سفیر عراق: به دنبال جایگزین برای انرژی ایران نیستیم

سفیر بغداد در تهران، اعلام کرد که عراق از آمریکایی‌ها درخواست کرده که معافیت‌های عراق از تحریم‌های آمریکا در مورد واردات انرژی از ایران ادامه پیدا کند زیرا واردات انرژی از ایران برای عراق به خصوص در فصل تابستان یک نیاز اساسی و فوری است اما هنوز طرف آمریکایی به این درخواست پاسخی نداده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۲۸
تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵ - 03 June 2019
به گزارش روزپلاس، سعد عبدالوهاب جواد قندیل، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور به ایران و این‌که این سفر چه زمانی انجام خواهد شد، تصریح کرد: آقای عادل عبدالمهدی حدود یک ماه پیش برای پاسخ به سفر آقای روحانی به عراق، به تهران سفر کرد. در ادامه دیدارهای مقامات دو کشور و سفرهای آنها به تهران و بغداد و رایزنی‌هایی که با یکدیگر داشتند ادامه یافت و با توجه به این‌که عراق درگیر تحریم‌های یک جانبه اعمال شده آمریکا علیه ایران شده، دولت بغداد کوشش می‌کند که به ایران برای گذار از این مرحله کمک کند و از فشارهای اقتصادی که آمریکا اعمال می‌کند، خلاصی یابد، در همین چارچوب آقای عادل عبدالمهدی اعلام کردند که سفری را به آمریکا و ایران خواهند داشت البته هنوز زمان دقیق این دو سفر و اهداف آنها اعلام نشده ولی آنچه که مشخص است بحث تحریم‌های یک جانبه آمریکا از موضوعاتی است که در صدر دستورکار گفت‌وگوها در این دو سفر خواهد بود.

این دیپلمات ارشد عراقی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع انرژی و ادامه‌ی معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای خرید انرژی از ایران در این دو سفر مورد مشورت قرار خواهد گرفت یا نه -با توجه به این‌که چندی پیش کاردار عراق در آمریکا اعلام کرد که دولت واشنگتن معافیت‌های عراق را تمدید کرده ولی آقای برایان هوک این خبر را تکذیب کرد- تصریح کرد: دولت عراق به طرف آمریکایی توضیح داده است که مسأله‌ی واردات انرژی از ایران برای عراق یک مساله اساسی و ضروری است به خصوص با توجه به فرارسیدن فصل تابستان آتی که نیاز انرژی در این مقطع بیشتر از فصل‌های دیگر است.

قندیل خاطر نشان کرد: البته طرف آمریکایی این مساله را درک می‌کند اما هنوز به ما اعلام نکرده است که آیا معافیت‌هایی که پیش‌تر درباره واردات انرژی به عراق داده بود را تمدید می‌کند یا خیر.

سفیر بغداد در تهران در جواب به این پرسش که آیا آمریکا قرار است معافیت‌هایی را به عراق بدهد ولی اعلام نشده که چه معافیت‌هایی خواهد بود، گفت: من این موضوع را نمی‌دانم این مساله مربوط به آمریکایی‌هاست اما آمریکا هنوز به ما اعلام نکرده است که معافیت‌هایی را به عراق خواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد: عراق از طرف آمریکایی درخواست کرده که معافیت‌های عراق در مورد واردات انرژی از ایران ادامه پیدا کند، زیرا این موضوع به خصوص با توجه به آغاز فصل تابستان برای عراق یک نیاز اساسی و فوری است اما طرف آمریکایی تاکنون به طرف عراقی اعلام نکرده است که از معافیت برخوردار خواهد بود یا نه؟

سفیر بغداد در تهران در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی‌ها با این معافیت موافقت نکنند، جایگزین عراق برای واردات انرژی چه گزینه‌هایی خواهد بود؟ تصریح کرد: عراق هنوز به دنبال جایگزینی نرفته است؛ اگر هم به دنبال آن باشیم، جایگزین‌های که ما آن را مدنظر قرار خواهیم داد بر چگونگی ادامه واردات انرژی از ایران و رهایی از فشار تحریم‌های آمریکا بر عراق و ایران متمرکز خواهد بود. راه‌های مختلفی داریم مثلاً تعامل اقتصادی با ایران با واحد پول ملی دو کشور یا با استفاده از پولی غیر از دلار مانند یورو باشد و یا این‌که مبادلات تجاری دو کشور به صورت کالا به کالا انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سوال شما می‌توان این برداشت را کرد که عراق در حال حاضر کشور جایگزینی برای واردات انرژی از ایران ندارد حتی اگر معافیت‌ها تمدید نشود، تصریح کرد: موکدا جایگزین‌هایی وجود دارد، اما در حال حاضر عراق به توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی که با ایران در رابطه با واردات برق و گاز منعقد کرده است، متعهد است.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار