خودروهایی که به زودی حذف می شوند!

مدتی است بحث توقف تولید برخی خودروهای پرتیراژ داخلی به علت کیفیت پایین و غیراستاندارد بودن آنها مطرح شده، اما تحقق وعده‌ها در این باره، با موانعی روبه‌روست.
کد خبر: ۳۹۷۸۰
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ - 17 June 2017
به گزارش روزپلاس؛ در میان خودروهای پرتیراژ داخلی، خودروهای پراید و پژو 405 همیشه نامزد اصلی خروج از چرخه تولید بوده‌اند؛ اما همواره به علت درآمدزایی بالای این دو خودرو، این مباحث محقق نشده است و مردم همچنان مجبور به خرید خودروهای دو دهه قبل دنیا هستند. 
 
این بار در حالی الزام پایان تولید خودروهای پراید و پژو 405 از سوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که بسیاری براین باورند این بار هم بحث خروج دو خودروی مذکور از خطوط تولید جاده مخصوص به نتیجه‌ای نخواهد رسید. 
 
این بحث که قرار است فلان خودرو تا تاریخ مشخصی از مدار تولید حذف شود، برای مردم تکراری شده است. مردم می‌گویند تا وقتی خودروسازان از پراید و پژو 405 سود به دست می‌آورند قطعا شاهد خروجشان از در کارخانه‌های سازنده خواهیم بود. 
 
این درحالی است که کارشناسان و فعالان بازار درباره خروج پراید و 405 از چرخه تولید معتقدند لابی‌های گسترده خودروسازان باعث می‌شود با انجام برخی تغییرات بسیار ناچیز، دوباره شاهد پوششی نوین برای همان دو خودروی قدیمی باشیم؛ مشابه اتفاقی که برای وانت آریسان افتاده است که با موتور پیکان، جایگزین پیکان وانت شد. 
 
نکته قابل توجه در این زمینه، استاندارد پایین کیفی محصولات یادشده است که عموما این خودروها در پایین‌ترین رده‌های کیفی از نظر استانداردهای تعیین شده قرار داشته و در طول سال‌های اخیر به‌رغم افزایش قیمت‌هایشان ارتقای کیفی خاصی در آنها اتفاق نیفتاده است. 
 
پراید تا پایان سال 96 بازنشسته می‌شود 
 
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه گفت: با توجه به مشکلات و نواقص استانداردی خودروهای فعلی به خودروسازان اعلام شده است تا پایان سال جاری خط تولید خودروی پراید باید متوقف شود. 
 
اکبریان در ادامه افزود: سازمان استاندارد، متولی اعلام کیفیت خودروهاست و این سازمان با توجه به گزارش‌هایی که از کیفیت خودروهای تولیدی کشورمان در اختیار دارد به این نتیجه رسیده که پراید باید به عنوان اولین خودرو، در سال جاری از خطوط تولید خداحافظی کند. بر همین اساس کمیسیون صنایع مجلس نیز بر این روند تاکید خواهد داشت. 
 
به گزارش خانه ملت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دیگر خودروهای تولیدی نیز گفت: سازمان ملی استاندارد درباره آنالیزهای کیفی خودروهای دیگر نیز باید گزارش دهد تا این کمیسیون نسبت به ادامه تولید یا عدم تولید خودروها، متناسب با درجه کیفی آنها تصمیم‌ بگیرد. 
 
خودروسازان می‌خواهند فقط زنده بمانند 
 
در همین حال دکتر ابوالفضل خلخالی، استاد دانشگاه درباره خروج خودروهای قدیمی پراید و پژو 405 به خبرنگار ما گفت: اگر در این زمینه پافشاری غیرکارشناسی صورت پذیرد و نهادهای مختلف درباره آن اظهارنظر کنند قطعا بحث به حاشیه کشیده می‌شود و خودروسازان با تغییرات جزئی مثلا خودرویی جدید را روانه بازار خواهند کرد و تا مدتی از خروج خودرو خبری نیست تا دوباره شاهد انتشار چنین اخباری باشیم. 
 
وی در ادامه گفت: خودروسازان ایران اگر مجبور به حذف محصولی شوند، به این دلیل که امکانات مالی مناسبی در اختیار ندارند، قطعا به دنبال جایگزینی یک محصول خارجی خواهند رفت که با توجه به همین مورد طبیعی است که محصولی باکیفیت نخواهد بود و مبدأ مشخصی مثل چین خواهد داشت. 
 
خلخالی درباره اقتصادی بودن تولید دو خودروی یاد شده برای سازندگان کشورمان به جام‌جم گفت: خودروسازان در شرایط فعلی سعی می‌کنند زنده بمانند. پس این که بگوییم دو خودروی مورد نظر برایشان سودآور است منطقی نیست، بلکه در شرایط فعلی خودروسازان به دنبال گذران حیات اقتصادی خود هستند. 
 
وزارت صنعت، کاره‌ای نیست 
 
در همین حال، بیوک‌علی مرادلو، مشاور سابق وزیر صنعت در حوزه خودرو به جام‌جم گفت: بحث خروج پراید و 405 اصلا بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست و هیچ منطقی برای این اظهارنظرهای موردی در ارگان‌های مختلف نیست؛ چون اصولا دو عامل کلی برای ادامه تولید یک خودرو وجود دارد و نباید مباحث دیگر را در این زمینه وارد کرد. 
 
مرادلو در ادامه افزود: تنها نهاد تعیین کننده آن هم نه به صورت دستوری، بلکه با استفاده از قانون، سازمان ملی استاندارد است. به این ترتیب که وقتی استانداردهای تعیین شده این نهاد قانونی در یک محصول وجود نداشته باشد قطعا ممانعت از تولید آن صورت خواهد گرفت و اگر هم استانداردها مطابق شرایط تعیین شده بود، هیچ مشکلی برای تولید نداریم. 
 
این کارشناس خودرو به جام‌جم گفت براساس استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد تعیین کرده ممکن است برخی محصولات فاقد این استانداردها باشند. به همین دلیل کاملا منطقی است برخی خودروها حالا یا پراید یا پژو یا هر خودروی دیگر باید با خطوط تولیدشان خداحافظی کنند. 
 
پراید و پژو برای خودروسازان، پولساز است 
 
از سوی دیگر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره حذف خودروهای پراید و پژو 405 به خبرنگار ما گفت: شورای رقابت در این زمینه، تعیین‌کننده نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تصمیم بگیرد؛ اما تاکید ما براین است که خودروهای تولیدی ایران باید دارای حداقل استانداردهای بین‌المللی باشند. 
 
شیوا تاکید کرد: هر تولیدکننده‌ای که در بازار مشغول فعالیت است باید از تولید سود ببرد، بنابراین حتما تولید پراید و پژو 405 سودآور است که در حال تولید آن هستند، چون منطق اقتصادی غیر از این را طلب نمی‌کند، اما فقط آیتم سودآور بودن یک محصول نباید تعیین‌کننده ادامه تولید آن باشد. 
 
رئیس شورای رقابت تصریح کرد: شورای رقابت اصرار دارد هر محصولی که قرار است در ایران تولید شود خواه پراید و خواه پژو 405 باید دارای کیفیتی مطابق با حداقل استانداردهای بین‌المللی باشد. 
 
وی افزود: آنچه ما انتظار داریم این است که تولیدکنندگان با رعایت استانداردها کیفیت‌های محصولاتشان را در طول دوره تعیین‌شده بالا ببرند، بنابراین هر خودرویی که بتواند این استانداردها را به دست آورد مانعی برای ادامه تولید آن نیست و اگر نتواند، قطعا باید تغییر سیستم دهد یا خودرویی با کیفیت‌تر جایگزین آن شود. 
 
شیوا معتقد است محصول با کیفیت‌تر، قیمت بالاتری خواهد داشت؛ اما نکته اینجاست اگر افزایش قیمت منطقی برای کیفیت مشخصی صورت پذیرد، قطعا مصرف‌کنندگان هم آن را خواهند پذیرفت؛ نه این که قیمت‌ها افزایش داشته باشد، اما شاهد هیچ ارتقای کیفیتی نباشیم.  
 

جام جم 
سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل را بدانند/ فلسطین باید به صاحبان اصلی آن بازگردد

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

شرایط نابسامان ارتش اسرائیل در ماه های اخیر / پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها چیست؟

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی! / ۵۴۰دقیقه آخر؟

خبری مهم برای متقاضیان خودروهای خارجی/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

هواشناسی برای کل کشور هشدار صادر کرد

افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور / نرخ جدید عوارض آزادراه ها

آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی