گزارش از جلسه علنی مجلس/

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی/ اظهارات مخالفان و موافقان/ نیکبخت: در همه ارکان کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم/ نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد

نمایندگان مجلس امروز صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار می دهند.
کد خبر: ۲۸۲۹۲۳
تاریخ انتشار:۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱ - 20 June 2023
آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار


به گزارش روزپلاس، سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور  هفته گذشته در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بنابر آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی دفاع کند اما محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند.

رییس‌جمهور که یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ برای تقدیم برنامه هفتم توسعه توسعه به مجلس رفته بود در پایان سخنان خود در دفاع از این برنامه، اشاره‌ای هم به معرفی نیکبخت کرده و درباره او گفته بود: معرفی نیکبخت بعد از بررسی‌های بسیاری بود که انجام دادم و به نتیجه رسیدم وی صلاحیت عملی و علمی  دارد. او خاک جهاد را در شهرهای دور خورده است و توان اداره وزارت جهاد کشاورزی دارد و من او را شایسته این سمت می‌دانم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.  پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و  سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.

در این جلسه ابتدا علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش خود را ارائه کرد و از موافقت این کمیسیون با محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه مطالب خود را ارائه دادند.

 در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

«اظهارات مخالفان و موافقان»

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

عیسی‌زاده: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای مواجهه با خشکسالی چیست؟

مهدی عیسی‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی بیان کرد: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش بینی شده است؟

وی در ادامه اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم اکنون پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ از سوی دیگر برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ تحقیقات کشاورزی در کشور ما چهار بعدی نیست انتظار مجلس شورای اسلامی این است که دانش بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود. مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث کودهای شیمیایی که اکنون در این زمینه کمبود داریم در برنامه شما موردی گنجانده نشده است، برای خودکفایی در تولید گوشت چه برنامه‌ای دارید؟ ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

حمزه شلمزاری: «نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند

نماینده فارسان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.

قدرت الله حمزه شلمزاری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی گفت: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.

وی با بیان اینکه نیکبخت فردی متعهد و متخصص هستند، گفت: ایشان انصافا مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده اند و برنامه های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد. همچنین تعامل خوبی نیز با نمایندگان مجلس دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

ذاکر: وزیر پیشنهادی کشاورزی برنامه‌ای برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ندارد

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موضوعی برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار دیده نمی‌شود حال که در برنامه ششم و لایحه برنامه هفتم آمده است.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با برنامه های نیکبخت اظهار کرد: آقای نیکبخت در معرفی خود برون رفت و چالش‌ها را به عنوان شاخص مدیریتی خود عنوان کرده است سوال این است که چه برنامه‌ای برای تغییر گسترده کاربری اراضی دارد؟ این یک چالش است که راهکاری برای آن دیده نشده است.

وی اضافه کرد: چگونه می‌خواهید جلوی تقسیم اراضی مردم را بگیرید؟ در سیاست‌های رهبری ارتقای سطح درآمد زندگی روستایی و عشایری و توسعه پایدار روستا و تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید آمده است شما برای رسیدن به این هدف چه برنامه‌ای دارید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کاشت دیم تبدیل به یک فرهنگ شده است، ادامه داد: در برنامه ششم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار آمده اما شما هیچ برنامه‌ای برای آن ندارید.

نماینده ارومیه با بیان این‌که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای کاشت نهاده‌های دامی و گندم چیست؟ اظهار کرد: ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری به کشاورزان در برنامه گندم داریم از طرف دیگر جهاد کشاورزی در برنامه هفتم نیامده است. شما چه طور می‌خواهید مردمی سازی جهاد کشاورزی را پیگیری کنید.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

بسطامی: «نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.

علی‌اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالاهای اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث تامین آب شرب و آب کشاورزی نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی محور آبخیزداری و آبخوانداری مورد توجه قرار گرفته است. بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده است که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ان شاءالله به مسیر درستی هدایت می‌شود. زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

بسطامی در پایان تاکید کرد: دامداران و عشایر در چند سال گذشته برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند ان‌شاءالله با برنامه وزیر جهاد کشاورزی این چالش نیز مرتفع خواهد شد. یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کم کردن تصدی گری دولت و روی آوردن به مردم است هرچه اقتصاد مردمی‌تر باشد به نفع خود مردم خواهد بود.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

پاک فطرت: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها چیست؟

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟

علیرضا پاک‌فطرت در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید مدیران تحول ایجاد کنند، تصریح کرد: آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟

پاک‌فطرت ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟

وی با بیان این‌که قول می‌دهید امنیت غذایی برای کشور تامین شود؟ اظهار کرد: برنامه شما برای حفظ جنگل‌ها چیست؟ بیش از دو میلیون هکتار جنگل عمدتا بلوط در جنوب کشور وجود دارد که در حال از بین رفتن است در این صورت استان‌های جنوبی غیرقابل زندگی می‌شود. چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: شما چه طور می‌خواهید از این موضوع جلوگیری کنید؟ همچنین برنامه شما برای تولید محصول ارزان‌تر و عرضه آن به مردم چیست؟

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

ویس کرمی: «نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد


نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می کند.

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.  

وی در رابطه با مدارک تحصیلی وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی عنوان کرد: مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و دانشجوی دکترا هستند. سوالی که ذهنم را مشغول کرده این است که آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از بین این همه نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشده که دولت از میان آنها انتخاب کند. همچنین خدمت در مناطق محروم توفیق الهی است و پیشبرد امور اجرایی نیز یک موفقیت محسوب می شود اما به همان نسبت توقف در منطقه ای محروم می تواند یک مدیر را از علم نوین کشاورزی دور کند و به نیروی اجرایی- عملیاتی تبدیل کند، در حالی که وزیر کسی است که باید برای نجات، هدایت و ارتقاء وزارت صاحب ایده باشد و سپس برای پیاده کردن ایده های خود از معاونان و مدیران انتخاب کند.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر بنا بر این است که یک نفر صاحب سبک و مکتب و ایده در کشاورزی نباشد و به عنوان وزیر انتخاب شود و معاون تخصصی به او خط بدهد، پس این همه تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی چه معنایی دارد؟

ویس کرمی افزود: تصور اینکه یک وزیر که تحصیلات کلاسیک از هیچ کدام از رشته های وزارت عریض و طویل از قبیل کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی ندارد و گویا تحصیلات ایشان در علوم انسانی است چیست؟ و از ایشان انتظار چه تحولی در وزارت جهاد کشاورزی می رود؟

وی خاطرنشان کرد: نهاده های دامی  و سموم هم از صنف علوم تجربی هستند و بدون فهم تجربی از آبخیزداری و آبخوان داری، ژنتیک گیاهی، خلق ایده جدید و در انداختن پرده ای نو بسیار دور از دسترس می نماید. جنگل های زاگرس در سال ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره می کند و اصولا در برنامه پیشنهادی جناب آقای نیکبخت دیده نشده اند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه پیشنهادی برای شیلات و تولید ماهی و سایر آبزیان که دارای ارزش افزوده زیادی است در برنامه ایشان مشاهده نمی شود، اظهار کرد: ای کاش راهکار کنترل بازار گوشت و مرغ و ماهی را به صورت قابل ارزیابی ارائه می فرمودید. همچنین تجارب ارزشمند جناب آقای نیکبخت در حیطه اقتصاد کشاورزی و اجرای پروژه ها است، ولی وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند کشتی طوفان زده جهاد کشاورزی را مدیریت و به سرمنزل مقصود برساند و این یعنی باید کسی وزیر شود که با ایده جدید مورد تائید کارشناسان خبره پا به میدان گذاشته باشد.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

عسکری: «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است.

محمدجواد عسکری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند.

وی در بیان دلایل موافقتش با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی گفت: نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می تواند در کار خود موفق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته دیگر در مورد نیکبخت آشنایی کامل و جامع ایشان با این بخش است، گفت: نظرات و نگاه های ایشان می تواند گره گشا در حل مشکلات حوزه کشاورزی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان، مسائل و مشکلات کشاورزی را با جدیت دنبال کند و کمیسیون کشاورزی نیز حمایت می کند و از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می تواند در مهار تورم تاثیرگذار باشد.

وی افزود: مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را باید در دستور کار قرار دهید، زیرا فساد در این وزارتخانه نهادینه شده و ما در این مسیر همراهی لازم را خواهیم داشت.

عسکری بر ضرورت جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه توسط وزیر نیز تأکید کرد و گفت: استمهال وام کشاورزان، دانش بنیان کردن حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب و خاک، پرداخت مطالبات گندم کاران، سنددار شدن زمین های کشاورزی، اجرای احکام برنامه ششم توسعه از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه وزیر پیشنهادی قرار گیرد.


«دفاع وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی»

نیکبخت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم/با جریان‌های فساد مبارزه می‌کنم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان این‌که برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم، گفت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد.

محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز مجلس در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.

وی ادامه داد: توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه‌ گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.

وی با بیان این‌که دسترسی به امنیت پایدار غذایی با روش‌های گذشته میسر نیست، اضافه کرد: کشاورزی به بازنگری عمیق و طرح تحول‌ساز نیاز دارد ما برای خودکفایی در محصولات کشاورزی برنامه داریم.

نیکبخت پیگیری جدی طرح جهش تولید در دیم‌زارها را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه برای تولید پایدار و بهره وری تحت عنوان حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولید کنندگان است. تولید کننده نباید نگران تامین مواد اولیه تولید خود باشد. امروز تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم‌نهاده و بدنهاده است به همین دلیل بخش عمده‌ای از خلأ عملکرد به این موضوع بر می‌گردد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: قول می‌دهیم با بهره گیری از همه امکانات دولتی و خصوصی، تکمیل نظام تامین و توزیع نهاده‌ها را ساماندهی کنیم.

نیکبخت با بیان این‌که نباید تامین مواد اولیه انحصاری باشد، اضافه کرد: تولید کنندگان با این شرایط انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی ندارند که باعث کمبودهای اساسی می‌شود. باید حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت گیرد.

نیکبخت در ادامه با بیان اینکه توجه به حفاظت و صیانت از منابع پایه و محیط زیست یکی از برنامه های مهم اینجانب است، گفت: اولین موضوع مهمی که کمتر به آن توجه شده موضوع خاک است. امروزه در حالی که نرخ خاک سازی در ایران نیم تن در هکتار برآورد می شود،  شاهد فرسایش ۵ تا ۱۶ تن و تخلیه عناصر غذایی هستیم. در این راستا مقام معظم رهبری نیز فرمودند که قضیه خاک از قضیه آب مهم تر است. مسأله دوم آب است و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی جدی ترین عامل محدودکننده دستیابی به امنیت غذایی است.  

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی یادآور شد: در بحث آب توانمندسازی جوامع مختلف، نفوذ تجهیزات آبیاری مناسب ، مرمت قنوات، توسعه اینترنت اشیاء، توسعه شبکه های آبیاری و... از جمله مواردی است که مورد توجه قرار دارد. مسأله سوم جنگل و مرتع است که در این راستا طرح تنفس جنگل های شمال سرعت بخشی به حدنگاری، تجهیز ایستگاه های پایش و کنترل، طرح صیانت از جنگل های زاگرس و مدیریت پایدار مردم پایه مراتع و... از برنامه های اصلی اینجانب است.  

نیکبخت با بیان اینکه جهت گیری سوم اینجانب اصلاح و توسعه متوازن همه اجزای زنجیزه ارزش است، اظها کرد: متأسفانه زنجیره های ارزش در کشور ما از جامعیت مناسبی برخوردار نیستند. اجزای زنجیره متناسب با ظرفیت عرصه های تولیدی نیست و بخش زیادی از محصولات تولیدی دچار ضایعات می شود. در صوت وجود ماشین های مناسب برداشت، انبارها و سردخانه های استاندارد و وجود واحدهای بسته بندی مناسب از تلفات گسترده محصولات جلوگیری خواهد شد و امکان پذیری برای تنظیم بازار به سادگی میسر می شود.

وی در رابطه با بخش تولید و توسعه سرمایه گذاری در شیلات گفت: در این بخش ظرفیت های بی بدیلی برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال است که مهمترین برنامه در این بخش خودکفایی در هسته های اولیه تولید اعم از انواع مولدها و خوراک آنها است.  

وزیر پیشنهادی چهاد کشاورزی در خصوص ریل گذاری برای آینده کشاورزی ایران بیان کرد: در این جهت گیری تلاش برای ریل گذاری در چند حوزه مهم اساسی است که اولین آن راه اندازی شهرک های نوآوری بذر است که با حداکثر مشارکت بخش خصوصی، نخبگان علمی و جوانان کشور و با همکاری معاونت علمی، فناوی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری خواهد بود. با راه اندازی این شرکت ضمن دستیابی به فناوری های بزرگ وارداتی، زیست بوم منطقه ای و بین المللی شکل خواهد گرفت که با توجه به شرایط متنوع اقلیمی ایران در آینده ای نزدیک کشور را به قطب تولید بذر تبدیل خواهد کرد.  

وی افزود: دومین ریل گذاری راه اندازی نهضت تولید خوراک دام از ضایعات و پسماندها است. همچنین ریل گذاری سوم ایجاد شرکت های خدمات کشاورزی است. که با تشکیل این شرکت ها تسلط نخبگان کشاورزی و حمایت دولت زمینه اشتغال افراد ماهر و جوان ایجاد خواهد شد.  

نیکبخت خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اینجانب به تجربه، دانش و دلسوزی شما نمایندگان عمیقا باور دارم و در صورت توفیق خمت گزاری در تمامی برنامه های مهم از شما نمایندگان به عنوان مشاورین امین و دغدغه مند یاری خواهم گرفت. به خرد جمعی اعتقاد دارم و میدان را برای مشارکت و نقش آفرینی همه نخبگان و فعالان بخش کشاورزی باز خواهم کرد و از همه نهادها و دستگاه های تأمین امنیت غذایی کشور استمداد می طلبم. در انتخاب مدیران و همکاران رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم برای استفاده از افراد کارآمد، با انگیزه، جوان و پاکدست و با روحیه جهادی را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.  

وی تأکید کرد: قول می دهم با جریان های فساد با شدت مبارزه کنم. رهبر انقلاب فرمودند دستگاه کشاورزی برای ما بسیار مهم است چراکه اهمیت غذایی برای کشور بزرگی مثل ایران بسیار اهمیت دارد، بنابراین فرد انتخابی مسئولیت خطیری بر عهده خواهد گرفت که تأمین امنیت غذایی مردم نیازمند مدیریت جهاد او و همکارانش خواهد بود. برای من واژه مدیری جهادی یادآور روزهای مدیریت جهادی و پر جنب و جوش جهادی ام است که در محرومترین روستاهای کشور با فقر و محدودیت های مادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کردیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در پایان گفت: اعتقاد راسخ دارم که تصمیم شما نمایندگان محترم هر چه باشد، با در نظر گرفتن رضایت خداوند متعال، معیارهای دقیق و مصالح کشور بوده و آن را با جان و دل می پذیرم.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد

سپس بعد از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات نیکجبت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای دولت در صحن علنی خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رای از نمایندگان آغاز شود و کارت‌های اعلام رای با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع بین نمایندگان توزیع شد.

در نهایت نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با ۱۹۸ رای موافق، ۴۰ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک (اردیبهشت ۱۴۰۳)+ جدول

تماس امیرعبداللهیان با همتای صربستانی خود سیاست قطعی ایران، حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان است 

شهاب زاهدی ارزشمندترین بازیکن جی لیگ

نظر دیوان عدالت درباره افزایش حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی در گوشی‌های آیفون با استفاده از اپلیکیشن‌های همراه بانک نسخه ios

واکنش پوتین به سوءقصد علیه نخست‌وزیر اسلواکی

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم در یک نگاه؛ گرایش مستقلین و اصلاح‌طلبان به ابقای ریاست؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

چرا سریال حضرت معصومه(س)ساخته نمی‌شود؟

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست