ادلب یمن روی خط درگیری؛ ریاض، از رؤیای تسلط بر صنعاء به تلاش برای حفظ مأرب رسیده است

تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای آزادسازی استان مأرب (ادلب یمن) از اشغال ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن، ریاض را که زمانی رؤیای تسلط بر پایتخت را در سر داشت، صرفا برای حفظ استان مأرب، به تکاپو انداخته است.
کد خبر: ۱۶۳۴۰۱
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ - 18 June 2020
به گزارش روزپلاس، نگاه‌ها بار دیگر به استان «مأرب» یمن دوخته شده و خبرها از تشدید در درگیری‌ها میان نیروهای مسلح یمن و مزدوران مورد حمایت ائتلاف سعودی حکایت دارد.

استان مأرب با چهارده شهر در شمال شرقی صنعاء قرار دارد و فاصله آن با صنعاء حدود ۱۷۳ کیلومتر مربع است. شهر مأرب مرکز این استان است و و این استان ۱۷۴۰۰ کیلومتر مربعی از شمال با استان الجوف، از جنوب با شبوه و البیضاء، از شرق با حضرموت و شبوه و از غرب با صنعاء محصور می‌شود.



موقعیت استان مأرب

وبگاه «العهد» در یادداشتی به قلم «محمد علی حازم» نوشت: مأرب عمق راهبردی ائتلاف سعودی-آمریکایی در شمال یمن را تشکیل می‌دهد و بزرگترین کانون و مخفیگاه اصلی حزب تکفیری الاصلاح [شاخه اخوان المسلمین در یمن] است؛ پس از آزادسازی الجوف، و اطراف صعده و نَهِم هنگام عملیات‌های «نصر من الله، البنیان المرصوص و فأمکن منهم» مأرب، «ادلب یمن» به شمار می‌رود؛ سه علمیاتی که در پایان ماه سپتامبر سال گذشته (۲۰۱۹) انجام شد و در آخرین آنها یعنی عملیات فامکن منهم استان الجوف به صورت کامل آزاد شد. در پی این عملیات‌ها بسیاری از مزدوران و تکفیری‌ها به مأرب قرار کردند و بیشترین تجمع آنها در حال حاضر در این استان است.

در اهمیت اقتصادی مأرب همین بس که معادن بسیاری مانند گرانیت، اسکوریا، نمک سنگ، سنگ مرمر دارد و اولین استانی است که در سال ۱۹۸۶ در آن نفت کشف شد و همچنین گاز مایع نیز در این استان کشف شده است علاوه اینکه اماکن گردشگری زیادی را در خود جای داده است.

در ادامه این گزارش آمده، بنا به گفته کارشناسان آنچه اخیرا رخ داد تکمیل عملیات‌های البنیان المرصوص و فامکن منهم بود و هدف نیروهای مسلح یمن پس از تأمین امنیت صنعاء و استان الجوف به میزان نود درصد، پیشروی به سمت مأرب بود. پیشروی اول طی علمیات البنیان المرصوص رخ داد و ارتش یمن از دروازه شهرهای «مجزر، صراوح و مدغل» که در غرب و شمال غرب شهر مأرب قرار دارد، وارد شدند و این اولین گام برای نبرد بزرگ آزادسازی شهر مأرب بود. انتظار می‌رفت با توجه به تعداد زیاد مزدوران در مأرب و استحکامات زیاد آنها بعلاوه حضور گروه‌های تکفیری مقاومت زیادی در این شهر صورت بگیرد.

العهد افزود، اخیرا حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی افزایش یافته وبه صدها مورد در چند ساعت رسیده است. این حملات بر مناطق درگیری در غرب استان مأرب بویژه شهرهای مجزر و صراوح متمرکز است تا از مزدوران در میدان پشتیبانی کنند اما نیروهای مسلح یمن با دو روش برای توقف این حملات وارد عمل شدند؛ اول: از طریق پدافند هوایی و شلیک موشک زمین به هوا و دوم: بمباران آشیانه جنگنده‌ها و باندهای ویژه هواپیماهانی نظامی در فرودگاه‌های سعودی در جنوب این کشور که آخرین آنها عملیات هفته جاری علیه پایگاه نظامی «خمیس مشیط» سعود با پنچ پهپاد از نوع «k2» بود.

در پایان این گزارش آمده، نبرد مأرب ادامه دارد و اکنون واقعیتی وجود دارد که عربستان سعودی در بدترین کابوس‌های خود هم آن را نمی‎‌دید و این واقعیت، انتقال از هدف تسلط بر صنعاء (پایتخت) به اهدافی مثل دفاع از مأرب رسیده است.

آخرین تحولات مأرب

در همین زمینه استان مأرب چهارشنبه (دیروز) شاهد درگیری‌های گسترده‌ای بود . وبگاه «مأرب پرس» از درگیری شدید در شهر «جدعان» در شمال مأرب و تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای تسلط بر اردوگاه «ماس» خبر داد .

بر اساس این گزارش، ائتلاف سعودی به پیشتیبانی از نیروی زمینی ۲۸ حمله هوایی به منطقه «الجفره و مرفق الجوف» داشت تا ارتش یمن را ناچار به عقب‌نشینی به سمت منطقه «صلب و فرضه نهم» کند.

منطقه الجفره حدود بیست کیلومتر از اردگاه ماس فاصله دارد و یکی از مهمترین خطوط دفاعی استان مأرب به شمار می‌رود.


فارس


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

این کشور مشتری زعفران ایران است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار