گزارش/

پشت پرده کودتا در سودان و حقیقتی که در مورد رژیم صهیونیستی فاش شد/ عاقبت تلخ بده بستان حکام نظامی سودان با اسرائیل!

«دولت نظامی سودان چند مدت قبل و در میان بُهت کشورهای عربی و اسلامی، از اراده جدی خود جهت عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس در قالب "توافق ابراهیم" خبر داد. اقدامی که خیلی زود رنگ واقعیت را به خود گرفت و البته بسیاری از تحلیلگران در جهان عرب را در شوک فرو برد. حال تا حدی دلایل اتخاذ یکچنین تصمیمی در آن زمان از سوی حاکمان نظامی سودان روشن شده است.»
کد خبر: ۲۸۰۱۹۵
تاریخ انتشار:۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴ - 18 April 2023
پشت پرده کودتا در سودان و حقیقتی که در مورد رژیم صهیونیستی فاش شد/ عاقبت تلخ بده بستان حکام نظامی سودان با اسرائیل!



به گزارش روزپلاس، به تازگی سودان بار دیگر وارد دوره ای از بحران و تنش شده است. این کشور که پس از سقوط حکومت 30ساله عمر البشیر(رئیس جمهور سابق سودان)، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد آینده سیاسی و ایجاد یک حکومت غیرنظامی در آن مطرح می شد، عملا به محلی برای درگیری ژنرال ها و گروه های مختلف نظامی در سودان تبدیل شده است. 

در این راستا، به تازگی نیروهای شبه نظامی واکنش سریعِ سودان که وابسته به دولت این کشور هستند و تحت فرماندهی ژنرال "محمد حمدان دقلو" معروف به "حمیدتی" هستند و در روزهای اخیر، به نحو گسترده ای خود را آماده ایجاد درگیری و جنگ در سودان کرده اند، علیه طیف نظامیانِ حاکم بر سودان و به طور خاص فرمانده ارتش این کشور یعنی عبدالفتاح برهان، دست به شورش زده اند و توانسته اند ضمن تصرف برخی از تاسیسات حساس در سودان، خسارات گسترده ای را نیز به این کشور وارد آورند. 

نیروهای ارتش سودان نیز در حال مقابله با نیروهای شبه نظامی واکنش سریع این کشور هستند و لحظه به لحظه اخبار جدیدی از این کشور به گوش می رسد. با این حال، در بحبوحه درگیریهای جاری در سودان و آینده سیاسی نامشخص این کشور، یک موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن چیزی جز خوانشِ رویکرد دولت نظامی مستقر در سودان و تحرکات چند وقت گذشته آن در رابطه با رژیم صهیونیستی نیست. 

در این راستا، دولت نظامی سودان چند مدت قبل و در میان بُهت کشورهای عربی و سلامی، از اراده جدی خود جهت عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس در قالب "توافق ابراهیم" خبر داد. اقدامی که خیلی زود رنگ واقعیت را به خود گرفت و البته بسیاری از تحلیلگران در جهان عرب به طرح این سوال از حاکمان نظامی سودان پرداختند که چرا آن ها باید در شرایطی که رژیم اسرائیل در منزوی‌ترین و ضعیف‌ترین وضعیت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود است، ابتکاری فعال را جهت تقویت موقعیت آن در پیش گیرند و درصدد باشند تا بار دیگر جانی تازه را به کالبدِ توافق مُرده ابراهیم بدمند؟ (جالب اینکه برخی نشریات جهان عرب تاکید کردند که خودِ اسرائیل هم از عجله حکام نظامی سودان برای عادی سازی رابط با تل آویو شگفت زده شده است)سوالی که البته اکنون بیش از هر زمان دیگری پاسخ آن روشن شده است. 

رژیم اشغالگر قدس با توجه به اینکه هیچ مقبولیت و مشروعیتی نزد ملت های عربی و اسلامی ندارد و این مساله به ویژه در بحبوحه برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال قطر، کاملا آشکار شد، صرفا روابط با حکام دیکتاتور و اقتداگرا را که هیچ نسبتی با ملت های خود الا سرکوب آن ها ندارند، در راستای منافع راهبردی خود می بیند. 

به بیان ساده تر، حکومت های نامشروع و اقتدارگرا در جهان عرب که صرفا به فکر حراست از موقعیت خود و تضعیف ملت هایشان هستند، به نوعی بده بستان پشت پرده با صهیونیست ها وارد می شوند و در ازای ارائه شناسایی دیپلماتیک به رژیم صهیونیستی، خواستار کسب حمایت های سیاسی، اقتصادی و نظامی از سوی این رژیم و لابی های همسو و متحد با آن می شوند. موضوعی که البته تاکنون بارها و بارها از سوی بسیاری از ناظران و تحلیلگران جهان عرب نیز مورد اشاره قرار گرفته و حکام نظام سودان نیز اسرائیل را تنها یک راه نجات برای خود جهت تحکیم حضورشان در قدرت و فرار از سقوط می دیدند. 

در این میان لازم است توجه داشته باشیم که تنها اندکی قبل از تحولات اخیر در سودان، وزیر خارجه اسرائیل از سودان بازدید و با عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش این کشور و حاکم غیررسمی سودان دیدار و گفتگو نمود. 

در این میان، اگرچه سودان، اسرائیل را به رسمیت شناخت اما حکام نظامی سودانی با این اقدام خود، روند سقوطشان را چه به واسطه تشدید درگیری ها با هم طیف های نظامی خود و چه تشدید خشم عمومی از سیاست‌های غلطشان، سرعت بخشیدند. البته که نفوذ و فعالیت های مخرب رژیم اشغالگر قدس در کشورهای آفریقایی و به ویژه در کشوری همچون سودان، سال هاست که به یکی از موضوعات محوری و داغ در تحلیل مسائل آفریقا تبدیل شده و به آن پرداخته می شود. 

در این رابطه بسیاری به طور خاص به این مساله می پردازند که اسرائیلی ها با کمک های گسترده تسلیحاتی خود به طرف های درگیری در سودان، پیشتر موجبِ تجزیه این کشور شدند و اکنون نیز نباید از شبکه های مخفی آن‌ها در سودان غافل شد. شبکه هایی که سعی داشته و دارند تا نظم مطلوب اسرائیل و متحدان آن را در سودان برقرار سازند. نظمی که البته هیچ نسبتی با منافع ملی کشور سودان ندارد و سعی خواهد داشت بار دیگر پوشش مناسبی را برای رژیم اشغالگر قدس جهت استفاده ابزاری اش از حکومتی دست نشانده در سودان فراهم سازد. 



الف
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

این کشور مشتری زعفران ایران است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار