سید جلال ساداتیان در گفت‌و‌گو با روزپلاس/

هم‌پیمانی روسیه و ایران، آمریکا را سرجای خود می‌نشاند/ تامین درخواستی ایران از آمریکا به حق و درست است/ پیشرفت ایران در مسائل پهپادی حتی از روسیه هم بیشتر است

ایران در یک انتخاب قرار گرفته است. اگر ایران به سمت روسیه برود و با این کشور هم پیمان شود طبیعتا امریکا را سرجای خودش نشانده چرا که به هرحال نیاز خودش را از طریق کانال های دیگر توانسته تامین کند.
کد خبر: ۲۶۰۶۹۳
تاریخ انتشار:۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵ - 30 July 2022
هم‌پیمانی روسیه و ایران، آمریکا را سرجای خود می‌نشاند/ تامین درخواستی ایران از آمریکا به حق و درست است/ پیشرفت ایران در مسائل پهپادی حتی از روسیه هم بیشتر است


به گزارش روزپلاس؛ ایران در میان یک انتخاب قرار گرفته است. اگر ایران به سمت روسیه برود و با این کشور هم پیمان شود به هرحال نیاز خودش را از طریق کانال های دیگر توانسته تامین کند و باید برجام را فراموش کند.


هم‌پیمانی روسیه و ایران، آمریکا را سرجای خود می‌نشاند/ تامین درخواستی ایران از آمریکا به حق و درست است/ پیشرفت ایران در مسائل پهپادی حتی از روسیه هم بیشتر است


سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با روزپلاس تاکید کرد:‌ اگر ایران با روسیه هم پیمان شود ، آمریکا را سر جای خودش می نشاند.  با این دورنما باید برجام را فراموش کرد چرا که ایران به سمت هم پیمانی منطقه ای با روسیه و پیمان های شانگهای و بریکس رفته و این نشان از شکل گیری جهان چند قطبی دارد.

ساداتیان گفت: اصل موضوع برجام آمریکا و از یک طرف دیگر ایران است، بقیه هرکدام دنبال منافع خودشان بوده و هستند. درواقع اروپایی ها در این مسیر مسائل خاص را خودشان دنبال می کنند .این کشورها در درگیری خود با روسیه دنبال این هستند که مسئله ایران را حل کنند تا به واسطه آن انرژی این کشور بتواند وارد اروپا شود البته اهداف دیگری نیز دارند که یکی از آنها جلوگیری از نزدیک تر شدن ایران به روسیه است. از گذشته نیز هر کدام از این کشورها ساز خودشان را می زدند و منافع خودشان را دنبال می کردند چرا که این سالهای مذاکرات دیدیم که با پادرمیانی اروپا نتیجه ای حاصل نشد.

وی افزود: عدم اجرای تعهدات توسط ترامپ مشکلاتی را ایجاد کرد و کار را به شرایط فعلی رساند. ایران در خیلی از مباحث ذی حق بود از این رو برای گرفتن امتیاز مواردی را مطرح کرد تا گاها توازن ماجرا را حفظ کند و یا به کفه ی ترازو را به سمت خودش بالاتر ببرد ، البته آمریکایی ها زیر بار این مطالبه نرفتند و گفتند مسائل مطرح شده از سوی ایران، خارج از برجام است. نمونه مطالبات ایران این بود که تحریم سپاه و پول های ایران که از قبل توقیف شده بود بخاطر اشغال لانه جاسوسی، رفع شود.

ساداتیان ادامه داد: اکنون تکیه ایران بیشتر بر تعهدات و تضامینی است که آمریکایی ها باید می دادند که البته درست هم هست این تضمین باید باشد که هر دولتی که سرکار می آید نتواند این بازی را شروع کند و چند صباح دیگر از برجام خارج شود.  

آنچه که ایران مطرح کرده، این است که امریکا باید تعهد بدهد که از برجام خارج نشود. بحث خسارت را  نیز ایران مطرح کرده بود که در ادامه خیلی پررنگ دنبال نشد. در دورانی که آمریکا از برجام 2015 خارج شد، خسارت هایی به ایران وارد شد که آمریکایی باید آن میزان خسارت را بپردازند ،این موضوع هرچند حق است ولی خیلی رویش پافشاری نکردند. اما آن چیزی که ایران رویش تاکید دارد خارج شدن سپاه از لیست تحریمی آمریکاست که به اعتبار آن تبعاتی برای ایران در پی داشته. در این خصوص نیز راه حلی مبنی براینکه کل سپاه یکپارچه دیده نشود، داده شد مثلا قرارگاه خاتم را از تحریم خارج کنند و بقیه مثل سپاه قدس که جنبه امنیتی دارد حفظ شود اما مورد قبول واقع نشد. این ها آخرین مسائلی است که در کشمکش دو کشور مطرح بود ه است . 

اما باید به این موضوع ماجرای اوکراین و درگیری روسیه با این کشور را اضافه کرد.  وقتی آقای پوتین به تهران آمد رهبر انقلاب تعبیر خاص خودشان را مطرح کردند و آن اینکه که اگر روسیه مدیریت نمیکرد ،اوکراین حمله می کرد. این بدین معنی است که ایران آمادگی دارد با روسیه همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشد که حدس و گمان و تحلیل های طرف مقابل هم به این سمت رفته که ایران می خواهد به روسیه پهپاد بدهد. البته که ایران در این زمینه خیلی توسعه پیدا کرده ولی روسیه به این حد پیشرفت نکرده و نیازمند به ایران است.

وی خاطرنشان کرد:‌پیچیدگی ماجرا بسیار بالاست و ایران در یک انتخاب قرار گرفته است. اگر ایران به سمت روسیه برود و با این کشور هم پیمان شود طبیعتا امریکا را سرجای خودش نشانده چرا که به هرحال نیاز خودش را از طریق کانال های دیگر توانسته تامین کند .ضمن اینکه روسیه وعده سرمایه گذاری چهل میلیارد دلاری در نفت و گاز را با ایران مطرح کرده و این نشان از نزدیکی ایران به روسیه دارد.

اما با این دورنمایی که الان می بینیم برجام را باید فراموش کنیم.ایران به سمت هم پیمانی منطقه ای با روسیه و پیمان های شانگهای و بریکس رفته است و دیگر باید ایران را در این چارچوب ببینیم. برخی این وضعیت را به سمت شکل گیری یک جهان چند قطبی ترسیم می کنند .

ساداتیان در پایان  سفر پوتین و اردوغان به ایران  را نقطه عطفی دانست و اعلام کرد:  این رفت و آمدهای دیپلماسی نشان از پیشروی تهران به سوی جهان چند قطبی دارد. به هرحال تاکنون ایران با امریکا به توافق نرسیده و بحث محتوایی همچنان از موضوعات مورد چالش دو کشور است.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

شرایط سخت و پیچیده است/ دعا کنید

امیرعبداللهیان مزدش را گرفت/ سه شنبه آخرین دیدار نمایندگان با وزیر بود/ از اقتدار دیپلماسی تا همدلی وزیر با پارلمان

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»/ اعلام پنج روز عزای عمومی

بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به تعویق افتاد

دلنوشته دختر شهید رکن‌آبادی برای امیرعبداللهیان/ شهادت به نامت می‌آید

با دستور مخبر؛ علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجه دولت شد

جلسه شورای معاونین وزارت خارجه به ریاست باقری

قیمت دلار دوباره ریخت/ نرخ جدید دلار در بازار را ببینید

جای خالی آیت الله رئیسی/ قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

روایت خبرنگار روزپلاس از «خلق خوش» و «خستگی ناپذیری» امیرعبداللهیان/ شهادت برازنده‌ی این دیپلمات انقلابی است

با اعلام رسمی وزارت ورزش تمام مسابقات ورزشی ایران لغو شد

جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت برگزار شد/ زمان و مکان تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه متعاقباً اعلام خواهد شد/ بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

تلاش برای وایرال شدن؛ این قسمت ژیلا/ برای مجردها خواستگار میفرستیم

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

نقد و سیاست
آخرین اخبار