گزارش/

لزوم اجرای توافق‌نامه امنیتی بغداد - تهران / از مقابله با تروریسم و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی تا زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور

قطعا با اجرای دقیق مفاد توافق‌نامه امنیتی بغداد-تهران علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۳۲۳۷
تاریخ انتشار:۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ - 28 June 2023



به گزارش روزپلاس، چند روز پیش رسانه‌های عراقی از درگیری شدید مسلحانه میان ۲ گروهک تجزیه‌طلب کُرد مخالف ایران در روستایی نزدیک مرز کشورمان خبر دادند که ۲ کشته و ۲ زخمی بر جای گذاشت.

این درگیری پس‌ از آن رخ داد که ۲ گروهک تروریستی «زحمت‌کشان کردستان» و «زحمت‌کشان انقلابی کردستان» اعلام کردند پس‌ از هفت ماه به اتحاد میان خود پایان داده‌اند.

این جریان‌های تجزیه‌طلب طی ماه‌های گذشته به بهانه «زن زندگی آزادی» و در پوشش مفاهیم فریبنده‌ای چون تکثرگرایی، در عمل به دنبال تجزیه ایران و خدشه به یک‌پارچه‌گی سرزمینی و تمامیت ارضی کشور بودند.

نکته قابل توجه در این خصوص، آشکارتر شدن ماهیت تروریستی این گروهک‌ها بود که با استقرار در اقلیم کردستان عراق، سال‌هاست با وطن‌فروشی چشم طمع به انسجام ملی و تمامیت ارضی ایران دوخته و برای رسیدن به جاه‌طلبی‌های خود حتی به یکدیگر هم رحم نمی‌کنند.

نگاهی به کارنامه این گروهک‌ها نشان می‌دهد که فعالیت آنها نه تنها موجب سلب آسایش  ساکنان بومی این مناطق شده و امنیت کشور عراق و ثبات کل منطقه را تهدید کرده، بلکه با جنایات متعدد در قبال مرزنشینان غیور کُرد ایرانی، هم‌وطنان زیادی را قربانی مطامع خود نموده‌اند.

از سویی؛ شواهد و اسناد بیان‌گر ارتباط این گروهک‌های تروریستی با سایر جریان‌های تروریستی و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است، به‌ویژه اینکه مقامات اقلیم کردستان عراق نیز چنانچه باید و شاید قاطعیت و جدیتی در مبارزه و مقابله با این جریان‌ها نداشته‌اند.

هر چند جمهوری اسلامی مطابق تمام قوانین بین‌المللی از حق برخورد و مقابله با این جریان‌ها و مبارزه با تروریسم در جهت تامین امنیت و تمامیت ارضی ایران برخوردار است و این امر شامل خارج از مرزهایش نیز می‌شود، اما این حق نافی مسئولیت دولت‌های منطقه از جمله عراق در مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت مرزها نیست.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارد که در کنار حق پاسخ‌گویی به هرگونه تهدید امنیتی در داخل و خارج از مرزها، آماده همکاری و هم‌افزایی با کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت پایدار در منطقه است.

بر اساس همین رویکرد وحدت‌گرایانه و امنیت‌محور که قطعا دستاوردهای اقتصادی و سیاسی بسیاری برای ایران، همسایگانش و کل منطقه به همراه دارد، جمهوری اسلامی بر تدوین و اجرای توافق‌نامه‌های امنیتی با کشورهای همسایه تاکید دارد.

در همین چارچوب نیز اواخر اسفندماه در سفر دریابان شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به بغداد، توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور امضا و طرفین بر لزوم اجرای آن تاکید کردند.

یکی از مباحث مهم توافق شده میان دو کشور موضوع خلع سلاح و اخراج این گروهک‌ها که علیه مردم ایران دست به جنایت و کشتار زده‌اند، بود.

تهران ضمن ارائه مستندات جنایات و رفتارهای تروریستی این گروهک‌ها علیه ایران و منطقه به دولت‌مردان عراق، خواستار اقدامات عملی و فراگیر بغداد در مقابله با این جریان‌ها شد.

قطعا با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

دولتمردان عراق نیز با درک واقع‌گرایانه از پیامدهای مخرب استقرار و فعالیت گروهک‌های تروریستی در خاک این کشور بر روابط ایران و عراق و امنیت منطقه، رویکردی تعاملی در قبال توافق‌نامه امنیتی تهران-بغداد داشته‌اند، چنانه قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در دیدار با علی شمخانی گفت: بدون شک، توافق دو کشور برای از میان بردن چالش‌های امنیتی تحمیل شده بر روابط ایران و عراق، منافع دو کشور دوست و برادر را به‌دنبال خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: بغداد تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافق‌نامه به‌کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

با توجه به مفاد این توافق‌نامه و در شرایطی که اقلیم کردستان عراق چنانچه باید در مسیر مبارزه با این جریان‌ها گام برنداشته، به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که دولت‌مردان بغداد، اقدامی عملی برای اجرای تعهدات امنیتی‌اش در قبال ایران صورت دهد.

از سوی دیگر؛ با توجه به تبعات ضدامنیتی درگیری‌های اخیر گروهک‌های ضدانقلاب کُردی با یکدیگر، لازم است در چارچوب توافق‌نامه امنیتی میان دو کشور، دولت عراق در خصوص دستگیری و مجازات این افراد به صورت جدی اقدام نماید.

برخورد و مجازات این گروهک‌ها جزو تکالیفی است که بغداد در راستای امنیت خویش و وفق توا‌فق‌نامه امنیتی بغداد-تهران متعهد به انجام آن است و جمهوری اسلامی نیز در راه تحقق این مهم از هیچ همکاری دریغ نخواهد کرد.

برخورد قاطع با جریان‌های مذکور در کنار تامین امنیت دو کشور می‌تواند مولفه‌ای مهم در تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی طرفین نیز باشد در عین اینکه مقامات اقلیم کردستان عراق نیز باید به این امر توجه داشته باشند که استمرار حضور جریان‌های تروریستی و جدایی‌طلب در خاک این کشور همچون حضور دستگاه‌های امنیتی بیگانه غیرقابل پذیرش بوده و در صورت عدم توجه سران اقلیم به این مهم، ایران همچون گذشته هدف قرار دادن این جریان‌های مخل امنیت خود و منطقه را حق خود دانسته و در این امر کوتاهی نخواهد کرد.



نورنیوز
برچسب ها: روزپلاس ، تروریست ، امنیت ، عراق
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اجاق گاز باعث آسیب ریه‌ها می شود

سرمربی سابق استقلال: برخی ها فوتبال حرفه ای را با فوتبال خیابانی اشتباه گرفته‌اند

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند/ شنبه ‌ها تعطیل می‌شود/ موافقت مجلس با تعطیلی روزهای شنبه

ادعای عجیب رسانه صهیونیست درباره پایگاه سری حماس در ترکیه

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد/ رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن منطقه را به سوی بی‌ثباتی رهنمون می‌نماید

وضعیت وخیم انسانی در رفح؛ قصد رژیم صهیونیستی برای تشدید فشار بر فلسطینی‌ها

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

ضیایی رسماً رئیس آکادمی استقلال شد

«حسین مکی» هم‌رزم شهید زاهدی و یکی از فرماندهان حزب الله لبنان به شهادت رسید

استقبال نخست وزیر ویتنام از توسعه روابط پلیسی با ایران

ناگفته‌های دیپلمات ایرانی آزادشده از زندان‌های آلمان و بلژیک

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

رئیسی: دشمن دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است/گفتمان ما عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی

جزئیات قیمت امروز دلار و سکه در بازار تهران

«نقطه گیر» مذاکرات آتش‌بس کجاست؟/ دست‌های بسته و چالش‌های مهم نتانیاهو!

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

تاکید رئیس‌جمهور بر استراتژی «هم موشک هم مذاکره»  نشان از قدرت داخلی و بین‌المللی ایران است/ غرب دریافته که نمی‌تواند با شیوه‌های تهاجمی با ایران رفتارکند

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست