نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه/

کنعانی در پاسخ به روزپلاس: در خصوص بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پیش داوری نمی کنیم/ فعالیت هسته‌ای ایران صلح ‌آمیز و در چارچوب‌های تعریف شده آژانس است/ به روابط تهران-ریاض خوشبین هستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پیرامون واکنش به تهدید کشورهای اروپایی،روابط با عربستان،مواضع نسبت به تنش های باکو و...پاسخ داد.
کد خبر: ۲۸۱۱۵۷
تاریخ انتشار:۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ - 08 May 2023
کنعانی در پاسخ به روزپلاس: در خصوص  بازگشت تحریم‌ها علیه ایران قضاوت و پیش داوری نمی کنیم/ فعالیت هسته‌ای ایران صلح ‌آمیز و در چارچوب‌های تعریف شده در چارچوب آژانس است


به گزارش روزپلاس، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پیرامون واکنش به تهدید کشورهای اروپایی،روابط با عربستان،مواضع نسبت به تنش های باکو و...پاسخ داد.

کنعانی در پاسخ به روزپلاس در خصوص  بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در صورت افزایش میزان غنی سازی گفت: مایل نیستیم با پیش فرض‌ها و پیش بینی ‌ها راجع به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد یا در رسانه‌ها مطرح می‌شود قضاوت و پیش داوری کنیم. ایران نشان داده در حفظ و صیانت از حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت لازم را دارد و همواره خطوط قرمز خود را در روند مذاکرات و دستیابی به حقوق حقه ملت ایران مورد توجه قرار داده و از آن عبور نکرده است. فعالیت هسته‌ای ایران صلح ‌آمیز و در چارچوب‌های تعریف شده در چارچوب آژانس است.

سیاست ایران، حل‌وفصل سوءتفاهم‌ها با آژانس هسته‌ای 

 سخنگوی وزارت خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: سیاست جدی ما حل‌وفصل مشکلات و سوءتفاهم‌ها با آژانس است. 

 سیاست این است اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

 اماده سازی برای بازگشایی سفارت ایران

کنعانی در خصوص زمان بازگشایی سفارت خانه های ایران و عربستان گفت: در چهارچوب توافق میان ایران و عربستان ما پیشرفت‌های خوبی در زمینه آماده‌سازی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور داشتیم.

سخنگو وزارت خارجه خاطرنشان کرد:با توجه به سنوات طولانی تعطیل بودن این اماکن و استهلاکی که در بنا و تجهیزات ایجاد شد نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم.

وی تاکید کرد:در مرحله نهایی آماده سازی ساختمان‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جدّه هستیم.  هیئت دیپلماتیک ما در آنجا حضور دارد. جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به صورت جدی پایبند است؛ از طرف عربستانی نیز شاهد اراده جدی هستیم.

 کنعانی در واکنش به خبرها درباره میانجی‌گری عراق بین ایران و مصر گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم. روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است. امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع و محدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشتیم. 

وی افزود: ایران اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی هیچ محدودیتی ندارد و بلکه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند. روسای دفاتر و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور دارند و به انجام ماموریت خود مشغول هستند.
کنعانی گفت: مانعی برای تماس و گفت‌وگو نداشته‌ایم؛ تهران اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای اسلامی و منطقه، هیچ محدودیتی نداریم.

وی تاکید کرد:ارتباط با کشورهای اسلامی در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد. اراده مصر برای گشایش روابط و افزایش همکاری‌های بین دو کشور، می‌تواند این روند را تسهیل کند.

 سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام غیرسازنده باکو گفت: ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان به‌صورت متقابل دو عضو سفارت این کشور در تهران و دو عضو سرکنسولگری در تبریز را بلافاصله بعد از عمل طرف آذری از ایران اخراج کرد.

 پاسخ ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای، قاطع و پشیمان‌کننده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات کاخ سفید در خصوص ایران گفت: اظهارات نسنجیده و تحریک‌آمیز مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متاسفانه دولت آمریکا مسؤولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصا در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند.آمریکا باید متوجه مسؤولیت قانونی و حقوقی این‌گونه اظهارات باشد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. ما عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس در حال انجام است. ادعاهای بی‌اساس را نمی‌پذیریم. 

وی تاکید کرد:ایران در ارتباط با هیچ گونه تعرضی نسبت به منافع، امنیت و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای به صورت قاطع و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

نتایج سفر به دمشق

وی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه گفت: این سفر یکی از رخدادهای مهم در تحولات مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر و شریک ایران و سوریه است و بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت در مقابل جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت بود. این سفر فرصت مغتنمی بود که ریل گذاری جدید روابط دو کشور در مرحله پساتروریسم صورت بگیرد. این سفر از بعد اقتصادی و تجاری حائز اهمیت بود و در مذاکرات صورت گرفته، مورد اهتمام مشترک دو رئیس جمهور، هیأت همراه و وزرای دو کشور بود.

کنعانی با بیان اینکه ۶ وزیر دولت آقای رئیسی را در این سفر همراهی کردند، گفت: تمرکز بر این بوده که دو کشور علاوه بر حوزه‌های سیاسی، در حوزه اقتصادی و تجاری نیز زمینه‌های لازم را فراهم کنند که اهداف و منویات دو کشور در این بخش فراهم شود. در این سفر اسناد مهمی امضا شد که از جمله سند همکاری‌های راهبردی و بلندمدت که به امضای روسای جمهور دو کشور رسید.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: انجام این سفر در این مقطع پیام و مفهوم خاص خود را دارد و عملا به عنوان جشن پیروزی مشترک محور مقاومت بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدارهای رئیس جمهور با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین نیز گفت: این نشانگر استمرار حمایت ایران از محور مقاومت بود.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وی با اشاره به بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب هم گفت: با درک فضای جدید و تحولی که در سوریه رخ داد و اثبات ثبات و استقرار و حمایت مردمی از دولت سوریه شاهد این تحول جدید بودیم که اتحادیه عرب با فعالیت رسمی دولت سوریه در نشست‌های اتحادیه موافقت کردند.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: امیدواریم شاهد همگرایی کشورهای منطقه باشیم.

سفر وزیر خارجه به مسکو

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزرای خارجه چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و ایران در مسکو درباره سوریه نیز بیان کرد: وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند. پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو برگزار شده بود.

وی افزود: قرار است ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم. به عنوان ایران همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و بر این هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات سوریه و ترکیه و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه از جمله نشست سه جانبه سران در تهران تأکید کردیم. همواره می‌گفتیم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد بوده و هستیم این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل قرار بگیرد. با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های آستانه از سه جانبه به نشست چهارجانبه تبدیل شود.
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر