در سفر استانی/

رئیس‌جمهور مدرن‌ترین پروژه آبرسانی کشور را افتتاح کرد/ بهره‌گیری از روش مهندسی معکوس در ‌انتقال آب به کردستان

پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج با اعتبار ۸۵۰میلیارد تومان توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.
کد خبر: ۲۷۱۵۹۶
تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲ - 01 December 2022
به گزارش روزپلاس، پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با سرمایه‌گذاری بالغ بر 850 میلیارد تومان صبح امروز توسط رئیس‌جمهور در این شهر افتتاح شد.

این پروژه از سال 99 به‌دلیل مشکلات و معضلات کمّی و کیفی در تأمین آب از سد قشلاق و به‌منظور حذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، آغاز و با همت مضاعف، روحیه جهادی و تلاش‌ شبانه‌روزی دنبال شد، اگرچه این طرح تا پایان دولت دوازدهم کمتر از 35درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با تخصیص 750میلیارد تومان اعتبار جهشی در طول یک سال گذشته، امروز به بهره‌برداری رسید.

"حجت‌الله محقق"، معاون اجرایی طرح انتقال آب در رابطه با جزئیات این پروژه با بیان اینکه "هم‌اکنون حدود هزار لیتر بر ثانیه آب از طریق سامانه انتقال وارد تصفیه‌خانه سنندج می‌شود و در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد"، گفت: این سامانه انتقال، سالانه 57میلیون مترمکعب آب را با ظرفیت 2.5 مترمکعب در ثانیه برای افق 1425 سنندج تأمین کرده است و در مجموع برای اجرای این پروژه حدود 850میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی در رابطه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این طرح گفت: این طرح را می‌توان به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور معرفی کرد چراکه ایستگاه کاهش فشار از 30 اتمسفر به 2 اتمسفر برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شده است.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با اشاره به اینکه این اتفاق توسط یک‌سری شیر‌های سوزنی انجام می‌شود، افزود: تکنولوژی این مدل از کاهش فشار توسط متخصصان داخلی از روی یک مدل ایتالیایی و طی یک فرایند پیچیده مهندسی معکوس، بدون اینکه نیاز به واردات چنین قطعاتی باشد، داخل کشور ساخته شد.

وی در رابطه با ضرورت بهره‌مندی از روش مهندسی معکوس در اجرای این طرح گفت: به‌دلیل توپوگرافی منحصربه‌فرد منطقه و اختلاف ارتفاعی که در مبدأ و مقصد طرح آبرسانی وجود دارد، میزان فشار آب دریافتی در مبدأ به‌شدت افزایش می‌یابد، بنابراین بدون احداث ایستگاه کاهش فشار آب تا 2 اتمسفر عملاً امکان دریافت آب در تصفیه‌خانه سنندج وجود نداشت.

وی در مورد ساز و کار عملیاتی شدن این اتفاق نیز عنوان کرد: با کمک این طرح، اپراتور می‌تواند بر اساس برنامه منابع و مصارف تعیین‌شده میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات و تصفیه‌خانه شهر را طی یک جدول به سیستم وارد کند و پس از آن سیستم به‌صورت خودکار وارد عمل می‌شود و عملیات کنترل فشار را انجام می‌دهد.

محقق، همچنین در مورد دیگر ویژگی‌های طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج توضیح داد: در این طرح رکورد طرح آبرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط نیرو‌های متخصص داخلی شکسته شد، این اتفاق در حالی رقم خورد که طرح در یک منطقه کوهستانی با ارتفاعات سخت‌گذر و طبیعتی خشن اجرایی شد.

وی یادآور شد: به‌خلاف بسیاری از پروژه‌های عمرانی که با تأخیر و تعلل فراوانی اجرایی می‌شوند، پروژه آبرسانی به سنندج به‌سرعت و با تلاش شبانه‌روزی نهایی شد و از 28 آبان ماه آب شرب این طرح وارد شبکه شد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب با ابراز اینکه "آب شرب شهر سنندج پیش از اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد تغذیه‌گرا شده بود و اگرچه به‌لحاظ بهداشتی آب مشکلی نداشت، اما همین وضعیت، طعم و بوی نامطبوعی به آب می‌داد که برای شهروندان آزاردهنده بود"، بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود 900هزار مترمکعب آب شرب باکیفیت به شبکه آب شهر سنندج تزریق شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرایی شدن این پروژه کیفیت آب شرب این شهر تا 80 درصد بهبود پیدا کرده است؛ اتفاقی که اساساً به‌عنوان یکی از اهداف اصلی پروژه نیز مد نظر قرار گرفته بود.


طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به  شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به‌قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده است و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و ایستگاه کاهش فشار از 27 به 2 بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی شده که در نوع خود کم‌نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به‌طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

شرایط سخت و پیچیده است/ دعا کنید

امیرعبداللهیان مزدش را گرفت/ سه شنبه آخرین دیدار نمایندگان با وزیر بود/ از اقتدار دیپلماسی تا همدلی وزیر با پارلمان

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

قیمت دلار دوباره ریخت/ نرخ جدید دلار در بازار را ببینید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»/ اعلام پنج روز عزای عمومی

دلنوشته دختر شهید رکن‌آبادی برای امیرعبداللهیان/ شهادت به نامت می‌آید

با دستور مخبر؛ علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجه دولت شد

بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به تعویق افتاد

روایت خبرنگار روزپلاس از «خلق خوش» و «خستگی ناپذیری» امیرعبداللهیان/ شهادت برازنده‌ی این دیپلمات انقلابی است

جای خالی آیت الله رئیسی/ قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت برگزار شد/ زمان و مکان تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه متعاقباً اعلام خواهد شد/ بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به ملکوت اعلی پیوست/ امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه در اثر سقوط بالگرد به شهادت رسیدند

مشخصات فنی هلیکوپتر رئیس جمهور چه بود؟

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

تلاش برای وایرال شدن؛ این قسمت ژیلا/ برای مجردها خواستگار میفرستیم

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

نقد و سیاست