غذاهای ممنوعه در ماه رمضان کدام است؟

در ماه مبارک رمضان، سحری و افطار دو وعده غذایی بسیار مهم هستند که باید برخی ملاحظات را در این دو وعده جهت جلوگیری از بروز برخی مسائل اعمال کنید.
کد خبر: ۱۹۶۶۰۵
تاریخ انتشار:۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ - 30 April 2021
به گزارش روزپلاس؛ روزه داری در ماه رمضان موجب افزایش سلامت بدن می شود اما اگراصول خاص تغذیه در ماه رمضان را رعایت کنید و دور خوردن برخی غذاها را در این ماه خط بکشید. ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت های سالم است پس از این فرصت استفاده نمایید و عادات غذایی خود را تغییر دهید.

غذاهای حاوی قند زیاد

در سفره سحر و افطار بسیاری از مردم در ماه رمضان غذاهای شیرین مانند شله زرد و انواع شیرینیجات قرار دارد. خوردن غذاهای شیرین در وعده سحری سبب افت شدید قند خون و سبب تشنگی در طول روز می گردد. روزه داران بهتر است به جای مصرف زولبیا و بامیه تا حد امکان از شیرینی های طبیعی مانند خرما استفاده کنند و شله زرد ، حلوا ، زولبیا و بامیه را همزمان با هم نخورند. مصرف زیاد مواد شیرین در این ماه باعث چاقی می شود.

غذاهای چرب و سنگین

در ماه رمضان باید از خوردن انواع آش ها چون آش رشته ، غذاهای حجیم، سرخ کرده و پرچرب به شدت خودداری شود. خوردن خوراکی های چرب در وعده سحری باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می شود. اما اگر گاهی غذای چرب می خورید کافی ا ست پس از آن (به ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

نوشیدنی های سرد

در ماه رمضان که روزه داران ساعات طولانی از خوردن و آشامیدن امتناع می کنند ، بعد از افطار برای رفع تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع می کنند. خوردن نوشیدنی سرد زمان افطار بسیار اشتباه است و توصیه می شود افطار را با  نوشیدنیهای گرم و یا ولرم مانند آب ولرم ، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند. مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.  همچنین نوشیدن زیاد مایعات هنگام سحر، حجم معده را افزایش می دهد و امکان دارد فرد دچار رفلاکس معده شود. 

نوشیدن چای

روزه داران بهتر است در این ماه چای کم رنگ بنوشند و از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب نمایند زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود. با مصرف ماءالشعیر طبیعی به جای آب و چای در سحر و ساعات پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالی را کاهش دهید.

برای تهیه این ماء الشعیر سنتی 50 گرم جوی پوست کنده سالم (نه پرک و نه نیمکوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر)، با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا جوها کاملا پخته شوند. سپس این ترکیب سرد نشده را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان آب جو به دست می آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

تنقلات زیاد

مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر سبب می شود که معده پر شده و جایی برای خوردن غذای اصلی نماند. این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند پس روزه داران عزیز باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند. 

نمک و ادویه

یکی از نکات مهم در مورد تغذیه در ماه رمضان توجه به عدم مصرف ادویه جات است پس از نمک و ادویه اضافی بپرهیزید زیرا خوردن غذاهای شور و تند در ماه رمضان سبب کم آب شدن بدن و تشنگی خواهد شد.

پرخوری

در ماه رمضان باید از پرخوری و در هم خوری بپرهیزید. پرخوری و در هم خوری سبب ایجاد مشکلات گوارشی می شود. در ان ماه بهتر است غذای خود را آهسته میل کنید تا با شروع افطار دچار پرخوری نشوید. با آهسته غذا خوردن این فرصت را در اختیار مغز قرار می دهید تا پیغام سیر شدن را دریافت کند. 15 تا 20 دقیقه زمان می برد تا مغز پیام سیر شدن را دریافت کند. 

حذف سحری

در ماه رمضان برخی از افراد آخر شب غذا خورده و برای خوردن وعده سحری بیدار نمی شوند اما توصیه می شود هرگز وعده سحر را حذف نکنید. سحری وعده ایست که تا افطار شما را سرپا نگه می دارد و از کند شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند. خوردن یک وعده سحری کامل کمک می کند بدن برای روزه داری آماده و با انرژی بماند. روزه بدون سحری سبب افت شدید قند خون و تحلیل عضلانی می گردد که بسیار زیان آور است.

میوه های گرمسیری

درماه رمضان و روزهای گرم سال از خوردن میوه های گرمسیری مانند موز و انبه (و کمتر آناناس ) پرهیز کنید زیرا زیاده روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می شود. 

نوشیدنی های شور

بهتر است روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان از نوشیدن نوشیدنی های شور مانند دوغ به سبب ایجاد تشنگی بپرهیزند. بهترین نوشیدنی برای روزه داران آب است اما باید بیش از حد مصرف نشود.

نکات تغذیه ای که باید در ماه رمضان رعایت کنیم

در ماه مبارک رمضان از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج تان متناسب است.

افطار خود را با غذاهای لطیف و سبک تر آغاز کنید. خوردن کمی شله زرد، فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه دانه بریزید.
هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید.

گلاب، هم برای تقویت معده و تقویت روح و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.

افرادی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، در افطار سوپ جو همراه با آلوبخارا مصرف کنند.
گرم مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند بهتر است بعد از افطار شربت سکنجبین ولرم مصرف نمایند تا معده را از صفرا بشوید.

غذا باید براساس فصل و ماه انتخاب کنید و غذاهای خیلی سنگین مانند کله پاچه ، حلیم ، آبگوشت یا غذاهای خیلی گرم و خیلی شیرین یا تند را از برنامه غذایی این ماه تان حذف کنید.
در ماه رمضان غذاهای مولد صفرا نخورید.

هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و دو تا سه لقمه غذا بخورید سپس شام را یک ساعت پس از افطار میل کنید.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور + زندگی‌نامه

شرایط سخت و پیچیده است/ دعا کنید

امیرعبداللهیان مزدش را گرفت/ سه شنبه آخرین دیدار نمایندگان با وزیر بود/ از اقتدار دیپلماسی تا همدلی وزیر با پارلمان

نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت»/ اعلام پنج روز عزای عمومی

قیمت دلار دوباره ریخت/ نرخ جدید دلار در بازار را ببینید

دلنوشته دختر شهید رکن‌آبادی برای امیرعبداللهیان/ شهادت به نامت می‌آید

با دستور مخبر؛ علی باقری مسئول کمیته روابط امور خارجه دولت شد

بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به تعویق افتاد

روایت خبرنگار روزپلاس از «خلق خوش» و «خستگی ناپذیری» امیرعبداللهیان/ شهادت برازنده‌ی این دیپلمات انقلابی است

جای خالی آیت الله رئیسی/ قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت برگزار شد/ زمان و مکان تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه متعاقباً اعلام خواهد شد/ بیانیه هیات دولت: مسیر پر افتخار آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت ادامه دارد

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به ملکوت اعلی پیوست/ امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه در اثر سقوط بالگرد به شهادت رسیدند

با اعلام رسمی وزارت ورزش تمام مسابقات ورزشی ایران لغو شد

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

نه خیانتی در کار بود نه هیچ‌چیز دیگر، خسته شد صبر ما / رفاقت تا همیشه پابرجاست

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

خاندوزی: مشکلات طلافروشان با رعایت قانون برطرف می شود/ کلیه اصناف موظف به کنار گذاشتن روش‌های سنتی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

تلاش برای وایرال شدن؛ این قسمت ژیلا/ برای مجردها خواستگار میفرستیم

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

خط و نشان سردار قاآنی برای آمریکا /در شب حمله سپاه به اسرائیل ۸ ناوگروه در دریای سیاه مستقر بود تا جلوی عملیات را بگیرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

مصوبه شورای حقوق و دستمزد باطل شد

دیوید تیلور رسماً استارت زد/عکس

نقد و سیاست