چرا دیگر پای سریال‌های تلویزیون میخکوب نمی‌شویم؟

«خانه‌به‌دوش» را هزاربار دیده‌ایم؛ «ترش‌وشیرین»، «سه‌درچهار»، «متّهم گریخت» و بقیه را هم. هرکدام از این سریال‌ها دست‌کم دو دهه پیش ساخته شده‌اند. اما با گذشت سال‌ها و با این‌که تاکنون بیش از ده‌ها بار از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده‌اند، هنوز هم در صدرِ پربیننده‌ترین سریال‌های ایرانی می‌درخشند و روی دست‌شان سریالی بلند نمی‌شود. اما ریشه‌ و علّت استقبال از این سریال‌ها چیست؟
کد خبر: ۲۵۰۸۹۲
تاریخ انتشار:۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ - 11 May 2022

چرا دیگر پای سریال‌های تلویزیون میخکوب نمی‌شویم؟

به گزارش روزپلاس، «خانه‌به‌دوش» را هزاربار دیده‌ایم؛ «ترش‌وشیرین»، «سه‌درچهار»، «متّهم گریخت» و بقیه را هم. هرکدام از این سریال‌ها دست‌کم دو دهه پیش ساخته شده‌اند. اما با گذشت سال‌ها و با این‌که تاکنون بیش از ده‌ها بار از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده‌اند، هنوز هم در صدرِ پربیننده‌ترین سریال‌های ایرانی می‌درخشند و روی دست‌شان سریالی بلند نمی‌شود. اما ریشه‌ و علّت استقبال از این سریال‌ها چیست؟

«خانه‌به‌دوش» و ماجرای آقاماشاءالله هندوانه‌فروش، سفر به مالزی و تکیه‌کلام معروفش و داستانِ قیمه و ماست که هر چندوقت‌یک‌بار ترند شده و نُقلِ صفحات شبکه‌های مجازی می‌شود در سال ۱۳۸۳، و «متّهم گریخت» و جنجال آقاهاشم و بی‌بی و سودای مهاجرت به تهران، در سال ۱۳۸۴ ساخته‌شده‌اند! «سه‌درچهار» هم محصول ۱۳۷۸ است؛ ماجرای دو خانواده که آه در بساط ندارند و تصمیم می‌گیرند با کنارِ هم چیدن مهارت‌های‌شان، برای خود یک شرکت خدماتی دست‌وپا کنند. «ترش‌وشیرین» هم ماجرای زنی‌ست که یک‌تنه و دست‌تنها از راه ترشی‌فروشی، فرزندانش را به دندان گرفته و مدیریت‌ می‌کند. در این میان مردِ متموّلی سرِ راه نصرت‌خانم قرار می‌گیرد و از او تقاضای ازدواج می‌کند و ماجرا و چالش‌های آن از این‌جا شروع می‌شود. هرکدام از این چهار سریال که در دسته سریال‌های طنز و مناسبتی هم قرار می‌گیرند،‌ بیش از ۱۰ بار از سیما بازپخش شده‌اند و بارها آزمون‌شان را پس داده‌اند. از بعد از پخش این چند سریال، خیلی‌ از بازیگران سعی بر تکرارِ این موقعیت‌ها داشته‌اند، اما تا این اندازه با اقبال روبه‌رو نشده‌اند. شاید از موفق‌ترین نمونه‌های سریال‌های مناسبتی در دهه اخیر، سریال «پایتخت» باشد که آن هم فراز و فرودهای خودش را داشته است. هرکدام از سریال‌های «زیر آسمان شهر»،‌ «مرد هزارچهره»،‌  «شب‌‎های برره»،‌ «پاورچین»،‌ «بزنگاه»، «چاردیواری»، «چارخونه»، «ساختمان پزشکان»،‌ «پژمان»،‌ «لیسانسه‌ها»،‌ «نون خ» و... نیز از نمونه‌های نسبتاً موفق سریال‌های طنز هستند. اما باید دید آیا همگی می‌توانند مثل قبلی‌ها در صدر بمانند و در طول زمان هم قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند.

بهارک محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا علل تداوم توفیق برخی از سریال‌های تلویزیون، با وجود قدیمی بودن‌شان را، «تازه بودنِ فرم و محتوای آن‌ها» می‌بیند و می‌گوید: اگر در سال‌های اخیر کماکان محصولات قرنِ گذشته را می‌بینیم، حتماً آن محصولات به لحاظ کیفی جذاب‌تر بوده‌اند و حرف و نکته‌ای که مطرح می‌کردند، کماکان مسئله امروز هم به شمار می‌رود. ترکیب این دو، یعنی هم کیفیت و هم مضمون، هم فرم و هم محتوا، موجب ماندگاری این آثار می‌شود. فرم و محتوای این سریال‌ها هنوز کهنه نشده است. کمااین‌که در همان دهه ۸۰، چندین سریال دیگر نیز در حال پخش بوده‌اند، اما تنها چندتا از این‌ها هنوز در صدرِ پربازدیدها باقی‌ مانده‌اند. این یعنی فرم و محتوا در این چند سریال به‌قدری متناسب بوده که پس از گذشت سال‌ها حریف نطلبیده‌اند یا اگر طلبیده‌اند، حریفی پیدا نکرده‌اند.

محمودی درباره چراییِ ساخته نشدنِ سریال‌هایی با همان مضمون و محتوا ضمن نقل قول از برخی کارگردان‌ها، این‌طور توضیح می‌دهد که بسیاری از نویسندگان، کارگردانان و فیلم‌سازان به‌دلیل تفاوت و تغییر فضای گفتمانی دیگر قادر به ساخت چنین سریال‌هایی نیستند.

او مشخصاً توضیح می‌دهد: سابق ‌بر این تا یکی دو دهه قبل، بسیاری از فیلم‌سازان یا دیگر هنرمندان می‌توانستند حرف‌هایی بزنند تا صدای جامعه و مردم باشند و طبیعتاً خوانده و دیده شوند. زمانی‌که فیلم یک فیلم‌ساز با مشکلات جامعه عجین باشد، مخاطب با اثر او احساس نزدیکی می‌کند. اخیراً بسیاری از سریال‌ها و یا فیلم‌هایی که تولید می‌شوند فضای بسیار متفاوتی از زندگی امروز را به تصویر می‌کشند، به‌حدّی که کاراکترها و حتی ادبیات کلامی موجود در آثار برای مخاطبان هضم‌کردنی نیست و درواقع زندگی‌ای را که ما به شکل زیسته تجربه می‌کنیم نشان نمی‌دهد. اگر همه این‌ها را کنارِ هم بگذریم، به این می‌رسیم که مخاطب حق انتخاب دارد، پس چیزی را انتخاب می‌کند که به مذاقش خوش بیاید.

نویسنده کتاب «نمایش رنج تهران در سینمای ایران» در قیاس وضعیت گفتمانی و دسترسی‌های نسلِ جدید و قدیم چنین شرح می‌دهد: تفاوتی ندارد، ما چه درباره فیلم صحبت کنیم، چه سریال، از دهه ۶۰ تا ۹۰،‌ دهه‌به‌دهه دسترسی‌های گفتمانی‌مان افزایش یافته است. یعنی اگر بچه‌هایی که در دهه ۶۰ زندگی می‌کردند، با کارتون‌های «پسر شجاع» و «حنا، دختری در مزرعه» خوشحال می‌شدند، یکی از دلایلش این بود که انتخاب دیگری نداشتند؛‌ چراکه «تنوع» دست ما را برای انتخاب باز می‌گذارد و نبودش باعث می‌شود تا به هرچه داریم، قانع شویم. در دهه‌ ۶۰، کودکان چاره دیگری نداشتند؛ اوقات فراغت آن‌ها از ساعت پنج یا شش عصر شروع می‌شد و انتخاب‌ها هم بسیار محدود بودند. تلویزیون تنها دو شبکه بیشتر نداشت و تولد  شبکه سه و شبکه پنج خود به نوعی اتفاق تازه‌ای به شمار می‌رفت. اما الآن به‌قدری دسترسی‌های گفتمانیِ ما زیاد شده‌اند که می‌توانیم چیزهایی را که بیشتر دوست ‌داریم، انتخاب کنیم، اما این به معنای افزایش کیفیت آثار نیست.


چرا دیگر پای سریال‌های تلویزیون میخکوب نمی‌شویم؟


استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره ذائقه تصویری نسل جدید می‌گوید: بسیاری از بچه‌های امروز به تماشای انیمه یا سریال‌های کره‌ای علاقه‌مندند؛ چیزی که تا دو سه دهه پیش اصلاً این‌گونه در دسترس نبود. آن‌ها چیزهای متفاوت‌تری دیده‌اند که ترجیح می‌دهند پیگیری کنند. اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود بسیاری از سریال‌های جدید یا قدیمی‌، امروز دیده نشوند،‌ تنوع و دسترسیِ بیشتر به منابع به‌روزتر است.

محمودی درباره ابزارهای نوین ارتباطی و تغییر در نحوه تماشای برنامه‌ها معتقد است که ما امروز در گوشی‌های هوشمندمان، محتوای آماده و تولیدشده‌ای داریم، که در هر زمان و مکان در دسترس‌مان است. تکنولوژی موبایل باعث قطعه‌قطعه شدنِ محصولات تلویزیونی یا تصویری در عرصه‌های دیگر می‌شود؛ بدین معنا که اگر آن محصول تصویری حرفی برای گفتن داشته‌باشد، به‌صورت ویدیوهای کوتاهِ قطعه‌قطعه‌شده در گوشی‌های ما دست‌به‌دست می‌‎شود، مثل قسمت‌هایی از برنامه «مهمونی» به‌کارگردانیِ ایرج طهماسب که در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد یا دیگر برنامه‌ها و فیلم‌ها. ما دیگر مثل قبل تلویزیون را روشن یا پلتفرم‌های مختلف را باز نمی‌کنیم که از اول تا آخرِ یک فیلم یا سریال را تماشا کنیم، اما در عین حال تکّه‌های جذاب از آن‌ها را که در فضای مجازی(خصوصاً اینستاگرام) بازنشر می‌شود دنبال می‌کنیم. مهم‌تر از همه این موارد، مسئله محتواست؛ یعنی اگر محصولی حرفی برای گفتن داشته‌باشد و برای مخاطب جذاب باشد، با این‌حال که تنوع گفتمانی و انتخاب‌های زیادی وجود دارد، راه خود را برای دیده‌شدن پیدا می‌کند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

شرایط پیش فروش T۸ و j۴ کرمان موتوراعلام شد

کمک بانک دی به خانه دار شدن مردم

حج امسال، حج برائت است/ کسی که با آمریکا و اسرائیل دست دوستی بدهد ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است/جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمی‌ماند

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق و رئیس‌جمهور/ آیت‌الله رئیسی: از سواستفاده صهیونیست‌ها از اقلیم علیه ایران جلوگیری کنید/ خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضدانقلاب در خاک عراق، ضرورت است

شلیک ۶۵ موشک از جنوب لبنان به الجلیل و جولان

قیمت قطعی و علی الحساب خودروهای برقی وارداتی اعلام شد/ چه کسانی می توانند ثبت نام کنند؟

تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا و برخورد خشونت‌آمیز پلیس/ یادآوری سرکوب اعتراضات به جنگ ویتنام

این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یک کلیک حذف می‌کند

تورم کاهشی می‌شود/ کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد

‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین/ کاهش نرخ رشد پول

تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟

این ۱۱ وسیله‌ را هرگز با جوش شیرین تمیز نکنید

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز + اسامی خودروها

پرمخاطب شدن برنامه‌های معارفی رسانه ملی چه مفهومی دارد؟/ مردم دیندار ایران

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

جزئیات دومین حراج سکه سال ۱۴۰۳ اعلام شد

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

پایان سیاهِ ازدواج سفید

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود