والدین چگونه برای متولدین ۱۴۰۱ صندوق‌های بورسی بگیرند؟

یکی از مواردی که می‌تواند در این طرح برای افراد تصمیم‌گیری را سخت کند انتخاب نوع صندوق است که به گفته کارشناسان والدین می‌توانند با مراجعه به سایت فیپ ایران عملکرد صندوق‌ها، از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی را با یکدیگر مقایسه کنند.
کد خبر: ۲۸۰۵۱۷
تاریخ انتشار:۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ - 25 April 2023
به گزارش روزپلاس، روز گذشته با اعلام وزیر اقتصاد، ثبت‌نام دریافت صندوق‌های قابل معامله در بورس برای والدین متولدین ۱۴۰۱ آغاز شد. اقدامی در راستای اجرای  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مهر سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم به منظور اجرا ابلاغ شد. مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس اختصاص داده شود.

این رقم در سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

مصوبه‌ای که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشروط به تامین منابع آن است.

والدین چگونه برای متولدین ۱۴۰۱ صندوق‌های قابل معامله در بورس بگیرند؟
حالا والدین برای دریافت صندوق‌های قابل معامله بورسی فرزندان خود باید در گام اول به درگاه ملی دولت هوشمند مراجعه کنند. روندی که وزیر اقتصاد آقای احسان خاندوزی در خصوص آن بیان کرد: هر کدام از والدین متولدین سال ۱۴۰۱ می‌توانند به درگاه ملی دولت هوشمند به نشانی mygov.ir مراجعه کنند و از طریق شماره گوشی همراه خود کد یکتایی را دریافت و بعد وارد حوزه خدمات و مشاوره‌های فرزند‌آوری شوند. اسامی تمام متولدین سال ۱۴۰۱ وجود دارد و از طریق آن اقدام می‌کنند.

او ادامه داد: برای آنکه مراجعه به یک‌باره صورت نگیرد، دوشنبه ۴ اردیبهشت را ابتدا برای نوزادان سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که به سرعت از طریق سامانه، کد یکتا دریافت کنند و ثبت نام سجامی آن‌ها از طریق دستگاه حاکمیتی صورت خواهد گرفت و یکی از سهام مربوط به صندوق‌های قابل معامله را پدر یا مادر انتخاب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری بیشتر فرآیند به سراغ سپرده‌گذاری مرکزی رفت که اعلام شد: هماهنگی‌هایی از سوی خود وزارت اقتصاد با دو بانک ملی و پست بانک انجام شده که این دو بانک اقدامات و کار‌های لازم را انجام دهند.

صندوق‌های قابل معامله در بورس که برای فروش آن محدودیت‌های وجود دارد. نکته‌ای که آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص آن مطرح کرد: این سهام تا ۲۳ سالگی به نام خود نوزادان باقی می‌ماند و با تجمیع سود آن در واقع سرمایه ارزشمندی برای تشکیل زندگی یا اشتغال افراد ایجاد می‌کند که در ۲۴ سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند.

آشنایی کودکان با مفهوم پس‌انداز و آینده‌نگری با اختصاص صندوق های قابل معامله در بورس
در ادامه نیز خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اختصاص صندوق‌های قابل معامله در بورس و تولید سرمایه بزرگ در آینده برای فرزندان گفت: با توجه به شرایط تورمی موجود، سرمایه‌گذاری کوچک امروز سرمایه بزرگی در آینده برای فرزندان تولید می‌کند. پس انداز کردن یکی از آن مفاهیمی است که فرد باید از کودکی با آن آشنا شود و مزایای آن را درک کند و به نظر می‌رسد این اتفاق بهانه‌ای باشد تا کودکان با مفهوم پس انداز و سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری زودتر آشنا شوند.

آقای خبری‌زاده دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص مزیت‌های این صندق‌ها نسبت به تک سهم‌ها و روش مستقیم گفت: بازدهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از عملکرد خوب آن‌ها خبر می‌دهد چراکه معمولا این صندوق‌ها مدیران با مهارت و با دانشی دارند؛  علاوه بر این نکته این صندوق‌ها ریسک‌های نقدشوندگی، ریسک تخصص و ... را نیز پوشش می‌دهند. 

اما یکی از مواردی که می‌تواند در این طرح برای افراد تصمیم‌گیری را سخت کند انتخاب نوع صندوق است که به گفته کارشناسان والدین می‌توانند با مراجعه به سایت فیپ ایران (https://www.fipiran.com) عملکرد صندوق‌ها از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی را با یکدیگر مقایسه کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

در آخر هم باید گفته شود سهامی که قرار است به متولدین سال ۱۴۰۱ اعطا شود ارتباطی به سهام عدالت ندارد و این تخصیص در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) است.

باشگاه خبرنگاران
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

۳ سریال جدید در تلویزیون/ رضا عطاران؛ شخصیت اصلی سریال

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار