«رونق تولید» بیش از نیاز به مقررات جدید، نیازمند مدیران کارآمد است

یک حقوقدان گفت: رونق تولید بیش از نیاز به قوانین و مقررات جدید، نیازمند مجریان و مدیران سالم، با حسن نیت و کارآمد است تا بتوانند با استفاده از فرصت‌های قانونی، تولید کنندگان را به نحو شایسته به سمت تولید کیفی هدایت کرده و پس از آن امکان توزیع مناسب را فراهم کنند.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۱
تاریخ انتشار:۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ - 08 May 2019
به گزارش روزپلاس، غلام‌نبی فیضی‌چکاب در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص موضوع شعار رونق تولید و ضرورت حمایت از مصرف کنندگان برای تحقق این شعار، اظهار کرد: از نظر حقوقی و قانونی کسری قانون و آئین‌نامه در خصوص حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نداریم و قانون حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، قانون تأسیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در نظام مالی کشور، قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور از جمله این قوانین هستند.

وی با طرح این سوال که آیا این همه قانون برای حمایت از تولید کافی نیست؟ افزود: ما از نظر قانون گذاری مشکل نداریم، مشکل اصلی کشور ما عدم استفاده بهینه از پتانسیل‌های قانونی است و قانون خوبی که به درستی اجرا نشود نیز فایده‌ای ندارد، بنابراین در مورد نحوه قانون گذاری و نحوه حمایت طبیعتاً باید از نظر حقوقی توجه کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قانونگذار حکیم، قانونگذاری است که به وسیله وضع قانون می‌تواند جامعه را مدیریت کرده و در این راستا باید خردمند، صالح و دانشمند باشد و بداند اثر عملی قانونی که وضع می‌کند چیست، بنابراین وقتی می‌خواهد از تولید کننده حمایت کند نباید به گونه‌ای باشد که مصرف کننده فراموش شود.

فیضی‌چکاب افزود: اگر فقط حمایت از تولید و تولید کننده مد نظر قرار گیرد بی‌تردید مصرف کننده هم تحت تأثیر شدید قرار خواهد گرفت و به علت عدم توان پرداخت، عدم تمایل به استفاده از محصولات بنجل تولید شده و یا به هر دلیل دیگری استقبالی از این تولید نخواهد کرد و از استفاده از این تولیدات محروم خواهد بود.

وی گفت: متأسفانه در کشور ما قانونگذار کمتر به این موضوع واقف است که قانون فرهنگ ساز هست و فرهنگ هم قانون ساز و این دو تأثیر متقابل بر هم دارند. اگر قانونگذار، دولت و نظام حاکمیتی کشور عادل و حکیم باشد، می‌تواند از طریق وضع همین قوانین و اجرای صحیح آن جامعه مصرفی را به یک جامعه تولیدی تبدیل کند، اما قانونگذار و مجریان باید بدانند که برای تولید قبل از هر چیز امنیت سرمایه، داشتن مواد اولیه و واردات آن و توان وارداتی و صادراتی لازم است.

این وکیل دادگستری افزود: برای اینکه تولید و رونق تولید را ایجاد کنیم کارخانجات و سرمایه‌های داخلی و خارجی که می‌خواهند به سمت تولید بروند باید امنیت داشته باشند و الزامات تأمین امنیت را باید نظام فراهم کند.

فیضی‌چکاب با بیان اینکه همگان می‌دانند و بر کسی پوشیده نیست که یکی از ضربه‌های بزرگی که در کشور ما به تولید وارد شده، حمایت‌های مقطعی، رفلکسی، غیر معقول و غیر مستمر از تولیدکنندگان است، خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان نیز دارای تشکل و سازمان قدرتمندی نیستند که کسی از آنها حمایت کند، بنابراین طرف مصرف کننده کمتر مد نظر قرار گرفته و قوانین و مقررات ناظر بر امور صنفی، مجازات‌ها و… همگی به خوبی اجرا نمی‌شوند و به گونه‌ای تشریفاتی هستند و اساساً چون در بخش مصرف کننده تشکل منظم و مرتبی وجود ندارد، محروم از حمایت واقعی و بالفعل است.

وی افزود: از سوی دیگر تولیدکنندگان دارای توانایی‌های شخصی هستند و معمولاً در کشور ما که بیش از ۷۰ درصد اقتصاد دولتی است، تمام تولیدکنندگان به طور مستقیم به مراکز قدرت، تصمیم گیری و رانت‌های اطلاعاتی متصل هستند. گویا تولیدکنندگان برای تولید حمایت نمی‌شوند و ظاهراً تدابیر نظام اشتباهاً به جای حمایت از تولید برای حمایت از شخص، کارخانه و شرکت آنها به کار گرفته می‌شود. بدین ترتیب در پایان هر سال شاهد هستیم که دولت لیست مفصلی را به بانک‌ها ارائه می‌کند که باید دیون و معوقات این شرکت‌ها بخشیده شود و یا اینکه مجدداً معوق شده و به آنها مهلت داده شود. در واقع اینها همان‌هایی هستند که از آنها حمایت شده، به آنها وام و تسهیلات داده شده و باز هم از آنها حمایت می‌شود اما اینکه پول، ثروت و سرمایه آنها کجا رفته باید از دولت و شخصی که تسهیلات گرفته سوال شود.

فیضی‌چکاب با بیان اینکه حمایت از تولید کننده به معنای رونق تولید نخواهد بود، تاکید کرد: باید بین حمایت از تولید کننده و حمایت از مصرف کننده. تعادل برقرار شود و توجه داشت برای اینکه رونق در تولید داشته باشیم به زیرساخت‌های بسیار مهم‌تر که قبل از هر چیز باور به عدالت اجتماعی است نیز باید اعتقاد دوباره‌ای پیدا کنیم و زیرساخت‌های مهم‌تری مانند کاهش تنش در عرصه بین‌المللی، رفع موانع صادرات و واردات، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز و تأمین مواد اولیه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: مسلماً از مهمترین الزامات رونق تولید این است که کسانی که به نام تولید و ایجاد و احداث کارخانه و… حمایت می‌شوند و تسهیلات، توانایی‌ها و امکانات بالقوه کشور به آنها واگذار می‌شود، باید تحت کنترل‌های اساسی، جدی و خردمندانه قرار گیرند تا واقعاً به تولید فکر کنند نه به ثروت اندوزی و مصرف کردن امکانات کشور در جهت اهداف شخصی خودشان.

این حقوقدان با بیان اینکه نیازی به وزارتخانه، سازمان و تشکل جدید برای رونق تولید نیست، گفت: این نام گذاری‌های سالانه‌ای که انجام می‌شود بر اساس اهداف سالانه طراحی شده و بنابراین برای یک هدف یک‌ساله نیازی به ایجاد سازمان و تشکیلات عریض و طویلی نیست و باید از همین امکانات موجود بهره‌وری بهینه صورت گیرد که اساس همه این مباحث نیز اصلاح اساسی در ساختار تفکر ماست.

وی افزود: در مورد نحوه سرمایه‌گذاری و تولید، حمایت از تولید کنندگان و حمایت از کارگر باید اصلاحاتی صورت گیرد چون کارگران هم که مشمول قانون کار می‌شوند در بخش تولید اثرگذار هستند و اگر کارگر حمایت نشود یا حمایت یکجانبه‌ای از کارگر صورت گیرد، تولید دچار شکست می‌شود و در واقع سرمایه گذار و کارخانه‌دار دچار محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از کارگری و کارفرمایی خواهند شد که این موضوع به زیان کارگر و تولید خواهد بود.

این وکیل دادگستری گفت: اگر قانون حمایت از نیروی کار قانون معقولی باشد، حمایت قاطعی از آنها خواهد شد و این خود موجب دلگرمی آنها، سرمایه‌گذاران و کارخانه‌دارها می‌شود و مسلماً به رونق تولید هم خواهد انجامید.

فیضی چکاب در پایان تاکید کرد: رونق تولید بیش از نیاز به قوانین و مقررات جدید، نیازمند مجریان و مدیران سالم، با حسن نیت و کارآمد است تا بتوانند با استفاده از فرصت‌های قانونی، تولید کنندگان را به نحو شایسته به سمت تولید کیفی هدایت کرده و پس از آن امکان توزیع مناسب را فراهم کنند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

برای ریاست قالیباف بین اصولگران و مستقلین اجماع صورت می گیرد/ نظرات متفاوت نباید منجر به تفرقه و دودستگی شود

واگذاری تراکتور با یک شرط عجیب/ قیمت تراکتور اعلام شد؟

اعلام شرایط فروش و پیش فروش یک خودروی پرطرفدار ایران خودرو

قانون جدید‌ کنترل اجاره مسکن/ شوخی قانونی با زخم مستاجران!

پشت پرده نقشه طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی/ چرا فلسطین؟

جزئیات جدید از پرونده فساد در فوتبال/ پرداخت ۷۵ سکه به عنوان رشوه!

گلکسی A53 سامسونگ به One UI 6.1 آپدیت شد

تشرف سالانه ۵ میلیون زائر غیر‌ایرانی به حرم مطهر رضوی

ورود موشک جهاد مغنیه به میدان/ واکنش حزب‌الله به حمله رفح

پشت‌پرده درخواست مهم استقلال/ مهدی هاشمی‌نسب بخشیده می‌شود؟

بررسی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران/ فرصت‌سوزی آژانس سیاسی

دستمزد مدیرعامل انویدیا ۶۰ درصد افزایش یافت

سرمایه بانک رفاه کارگران ۳۳ برابر شد

به منظور افتتاح طرح مشترک سد قیزقلعه‌سی؛ سفر رئیس‌‌جمهور به تبریز/ بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی/ رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد/ علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

دلار به 1402 برگشت

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

محاکمه معاون مدرسه به جرم قتل یک زن و دو مرد

رهبر انقلاب: یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمه را به دنیا معرفی کنیم/ انعکاس معارف ائمه علیهم السلام با شیوه های درست به دنیا/ تشکیل حکومت، هدف بلند مدت تمامی ائمه

در آستانه آغاز فصل اجاره‌بها، وضعیت مستاجران چگونه است؟/ رکود مسکن، التهاب اجاره

دستور مهم رئیسی درباره طلافروشان

اصناف در سال چقدر مالیات می دهند؟/ سرانه مالیات پزشکان، قنادان، طلافروشان و رستوران ها و کافه دارها در ۳ سال گذشته

ثبت نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد | اطلاعیه‌ جدید سایپا

سفر پرحاشیه‌ پوتین به چین

جنگل آسفالت؛ از ستایش نوید محمدزاده تا کسل‌کننده بودن سریال

آمریکا در استراتژی و تاکتیک جنگی خود، شهر‌ها و ساکنان غیرنظامی آن را در تیررس قرار می‌دهد

رییسی: بیش از ۳۰۰ واحد راکد تولیدی در استان مازندران احیا شده است/ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است

جشنواره ۲۰۲۴ کن روی بمب ساعتی افشاگری درباره تجاوز جنسی

این کشور مشتری زعفران ایران است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

دلار به 1402 برگشت

روز «شنبه» به‌عنوان روز تعطیل جایگزین «پنجشنبه» تعیین شد

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

قابل توجه صیانتیون و حامیان محدودکردن پلتفرم های خارجی/ حمله و توهین به دفتر رهبر انقلاب، توسط تندروها در ایتا

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۲۳؛هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

نقد و سیاست
آخرین اخبار