هشدار پس‌رفت چهل ساله در برخی تخصص های پزشکی!

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین هشدار داد: این بی‌رغبتی تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌تواند به "پس‌رفت چهل ساله" در برخی عمل‌های جراحی بیانجامد.
کد خبر: ۲۶۳۲۶۰
تاریخ انتشار:۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸ - 26 August 2022
هشدار پس‌رفت چهل ساله در برخی تخصص های پزشکی!


به گزارش روزپلاس، محمد رئیس زاده در سخنانی در پیش خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران (۴ شهریور)، با تبریک روز پزشک و داروساز و هشدار نسبت به اجرای ناقص اسناد بالادستی و به ویژه عدم عمل به سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه درمان دهم، اظهار کرد: در حال حاضر برخی مشکلات نظیر عدم توجه به کسب و کار پزشکان جوان، بی توجهی به نیروهای طرحی، بی‌توجهی به استعدادها و هجمه‌های گاه و بیگاه رسانه ای برای جامعه پزشکی وجود دارد.

وی تصریح کرد: جامعه پزشکی در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه است و از این رو ممکن است در آینده فارغ التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه پزشکان جوان رغبتی برای ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی به دلیل چالش‌های جدی موجود در آنها، ندارند، ادامه داد: راه حل درمان این چالش‌ها را به مسئولین می‌سپاریم. موظف بودیم به مسئولین این هشدار را بدهیم و بگوییم که این خطر و نگرانی بسیار جدی وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین هشدار داد: این بی‌رغبتی تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌تواند به "پس‌رفت چهل ساله" در برخی عمل‌های جراحی بیانجامد، در این صورت برای برخی عمل‌های جراحی نیاز به وارد کردن جراح و پزشک از خارج  کشور و یا فرستادن بیماران به خارج از کشور خواهیم داشت و این یک هشدار جدی است.

رئیس‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت جامعه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و گفت: پس از انقلاب جمعیت پزشکان ۱۲ برابر و سرانه پزشک بیش از ۵.۵ برابر رشد کرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و حدود ۱۵ هزار دانشجوی تخصص داریم. در امتحان پیش رو حدود ۴۱۴۳ متخصص و حدود ۳۷۸ فوق تخصص فارغ التحصیل خواهند شد. در بسیاری از رشته‌های پزشکی وضع ما در دنیا مثال‌زدنی است. در دو سال کرونا جراحان قلب اطفال ما ۶۳ عمل پیوند قلب اطفال انجام دادند که از این حیث در این محدوده زمانی در دنیا رتبه نخست را به دست آوردیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم در آموزش نیروی متخصص و ارائه پیچیده ترین درمان‌های مورد نیاز مردم به طور مطلق خودکفا شده ایم و مردم بسیاری از کشورهای دنیا برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی از بیش از ۶۰ کشور آفریقایی، اروپایی و آمریکایی با پول خود در دانشگاه‌های پزشکی ایران در حال تحصیل اند.

وی معتقد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه پزشکی ایران مسیر خود را پر افتخار و با سرعت اعجاب برانگیزی طی کرده است.

رئیس زاده در عین حال این را هم گفت که علیرغم تمام پیشرفت‌های موجود در بحث‌هایی نظیر زیر ساخت‌های درمانی و بحث‌های بیمه ای نواقصی وجود دارد که رفع آنها مربوط به سیاست‌گذاران است و باید این نواقص اصلاح شوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در بخشی از سخنان خود از مفاخر و اسطوره‌های حوزه پزشکی و داردسازی نظیر ابوعلی سینا و زکریای رازی یاد کرد و با اشاره به نقش این اسطوره‌ها در "طب نوین"، توضیح داد: مفاخر و اسطوره‌های هر کشور مایه فخر و مباهات جوانان آن کشور هستند و این اسطوره ها رابطه مستقیمی با هویت ملی و خودباوری کشورها دارند.

وی از مفاخر هر کشور به عنوان سند توانایی تکرار شونده ملت ها برای تقویت غرور ملی یاد کرد و یادآور شد که معرفی مفاخر به نسل جوان و پرداختن به آنها می‌تواند منجر به حرکت ملت‌ها به سوی آینده‌ای روشن‌تر شود.

 رئیس‌زاده با اشاره به جایگاه ویژه ابوعلی‌سینا در کشورهای غربی، بیان کرد: برای نمونه رئیس یکی از موسسات تحقیق پزشکی دانشگاه‌های معروف پزشکی دنیا می‌نویسد که علم پزشکی در دست ابن سینا ، تبدیل به بنایی هماهنگ شد و کتاب "قانون" او مظهر دانش پزشکی دنیا است. بر این اساس به جرات می‌توانیم اعلام کنیم بنیان گذار "طب نوین" در دنیای ما ابوعلی سینا بوده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه از قرن ۱۲ تا واسط قرن ۱۷ میلادی کتاب "قانون" ابوعلی سینا منبع محصلین طب در اروپا بود، اظهار کرد: این کتاب ابو علی سینا بیش از ۳۵ بار در اروپا تجدید چاپ شده است و بر اساس تدریس این کتاب در دوره رنسانس در دانشگاه‌های اروپا طب نوین پزشکی شکل گرفت.
برچسب ها: پزشکی ، پسرفت ، روزپلاس
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

شرایط ثبت نام خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست