توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر

پزشک و متخصص طب ایرانی، اصلاح سبک زندگی بر اساس منابع طب ایرانی را از جمله مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر دانست و گفت: بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم.
کد خبر: ۲۸۶۴۳۹
تاریخ انتشار:۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ - 20 September 2023
توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر


به گزارش روزپلاس، دکتر سجاد صادقی - پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به افزایش بیماری فراموشی و آلزایمر در جامعه امروز و لزوم تفکیک این دو بیماری، گفت: وقتی صحبت از آلزایمر می‌کنیم یعنی یک بیماری مغزی پیشرونده که عمدتاً در سنین بالا یعنی 60- 65 به بالا اتفاق می‌افتد و کارکردهای ذهنی مغز مثل قدرت تصمیم گیری، قضاوت و... را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه فراموشی می‌تواند علامت شروع یک بیماری مثل آلزایمر یا بیماری‌های دیگر مثل افسردگی و اضطراب یا حتی مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل آهن باشد، افزود: علائم فراموشی مشخص است؛ مثلاً زمانی که فرد در بخاطر سپردن اسامی اشخاص و به یاد آوردن شماره تلفن‌هایی که قبلا در حفظ و یادآوری آن‌ها مشکلی نداشت، دچار مشکل شده و سیر فراموشی روز به روز بیشتر شود؛ به ویژه اگر در خانواده و اقوام درجه یک بیمار آلزایمری داشته باشد نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد.

این پزشک متخصص طب ایرانی تصریح کرد: زمانی که احساس کردید دچار فراموشی می‌شوید باید آرامش خود را حفظ کنید و پزشکان هم در بکار بردن اصطلاح آلزایمر، مقداری احتیاط کنند چون زمانی که برچسب آلزایمر را به بیمار می‌ زنیم، فرد دچار تشویش و اضطراب شده و ممکن است بیماری تشدید شود.

صادقی در خصوص راهکارهای طب ایرانی در درمان آلزایمر اظهار داشت: طب ایرانی عمدتا سلامت‌ محور است چه در پیشگیری و چه درمان بیماری آلزایمر و این نکته مهمی است که هرچه زودتر برای پیشگیری و درمان آلزایمر اقدام شود، موفقیت آن بیشتر است. افرادی که در سنین جوانی یا میانسالی علائمی از آلزایمر را مشاهده می‌کنند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند. متاسفانه آلزایمر در مراحل پیشرفته درمان استانداردی ندارد و بیشتر بر روی کنترل علائم بیمار تمرکز می‌شود.

وی با بیان اینکه در طب‌ ایرانی سبک ‌زندگی برای افراد سالم، مبتلایان فراموشی و همچنین در معرض بیماری آلزایمر بسیار اهمیت دارد، گفت: در مرحله اول تنظیم خواب، امری ضروری است؛ به ویژه خواب شبانه برای عملکرد مغز مهم است و افراد باید حتی‌الامکان از ساعت 10 شب، استراحت کنند؛ البته خواب بعد از ظهر، بعد از غذا و در هنگام غروب آفتاب، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن ضرر دارد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی در سلامت، یادآور شد: اگر سالمندان ورزش کنند، کارکردهای ذهنی‌شان افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در جامعه ما، مقداری ورزش کمرنگ شده و بیماری‌ های مختلف در حال شیوع است. همچنین کنترل استرس در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر و فراموشی، اهمیت زیادی دارد؛ چون زمانی که آرامش داشته باشیم، حضور ذهن بیشتری و یادگیری بهتری هم داریم.

صادقی تصریح کرد: برخی پرهیزها برای افرادی که در معرض فراموشی و یا آلزایمر قرار دارند در منابع طب ایرانی مانند پرهیز از مصرف ترشیجات وجود دارد؛ البته پیاز و سیر هم با وجود اینکه بسیار خوب هستند اما مصرف خام آن‌ها برای کسانی که فراموشی دارند، مفید نیست. همچنین کسانی که طبع سردی دارند باید از سردیجات مثل ماست، دوغ، آب سرد، خیار و گوجه فرنگی پرهیز کنند. همچنین مصرف فست فود و خوراکی‌هایی که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن مضر است.

وی با بیان این‌که بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم، گفت: مویز به عنوان یک خوراکی مقوی مغز می‌تواند به ویژه برای کودکان و کسانی که زیاد از مغزشان کار می‌کشند، جایگزین تنقلات بازاری شود. زنجبیل هم مقوی حافظه است؛ البته افرادی که گرم مزاج هستند یا حملات آسمی دارند و یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، نباید از زنجبیل استفاده کنند. مربای گل سرخ نیز می‌تواند به کاهش اضطراب و تنش‌ها و افزایش حافظه کمک کند. خوراکی‌هایی مثل حریره بادام به همراه هل و دارچین و پودر گل سرخ نیز بسیار برای حافظه مفید است.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

شرایط ثبت نام خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست