن «کتاب‌یار» و تقدیر از کتابداران برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزاری طرح «شبیه کدوم کتابی» در مناطق دوازده‌گانه تهران، تشکیل باشگاه نوجوانان فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در تهران، اهدای کتاب به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برگزاری مسابقه کتابخوانی، اجرای طرح «کتاب در گردش»، کتابخانه‌گردی و... از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.

فروهر معدنی؛ مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز در این جلسه بیان کرد: اختتامیه دومین جایزه کتاب مرغک و همچنین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب برگزار می‌شود. در این جایزه بیش از ۵هزار عنوان کتاب که سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند بررسی و داوری شدند. با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه ادبی «دو پنجره» نیز در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود. عصر شاعرانه با نویسندگان و شاعران از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که اولین نشست آن با حضور جعفر ابراهیمی؛ شاعر برپا می‌شود.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان افزود: ارسال بیش از ۳۰ عنوان کتاب جدید به بیش از هزار مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای طرح ۲۰۲۰ و برنامه‌های فرهنگی برای مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای تهران، اجرای خاص با تماشاخانه سیار در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه تهران، برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی با حضور کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در ۳۱ استان کشور، برگزاری جشن کتاب با حضور کودکان و نوجوانان در تمام استان‌ها، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان، کودکان، نوجوانان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با حضور دانش‌آموزان در راستای طرح کانون-مدرسه  و... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.

در این نشست سعید رضایی شریف آبادی؛ رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، سمیه پشندی؛ مدیر جشنواره و مبادلات برنامه‌های معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما،  محمدرضا باقری؛ مدیر روابط عمومی حوزه هنری، امین آصفی؛ مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، محمد عبدالعلی‌پور؛ کارشناس آفرینش‌های فرهنگی و ادبی وزارت آموزش و پرورش، خلیلی؛ نماینده سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، قدرت‌الله نیکبخت؛ دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، سیروس داوودزاده؛ رییس کتابخانه مرکزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی،  محمد رسول رستمی؛ مدیر انجمن دیاران، مهناز مقدسی؛ دبیر انجمن صنفی ویراستاران، محمد رضا مهدوی‌راد؛ دبیر انجمن علمی بازاریابی و مجید صحاف؛ مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب درباره برنامه‌هایشان برای هفته کتاب توضیح دادند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک (اردیبهشت ۱۴۰۳)+ جدول

تماس امیرعبداللهیان با همتای صربستانی خود سیاست قطعی ایران، حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان است 

شهاب زاهدی ارزشمندترین بازیکن جی لیگ

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

نظر دیوان عدالت درباره افزایش حقوق بازنشستگان

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی در گوشی‌های آیفون با استفاده از اپلیکیشن‌های همراه بانک نسخه ios

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حمایت AFC از پیشنهاد فلسطین برای تحریم اسرائیل

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست