گزارش/

تبعات مصرف بالای بنزین در کشور و سهم خودروسازی‌ها در رشد افسارگسیخته مصرف/ مرگ زودهنگام یک خودکفایی!

وزارت نفت خارج از سازوکار بورس انرژی، بنزین صادر نکرده و محموله صادر شده در سال‌جاری با نرخ هر لیتر 70 سنت فروخته شده است.
کد خبر: ۲۶۱۱۵۵
تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ - 03 August 2022
تبعات مصرف بالای بنزین در کشور و سهم خودروسازی‌ها در رشد افسارگسیخته مصرف/ مرگ زودهنگام یک خودکفایی!


به گزارش روزپلاس؛ وزارت نفت خارج از سازوکار بورس انرژی، بنزین صادر نکرده و محموله صادر شده در سال‌جاری با نرخ هر لیتر 70 سنت فروخته شده است.

برداشت اول: وزارت نفت درباره وضعیت صادرات بنزین کشور اعلام کرد: «متولی صادرات بنزین، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی، هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال تنها یک محموله در ۲۴فروردین‌ماه و به مقدار ۲۹۵هزار بشکه با اکتان ۸۷درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران، به بالاترین قیمت یعنی ۷۰سنت فروخته شد.»

برداشت دوم: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت: «اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰لیتر بنزین در سال می‌شود، اما وزارت صمت مخالف ارائه گواهی اسقاط خودرو است. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰دلار معادل با ۵۴میلیون تومان است. درصورت اجرای ماده ۱۰ طرح ساماندهی صنعت خودرو، با فرض اسقاط ۳۰۰هزار خودرو در سال، بیش از ۵۴۰میلیون دلار معادل ۱۶.۲هزار میلیارد تومان به‌ صورت سالانه در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.»

برداشت سوم: سازمان محیط‌‌زیست اعلام کرده است: «میانگین استاندارد خودروهای کشور ما «یورو۲» است و این یعنی مصرف سوخت بالایی دارند و درمجموع در هر ۱۰۰کیلومتر، حدود ۱۰لیتر سوخت می‌سوزانند؛ در حالی که در کشور همسایه‌مان ترکیه، خودروها فقط ۵/۴لیتر بنزین در هر ۱۰۰کیلومتر مصرف می‌کنند!»

برداشت چهارم: دوشنبه شب وزیر نفت میهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی بود. وی در برنامه «صف اول» بیان کرد: «دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت از جمله بنزین در سال‌جاری ندارد.»

برداشت پنجم: در فضای مجازی جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه انرژی با صدا زدن وزیر نفت و رئیس‌جمهور خواهان توجه به رشد افسارگسیخته مصرف بنزین و سایر انواع سوخت شدند و بهینه‌سازی مصرف سوخت را بدون تغییر در قیمت بنزین و با استفاده از راهکارهای غیرقیمتی مطالبه کردند. آنها نوشتند بدون اجرای بهینه‌سازی مصرف سوخت، بزودی ایران واردکننده بنزین و حتی گاز خواهد شد. اکنون تراز تبادلات برق کشور منفی شده و ممکن است بزودی مجبور به واردات بنزین و گاز نیز باشیم. سال‌ها بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت ممکن است مرگ خودکفایی در زمینه تأمین برق، بنزین و حتی گاز را به‌دنبال داشته باشد.

چقدر بنزین مصرف می‌کنیم؟

ایران در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در تولید بنزین خودکفا شد. ظرفیت تولید بنزین در کشور به رقمی حدود 100 تا 105میلیون لیتر در روز رسید و حتی برای اولین‌بار صادرات بنزین به‌ صورت پایدار شروع شد. در این باره رضا پدیدار، کارشناس انرژی به «ایران» می‌گوید: «ایران به 9کشور همسایه در این دوره خودکفایی، بنزین صادر کرد. حتی در دوره شیوع کرونا میزان مصرف داخلی بنزین بشدت کاهش داشت و در برخی از روزها نزدیک به 45میلیون لیتر بنزین صادر می‌شد. این مسأله کمک می‌کرد که هم کشورهای دیگر به انرژی تولیدی در ایران وابسته شوند و هم درآمد ارزی نصیب کشور شود.»

اما حالا وزارت نفت در گزارشی عنوان می‌کند در 135روز اخیر فقط یک محموله ۲۹۵هزار بشکه‌ای بنزین از کشور صادر شده است؛ یعنی رقمی در حدود 47میلیون لیتر که بسیار نزدیک به صادرات یک روز بنزین در زمان همه‌گیری کرونا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای قبل از شیوع کرونا نیز به طور متوسط ایران روزانه 25میلیون لیتر مازاد تولید داشته و آن را صادر می‌کرده است، اما چگونه در کمتر از 4سال خودکفایی بنزینی، ایران در معرض تهدید قرار گرفت؟

ناوگان حمل‌ونقل غیر استاندارد و ردپای خودروسازی‌ها

چندی پیش مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد به‌ صورت میانگین طی چهار ماه سال ۱۴۰۱ روزانه بیش از ۱۰۰میلیون بنزین در کشور توزیع شده است. این درحالی است که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۷میلیون لیتر بود.

افشین مهدوی میانگین توزیع روزانه نفت‌گاز در کشور در بازه زمانی یکم فروردین تا ۳۱تیرماه امسال را روزانه ۱۰۷میلیون و ۶۰۰هزار لیتر عنوان کرد که به رقم تولید بسیار نزدیک است. 

به نظر می‌رسد علاوه‌ بر موضوع افزایش ترددها پس از لغو محدودیت‌های کرونایی، یک عامل دیگر در رشد افسارگسیخته مصرف بنزین و گازوئیل نقش دارد. کارشناسان بر این باورند که عامل مهم مؤثر، کیفیت پایین خودروهای تولیدی کشور و همین‌طور حضور خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل است. مرتضی بهروزی‌فر، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به «ایران» می‌گوید: «تا زمانی که خودروهای داخلی 2برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند، هر اندازه قیمت‌ها اصلاح شود، بازهم امکان بهینه‌سازی مصرف بنزین در کشور وجود ندارد. در همین حال وزارت نفت مجبور است با صرف میلیاردها دلار هزینه، به‌ صورت مداوم ظرفیت پالایشی کشور را افزایش دهد تا خودکفایی بنزینی از دست نرود. الان در وضعیت سر‌به‌سری تولید و مصرف بنزین به سر می‌بریم و این یک تهدید جدی است.»


روزنامه ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی می‌نویسد: «بر اساس آخرین داده‌ها، سرانه مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی است.»

در همین حال جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: «تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم 50درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی روزانه 50میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشو ارزآوری دارد.»

به نظر می‌رسد بیش از هر عامل دیگری، خودروسازی‌ها، ترکیب خودروها در ناوگان حمل‌ونقل کشور و همین‌طور میزان مصرف هر خودرو، در برهم خوردن نظم میان تولید و مصرف بنزین در کشور نقش دارند. در ایران برخی از خودروهای بنزین سوز اسقاطی برای هر 100کیلومتر پیمایش حدود 15لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ یعنی 3 برابر استاندارد جهانی. خودروهایی که اکنون وارد بازار می‌شود نیز مطابق با این استانداردها نیستند. بهترین خودروهای تولیدی حال حاضر کشور با مصرف 7.8لیتر در 100کیلومتر شهری طراحی شده‌اند. هر سال حدود یک میلیون خودرو با این مصرف سوخت وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌شود و خروجی خودروهای اسقاطی نیز نزدیک به صفر است. لذا اگرچه سهم هزینه سوخت در سبد مصرفی خانوار اکنون به حداقل رسیده و این سیگنال قیمتی بنزین را به کالای بی‌ارزشی برای خانوار تبدیل کرده است؛ اما نمی‌توان نقش مهم خودروهای در تردد و همین‌طور تولیدی را نادیده گرفت.

اتلاف 12 میلیارد دلار از سرمایه کشور

خودروهای کشور که اغلب تولید داخل هستند، دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند. به این معنی که روزانه نزدیک به 50 میلیون لیتر بنزین تولیدی در کشورمان مازاد بر استاندارد جهانی می‌سوزد و به خاطر کیفیت پایین خودروهای تولیدی هدر می‌رود. با احتساب رقم اعلامی وزارت نفت، یعنی 70سنت برای هر لیتر، اگر وضعیت کیفی خودروهای کشور چنین نبود، امسال حدود 12میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات بنزین نصیب کشور می‌شد، اما تاکنون میزان درآمد حاصل از صادرات بنزین کشور کمتر از 33میلیون دلار بوده است. به عبارتی خودروسازی‌ها با تولید خودروی بی‌کیفیت و همین‌طور نبود برنامه برای نوسازی و خروج خودروهای فرسوده از ناوگان، موجب شده‌اند سهم ایران از بازار پرسود بنزین جا بماند. در همین حال، توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی و انتقال مسافر از جاده به ریل، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه سهم گاز در سبد سوخت مصرفی خودروها راهکارهایی است که کارشناسان در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت توصیه می‌کنند و به نظر می‌رسد زمان یک اصلاح جدی در زمینه مصرف داخلی بنزین فرا رسیده است؛ اصلاحی که هزینه‌هایش با درآمدهای صادراتی پوشش داده خواهد شد.



روزنامه ایران
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

بهانه جدید واشنگتن برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

شرایط ثبت نام خودروهای برقی وارداتی اعلام شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

نقد و سیاست