گزارش/

قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های پایتخت از 80 تا 100 هزار تومان/ فصل پرواز مرغ!

با آنکه قیمت مصوب مرغ از 63 به 73 هزار تومان افزایش یافت اما باز هم فروشندگان و تولیدکنندگان از این تصمیم راضی نشدند.
کد خبر: ۲۸۱۱۴۰
تاریخ انتشار:۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ - 08 May 2023
قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های پایتخت از 80 تا 100 هزار تومان/ فصل پرواز مرغ!


به گزارش روزپلاس، از ابتدای سال 1402 تولیدکنندگان مرغ عزم خود را برای افزایش قیمت مرغ جزم کردند و در نهایت وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مربوط طی جلسات متعدد به این جمع‌بندی رسیدند که قیمت هر کیلو مرغ از 63 هزار به 73 هزار تومان برسد. 

به گزارش «وطن امروز»، با وجود افزایش قیمت مصوب مرغ اما باز هم بازار مرغ ملتهب است و عملا با قیمت مصوب، مرغ پیدا نمی‌شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های پایتخت به نسبت موقعیت جغرافیایی محل عرضه بین 80 تا 100 هزار تومان است.

وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ را اعلام و تاکید کرده بود فروشندگان باید این قیمت‌ها را رعایت کنند، در غیر این صورت مشمول جریمه و تعزیرات می‌شوند.

11 اردیبهشت امسال بود که عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور قیمت مصوب مرغ را کیلویی 73 هزار تومان اعلام کرد، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران نیز گفت:‌ قیمت تخم‌مرغ کیلویی 56 هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین و به میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور اعلام شد. بر اساس اظهارات این مسؤول، قیمت یک شانه تخم‌مرغ 30 تایی که وزن 1800 گرم د‌ارد در محدوده 100 هزار تومان است.

مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی ابتدا این قیمت را تکذیب کردند اما 13 اردیبهشت بالاخره پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه خبر افزایش قیمت را از زبان مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد. به گفته مسعود امراللهی‌، بر اساس توافق شکل گرفته با انجمن مربوط، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شد. با این حساب قیمت شانه استاندارد یک کیلو و ۸۰۰ گرمی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید مرغ گرم را هم کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرد. امراللهی ادامه داد: تولیدکنندگان در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، لازم است برای بررسی و در صورت لزوم رسیدگی و تعزیر فروشگاه، فاکتور کالا را به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارائه کنند.

* گرانفروشی فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ؛ قیمت مصوب اعمال نمی‌شود

پس از اعلام رسمی قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ‌ و خط و نشان کشیدن وزارت جهاد کشاورزی و سیستم‌ها نظارتی و بازرسی برای گران‌فروشان، ‌بازار رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ به نرخ‌های مصوب توجهی ندارند.

جالب اینجاست مراکز عرضه مرغ با قیمت مصوب در روزهای اخیر تهی از مرغ بودند و مشخص نیست مرغ با قیمت مصوب در چه مراکزی توزیع می‌شود. 

حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ که نظارت بر آنها نسبت به خرده‌فروشی‌ها ساده‌تر است، مرغ را به صورت قطعه قطعه شده می‌فروشند که متهم به گران‌فروشی نشوند. به طوری که هر کیلو ران مرغ حدود 80 هزار تومان و هر کیلو سینه 95 هزار تومان به فروش می‌رسد.

* تخم‌مرغ در مسیر مرغ

عدم رعایت قیمت مصوب فقط‌ مربوط به بازار مرغ نیست، بلکه بازار تخم‌مرغ هم همین وضعیت را دارد؛ قیمت تخم مرغ که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی هر شانه 30 عددی آن باید حدود 100 هزار تومان‌ باشد، در بسیاری از فروشگاه‌ها 120 تا 130 هزار تومان فروخته می‌شود.

اینطور که پیداست اساسا هیچ قاعده‌ای در بازار مرغ وجود ندارد و خرده‌فروشی‌ها با هر قیمتی که می‌خواهند مرغ را عرضه می‌کنند. پیش‌تر دلیل این نوسان قیمت‌گذاری دستوری و ورود دولت به این حوزه اعلام شده بود اما در شرایطی که قیمت مرغ با توافق بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است، دیگر چه بهانه‌ای برای این نوسان وجود دارد. 

* نارضایتی خریداران از قیمت‌های پرنوسان

بنا بر این گزارش این روزها شاهد قیمت‌های چندنرخی نه‌تنها در مرغ و تخم‌مرغ، بلکه در سایر مواد غذایی نظیر گوشت قرمز و... نیز هستیم. از سوی دیگر ‌در سایر بازارها نظیر بازار خودرو هم این موضوع چندقیمتی حاکم است، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، وزارتخانه‌های متولی فقط وظیفه نرخ‌گذاری ندارند‌.

به گفته کارشناسان، نهادهای متولی 2 وظیفه عمده دارند؛ نخست اینکه در کاهش هزینه‌های تولید باید سعی مضاعف داشته باشند تا مجبور نباشند همه سود تولید‌کننده را از جیب مردم بردارند و دوم اینکه نظارت دقیق بر بازار داشته باشند تا مانع شوند عده‌ای سودجو با قیمت‌های غیرواقعی، فشار تورم را بر مردم دوچندان کنند.

* فقدان تنظیم بازار در محصولات پروتئینی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران اما علت اصلی گران شدن مرغ را در ماه‌های ابتدایی سال 1402 اعلام کرد. وی در این باره گفت: سیاست‌های نامناسب دولت تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت مرغ گذاشته است.

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار درباره تاثیر دلار بر قیمت مرغ و صنعت مرغداری گفت: بیشتر از ۸۰ درصد لوازم صنعت مرغ ما وارداتی است. بیشتر از ۸۰ درصد از نیاز ذرت و سویا که عمده‌ترین پایه جیره‌ای مرغ است از خارج وارد می‌شود. سوداگری و کمبود‌ها باعث افزایش قیمت شده است.

وی افزود: این فضا باعث شد فشار‌ها زیاد شود و در نهایت اسفند ۱۴۰۱ میزان تخم‌مرغ و جوجه تولیدی هم کاهش یابد که آثار آن را الان می‌بینیم. به اضافه اینکه در اسفندماه سال گذشته اتفاق دیگری هم افتاد و متاسفانه مواد غذایی مرغ از جمله سویا تامین نشد و غذایی که باید ۱۶ تومان به دست مرغدار می‌رسید تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شد که مجموعه این مسائل باعث شد به یک دوره تنش بربخوریم.

او درباره نوسانات قیمتی مرغ و ناپایدار بودن آن در روند پیش رو گفت: مرغ یک کالای تره‌باری است، مردم نیز مرغ گرم مصرف می‌کنند و معمولا این نوع کالا‌ها تابع فصل و مناسبت‌هاست. مثلا چند روز تعطیلی بر قیمت اثر می‌گذارد. اگر مدیریت تولید بخوبی انجام شود با نوسانات کمتری مواجه هستیم. دولت درست است بابت سویا و ذرت ارز نیمایی می‌دهد اما 30 مورد کالا در صنعت مرغداری داریم که 2 قلم آن مورد حمایت دولت است و بقیه تابع تورم است. با این حال مدیریت تولید خیلی می‌تواند موثر باشد و اگر قیمت‌های دولت نیز کارشناسی‌شده باشد، قطعا پایداری قیمت خواهیم داشت.

کمالی‌سروستانی درباره تاثیر دلار بر قیمت مرغ و صنعت مرغداری گفت: بیشتر از ۸۰ درصد صنعت مرغ ما وارداتی است. از سویا و ذرت و دارو‌ها و واکسن‌ها و ابزار‌های الکترونیکی و... وابسته به ارز است و تولید داخل‌مان کافی نیست. شاید بیشتر از ۸۰ درصد از نیاز ذرت و سویا که عمده‌ترین پایه جیره‌ای مرغ است از خارج وارد می‌شود. 



وطن امروز
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اجاق گاز باعث آسیب ریه‌ها می شود

سرمربی سابق استقلال: برخی ها فوتبال حرفه ای را با فوتبال خیابانی اشتباه گرفته‌اند

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند/ شنبه ‌ها تعطیل می‌شود/ موافقت مجلس با تعطیلی روزهای شنبه

ادعای عجیب رسانه صهیونیست درباره پایگاه سری حماس در ترکیه

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد/ رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن منطقه را به سوی بی‌ثباتی رهنمون می‌نماید

وضعیت وخیم انسانی در رفح؛ قصد رژیم صهیونیستی برای تشدید فشار بر فلسطینی‌ها

ضیایی رسماً رئیس آکادمی استقلال شد

«حسین مکی» هم‌رزم شهید زاهدی و یکی از فرماندهان حزب الله لبنان به شهادت رسید

استقبال نخست وزیر ویتنام از توسعه روابط پلیسی با ایران

ناگفته‌های دیپلمات ایرانی آزادشده از زندان‌های آلمان و بلژیک

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

جزئیات قیمت امروز دلار و سکه در بازار تهران

رئیسی: دشمن دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است/گفتمان ما عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی

«نقطه گیر» مذاکرات آتش‌بس کجاست؟/ دست‌های بسته و چالش‌های مهم نتانیاهو!

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

تاکید رئیس‌جمهور بر استراتژی «هم موشک هم مذاکره»  نشان از قدرت داخلی و بین‌المللی ایران است/ غرب دریافته که نمی‌تواند با شیوه‌های تهاجمی با ایران رفتارکند

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست