گزارش/

تصمیم کاهش تولید 1.6 میلیون بشکه‌ای نفت توسط اوپک‌، قیمت نفت را به بیش از 80 دلار رساند/ نفت علیه غرب!

روسیه و عربستان بیشترین سهم از میزان کاهش تولید نفت را در بین اعضای اوپک به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۲۷۹۵۲۶
تاریخ انتشار:۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ - 04 April 2023
تصمیم کاهش تولید 1.6 میلیون بشکه‌ای نفت توسط اوپک‌، قیمت نفت را به بیش از 80 دلار رساند/ نفت علیه غرب!


به گزارش روزپلاس، تصمیم اعضای سازمان اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید روزانه 1.6 میلیون بشکه‌ای نفت از ماه آتی میلادی باعث افزایش 5 درصدی قیمت نفت از 13 فروردین تا زمان تنظیم این گزارش شد. 

تولیدکنندگان عضو ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) روز یکشنبه (۱۳ فروردین ۱۴۰۲) از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای افزون بر تصمیم کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای این ائتلاف در اکتبر ۲۰۲۲ که قرار بود از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا شود، خبر دادند.

به این ترتیب ۲ کشور عربستان و روسیه کاهش 500 هزار بشکه‌ای در روز را در برنامه خود خواهند داشت. پس از این ۲ کشور عراق با 211، امارات عربی متحده با 144 و کویت با 128 هزار بشکه در رتبه‌های بعدی کاهش تولید قرار دارند. 

به گفته تحلیلگران، این اقدام غافلگیرکننده باعث افزایش فوری قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود، در همین حال ایالات متحده آمریکا این تصمیم را غیرعقلانی دانست.

روز دوشنبه در بازارهای جهانی قیمت نفت با افزایش ۵درصدی مواجه شد و نفت برنت اروپا به 83.5 دلار و نفت وست‌تگزاس آمریکا به ۷۹ دلار رسید.

بر اساس محاسبات رویترز، تعهدهای جداگانه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، مجموع کاهش تولید روزانه این ائتلاف را به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه می‌رساند که معادل ۳,۷ درصد تقاضای جهانی است.

تصمیم روز یکشنبه (۱۳ فروردین) یک روز پیش از نشست برنامه‌ریزی‌شده کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) گرفته شد، در حالی که به گفته منابع اوپک‌پلاس انتظار می‌رفت اعضای این ائتلاف تا پایان سال ۲۰۲۳ به برنامه کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای خود ادامه دهند.

قیمت نفت در ماه گذشته میلادی (مارس) به ‌دلیل نگرانی از آسیب بحران بانکی به تقاضای جهانی نفت به ۷۰ دلار برای هر بشکه و پایین‌ترین رقم در ۱۵ ماه اخیر رسید، با این حال پس از اینکه کارشناسان این چشم‌انداز را کم‌اهمیت جلوه دادند و قیمت‌ نفت تا ۸۰ دلار بهبود یافت، انتظار نمی‌رفت اعضای اوپک‌پلاس برنامه کاهش تولید خود را با هدف حمایت از بازار تغییر دهند.

* برآورد افزایش ۱۰ دلاری قیمت نفت در پی تصمیم غیرمنتظره اوپک‌پلاس

رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «پیکرینگ انرژی پارتنزز» (Pickering Energy Partners) روز یکشنبه گفت: تصمیم تازه اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت می‌تواند قیمت نفت را ۱۰ دلار برای هر بشکه افزایش دهد، در حالی که مؤسسه پی‌وی‌ام (PVM) پیش‌بینی کرد با آغاز معاملات بازارهای جهانی نفت خام باید منتظر جهش فوری قیمت بود.

عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک اعلام کرد به ‌طور داوطلبانه تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد کاهش داوطلبانه این کشور اقدامی پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت است.

«آمریتا سن» بنیانگذار و مدیر بخش موسسه انرژی اسپکتس گفت: اوپک‌پلاس در صورت هر گونه کاهش احتمالی تقاضا، اقدام‌های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

اعضای اوپک‌پلاس اکتبر پارسال تصمیم گرفتند عرضه نفت خود را از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش دهند؛ اقدامی که باعث خشم واشنگتن شد، زیرا کاهش عرضه سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام شد.

ایالات‌متحده آمریکا استدلال می‌کند جهان برای حمایت از رشد، به قیمت‌های پایین‌تر نفت خام نیاز دارد.

دولت بایدن  نیز اعلام کرد اقدام روز یکشنبه اعضای اوپک‌پلاس عاقلانه نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت: با توجه به ابهام‌های بازار، فکر نمی‌کنیم کاهش قیمت مناسب باشد و ما این را به ‌وضوح اعلام کرده‌ایم.

* آغاز دور تازه کاهش عرضه اوپک‌پلاس از مه ۲۰۲۳

همه اعضای اوپک‌پلاس به این اقدام ملحق نمی‌شوند، زیرا بعضی از آنها اکنون به‌ دلیل کمبود ظرفیت تولید، پایین‌تر از سطح توافق شده تولید می‌کنند. ایران، لیبی و ونزوئلا نیز از توافق کاهش عرضه نفت اعضای اوپک‌پلاس مستثنا هستند.

پس از کاهش یکجانبه روسیه، مقام‌های آمریکایی گفته بودند اتحاد این کشور با دیگر اعضای اوپک در حال تضعیف است اما اقدام روز یکشنبه ائتلاف اوپک‌پلاس نشان داد همکاری آنها همچنان با قدرت ادامه دارد.

* اعضای اوپک به دنبال تناسب‌بخشی به عرضه و تقاضا هستند

سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک در رابطه با تصمیم کاهش تولید نفت از ماه آینده میلادی گفت: این تصمیم کاملا اقتصادی و به موقع گرفته شده است و هیچ مبنای سیاسی و دیپلماتیکی برای تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر ندارد. 

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: روند قیمت نفت ظرف چند ماه گذشته همواره نزولی بوده به طوری که از بیش از ۱۰۰ دلار به کمتر از ۸۰ دلار رسیده، طبیعی بود که در چنین شرایطی اوپک و کشور‌های تولید‌کننده و صادرکننده نفت تصمیمی جدی در راستای کاهش قیمت بگیرند. 

خطیبی اظهار داشت: هم اکنون در فصل بهار هستیم و مصرف انرژی کاهش یافته است، از سوی دیگر سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش مصرف مصرف‌کنندگان بزرگ نفت به گوش می‌رسد، تمام این مسائل نشان از آن دارد که روند قیمت نفت کاهشی است، بنابراین کاهش تولید امری طبیعی است. نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک اظهار داشت: مسلما کاهش بیش از این قیمت نفت به نفع هیچ‌کدام از اعضای اوپک نبود؛ کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده نفت تلاش می‌کنند تولید نفت متناسب با تقاضای آن باشد.



وطن امروز
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست/ مه سنگین تلاش گروه‌های امدادی را با سختی روبرو کرده/ فارس: برخی افراد توانسته اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت الله آل هاشم صحبت کنند/ وزیر کشور: گروه‌های امدادی هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند؛ هوا نامناسب است و ممکن است رسیدن به محل حادثه زمان ببرد

افشاگری یک مقام صهیونیستی علیه نتانیاهو

بمباران منزل همسر مستندساز معروف ایرانی در لبنان + تصاویر

بن بست در مذاکرات تجاری چین و عربستان؛ در سایه فشار آمریکا

زمان واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته مشخص شد

متقاضیان خودروهای برقی حتما بخوانند/ اعلام رسمی اسامی ۵ مدل خودرو برقی برای عرضه

وحشت رسانه‌های عبری از سلاح جدید حزب الله

۵ دلیل کاهش قیمت دلار؛ از مداخله بازارساز تا فشار فروش در بازار

افشاگری درباره پشت‌پرده سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا/ پلیس گوش‌به‌فرمان ثروتمندان حامی رژیم صهیونیستی

آقای گل رسما به استقلال برگشت

آغاز فروش و پیش فروش ۲ محصول سایپا | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

دلار به 1402 برگشت

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟

رهبر انقلاب از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند/ نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد/ کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست