چند رفتار اشتباه در "استفاده از ماسک"

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، به سوالاتی درباره استفاده از ماسک در هنگام فعالیت‌های ورزشی، شایعات مربوط به کاهش اکسیژن خون با استفاده از ماسک و... پاسخ داد.
کد خبر: ۲۴۲۰۲۴
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶ - 03 March 2022



به گزارش روزپلاس؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، دکتر فرشید رضایی _رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درباره استفاده از ماسک در هنگام فعالیت های ورزشی، شایعات مربوط به کاهش اکسیژن خون با استفاده از ماسک و...توضیحاتی ارائه کرد.

 - آیا استفاده از ماسک به تنهایی می‌تواند در پیشگیری ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد؟

هرچند ماسک زدن یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری کرونا است، اما در کنار ماسک زدن باید سایر روش‌های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مانند تزریق واکسن (در مورد آنفلوانزا، کرونا و ...)، شستشوی دست، حفظ فاصله ۲ متر با دیگران، تهویه مناسب، عدم تردد در مکان‌های شلوغ  را به کار گرفت.

- آیا می‌توان در هنگام فعالیت‌های ورزشی از ماسک استفاده کرد؟

باید توجه کرد که استفاده از ماسک در مورد فعالیت‌های ورزشی مانند شنا، مجاز نیست و رعایت فاصله اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. در مورد ورزش هایی نظیر فوتبال نیز با توجه به این مهم که این ورزش ها باید در فضاهای باز انجام شوند، استفاده از ماسک در حین این فعالیت‌ها ضرورتی ندارد.

- چرا برخی افراد در طول زمان ماسک زدن احساس ناراحتی می‌کنند؟

شاید برای برخی از افراد استفاده طولانی مدت از ماسک کمی ناراحت کننده باشد، ولی با توجه به مزایای آن در حفظ سلامت جامعه، سودمند است. اگر جنس لایه درونی ماسک از پارچه مناسب تهیه شده باشد تحمل آن بر روی صورت بسیار قابل تحمل‌تر می‌شود. برخلاف برخی شایعات استفاده طولانی مدت از ماسک به هیچ عنوان سبب تجمع دی اکسید کربن بازدمی یا کاهش اکسیژن خون یا آسیب مغزی نمی‌شود.

برخی افراد تصور می‌کنند که افزایش بیش از حد تعداد لایه‌ها، حفاظت بیشتری را خواهند داشت. در حالیکه اگر ماسک از لایه های استاندارد و جنس مناسب و سایز مناسب صورت باشد و مخصوصا به نحو مناسب استفاده شود، نیاز به افزایش لایه و ضخیم تر کردن ماسک نیست. زیرا زیاد از حد ضخیم بودن ماسک می تواند خستگی و ناراحتی ایجاد کند و  تنفس را سخت کند.

برخی نیز از درد لاله گوش در اثر استفاده از کش نگهدارنده ماسک شکایت دارند که برای حل این مشکل میتوان بندهای ماسک را به جای پشت گوش، پشت سر، گره زد یا از بندهای متناسب با اندازه سر خود استفاده کنند.

همچنین تعدادی از مردم نیز مه گرفتگی شیشه های عینک در هنگام ماسک زدن را نارحت کننده می دانند که این مشکل نیز با شستشوی شیشه های عینک با آب و صابون و خشک کردن آن قبل از استفاده از ماسک حل می شود.

برخی از افراد نیز اذعان می کنند که استفاده از ماسک سبب تحریک و حساسیت پوستی در آنها می شود، در حالی که استفاده از جنس پارچه مناسب و استاندارد مشکل را حل می‌کند.

- آیا شیلدها یا محافظ‌های صورت می‌تواند جایگزین ماسک شود؟

استفاده از محافظ‌های صورت به عنوان جایگزین ماسک توصیه نمی‌شود. این محافظ‌ها همراه با ماسک زدن به شرطی که اطراف صورت را به طور کامل پوشش دهند در تماس‌های نزدیک با دیگران می‌توانند استفاده شوند. استفاده از محافظ صورت برای حفاظت از مخاط چشم‌ها به عنوان یک راه ورود ویروس و عوامل بیماری‌زا است.

-در هنگام ماسک زدن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قبل و بعد از استفاده ماسک لازم است دست ها به نحو صحیح شستشو داده شوند. ماسک باید از پل بینی تا چانه و اطراف صورت را در بر گیرد. در موقع درآوردن، ماسک باید از بند گرفته شود و در سطل زباله یا در کیسه مخصوص نگهداری شود.

در مدت زمان پوشیدن ماسک، افراد باید از تماس دست با سطح ماسک اجتناب کنند و در صورت نیاز به تنظیم ماسک با دست، به دلیل احتمال بالای آلودگی میکروبی سطح جلوی ماسک، دست‌های خود را با محلول ضدعفونی دست، ضدعفونی کرده و در صورت فراهم بودن شرایط شستشو در فواصل کاری با آب و صابون بشویند.

بیرون ماندن بینی و چانه از ماسک، شل بودن ماسک، دست زدن به سطح ماسک، نپوشاندن کامل صورت از طرفین یا بالا و پایین از مهم ترین رفتارهای غلط و رایج در هنگام ماسک زدن است.

پوشانده ماندن بینی بسیار بیشتر از سایر نقاط اهمیت خاص دارد؛ چرا که گیرنده‌های مخصوص ویروس کرونا در سلول‌های مژک‌دار بینی تعداد بسیار زیادی دارند. از آنجا که بجز ماسک هیچ وسیله ای برای پوشاندن ورودی مجرای بینی وجود ندارد، لذا در صورت عدم استفاده به هنگام و صحیح از ماسک همواره احتمال ابتلا به بیماری کووید19 و سایر بیماری‌های تنفسی وجود دارد.  

از آنجا  که واکسن و روش‌های دیگر هیچکدام نمی‌توانند با پوشاندن بینی مانع از ورود ویروس به بدن شوند، لذا ماسک همواره جایگاه ویژه خود را در جلوگیری از ابتلا دارد و بدون ماسک حتی افراد واکسینه شده هم به محض ورود ویروس از دهان و بینی احتمال دارد که مبتلا شوند.

بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

زمان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری مشخص شد

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد

کمک بانک دی به خانه دار شدن مردم

شرایط پیش فروش T۸ و j۴ کرمان موتوراعلام شد

حج امسال، حج برائت است/ کسی که با آمریکا و اسرائیل دست دوستی بدهد ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است/جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمی‌ماند

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق و رئیس‌جمهور/ آیت‌الله رئیسی: از سواستفاده صهیونیست‌ها از اقلیم علیه ایران جلوگیری کنید/ خلع سلاح کامل و عدم حضور عناصر ضدانقلاب در خاک عراق، ضرورت است

قیمت قطعی و علی الحساب خودروهای برقی وارداتی اعلام شد/ چه کسانی می توانند ثبت نام کنند؟

شلیک ۶۵ موشک از جنوب لبنان به الجلیل و جولان

تورم کاهشی می‌شود/ کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد

این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یک کلیک حذف می‌کند

تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا و برخورد خشونت‌آمیز پلیس/ یادآوری سرکوب اعتراضات به جنگ ویتنام

‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین/ کاهش نرخ رشد پول

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

زمان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری مشخص شد

ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

پرمخاطب شدن برنامه‌های معارفی رسانه ملی چه مفهومی دارد؟/ مردم دیندار ایران

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

آغاز فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز + اسامی خودروها

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

پایان سیاهِ ازدواج سفید

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود