گزارش/

جمع‌بندی نماینده روسیه و اتحادیه اروپا نسبت به خواسته‌های ایران برای توافق نهایی/ پیشنهادات تهران «کاملاً معقول» است/ بورل: پاسخ ایران منتقل شد و ما منتظر پاسخ امریکا هستیم

گرچه برخی رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در چند روز گذشته تلاش داشتند تا خواسته‌های تهران را غیرمعقول و زیاده‌خواهی معرفی نمایند اما اکنون اعضای برجام در گفت‌وگوهای خود از رویکرد تهران حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۲۹۴۲
تاریخ انتشار:۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ - 23 August 2022
جمع‌بندی نماینده روسیه و اتحادیه اروپا نسبت به خواسته‌های ایران برای توافق نهایی/ پیشنهادات تهران «کاملاً معقول» است/ بورل: پاسخ ایران منتقل شد و ما منتظر پاسخ امریکا هستیم


به گزارش روزپلاس؛ یک هفته از پاسخ ایران به آخرین پیش‌نویس از توافق وین گذشته است. در جریان این پاسخ بود که توپ مذاکرات در 
زمین امریکایی‌ها قرار گفت و همچنان اعضای برجام منتظر واکنش این کشور به پیشنهادات تهران هستند.

این اتفاق در حالی است که پیش از پاسخ ایالات متحده آنچه اهمیت دارد نوع پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران است.

گرچه برخی رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در چند روز گذشته تلاش داشتند تا خواسته‌های تهران را غیرمعقول و زیاده‌خواهی معرفی نمایند اما اکنون اعضای برجام در گفت‌وگوهای خود از رویکرد تهران حمایت می‌کنند. 

این اتفاق نشان می‌دهد که شایعات مطرح شده برای مقصرنمایی ایران در صورت تأخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات واقعیت ندارد.

اروپا: منتظر پاسخ امریکا هستیم

روز گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در یک رویداد دانشگاهی در اسپانیا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را «معقول» خواند. «لارنس نورمن» خبرنگار امریکایی در رشته توئیتی اعلام کرد: «بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سمینار «Quo Vadis» در اسپانیا گزارش کوتاهی در مورد مذاکرات ارائه داد.» وی افزود: «بورل گفت بعد از ارائه پیشنهادش درباره متن نهایی، ایران پاسخ داد که فکر می‌کنم معقول بود. 

(پاسخ ایران) به امریکا منتقل شد که هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم.به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم.» این خبرنگار امریکایی در توئیتی دیگر نوشت: «قرار بود پاسخ (امریکا) تاکنون دریافت شده باشد. دیداری در وین برای اواخر هفته قبل پیش‌بینی شده بود که میسر نشد. ممکن است چنین دیداری در این هفته برگزار شود.» نورمن در ادامه به بررسی اظهارات بورل پرداخت و نوشت نظر وی همسو با نظر برخی از دیپلمات‌های اروپایی است که پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را معقول خوانده بودند. 

وی افزود: «در واقع، کمی فراتر از آن است، بیشتر پاسخ‌هایی که من از منابع اروپایی دریافت کردم این بود که امریکا می‌تواند با پاسخ ایران همکاری کند.» در حالی بورل موضع مثبتی را اتخاذ کرده است که بایدن یکشنبه شب با اولاف شولتز صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در خصوص آخرین تحولات برجامی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

روسیه: امریکا سریعاً جمع‌بندی کند

اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین نیز که بارها از پاسخ معقول ایران به امریکا و هماهنگ‌کننده اروپا سخن گفته بود با انتشار یک تصویر در صفحه توئیتر خود خبر از دیدار با نماینده جدید ایران در وین داد و خواهان تسریع امریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات شد. وی نوشت: «یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملاً معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد. امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.»
 
صهیونیست‌ها: توافق بدتر شده است!

تحرکات در خصوص مذاکرات رفع تحریم درحالی است که صهیونیست‌ها نیز مواضع تندی علیه توافق احتمالی گرفته‌اند. در آخرین مورد «آلن شوستر» معاون وزیر امنیت رژیم صهیونیستی توافق پیش‌رو را از توافق پیشین بدتر معرفی کرده است. شبکه الجزیره نیز خبر داد موضوع محوری در سفر آتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آلمان توافق وین خواهد بود. نشریه پولیتیکو هم روز گذشته در خصوص ضعف دولت بایدن در برابر رژیم صهیونیستی نوشت: «ایالات متحده تصمیم خود را در مورد پیشنهاد ایران گرفته اما در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل قبل از ارسال پاسخ است.» با این حال برخی از تحلیلگران، موضع‌گیری‌های مخرب رژیم صهیونیستی را نه به دلیل مخالفت با توافق پیش‌رو که به دلیل بازی کردن نقش پلیس بد در مذاکرات می‌دانند. در صورت صحت چنین سناریویی امریکایی‌ها تلاش دارند تا برای اخذ امتیاز در لحظات آخر یا سرسختی نشان دادن در برابر انتظارات معقول تهران از اهرم فشار رژیم صهیونیستی و مخالفان سیاسی خود در داخل امریکا سوءاستفاده نمایند.

ایران؛ موضوعات باقی‌مانده، کم اما مهم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته در جریان نشست خبری در خصوص آخرین اخبار مربوط به مذاکرات گفت: «تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق بشود و تا زمانی که توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کنیم یا به استقبال مرحله جلوتر برویم زیرا موضوعات باقیمانده هرچند به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات اندک باشند اما مهم هستند و در خصوص موضوعات مهم باید تصمیم‌گیری و توافق شکل بگیرد.»

کنعانی در خصوص پاسخ امریکا به پیشنهادات ایران گفت: «تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به‌طور مشخص امریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده‌ایم، ما زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف امریکایی را هم دریافت کرده است؛ تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.» وی همچنین تأکید کرد: «ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌طور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود اما در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان در حوزه گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیرهمسایه منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.»

انتقام از قاتلان سردار سلیمانی قابل مصالحه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره شایعاتی مبنی بر اینکه گفته شده شرط امریکا برای احیای برجام صرفنظر کردن ایران از انتقام سردار سلیمانی است، گفت: موضع جمهوری اسلامی درباره ترور سردار سلیمانی روشن است و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بین‌المللی را توسط دولت امریکا فراموش نمی‌کنند.کنعانی افزود: موضوع انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش‌شدنی نیست و قابل مصالحه و سازش هم نخواهد بود، ایران از همه امکانات خود استفاده می‌کند که قاتلان این سردار را به محکمه عدالت بسپارد و در این زمینه با جدیت و مسئولیت‌پذیری عمل می‌کند و این موضوع ارتباطی به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد.

بــــرش

پس از آغاز به کار سفیر کویت در ایران اعلام شد

سفیر امارات بزودی به تهران باز می‌گردد

​​​​​​​رویترز دو روز قبل در خبری به نقل از وزارت خارجه امارات اعلام کرد که سفیر ابوظبی در ایران طی روزهای آتی وظایف خود را در سفارت این کشور در تهران از سرخواهد گرفت. بر اساس این خبر امارات اعلام کرده است که این تصمیم در راستای «تلاش‌های امارات متحده عربی برای تقویت روابط با ایران و تصمیم پیشین مبنی بر افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک به سطح سفیر» اتخاد شده است. وزارت امور خارجه امارات در بیانیه خود تأکید کرده است: سیف محمد الذابی با هماهنگی و همکاری مقامات ایران، به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و دستیابی به منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه، در روزهای آینده برای انجام وظایف دیپلماتیک خود در سفارت امارات، به تهران بازخواهد گشت. پس از این خبر، مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک نیز تأکید کرد که بازگشت سفیر این کشور به تهران در راستای رویکرد منطقه‌ای ابوظبی برای ترمیم پل‌ها و تقویت روابط است. به گزارش ایسنا، انور قرقاش، در این خصوص گفت: ما بر این باوریم که همکاری و هماهنگی عربی و منطقه‌ای برای ایجاد منطقه‌ای باثبات و آینده‌ای شکوفا امری ضروری است.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز این موضوع را تأیید کرد. چند روز قبل سفیر کویت نیز پس از هفت سال، فعالیت خود در تهران را آغاز کرد. در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال 1394، امارات متحده عربی نیز با هدف فشارهای سیاسی و تبعیت از ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد. گفتنی است با پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، امارات متحده عربی اقدام به اعزام فرستاده ویژه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران کرد و آیت‌الله رئیسی نیز در دیدار این مقام اماراتی از لزوم تسریع در روند توسعه روابط دو کشور سخن گفت.



ایران

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

انتصاب رسمی یک ایرانی در AFC

قیمت مصوب لاستیک اعلام شد

شرایط فروش و پیش فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک (اردیبهشت ۱۴۰۳)+ جدول

تماس امیرعبداللهیان با همتای صربستانی خود سیاست قطعی ایران، حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان است 

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

شهاب زاهدی ارزشمندترین بازیکن جی لیگ

چقدر خونریزی در پریود طبیعی است؟

نظر دیوان عدالت درباره افزایش حقوق بازنشستگان

بهره‌مندی از خدمات بانکداری الکترونیکی در گوشی‌های آیفون با استفاده از اپلیکیشن‌های همراه بانک نسخه ios

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

شرایط استخدام معلمان بازنشسته اعلام شد

عملیات تخریبی «تکفیری»های فرهنگی علیه نرگس آبیار کارگردان پروژه‌های اقتباسی و خاص سوشون و بامداد خمار

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

پایانِ عمرِ «رای لیستی»/ رای دهندگان در‌ دور‌ دوم انتخابات هم به ترکیبی از چند لیست رای دادند/ کدام جناح پیروز انتخابات مجلس شد؟ + جزئیات نظرسنجی روزپلاس

همه دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن مشمول مالیات شدند؟/ اعلام جزییات یک مصوبه مالیاتی

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد + سوابق

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

وقتی آمریکا مدعی توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌شود/ دروغگویی بایدن جنایت نتانیاهو

هدیه رونالدو به کاپیتان تیم زنان النصر + عکس

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

نقد و سیاست