گزارش/

حمله روز گذشته روسیه به اوکراین، قیمت گاز در اروپا را بیش از 3 درصد افزایش داد/ قیمت گاز در اروپا دوباره اوج می‌گیرد؟

ضربه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، انتقال گاز از طریق آن کشور به اروپا را با مشکل مواجه خواهد کرد.
کد خبر: ۲۶۷۲۷۶
تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶ - 11 October 2022
حمله روز گذشته روسیه به اوکراین، قیمت گاز در اروپا را بیش از 3 درصد افزایش داد/ قیمت گاز در اروپا دوباره اوج می‌گیرد؟



به گزارش روزپلاس، قیمت گاز طبیعی در اروپا که در روز‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده بود، روز گذشته به واسطه حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین، مجددا افزایش یافت. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از بلومبرگ، شاخص معاملات آتی گاز اروپا روز گذشته اگرچه ابتدا روند نزولی داشت اما مدتی بعد 3.4 درصد افزایش یافت. 

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از حمله صبح دیروز روسیه به کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین که یکی از شدیدترین حملات از روزهای اول تهاجم تاکنون بود، این کشور را تهدید به حملات موشکی بیشتر کرد. 

تام مارزک مانسر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل گاز در ICIS در لندن، گفت حملات روسیه می‌تواند بر افزایش حق بیمه محموله‌های انرژی و افزایش ریسک بازار در صورت آسیب‌های بیشتر به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین مؤثر باشد.

اگرچه در حال حاضر، ذخایر گاز اروپا بالاتر از حد معمول است و در صورت بروز اختلالات بیشتر در خط لوله گاز، اروپا می‌تواند به استفاده از این ذخایر روی آورد اما بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، جریان گاز طبیعی مایع به شمال غرب اروپا در بالاترین سطح فصلی حداقل از سال 2016 قرار دارد. بازار گاز اروپا منتظر است ببیند آیا مقامات اروپایی می‌توانند گام‌های معتبری برای کاهش سطح تنش و بازگشت منابع از دست رفته انرژی بردارند یا نه. این در حالی است که دولت‌های سراسر اروپا در حال انجام اقداماتی برای مقابله با کمبود انرژی در زمستان امسال هستند. 

یک گروه مشاوره روز دوشنبه به دولت آلمان توصیه کرد باید تا سال 2024 حدود 100 میلیارد یورو صرف پرداخت یارانه گاز برای مصارف خانگی و صنعتی کند. این در حالی است که با آسیب‌دیدگی خطوط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک و کاهش جریان گاز از روسیه به آلمان در بحبوحه جنگ اوکراین، مصرف‌کنندگان خانگی و کسب‌و‌کارهای آلمانی باید صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بیش از همیشه افزایش دهند. ناکامی در کاهش مصرف گاز طبیعی، ریسک مصرف سریع‌تر ذخایر گازی را افزایش داده و ممکن است باعث تداوم افزایش قیمت گاز طبیعی شود. مصرف گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری در آلمان هفته گذشته ۱۰ درصد بالاتر از میانگین مصرف در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بود. 

در انگلیس نیز قیمت‌ آتی گاز حدود 12 درصد افزایش یافت. Inspired Energy در گزارشی از بازار گفت دمای هوای پایین‌تر از حد معمول، توقف تولید برق بادی و تاخیر در راه‌اندازی یکی از رآکتورهای نیروگاه هسته‌ای هارتلپول، بر فشار رو به بالای قیمت گاز افزوده است. 
 
احداث خط لوله جدید برای انتقال نفت روسیه

در همین حال مجارستان و صربستان توافق کردند خط لوله‌ای برای انتقال نفت اورال روسیه به صربستان از طریق خط لوله دروژبا احداث کنند. اتحادیه اروپایی هفته گذشته با وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه برای حمله به اوکراین موافقت کرد که شامل سقف قیمت برای صادرات نفت دریابرد روسیه به کشورهای دیگر است. صربستان نفت مورد نیازش را از خط لوله JANAF از کرواسی دریافت می‌کند اما انتقال نفت از طریق کرواسی تحت تحریم‌های اتحادیه اروپایی، کاهش پیدا خواهد کرد. زولتان کوواچ، سخنگوی دولت مجارستان اظهار کرد: خط لوله نفتی جدید، به صربستان امکان می‌دهد با اتصال به خط لوله نفتی دوستی، از نفت ارزان‌تر اورال بهره‌مند شود. تامین نفت صربستان، تا حد زیادی از طریق خط لوله‌ای انجام می‌شود که از کرواسی عبور می‌کند اما به دلیل تحریم‌های تصویب شده، چنین امری در آینده بعید است. 

مجارستان که تا حدود زیادی به نفت و گاز روسیه وابسته است، اصلی‌ترین مخالف تحریم‌ها علیه روسیه در اتحادیه اروپایی بوده و اعلام کرده که این تدابیر، قیمت‌های انرژی را بالا می‌برد.  

شاخه جنوبی دروژبا (خط لوله دوستی) از اوکراین تا مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک امتداد پیدا می‌کند و سال‌ها منبع اصلی تامین نفت برای پالایشگاه‌های این 3 کشور بوده است. تنها شرکت نفتی صربستان، شرکت NIS است که شرکت‌های گازپروم نفت و گازپروم سهم عمده‌ای در آن دارند. 

بر اساس گزارش رویترز، مجارستان اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود اگر صربستان به گاز نیاز داشته باشد، به این کشور کمک خواهد کرد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفته بود این کشور به اندازه 5 ماه مصرف، ذخایر گازی دارد. 

ادامه اعتصاب در  پالایشگاه‌های فرانسه   
  
همزمان با پیشنهاد برگزاری زودتر مذاکرات دستمزد، اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌های نفت و پایگاه‌های ذخیره‌سازی سوخت در شرکت‌های توتال و اکسون موبیل، روز دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد. این اعتصاب‌ها به فشار بر دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که با نارضایتی عمومی بر سر تورم و قبوض سنگین انرژی مصرف‌کنندگان روبه‌رو است، اضافه می‌کند. 

تقریبا یک‌سوم جایگاه‌های سوخت فرانسه تا روز یکشنبه با کمبود عرضه حداقل یک فرآورده سوختی روبه‌رو بودند که نسبت به ۲۱ درصد در روز قبل، افزایش داشت. با گذشت ۲ هفته از اعتصاب، تولید داخلی سوخت در فرانسه بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و باعث نگرانی در این کشور و تشکیل صف‌های طولانی خودروها در مقابل جایگاه‌های سوخت شده است. 

کارکنان شرکت توتال انرژیز پس از افزایش قیمت‌های انرژی که سودهای هنگفتی را برای این شرکت به همراه داشت و به توتال انرژیز اجازه داد 8 میلیارد یورو (7.8 میلیارد دلار) سود نقدی و یک سود نقدی ویژه به سهامدارانش پرداخت کند، خواستار افزایش ۱۰ درصدی دستمزد هستند. مدیرعامل این شرکت هفته گذشته گفته بود زمان آن رسیده که کارکنان پاداش بگیرند اما این شرکت از آغاز مذاکرات در این باره امتناع کرده بود.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اجاق گاز باعث آسیب ریه‌ها می شود

سرمربی سابق استقلال: برخی ها فوتبال حرفه ای را با فوتبال خیابانی اشتباه گرفته‌اند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند/ شنبه ‌ها تعطیل می‌شود/ موافقت مجلس با تعطیلی روزهای شنبه

«حسین مکی» هم‌رزم شهید زاهدی و یکی از فرماندهان حزب الله لبنان به شهادت رسید

ادعای عجیب رسانه صهیونیست درباره پایگاه سری حماس در ترکیه

ناگفته‌های دیپلمات ایرانی آزادشده از زندان‌های آلمان و بلژیک

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

استقبال نخست وزیر ویتنام از توسعه روابط پلیسی با ایران

دومین پیروزی حریف والیبال ایران

ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد/ رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن منطقه را به سوی بی‌ثباتی رهنمون می‌نماید

به رغم فشارها، فلسطینیان روز نکبت را برگزار کردند

ضیایی رسماً رئیس آکادمی استقلال شد

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

رئیسی: دشمن دنبال ایجاد یاس و ناامیدی است/گفتمان ما عقلانیت انقلابی است نه دیپلماسی التماسی

جزئیات قیمت امروز دلار و سکه در بازار تهران

«نقطه گیر» مذاکرات آتش‌بس کجاست؟/ دست‌های بسته و چالش‌های مهم نتانیاهو!

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

تاکید رئیس‌جمهور بر استراتژی «هم موشک هم مذاکره»  نشان از قدرت داخلی و بین‌المللی ایران است/ غرب دریافته که نمی‌تواند با شیوه‌های تهاجمی با ایران رفتارکند

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست