جزئیات تعلیق مجوز امنیتی «نماینده آمریکا در امور ایران»

شبکه خبری سی ان ان به انتشار جزئیاتی در مورد تعلیق مجوز نماینده آمریکا در امور ایران از سوی دولت این کشور پرداخت.
کد خبر: ۲۸۳۳۳۳
تاریخ انتشار:۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ - 30 June 2023
جزئیات تعلیق مجوز امنیتی «نماینده آمریکا در امور ایران»


به گزارش روزپلاس، سی ان ان اعلام کرد که منابع متعدد به این رسانه گفته‌اند رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، بدون دستمزد به مرخصی سپرده شده است، این امر پس از تعلیق مجوز امنیتی وی در اوایل سال جاری انجام شده است.

یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مجوز مالی مالی در بحبوحه تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه بندی شده به حالت تعلیق درآمده است.

یک منبع آگاه دیگر نیز گفت که او بعد از ظهر پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق گذاشته شد.

مالی در این ارتباط به سی ان ان گفت: به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار نگرفته است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب انجام و موضوع به زودی حل شود. در همین حال، من در مرخصی هستم.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نیز گفت: برای مدتی پس از تحقیقات وزارت امور خارجه، مالی در کار باقی ماند اما اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده را نداشت.

بر اساس این گزارش ایران آمریکا مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعدازظهر پنجشنبه به سی‌ان‌ان تایید کرد که مالی در مرخصی است، اگرچه اوایل همان روز گفت که مالی همچنان فرستاده ویژه برای ایران است.

در حال حاضر راب مالی در مرخصی است و آبرام پیلی به طور موقت نماینده ویژه برای ایران و رهبری کار وزارت خارجه در این زمینه را بر عهده دارد. پیش از این، مالی نقشی کلیدی در تلاش‌های آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران ایفا کرده بود؛ یکی از چالش‌برانگیزترین چالش‌های سیاست خارجی دولت بایدن پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق برای کناره‌گیری از توافقی که مالی نقش مهمی در مذاکره بر اساس آن داشت. او همچنین در تلاش برای آزادی آمریکایی‌هایی بازداشت شده در ایران نیز نقش مهمی ایفا کرده بود.

دو منبع دیگر به سی ان ان گفتند:  در اوایل سال جاری، وزارت امور خارجه تحقیقات خود را در مورد مدیریت مالی از اطلاعات محرمانه تشدید کرد، که منجر به تعلیق مجوز وی در دو ماه گذشته شد. مشخص نیست چه چیزی کشف شده است که به طور خاص منجر به تعلیق مالی شده است. این منابع هیچ نشانه ای از وجود تحقیقات مرتبط با این موضوع نداشتند.

اقدام برای تعلیق مجوز امنیتی مالی به طور گسترده در داخل وزارت خارجه یا در سراسر دولت بایدن اعلام نشد، زیرا وزارتخانه او را در سمت خود نگه داشت و هیچ اعلامیه رسمی در مورد جایگزینی او انجام نداد.

دو مقام وزارت امور خارجه و شخص سومی که در جریان این موضوع قرار گرفت به سی ان ان گفتند که به برخی از مقامات وزارت امور خارجه گفته شد که مالی در حال انتقال مسائل شخصی است، به همین دلیل او در جایگاه دوم در  موضوع ایران قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد مالی نقش برجسته‌ای را در تلاش برای آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده‌اند، حفظ کرده است. دو منبع به سی ان ان گفتند که او به طور منظم با خانواده های بازداشت شدگان در تماس بوده و در هفته گذشته با آنها صحبت کرده است.

بر اساس ادعای سی ان ان، مالی همچنین در اوایل سال جاری با سفیر ایران در سازمان ملل متحد تعامل داشت، اما مشخص نیست که آیا این تعاملات قبل از تعلیق مجوز وی بوده است یا پس از آن.

همچنین در این گزارش ادعا شده که مالی از تلاش حیاتی برای ایجاد محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران کنار گذاشته شده است و دولت بایدن، برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی را در این نقش قرار داده است.

رابرت مالی حدود یک هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه ایران منصوب شد و از ابتدای دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته ای ایران بود. اما تلاش‌های شدید - که شامل رفت و آمد مالی به خاورمیانه و عمدتاً کار کردن از طریق متحدان ایالات متحده برای برقراری ارتباط با ایران بود - هیچ پیشرفتی ایجاد نکرد.

در پایان سال ۲۰۲۲، مقامات وزارت امور خارجه می‌گفتند که تلاش‌ها برای احیای این توافق در کانون توجه وزارتخانه نبوده است،

مالی در دوران دولت های کلینتون و اوباما روی موضوع ایران کار می کرد. در دوران اوباما او بخشی از تیم مذاکره کننده دیپلماتیک بود که به تدوین توافق هسته‌ای ایران کمک کرد.  مالی همچنین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای چندین دهه دوست بوده است که به دوران نوجوانی همکلاسی آنها در پاریس برمی گردد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

شرایط سخت و پیچیده است/ دعا کنید

امیرعبداللهیان مزدش را گرفت/ سه شنبه آخرین دیدار نمایندگان با وزیر بود/ از اقتدار دیپلماسی تا همدلی وزیر با پارلمان

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»/ اعلام پنج روز عزای عمومی

قیمت دلار دوباره ریخت/ نرخ جدید دلار در بازار را ببینید

دلنوشته دختر شهید رکن‌آبادی برای امیرعبداللهیان/ شهادت به نامت می‌آید

با دستور مخبر؛ علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجه دولت شد

بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به تعویق افتاد

روایت خبرنگار روزپلاس از «خلق خوش» و «خستگی ناپذیری» امیرعبداللهیان/ شهادت برازنده‌ی این دیپلمات انقلابی است

جای خالی آیت الله رئیسی/ قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت برگزار شد/ زمان و مکان تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه متعاقباً اعلام خواهد شد/ بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به ملکوت اعلی پیوست/ امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه در اثر سقوط بالگرد به شهادت رسیدند

با اعلام رسمی وزارت ورزش تمام مسابقات ورزشی ایران لغو شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

تلاش برای وایرال شدن؛ این قسمت ژیلا/ برای مجردها خواستگار میفرستیم

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

نقد و سیاست