گزارش/

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی/ بررسی صلاحیت و برنامه های کیومرث هاشمی/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟/ وزیر پیشنهادی ورزش: برای ازدواج جوانان برنامه دارم/ کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی صلاحیت و برنامه‌های کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۶۳۳۲
تاریخ انتشار:۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ - 18 September 2023
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی/ بررسی صلاحیت و برنامه های کیومرث هاشمی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان


به گزارش روزپلاس، پیش از این حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان بود که استعفا داد و رئیس جمهور کیومرث هاشمی را به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد که نامه آن در جلسه علنی ۲۱ شهریور اعلام وصول شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان را در دستور کار امروز(دوشنبه، ۲۷/ ۰۶ / ۱۴۰۲) خود قرار دادند.

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور می‌تواند برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در جلسه رای اعتماد صحبت کند اما به دلیل سفر رئیس جمهور به نیویورک در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرد و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در این جلسه حضور دارند.

طبق آیین نامه مجلس معاون اول رئیس جمهور، اجازه صحبت کردن و  دفاع از وزیر پیشنهادی را ندارد.

در ابتدای این جلسه احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

موافقت کمیسیون فرهنگی با هاشمی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

احمد راستینه در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای اجرای ماده(۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس  برنامه های ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با دعوت از وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان  در روزسه شنبه تاریخ ۲۱/ ۶/ ۱۴۰۲ به انجام رسید.

بر این اساس کمیسیون فرهنگی جهت بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی با حضور اعضای کمیسیون و وزیر پیشنهادی ضمن بررسی برنامه های ارائه شده به طرح فرصت ها و چالش ها پرداخته شد. اینک گزارش آن جهت استحضار نمایندگان محترم و ملت شریف ایران تقدیم می گردد.

کلیات برنامه

رئوس برنامه پیشنهادی  جناب آقای کیومرث هاشمی برای تصدی وزارات ورزش و جوانان به شرح ذیل می باشد:

۱.ساماندهی امور جوانان با تمرکز بر نظام مسائل جوانان از جمله اشتغال، هویت، مشارکت، ازدواج و خانواده و اوقات فراغت

۲.توسعه ورزش همگانی با تمرکز بر دسترسی عموم مردم به فضاها و امکانات ورزشی

۳.حمایت و تقویت ورزش تربیتی با تمرکز بر طرح توانمندی سازی معلمان تربیت بدنی و ورزش مدارس و بهرمندی موثر از ظرفیت فرهنگیان توانمند در ساختارهای مدیریتی و اجرایی هیات های ورزشی

۴.توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی با تمرکز بر بهبود وضعیت حکمرانی فدراسیون های ورزشی با محوریت عدالت محوری و مبارزه با فساد

۵.ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای با تمرکز بر تقویت ساختارها، فرایندها و لیگ های ورزش حرفه ای

۶.ترویج فرهنگ، اخلاق و معنویت در ورزش با تمرکز بر اجرای طرح «معرفت» با رویکرد افزایش آگاهی و شناخت جامعه ورزش درحوزه اخلاق، فرهنگ و معنویت

۷.توسعه و تقویت ورزش بانوان با تمرکز بر طرح توسعه و حمایت از ورزش های مدال آور بانوان و حضور  ورزشکاران بانو با پوشش کامل اسلامی در جهت ترویج الگوی زن مسلمان در عرصه های بین المللی

۸.توسعه متناسب و متوازن زیر ساخت های ورزشی

مهمترین موضوعات موردتوجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱.ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص و تجربه میدانی وزیر پیشنهادی

۲.تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی ارزیابی برنامه وزیر پیشنهادی با تمرکز بر اسناد بالادستی بویژه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان 

۳.نگاه تحول خواه وانقلابی در حوزه وزارتی برای حل چالش های درونی و ارتباط اثر بخش بین المللی

۴.برنامه های تحولی وزیر پیشنهادی منطبق بر اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب

۵.شناخت کافی از آسیبهای موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

۶.داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی تحول خواه و انقلابی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی جناب آقای کیومرث هاشمی وزیر محترم پیشنهادی ورزش و جوانان به استناد نامه شماره ۴۹۵۱۷ مورخ ۲۱/ ۶/ ۱۴۰۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید، در پاسخ وزارت متبوع طی نامه شماره  ۱۵۴۷۵۹../ مورخ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰۲  مراتب مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه را در مقطع کارشناسی ارشد(معادل) مورد تایید قرار داده است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

۱.ضرورت تغییرات لازم مدیریتی در راستای تحول گرایی در سطوح ملی و استانی

۲.توجه بیش از پیش به حوزه جوانان و ضرورت تدوین برنامه عملیاتی در پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به جوانان

۳.توجه بنیادی به نقش کمیته ملی المپیک در راهبری حوزه قهرمانی و توجه بیشتر به حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورزش با اجرایی سازی نظام نامه فرهنگی ورزش کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

۴.طرح ساماندهی وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تاکید بر روش پیمان مدیریت و استفاده از روش های تجربه شده موفق بین المللی

۵.استفاده راهبردی ازدیپلماسی ورزشی و استفاده از امکان میزبانی در مسابقات بین المللی و تقویت ظرفیت های دیپلماسی ورزشی
۶.در بررسی های بعمل آمده از برنامه ارائه شده آقای کیومرث هاشمی ، وی ضمن نظرداشت به ضرورت تحول و چابک سازی ساختار نظام ورزشی کشور و امور مربوط به جوانان یکی از مهمترین محورهای خود را به مسائل و ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی و رفتار های ناهمگون با امور ورزش و جوانان کشور اختصاص داد و با اشاره به وجود بسترهای فساد انگیز و زد و بندهای موجود در قراردادها و تعاملات ورزشی قول مساعد داد ضمن آسیب شناسی با آنها راهکارهای رفع این ناهنجاریها را احصاء و اجرا نماید.

 ۷.ضرورت حفظ هویت ایرانی – اسلامی جامعه ورزشی کشور، پاسداشت و حراست از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با تبیین مستمر ابعاد فرهنگ ایرانی – اسلامی در تمامی ارکان ورزشی کشور

۸. تاکید کمیسیون فرهنگی بر برنامه های عملیاتی و قابل اجرا در امور ازدواج جوانان، تحکیم خانواده،اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مقابله با کم تحرکی عمومی، انجام تمرینات ورزشی و ایجاد بسترهای لازم در جهت بهره مندی حداکثری آحاد جامعه و استفاد از ظرفیت های دستگاه ها و امکانات ورزشی.

 ۹. در خصوص فرصت ها و چالش ها در امر مهاجرت ورزشکاران با تاکید کمیسیون جناب آقای هاشمی متعهد به ارائه برنامه کارشناشی برای حمایت همه جانبه از قهرمانان تیم های ملی گردیدند.

۱۰.در راستای ارتقای هویت دینی،انقلابی و ملی جوانان و تقویت سرمایه اجتماعی که مورد تاکید کمیسیون فرهنگی بود جناب آقای هاشمی برنامه های زیر را متعهد گردیدند.

-.طرح «جوان انقلابی آینده» با محوریت ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان

-طراح ملی شهر و روستای هویت ساز

-.طرح توسعه اردو ها و فعالیت های جهادی جوانان

-طرح توسعه خانه های جوانان و ارتقای کیفیت خدمات آنها

- طرح استعداد یابی و هدایت شغلی جوانان با هم افزایی دستگاه ها و نهادهای ذیربط.

-ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت همه جانبه از فعالیت ها و مشارکت های اجتماعی جوانان منطبق بر هویت ایرانی – اسلامی

۱۱.اجرای برنامه جامع جهاد تبیین جهت اغناسازی قهرمانان پر افتخار ورزش کشور، اعضای تیم های ملی، نخبگان جامعه ورزشی در دفاع از جایگاه و آرمان های انقلاب اسلامی و نمادها از جمله پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران.

۱۲.مبارزه با فساد و جلوگیری از حیف ومیل بیت المال در قراردادهای غیر حقوقی تحمیلی بر ورزش کشور با ایجاد سامانه شفافیت مالی و قراردادهای استاندارد حقوقی ورزشی

۱۳.تعیین تکلیف پرونده های ورزشی و گزارش آن به مردم از جمله پرونده ویلموتس، حذف استقلال و پرسپولیس از جام قهرمانی باشگاه های آسیا و سایر قراردادهای ورزشی که سبب جریحه دار شدن روحیه و اعتماد عمومی گردید.

۱۴.تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت در ورزش کشور و گسترش  فدراسیون ها و ورزش بانوان منطبق بر هویت ایرانی – اسلامی

۱۵. حمایت همه جانبه از ورزش های ملی  و واجد ارزش و تقویت دبیرخانه  ترویج فرهنگ پهلوانی و  روحیه جوانمردی در ورزش کشور.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق هست، ۴۱ درصد موارد نیز همسو می باشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی برای ۸ درصد سیاست های کلی نظام در ورزش و وظایف قانونی وزارتخانه برنامه ای ارائه نشده است.

نتیجه‌گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون فرهنگی با توجه به برنامه های ارائه شده مکتوب، و توضیحات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون، و تعهد در اجرایی سازی مصوبات کمیسیون و موارد کارشناسی ارائه شده جهت تحول در برنامه های وزارت ورزش و جوانان به صلاحیت جناب آقای کیومرث هاشمی در تاریخ  ۲۱/  ۶/ ۱۴۰۲  جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رای مثبت داد.

سپس دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد. در ابتدا نیز وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه فرصت دارند تا از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع کند.

نمایندگان مخالف موافق صحبت کردند.

مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

گودرزوند چگینی: وزیری می‌خواهیم که استقلالی یا پرسپولیسی نباشد


نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیری می‌خواهیم که استقلالی یا پرسپولیسی نباشد بلکه حمایت‌کننده همه تیم‌ها باشد.

مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان و در مخالفت با وزیر پیشنهادی، با تاکید بر اهمیت وزارت ورزش و جوانان گفت: اگر این وزارتخانه به درستی هدایت شود و برای اداره آن برنامه وجود داشته باشد، نقشی کلیدی در موضوع سرمایه سازی و اعتماد جوانان دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: در هیچ کدام از برنامه‌های آقای کیومرث هاشمی موضوع ورزش و جوانان دیده نمی‌شود؛ او که ۳۰ سال در مناصب کلیدی ورزش و جوانان بوده و در حوزه تصمیم‌سازی ورزش حضور داشته است بگوید که در عملکرد چه خروجی برای ورزش و جوانان داشته‌اند. امروز بسیاری از کسانی که مهاجرت می کنند از نبود سیاست در ورزش و جوانان رنج می برند؛ اگر می‌بینیم یک قهرمان ملی ما ناچار به مهاجرت می‌شود به این دلیل است که بعد از مدال آوری مورد توجه وزارت ورزش و جوانان  قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هاشمی شخصیتی موقر دارد و انسانی فهیم است اما خروجی او در ورزش و جوانان مورد توجه نیست. اینکه گفته می شود آقای هاشمی جزو شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی)بوده و جزو لیست ۳۰ نفره تهران برای انتخابات مجلس بوده و در دقیقه آخر از لیست حذف شده‌ است نباید دلیلی بر رای آوری در مجلس باشد. اگر قرار است نمایندگان رای بدهند باید به راهی که شهدا، امام و رهبری برای ما تعیین کردند، بازگردیم.

گودرزوند چگینی ادامه داد: در گزارش کمیسیون فرهنگی آمده که با اخد تعهداتی از گزینه پیشنهادی با تصدی وزارتخانه توسط او موافقت کردند؛ اگر او به تعهدات عمل نکرد چه می شود؟ مگر در ورزش و جوانان در کشور نیرو نداریم؟ چرا باید به نیرویی بازگردیم که ۳۰ سال در ورزش حضور داشته و خروجی نداشته است.

وی عنوان کرد: آقای هاشمی در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده، نگفته است که در چابک سازی از کدام روش اجرایی استفاده خواهد کرد و راهکار اجرایی‌اش برای جلوگیری از مهاجرت قهرمانان ورزشی چیست؛ او همچنین اشاره‌ای به روش‌های حمایت‌ از جوانان نداشته‌ است. سیاست‌های کلی در برنامه‌های او دیده نمی شود و اگر دیده شود، بسیار ضعیف است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما وزیری می‌خواهیم که رنگی نباشد و استقلالی یا پرسپولیسی نباشد بلکه حمایت‌کننده همه تیم‌ها باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی ورزش

ورناصری: برنامه وزیر پیشنهادی ورزش برای میدان‌دادن به جوانان و بانوان چیست

نماینده مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای میدان دادن به جوانان و بانوان در رده‌های مختلف دارند.

علیرضا ورناصری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان مخالف گفت: علت مخالفتم معطوف به عدم توجه و یا کم توجهی به چند مساله اساسی در برنامه هشت محوری وزیر پیشنهادی است.

وی توضیح داد: در برنامه ارائه شده به موضوعاتی همچون ارتقاء سلامت اداری ورزش، شفافیت مالی باشگاه‌های ورزشی و دسترسی به اطلاعات حوزه ورزش توجه نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به هاشمی اظهار کرد: آیا در سیستم ورزش و جوانان باید شاهد تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها و انتصابات باشیم؟ علاوه بر این در برنامه‌های ارائه شده به موضوع واگذاری امورات ورزشی به مردم به خصوص بخش خصوصی و دانش بنیان توجه خوبی نشده است.

ورناصری با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای استقرار دولت الکترونیک تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای پیاده سازی هدف دولت دارد؟ یا این‌که آیا اساسا شما برنامه‌ای جهت میدان دادن به جوانان و بانوان در رده‌های مختلف دارید؟

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی برای رفع تعلیق برخی از فدراسیون‌های ورزشی و تقویت دیپلماسی ورزش چیست؟ گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید زیرساخت‌های ورزشی توسعه پیدا کند، شما برای این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟

موافق وزیر پیشنهادی ورزش

الهیان: هاشمی یک مدیر بسیجی و توانمند است


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مراتب مدیریتی را از کف جامعه ورزشی طی کرده و با توانمندی به این نقطه رسیده‌اند.

زهره الهیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در موافقت با کیومرث هاشمی بیان کرد:‌ آقای هاشمی یک مدیر از مراتب پایین و کف جامعه ورزشی بوده که با تلاش ارتقاء پیدا کرده و اکنون به این جایگاه مدیریتی رسیده است. ریاست کمیته ملی المپیک، معاونت تربیتی آموزش و پرورش، مدیر کل امور فدراسیون‌های ورزشی و مدیریت کاروان ورزشی تیم المپیک جوانان از جمله سوابق ایشان است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ایشان یک مدیر بسیجی است. انتظار می‌رود با حضور در این جایگاه نظام‌نامه فرهنگی ورزشی کشور به خوبی اجرایی شود و برنامه‌های ایشان برای تیم‌های ملی در کنار رویکرد فنی ارائه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: حرکت و برنامه ‌ریزی ویژه‌ای برای ارتقاء هویت ملی باید در دستور کار قرار گیرد. برنامه تحول‌آفرینی در حیطه ورزشی ارائه شده است. ما نیازمند حمایت از قهرمانان ورزشی در تمام سطوح هستیم. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ورزش بانوان است که در برنامه‌های ایشان نیز تاکید شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطوری که رهبری اشاره داشتند زمانی که یک بانوی محجبه در سطح بین‌المللی به عنوان قهرمان حضور پیدا می‌کند نشانه عظمت زن مسلمان است. در حوزه ورزش همگانی بانوان نیز باید به این موضوع اشاره کنم که ضامن سلامت اجتماعی و معنوی جامعه است. اگر دختران و مادران ما سالم باشند، خانواده‌های ما سالم هستند و اگر خانواده‌ها سالم باشند جامعه سالم خواهد بود.

الهیان تاکید کرد: فدراسیون یک نهاد مردمی است از آنجا که آقای هاشمی در حوزه فدراسیون‌ها مدیریت داشته است می‌تواند حمایت خوبی از این حوزه داشته باشد. انتظار می‌رود آقای هاشمی از مدیران انقلابی در کنار خود استفاده کند هم در حوزه جوانان و هم در حوزه ورزش.

موافق وزیر پیشنهادی ورزش

فلاحی: کیومرث هاشمی فهم دقیقی از ورزش دارد

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: وزیر پیشنهادی ورزش نه مدیر غیر تخصصی و نه مدیر آسانسوری است بلکه او تمام مراحل را پلکانی طی کرده و از ورزش فهم دارد.

در جلسه روز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان و اخذ رأی اعتماد، سارا فلاحی نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی دولت با بیان اینکه «یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور ما و یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه، مدیران غیر تخصصی هستند که در گلوگاه‌های هستش این سرزمین تزریق می‌شوند»، اظهار کرد: وقتی مدیران را جابجا قرار میدهیم و مدیرانی که نمی‌دانند و نمی‌توانند را به بدنه مدیریت کشور تحمیل می‌کنیم، از بمباران اتمی این کشور بدتر است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های ما در حوزه توسعه و پیشرفت تزریق مدیران آسانسوری است؛ مدیرانی که یا حاصل تق سیاسی به توق اقتصادی هستند یا محصول ستادهای انتخاباتی و به عنوان پادوهای انتخاباتی در اردوگاه‌های پیروز قرار گرفتند و حاصل معاملات سیاسی هستند؛ آنها خودشان بالا می‌روند اما جامعه را به بلای عقب افتادگی گرفتار می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مدیران فاقد تفکر سیستمی را دیگر چالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: وزیر پیشنهادی ورزش نه مدیر غیر تخصصی و نه مدیر آسانسوری است بلکه او تمام مراحل را پلکانی طی کرده و از ورزش فهم دارد و می‌داند که ورزش چه جایگاه مهمی در توسعه کشور دارد و می‌داند که ورزش صرفا مربوط به حوزه ذهن و جسم نیست بلکه ربطی وثیق با سیاست، اجتماع و فرهنگ دارد. امیدواریم او به این مهم توجه کند که بانوان می‌توانند ورزش این سرزمین را تکان دهند و جمهوری اسلامی را در رنکینگ های ورزشی بالا ببرد.

فلاحی با تاکید بر اینکه قطعاً گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک ورزشکار و ورزش شناس به تمام تعهدات خود به مجلس پایبند خواهد بود، گفت: از او انتظار داریم زمانی که بر کرسی مسئولیت قرار گرفت، فهم از منافع ملی را به ورزش کشور تزریق کند؛ قطعاً او می‌داند که ورزش تربیتی، قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی اگر مورد توجه قرار بگیرد میان‌برترین راه برای معرفی جمهوری اسلامی به جهان است.

وی تاکید کرد: آقای کیومرث هاشمی به عنوان مدیری که تک تک حوزه‌های ورزشی را می‌شناسد و از معاونت تربیت بدنی ملایر به بالاترین مقام کمیته ملی المپیک رسیده است، می‌داند که هزینه در حوزه ورزش به معنای سرمایه گذاری است. او قطعاً می‌داند که تعهد به ملت ایران هزینه دارد و باید آمادگی پرداختن هزینه را داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «متاسفانه در ادوار مختلف ورزش ما به گونه‌های مختلف در اختیار کسانی بوده که نسبتی با ورزش نداشتند»، اظهار کرد: آقای هاشمی باید متعهد باشد که مسیر فرار نخبگان ورزشی ما از لحظه‌ای که بر کرسی مسئولیت می‌نشیند، بسته بماند. قطعاً او به عنوان مدیری که دیروز از مرزهای فیزیکی حفاظت کرده، می‌داند که امروز باید از مرزهای عقیدتی، فرهنگی و ارزشی دفاع کند و اتفاقا رزم امروز او بسیار سخت‌تر از رزم دیروز است؛ چراکه اگر دیروز ما با ۴۰ کشور می‌جنگیدیم امروز با نظام سلطه ای می‌جنگیم که با پول و دلارهای غربی و عربی جبهه‌های مخالفت را علیه ما گشوده‌اند.

فلاحی گفت: امروز ورزشکاری که ورزش را می‌فهمد را مورد توجه قرار دهیم و امیدوارم کرسی وزارت ورزش را به کسی واگذار کنیم که فهم دقیق از ورزش دارد. همچنین امیدواریم آقای هاشمی به عنوان یک مدیر پلکانی مسیر کسانی که می‌خواهند با رانت و ریال سیاسی ورزش ما را مورد هجمه فکری، برهنیک و تبلیغاتی قرار دهند، ببندد.

موافق وزیر پیشنهادی ورزش

فروردین: هیچ نقطه تاریکی در کارنامه مدیریتی کیومرث هاشمی وجود ندارد


رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با توجه به سوابق درخشان، صداقت، روحیه جهادی و روحیه عدالت محوری که گزینه پیشنهادی وزارت ورزش دارد، او می‌تواند خلاءها را برطرف کند.

محمد مهدی فروردین در جلسه علنی امروز دوشنبه و در جریان بررسی برنامه و صلاحیت کیومرث هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: در آستانه بازی‌های آسیایی هستیم و اصلا زیبنده کشور نیست که بخواهد وزیر ورزش نداشته‌ باشد یا اینکه با سرپرست اداره شود.

وی با بیان اینکه «متاسفانه در دولت‌های گذشته بی توجهی به ورزش باعث شده خسارت‌های زیادی را متحمل شویم» اظهار کرد: امروز که رئیس جمهوری فردی از جنس ورزش را برای وزارت ورزش انتخاب کرده باید تشکر کنیم و از این اتفاق خوشحال باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاً حال ورزش خوب نیست، ادامه داد: امروز ورزش که می‌تواند با اقتداری که دارد یک کشور را به دنیا معرفی کند، به دلیل بی تدبیری و سوء مدیریت به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است. امیدوارم با حضور آقای هاشمی اتفاقات خوبی در ورزش بیفتد و سوابق او نشان می‌دهد که او این کاره است.

فروردین همچنین با انتقاد از وجود بی عدالتی، تبعیض و فساد در ورزش گفت: دغدغه ورزش باید از مجلس شروع شود و در فصل بودجه به ورزش توجه کنیم. باید به خلأهای قانونی موجود در ورزش توجه کنیم و معتقدم با توجه به سوابق درخشان، صداقت، روحیه جهادی و روحیه عدالت محوری که گزینه پیشنهادی وزارت ورزش دارد، او می‌تواند خلاء ها را برطرف کند. او شناخت خوبی از ورزش دارد و از ورزش روستایی پله پله مدیریت در حوزه ورزش را تجربه کرده است.

رئیس فراکسیون ورزش با بیان اینکه «هزینه در حوزه ورزش سرمایه گذاری است»، تاکید کرد: بزرگترین سرمایه گذاری که آقای هاشمی در گذشته انجام داده است، استخدام معلمان تربیت بدنی بود؛ در دوران حضور او در معاونت تربیت بدنی وزارت ورزش ورزش دانش‌آموزی کشور جهش خوبی پیدا کرد. معتقدم که هیچ نقطه تاریکی در کارنامه مدیریتی آقای هاشمی وجود ندارد.

وزیر پیشنهادی ورزش:

دشمن بر ورزش به عنوان یک میدان جنگ نرم دست گذاشته است

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ضمن تشریح برنامه‌هایش پر حوزه جوانان به خصوص ازدواج آن‌ها گفت: قائل به کار و عمل جهادی در سایه برنامه محوری و نگاه علمی هستم.

کیومرث هاشمی در جلسه علنی امروز و در دفاع از برنامه های خود برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گفت: قائل به کار و عمل جهادی در سایه برنامه محوری و نگاه علمی هستم؛ اکنون زمان کار بی وقفه و با شتاب مناسب در ریل صحیح و هدفمند است.

وی با اشاره به سابقه ۳۰ ساله اش در سطوح مختلف مدیریتی ورزش گفت: این شناخت عمیقی از ساختارهای حوزه ورزش و همراهی پیشکسوتان، نخبگان و جوانان و مدیران خودم انقلابی می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به برنامه‌ها و اهداف تعیین شده برسد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان این‌که شناخت مساله نیمی از راه‌حل مساله است، گفت: به نمایندگان این اطمینان را می‌دهم که بیشتر از قبل شناخت، انگیزه و اراده برای رسیدن به ایران اسلامی توام با پیشرفت در حوزه ورزش و جوانان را داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به برنامه‌هایش در حوزه جوانان اظهار کرد: جوانان به تعبیر رهبری نعمت خدا برای دلسوزان نظام هستند با توجه به فرمایش رهبری و بیانیه گام دوم این انقلاب مرهون اعتماد به جوانان بود. اکنون هم قطار انقلاب با جهاد و همت در سایه اعتماد به جوانان و با قدرت حرکت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که باید هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برای توجه به جوانان و رفع مشکلات آنها وجود داشته باشد، تصریح کرد: چالش‌های حوزه جوانان یک بعدی نیست و یک مساله فرابخشی و چند بعدی است که رفع آن نیازمند درک صحیح و دقیق از نیازهای جوانان و اجرای به هنگام طرح‌های قانونی است. نمی‌توان تنها با مصوبات بدون ضمانت اجرایی و بدون مشارکت و همراهی و جوانان در مشکلات فائق آمد.

به گفته وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تشکیل شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور برگزاری جلسات ستادهای ملی و استانی، ساماندهی امور جوانان، پیگیری و اجرای مصوبات شوراها و ستادها توسط وزارت ورزش و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در بالاترین سطح حداقل انتظار در حوزه جوانان وزارتخانه است.

هاشمی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: اطمینان می‌دهم این وزارتخانه در اجرای همه وظایف مسئولیت پذیر باشد. انتظار حداکثری نیز ایجاد رضایت قلبی در جوانان است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ارتقاء هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان را از جمله برنامه‌هایش برشمرد و گفت: دشمنان و معاندان تهاجمی علیه ارزش‌ها و دستاوردها راه انداخته و به دنبال تزریق ناامیدی هستند. قطعا همکاری منسجم دستگاه‌ها در جهت ساخت و نهادینه‌سازی هویت دینی و انقلابی مهم است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سرمایه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از سامانه‌های سمن جوانان و تشکل‌های دانش آموزی و دانشجویی گفت که باید از الگوهای اجتماعی و فعالیت جوانان و نوآوری آنها حمایت کرد و سازمان‌های مردم نهاد جوانان با محوریت دانش افزایی و ارتقاء مهارت، توانمند شود.

هاشمی همچنین بر لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای اشتغال جوانان و تطبیق نیازهای بازار با مهارت جوانان تاکید کرد و گفت که با برنامه‌محوری می‌توان از دبیرستان تا دانشگاه به سمتی رفت که مشکل اشتغال جوانان رفع شود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌هایی برای حمایت از ازدواج جوانان و استفاده از ظرفیت قانونی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار دارد. ترویج ازدواج آسان جوانان و تقویت مشاوران ازدواج و خانواده با رویکرد اسلامی مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای تسهیل ازدواج جوانان در دستور کار قرار دارد. امیدواریم با همکاری نمایندگان شاهد تصویب احکامی ظرفیت‌ساز در برنامه هفتم توسعه باشیم که در کنار برنامه محوری و عمل گرایی به تحقق هرچه بهتر اهداف حوزه ورزش و جوانان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: امروز یکی از میدان‌هایی که به عنوان جنگ نرم دشمن بر روی آن دست گذاشته است میدان ورزش است. سرمایه گذاری سنگینی انجام شده تا با اثرگذاری بر این میدان و تحمیل ارزش‌های غربی و تلاش برای مرزبندی خودی‌ها و غیرخودی‌ها بر روی جوانان ما از این حوزه تاثیر بگذارد، اما آن روی دیگر سکه نیز قهرمانان ما هستند که در میادین بین‌المللی حضور پیدا کرده و برای کشور با عزت افتخارآفرینی می‌کنند. حضور دختران و بانوان ما با حجاب اسلامی در میادین بین‌المللی نشانگر عزت زن مسلمان ایرانی است. قهرمان بدون اخلاق و معنویت برای نظام جمهوری اسلامی فاقد اعتبار است.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های شجاعانه و عزتمندانه می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده همان طور که حاج قاسم فرمودند فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت نیست. مسئولیت راهبری سازمان‌ها و نهادهای ورزشی مسئولیت حساسی است توجه به وظایف و ملاحظات فرهنگی در حوزه ورزش و جوانان همان طوری که رهبری تاکید کردند اگر محیط ورزشی، دینی و معنوی باشد جوانان ما به طور طبیعی ارزشی می‌شوند. حکمرانی عالمانه در فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی از دیگر محورهایی است که بنده به آن پرداخته‌ام. استفاده از ظرفیت‌ها برای ترویج فرهنگ‌ها و مقابله با جریان سازی‌های دشمن و بهبود وضعیت معیشتی پیشکسوتان و ورزشکاران از دیگر محورهایی است که در برنامه‌های بنده وجود دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: براساس بیانیه گام دوم انتظار رهبر معظم انقلاب این است که مدیران این حوزه باید انسان ساز باشند و گام‌های عملی برای اجرای هرچه بهتر تمدن سازی نوین اسلامی برداشته شود. ضروری است که ورزش همگانی در زندگی مردم نهادینه شود. در حوزه ورزش قهرمانی نیز برای کشور عزت آفرینی خواهد داشت حکمرانی عادلانه و نگاه اخلاق مدارانه در این حوزه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: شیوع کم تحرکی در جامعه و در سبک زندگی مردم قابل قبول نیست، مردمی سازی و تقویت جایگاه ورزش در زندگی مردم و آگاهی بخشی به مردم و دسترسی عادلانه با کمترین هزینه به امکانات ورزشی در تمام مناطق کشور از دیگر اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود و زمینه کاهش بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌کند. در حوزه تعلیم و تربیت نیز باید ورزش از دوران دانش آموزی و از سنین پایین در زندگی دانش آموزان نهادینه شود. ارتقای سواد حرکت جسمانی دانش آموزان موضوع مهمی است که باید در مدارس کلید بخورد نباید هیچ دانش آموزی در کشور به دلیل کمبود تجهیزات ورزشی از موهبت ورزش بی‌بهره باشد. توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی با نگاه به تمام نقاط کشور از دیگر اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در ادامه خاطر نشان کرد: ساماندهی و گسترش ورزش در سه محور همگانی و قهرمانی حائز اهمیت است. توسعه باشگاه‌ها و فضاهای ورزشی و ایجاد اشتغال در حوزه ورزش از رسالت‌های دیگری است که باید دنبال شود. ترویج فرهنگ اخلاق و معنویت در حوزه ورزش یک رویکرد راهبردی است. اخلاق و معنویت باید جهت تمام حرکت‌های فردی و اجتماعی باشد. ارتقاء جایگاه ورزش بانوان و فراهم کردن زیرساخت‌ها و فضاهای ورزشی برای حضور بانوان از دیگر رویکردهایی است که مورد توجه قرار گرفته است. ارتقاء بهره‌وری اماکن ورزشی و توسعه ورزش همگانی موضوع حائز اهمیتی است پیگیری تکمیل پروژه‌های عمرانی در حوزه ورزش و اجرای طرح‌های زودبازده با مشارکت مردمی از دیگر برنامه‌های بنده است.

وی در پایان بیان کرد: اعلام می‌کنم که در تمام بخش‌های ورزشی و امور جوانان پاسخگوی نمایندگان بوده و با تمام توان تلاش خود را برای اجرای کامل احکام برنامه هفتم و قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان به کار خواهم بست.


کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر،‌ به «هاشمی» برای سکان داری وزارت ورزش و جوانان اعتماد کردند.

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

شرایط ثبت نام خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

فروش ۹۰۰ هزار یورویی یک دستمال سفری با امضای لیونل مسی

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست