یک ادعای جالب درباره «مونالیزا»

یک مورخ ایتالیایی ادعا کرده پلی را که در پس‌زمینه اثر معروف «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» نقاشی شده شناسایی کرده است.
کد خبر: ۲۸۰۹۶۷
تاریخ انتشار:۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ - 04 May 2023
یک ادعای جالب درباره «مونالیزا»

به گزارش روزپلاس، «سیلوانو وینستی» مورخ ایتالیایی مدعی شده پلی که در پس‌زمینه نقاشی «مونالیزا» توسط «لئوناردو داوینچی» نقاشی شده، پل تخریب‌شده رومیتو دی لاترینا در آرتزو است.

اهالی این شهر کوچک در توسکانی پس از این‌که ادعا شد پل نقاشی‌شده در پس‌زمینه مشهورترین پرتره جهان متعلق به این شهر است، بسیار هیجان‌زده شده‌اند. «سیلوانو وینستی» مورخ ایتالیایی، می‌گوید شکی ندارد که پل رومیتو دی لاترینا در استان آریزو همان چیزی است که لئوناردو در مناظر حومه شهر پشت مونالیزای مرموز نقاشی کرده است که به معمایی پایان می‌دهد که در طول سال‌ها به اختلافات بی شماری دامن زده است.

«داوینچی» نقاشی مونالیزا را در اوایل قرن شانزدهم در فلورانس کشید. هویت زنی که در نقاشی رنگ و روغن نشان داده شده و به طور گسترده اعتقاد بر این است که «لیزا دل جوکوندو» است و به همان اندازه پس‌زمینه دوردست در این اثر گمانه‌زنی‌های فراوانی را برانگیخته‌اند. 

بر اساس تئوری‌های گذشته، این پل با نام پونته بوریانو، نزدیک به لاترینا و همچنین پونته بابیو در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا شناسایی شده بود. 

اما حالا «وینستی» مورخ ایتالیایی با استفاده از اسناد تاریخی و تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین و با مقایسه بین نقاشی و عکس‌های این منطقه گفته که این پل در واقع پل رومیتو دی لاترینا در آرتزو است. 

او در انجمن مطبوعات خارجی در رم در این‌باره به خبرنگاران گفت: «گویاترین جزئیات در تعداد طاق‌ها بود: پل نقاشی لئوناردو مانند رومیتو چهار طاق داشت. از طرف دیگر پونته بوریانو دارای شش قوس است در حالی که پونته بابیو بیش از شش قوس دارد.

اکنون تنها یک طاق از پل رومیتو، که بر روی رودخانه آرنو امتداد داشت، باقی مانده است، همچنین پایه‌های پل در طرف مقابل ساحل رودخانه هنوز وجود دارد.

«وینستی» همچنین عنوان می‌کند که اسناد متعلق به خانواده مدیچی که در بایگانی دولتی فلورانس یافته شده نشان داد که بین سال‌های ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۳ این پل بسیار شلوغ و کارآمد بوده است. او همچنین می‌افزاید دقیقاً در آن زمان بود که لئوناردو در منطقه وال دآرنو بود، ابتدا در خدمت «چزاره بورجیا»، از بدنام‌ترین خانواده‌های اشرافی در ایتالیای رنسانس بود و سپس در خدمت «پیرو سودرینی» یک دولتمرد جمهوری فلورانس. 

این مورخ ایتالیایی عرض بین سواحل رودخانه را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از اندازه طاق باقی‌مانده مشخص کرده که چهار طاق هم‌اندازه به خوبی در سراسر آن قرار می‌گیرند. «وینستی» همچنین اسنادی پیدا کرده که نشان می‌دهد «لئوناردو داوینچی» اغلب در آن زمان در فیزوله با عموی خود که یک کشیش بود، زندگی می‌کرده است. 

«وینستی» در گذشته ادعاهای دیگری در مورد نقاشی مونالیزا مطره کرده بود، از جمله این‌که لئوناردو در پرتره از یک مدل زن و مرد استفاده کرده است. 

پس از درگذشت «لئوناردو» در سال ۱۵۱۹،‌ نقاشی «مونالیزا» در فرانسه جایی که این هنرمند سال‌های پایانی عمرش را گذانده بود، باقی ماند. این نقاشی برای چندین قرن در مالکیت خاندان سلطنتی باقی ماند تا این‌که در نهایت در سال ۱۷۹۷ به طور دائمی در موزه لوور به نمایش درآمد.

«مونالیزا»‌ در اوایل قرن بیستم تقریبا هنوز برای افراد خارج از جهان هنر اثری ناشناخته محسوب می‌شد. اما در سال ۱۹۱۱ یک ماجرای سرقت، این نقاشی را در مرکز توجه قرار داد. «وینچنزو پروجا» یکی از کارمندان ایتالیایی موزه لوور با هدف بازگرداندن این نقاشی به ایتالیا آن را از موزه دزدید. او دو سال این نقاشی را در آپارتمانش پنهان کرد و سپس آن را به مدیر گالری «اوفیتزی»‌ نشان داد که در نتیجه آن «مونالیزا»‌ دو هفته در «اوفیتزی» نمایش داده شد. «مونالیزا» در نهایت به «لوور»‌ بازگردانده شد و «پروجا» نیز به تحمل شش سال حبس محکوم شد.

این شاهکار این روزها در پشت لایه‌ای از شیشه ضدگلوله در موزه لوور به نمایش گذاشته می‌شود. مونالیزا همچنان یکی از محبوب‌ترین آثار نمایشی لوور است و بدون شک یکی از پربازدیدترین تابلوهای نقاشی جهان محسوب می‌شود.
سایر اخبار
برچسب ها: مونالیزا ، روزپلاس
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

چاله یا جای موشک؟ حماقتِ رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه اردن: اردن خواهان روابط حسنه با ایران است

آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید/ رژیم صهیونیستی و متحدان غربی اش مایل به افشای بسیاری از واقعیت ها نیستند؟

اگر اسراییل باز هم تجاوز کند پاسخش را می‌بیند/ اسرائیل یک خطای احمقانه کرد و جوابش را گرفت

اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله سپاه/ رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود ادامه دهد پاسخی حداقل ۱۰ برابری دریافت میکند

آمریکا: در هیچ تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کنیم

کنعانی: روابط ما با اردن دوستانه است/ زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است/ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است

جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز / دلار چند شد؟

گفت‌وگوی سران اردن و آمریکا/ هشدار اردن درباره اقدامات تنش‌زای رژیم صهیونیستی

هزینه ارسال پیامک بالا رفت

الجزایر: صلح و امنیت تنها با احقاق حقوق ملت فلسطین ممکن است

تمدید دستور العمل شرایط فوق العاده در رژیم صهیونیستی

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد/ اهدافی در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرارگرفت

هفدهمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران ۲۶ فروردین برگزار می‌شود

بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

تماس تلفنی اردوغان با رئیسی و تبریک عید فطر

چین از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند

پرسپولیس و سپاهان نقره داغ شدند

حملات بی‌امان حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

یحیی؛ بمب در آستانه انفجار/ قرارداد با گل محمدی برای جنگ با پرسپولیس و استقلال

نیروهای مسلح ایران تا پای جان ایستاده‌اند/ به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده‌ای در پی دارد

گوترش: زمان کاهش تنش فرا رسیده است

هفدهمین حراج شمش طلا با سهمیه ۳ قطعه برای هر نفر و با همان شرایط قبلی

اختلاف قیمت محصولات سایپا از کارخانه تا بازار چقدر است؟/ رانت ۳۴۵ میلیون تومانی برای برندگان شاهین

توضیحات کاظم صدیقی درخصوص غفلت صورت گرفته در تاسیس موسسه‌ای در ماجرای ازگل/ از خدا استغفار و از مردم عذرخواهی می‌کنم/ توقع دارم به تخلف احتمالی آشنا و غیرآشنا رسیدگی شود

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

ویدیو دلخراش از حمله تروریستی به مسکو/ بیش از 100 کشته تاکنون/ احتمال گروگان گرفته شدن صدها نفر در تالار کنسرت/ روسیه خواستار توضیح آمریکا درباره حمله تروریستی شد 

گفتگوی دو وزیر سابق در خصوص صداوسیما

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در سال گذشته چه بود؟

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

یک باور غلط در ازدواج و چالش‌های زندگی مشترک؛ آیا می‌توان رفتار همسر را تغییر داد؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

بیانیه ۳۸بندی کمیته ویژه منتخب رئیس‌جمهور برای بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱/ نهادهای حاکمیتی ذی ربط از جمله دستگاه های نظامی امنیتی و دستگاه قضایی مسئولانه عمل کردند

تحریم‌ هواوی چه پیامدهای برای سامسونگ و اندروید داشته است؟

هشدار نوروزی پلیس فتا: WiFi رایگان ترفند مجرمان سايبری است

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات