ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با روزپلاس/

جمهوری‌اسلامی ایران تنها کشوری است که با رای مردم به قدرت رسید و قانون اساسی خود را به رای گذاشت/اصلاحاتِ لازم، هیچ نیازی به همه پرسی ندارد/ چند‌سالی است واژه‌ی «رفراندوم» دستاویز دشمنان ایران شده است

واژه رفراندوم این بار بهانه ای جدید برای کسانی است که نمی خواهند آتش فتنه و آشوب در کشور خاموش شود. کسانیکه هر بار به بهانه ای جدید به دنبال ضربه زدن به نظام و منافع مردم هستند و از هر پیشنهادی برای تحقق اهداف ضد حاکمیتی خود استقبال می کنند.
کد خبر: ۲۶۹۸۳۱
تاریخ انتشار:۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ - 10 November 2022
جمهوری‌اسلامی ایران تنها کشوری است که با رای مردم به قدرت رسید و قانون اساسی خود را به رای گذاشت/ اصلاحات لازم هیچ نیازی به همه‌پرسی ندارد/ چند‌سالی است واژه‌ی «رفراندوم» دستاویز دشمنان ایران شده است


به گزارش روزپلاس، واژه رفراندوم این بار بهانه ای جدید برای کسانی است که نمی خواهند آتش فتنه و آشوب در کشور خاموش شود. کسانیکه هر بار به بهانه ای جدید به دنبال ضربه زدن به نظام و منافع مردم هستند و از هر پیشنهادی برای تحقق اهداف ضد حاکمیتی خود استقبال می کنند. البته که رسانه های غرب گرا مدت هاست بر طبل رفراندوم می کوبند و این موضوع را در مسائلی دیگر هم پیشنهاد داده بودند. از جمله در موضوع برجام و لوایح اف ای تی اف در دولت روحانی، بسیاری پیشنهاد می‌دادند که همه‌پرسی برگزار شود. این در حالی است که بعد از تصمیمات دولتمردان در خصوص برجام ،مردم تازه به جزئیات آن پی بردند و یا اکننون تازه متوجه‌شده اند که چه آسیبی در خصوص پیوستن ایران به اف ای تی اف از بیخ گوش ملت گذشته،  در نتیجه چگونه می‌توان انتظار همه پرسی در خصوص مسائل تخصصی همچون برجام و اف ای تی اف داشت؟‌

اما درخصوص مسائل عمومی کشور نیز این سوال مطرح است که چگونه برخی پیشنهاد رفراندوم را به جمهوری اسلامی می‌دهند در حالیکه رویه حقوق اساسی در دنیا اینکونه است که نظام‌های سیاسی پس از به حاکمیت رسیدن، ساختار کلی حکومت خود را در قالب قانون اساسی به مردم اعلام می‌کند و تقریبا هیچ یک از حکومت‌های دنیا پس از به قدرت رسیدن، قانون اساسی خود را به همه پرسی نگذاشتند و مهمتر آنکه کدام کشور در تاریخ بعد از تعبین نوع حکومت، مجددا آن را به رای گذاشته است؟

البته که باید تاکید داشت که ایران تنها کشوری است که پس از تدوین قانون اساسی، آنرا به رفراندوم یا همه‌پرسی عمومی گذاشت. جمهوری اسلامی ایران حتی چندین سال بعد نیز اصولی از قانون اساسی که مورد اصلاح قرار گرفت را به همه‌پرسی گذاشت.

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با روزپلاس تاکید کرد:‌ شاید اصلاح امور در برخی روش های لازم باشد اما نیازی به برگزاری همه پرسی نیست. 
 
ایمانی گفت: اگر هم در موضوعی خاص احیانا به نظرپرسی از مردم نیاز باشد حداقل در شرایطی که در کشور اغتشاشات داخلی ولو کم وجود دارد به هیچ وجه گرفتن این نظرسنجی و نظرخواهی از مردم به صلاح کشور نیست.

این کارشناس افزود: کسانیکه این بحث را مطرح می کنند ناخواسته در پازل بیگانگان حرکت می کنند .هیچ مورد خاصی برای همه پرسی وجود ندارد این به معنای این نیست که هیچگونه اصلاحاتی نباید انجام شود مسلما یک سری اصلاحات در اموری از کشور باید انجام شود ضمن اینکه به اندازه کافی قوانین و ضوابط برای انجام اصلاحاتی که مورد نیاز هست وجود دارد و حتما هم مورد نیاز هم هست اما به همه پرسی هیچ نیازی نیست.

ایمانی بر سازوکار پیچیده همه پرسی اشاره کرد و گفت: همه پرسی بر طبق قانون اساسی سازوکار خیلی سنگینی دارد و به این سادگی نمی تواند انجام بگیرد اما یک سری اصلاحات در بازنگری روابط و روش ها و سازوکارهایی که انجام می شود همواره نیاز است که اصلا هم ربطی به این اغتشاشات ندارد بطور کلی همواره حکومت باید بازنگری و اصلاحی در روش های قوانین در عرصه های مختلف داشته باشد.

وی تاکید کرد: دراین مقطع بخشی از مردم نسبت به برخی موارد حساسیت هایی دارند  لازم است که به آن نکات توجه شود و ببینیم چه نکاتی مورد اعتراض بخشی از مردم هست که اگر اصلاح آنها باعث نمی شود که بخشی دیگری از مردم آسیب بییند می توان آن اصلاحات در روش ها انجام بگیرد.

ایمانی به مسئله حجاب پرداخت و گفت:‌ از ابتدای دوماه پیش تا به الان همچنان اعتقاد دارم که دغدغه حجاب در میان مخالفان وجود نداشت. حتی درصدی از افرادی که به خیابان ها آمدند نیز مسئله ی اصلی شان حجاب نبود، همچنان که دیدیم شعارهایی که در اغتشاشات می دادند اساسا براندازی نظام و حاکمیت بود درواقع از بحث حجاب گذشته بودند همچنان که از مرگ مرحوم مهسا امینی نیز به سرعت گذشتند این نشان دهنده ی این است که در اساس مسئله حجاب مطرح نبوده است.

وی تاکید کرد:‌ اگر فرض کنیم که همین امروز صندوق رای در مورد بحث حجاب در کشور گذاشته شود تردیدی ندارم که درصد بسیار زیادی از مردم به لزوم حجاب رای خواهند داد. برخی فکر می کنند نظر عمومی صرفا منوط به برخی از مردم تهران است. خیر!  وقتی صندوق گذاشته شود تمام روستاها و شهرستان ها نظر می دهند. لذا قانون الزام حجاب ورعایت حجاب نظر اکثریت مردم است و شکی در آن نیست.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک (اردیبهشت ۱۴۰۳)+ جدول

تماس امیرعبداللهیان با همتای صربستانی خود سیاست قطعی ایران، حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان است 

شهاب زاهدی ارزشمندترین بازیکن جی لیگ

نظر دیوان عدالت درباره افزایش حقوق بازنشستگان

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی در گوشی‌های آیفون با استفاده از اپلیکیشن‌های همراه بانک نسخه ios

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

واکنش پوتین به سوءقصد علیه نخست‌وزیر اسلواکی

حمایت AFC از پیشنهاد فلسطین برای تحریم اسرائیل

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست