اقدامی مثبت برای کنترل بازار ارز/

جزییات مهم از بسته ارزی دولت/ عملیات جدید ارزی دولت با توجه به مدل روسی

مرکز مبادله ارز و طلای ایران درحالی از فردا فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد که نه فقط ناظر، بلکه مداخله‌گر و تنظیم‌گر بازار ارز و طلا خواهد شد و نرخ آن ملاک قیمت در بازار آزاد خواهد
کد خبر: ۲۷۷۴۸۹
تاریخ انتشار:۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰ - 20 February 2023
جزییات مهم از بسته ارزی دولت/ مرکز مبادله ارز و طلا با بازار چه می‌کند؟
به گزارش روزپلاس، مرکز مبادله ارز و طلا که خبر افتتاح آن از سوی محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در اوایل بهمن ماه اعلام شد، از فردا با آغاز رسمی فعالیت، پاسخگوی همه نیازهای ارزی کشور خواهد بود و  قیمت ارز در این بازار بر اساس منابع و مصارف و متغیرهای اقتصاد کلان تعیین می‌شود.

این به آن معنی است که طبق آنچه پیش از این هم گفته شده بود، بانک مرکزی دیگر نمی‌خواهد تنها ناظر در این بازار باشد بلکه به صورت فعال در بازار ارز مداخله می‌کند. بر همین اساس نرخ بازار آزاد در واقع همان نرخی است که معاملات از فردا به صورت حواله و اسکناس در مرکز مبادله بر مبنای آن انجام می‌شود. این مساله به این معنی است که هر نرخ و بازار دیگری به غیر از نرخ سامانه نیما و نرخ مرکز مبادله، ‌از فردا رسماً‌ نرخ و بازار قاچاق است. این یعنی دلار تلگرامی یا سایر قیمت‌ها در بازار، غیر رسمی و البته قاچاق به شمار خواهد رفت.

الگو برداری از مدل روسی

بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است. بر اساس این مدل، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار می‌گیرد. این مدل که اجرای موفق آن به وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمان‌سپاری صد در صدی ارزهای صادراتی است.

در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات بخصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس...) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند. در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

اما این سوال مطرح می‌شود که ارز مورد نیاز مرکز مبادله ارز و طلای ایران از فردا چگونه تامین خواهد شد؟ نقطه عطف این بسته ارزی، موظف کردن صادرکنندگان به بازگشت همه ارزهای صادراتی است. این یعنی ارز صادرکنندگان بزرگ با اجرای این طرح، ‌اصطلاحاً‌ زیر کلید بانک مرکزی خواهد رفت؛ آن‌هم در شرایطی که بانک مرکزی اشراف مناسبی بر ارزهای صادراتی دارد و از میزان ارز هر کدام از صادرکنندگان بزرگ در شبکه‌های پوششی، با جزئیات مطلع است. بنابراین انگیزه‌ بخشی به صادرکنندگان بزرگ اینگونه انجام می‌شود که ارز آنها به معامله در مرکز مبادله ارز و طلا وارد شده و آن‌ها می‌توانند در محدوده قیمتی تعیین شده ـ بالاتر از نرخ نیما و کمتر از نرخ‌های کاذب و قاچاق ـ ارز خود را به صورت رسمی عرضه کنند، ‌ در نتیجه  تخطی از قواعد وضع شده، ‌ موجب خواهد شد که مشمول مجازات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار بگیرند.

علاوه بر این، آغاز فعالیت بازار مبادله در شرایطی رقم می‌خورد که براساس آمارهای ارائه شده، دولت درحال حاضر در بخش منابع ارزی به هیچ وجه با کمبود مواجه نیست و درآمدها و منابع ارزی کشور به مراتب بیش از مصارف آن است، به طوریکه  در ۱۱ ماهه اول امسال ۸۰ میلیارد دلار برای مصارف ارزی تخصیص داده شده که ۳۰ درصد بیش از سال گذشته است.

در این خصوص، به نظر می‌رسد بورس امروز پیام عرضه ارز صادرکنندگان بزرگ غیر نفتی مانند فولاد، پتروشیمی، ‌ سایر معدنی‌ها، ‌ مواد غذایی... در مرکز مبادله را دریافت کرد و شاخص ۶۰ هزار واحد رشد داشت. روی دیگر این پیام افزایش عرضه ارز و تأمین نیازهای ارزی از طریق مرکز مبادله است.


سامانه نیما کماکان ارز واردات را تامین می‌کند

از سوی دیگر، همانطور که پیش از این نیز مسئولان بانک مرکزی گفته بودند قرار است سامانه نیما ارز مورد نیاز برای واردکنندگان را تامین کند و ارز غیربازرگانی و خدماتی از طریق مرکز مبادله ارز و طلا تامین شود.

طبق سیاست‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی، از فردا سامانه نیما برای تأمین ارز کالاهای اساسی و یا راهبردی همچنان فعال است و ارز نفتی همچنان در آن سامانه عرضه می‌شود. مرکز مبادله ارز و طلا هم بازار دیگری است که به هر نوع تقاضای رسمی دیگر پاسخ می‌دهد و به گفته رئیس کل بانک مرکزی ۶۸ نیاز خدماتی ارزی شناسایی شده است.
سایر اخبار
برچسب ها: طلا ، ارز ، دلار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

۳ سریال جدید در تلویزیون/ رضا عطاران؛ شخصیت اصلی سریال

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

نقد و سیاست