توجه «سیا» به زبان فارسی

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به تازگی در وبگاه خود بر اهمیت آموزش افسران ماهر به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فارسی درحالی تاکید کرده که گزارش‌های پیشین نشان از نیاز وافر سیا به رخنه اطلاعاتی در ایران دارند.
کد خبر: ۲۷۴۷۰
تاریخ انتشار:۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ - 19 February 2017
به گزارش روز پلاس، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تازه‌ترین گزارش خود در چهارشنبه گذشته به اهمیت فراگیری زبان‌های خارجی از جمله «زبان فارسی» برای اجرای موفق عملیات جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها اشاره کرده است.

در وبگاه سیا و تبلیغ آن کلماتی به زبان‌های چینی، کره‌ای، پشتو و البته فارسی مشاهده می‌شود و کلمات فارسی «زبان» و «لغت» به وضوح به چشم می‌خورند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به تازگی در وبگاه خود بر اهمیت آموزش افسران ماهر به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فارسی درحالی تاکید کرده که گزارش‌های پیشین نشان از نیاز وافر سیا به رخنه اطلاعاتی در ایران دارند.

طی این گزارش، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تازه‌ترین گزارش خود در چهارشنبه گذشته به اهمیت فراگیری زبان‌های خارجی از جمله «زبان فارسی» برای اجرای موفق عملیات جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها اشاره کرده است.

در وبگاه  سیا و تبلیغ آن کلماتی به زبان‌های چینی، کره‌ای، پشتو و البته فارسی مشاهده می‌شود و کلمات فارسی «زبان» و «لغت» به وضوح به چشم می‌خورند.


در این گزارش با یک افسر اطلاعاتی سیا نیز مصاحبه شده و این شخص می‌گوید: «مأموریت نخست من حضور در آمریکای لاتین است و با یادگیری زبان توانایی من در این شغل افزایش می‌یابد.»

وی به وضوح به نوشتن مطالب به زبان مقصد، تعامل با شرکای خارجی و ترجمه متون اشاره می‌کند.

سازمان اطلاعات مرکزی  آمریکا در وبگاه خود توانایی تکلم، خواندن و ترجمه یک زبان خارجی به علاوه درک فرهنگ‌های مختلف را برای ماموریت‌های خود حیاتی بر می‌شمارد و عنوان می‌کند، اولویت‌های اطلاعاتی متفاوت هستند و کشورهای هدف و زبان آن‌ها رو به افزایش است، پس سیا باید نیروهایی را به کار گمارد تا با داشتن مهارت زبان‌های بیگانه بتوانند در زمینه امور امنیت ملی مثمر ثمر بوده و ماموریت‌های جدید احتمالی را اجرا کنند.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از صدها زبان در حال تکلم در اقصی نقاط جهان، هشتاد و هفت زبان را برای آموزش انتخاب کرده که بین آن‌ها زبان‌های فارسی، عربی، بلوچی، چینی، دری، ترکی، اویغور و ... دیده می‌شوند.

سیا برای گردآوری و تحلیل اطلاعات نیاز به افرادی با مهارت نزدیک به بومی آن زبان دارد. سازمان سیا در این رسته دارای افسرانی با محوریت زبان‌شناسی است و آن‌ها عنوان افسران آموزش زبان یدک کشیده و به کارهای ترجمه‌های مکتوب، همزمان و تکمیل و پوشش عملیات نیروهای خودی در جهان فعالیت دارند.

گفته می‌‌شود سیا در مراکز آموزش زبان خود 16 زبان را بیش از دیگران مور توجه قرار داده است. زبان‌های فارسی، عربی، چینی، دری، کره‌ای، پشتو و سومالیایی از آن جمله هستند. در این مسیر مهارت بالا در زبان انگلیسی نیز مورد نیاز است.

در حالی‌ که وزارت کار آمریکا درآمد سالیانه مترجمان شفاهی و مکتوب این کشور را در سال 2015، 44190 هزار دلار اعلام کرد اما این رقم برای تعلیم دهندگان زبان‌های هدف در سازمان سیا بین 63789 هزار دلار تا 118069 هزار دلار است.

در بخش جذب مترجمان شفاهی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (ASL) نیز عنوان شده که داوطلبین نیاز به 24 تا 32 ساعت کار در هفته دارند و البته لازمه دوم َآن سفر به نهادهای مختلف آمریکا در سراسر جهان و پیش درآمد جذب نیروهای لازم آزمایش‌های پزشکی مورد نیاز است.

خبرگزاری «رویترز» در سال 2009 در مطلبی به کمبود اطلاعات مهم مورد نیاز از ایران برای تحلیل اشاره می‌کند.

در این گزارش به خلاء روابط دیپلماتیک طولانی مدت و نظام سیاسی به شدت غیر قابل نفوذ اشاره شده است.

این خبرگزاری به سخنان سال 2007 کمیته کنگره این کشور در زمینه سیاست‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که در آن محفل گفته شده بود: «موارد زیادی در ایران است که ما اشرافی به آن‌ها نداریم. آمریکا فاقد اطلاعات حیاتی مورد نیاز تحلیلگران جهت کسب نظرات قابل اطمینان درباره ایران است.»

به نوشته رویترز، در گزارش طبقه بندی شده وزارت خارجه آمریکا در این زمینه و در سال 2009 آمده بود که تنها 22 نیرو از بین 6500 هزار افسر خارجی این نهاد به خوبی زبان فارسی را تکلم می‌کنند.

در گزارش رویترز به وضوح آمده است: دولت ایران سازمان سیا را مسئول آشوب‌های خیابانی پس از انتخابات سال 2009 می‌داند و گزارش 230 صفحه‌ای نیروی هوایی آمریکا و اندیشکده رند چند هفته قبل از انتخابات سال 88 نشان داد که درک آمریکا از عرصه پیچیده سیاسی ایران به قدری محدود است که تلاش برای دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی به احتمال زیاد ناموفق خواهند بود.

فارس
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار