گزارش/

به دنبال ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو/ با توجه به شرایط مجاز واردات، چه خودروهایی وارد می‌شوند؟

روز گذشته (پنجشنبه)، پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو (که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسید) توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و ابلاغ شد.
کد خبر: ۲۶۳۲۲۳
تاریخ انتشار:۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ - 26 August 2022
به دنبال ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو/ با توجه به شرایط مجاز واردات، چه خودروهایی وارد می‌شوند؟



به گزارش روزپلاس؛ پس از چند ماه انتظار، روز گذشته (پنجشنبه ۳ شهریور ماه)، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و... به تصوب رسیده است؛ بر این اساس دبیر انجمن واردات‌کنندگان خودرو به تشریح اینکه چه خودروهایی وارد خواهند شد، پرداخته است.

روز گذشته (پنجشنبه)، پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو (که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسید) توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و ابلاغ شد.

براساس ابلاغیه آیین‌نامه واردات خودرو، واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) و اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، ممنوعیت تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع، عرضه صرفا در بورس کالا، مجاز بودن واردات خودروهای سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی برای استفاده درشبکه حمل‌ونقل عمومی و... مجاز اعلام شده است.

شایان ذکر است که برخلاف آنچه که پیش از این اعلام شده بود و مبنای محاسبات ارزی دلار در نظر گرفته شده بود، طبق مصوبه ابلاغی، مبنای محاسبات ارزی، یورو در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر نرخ یورو و دلار بهم نزدیک شده‌اند، اما می‌توان بنا بر تعادل قبلی و طبق روال گذشته، سقف دلاری را کمی بیشتر در نظر گرفت. همانطور که اشاره شد، سقف واردات خودرو ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده و اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است.  

باتوجه به جزئیات اعلام شده اینکه با این شرایط چه خودروهایی امکان واردات خواهند داشت، با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه، اظهار کرد: سقف قیمتی اعلام شده تقریبا مساعد است و احتمال اینکه بتوان خودروهایی که استاندارهای ۸۵گانه را پاس کند، بسیار بیشتر است. می‌توان تعداد خودروهایی که البته قیمت خودرو در جهان به‌دلیل کمبود چیپست‌ها و سیستم‌های الکترونیکی (آن هم بخشی به دلیل کرونا بود و بخشی هم تنش‌های سیاسی بین کشورهای چین و تایوان)، افزایش پیدا کرده است، وارد کنیم. واردات خودرو با سقف قیمتی تعیین شده موضوعی نشدنی نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: پس از ابلاغ آیین‌نامه، همولوگیشن (تایید اجزا و مجموعه‌های خاص در خودرو) و مسئولیت خودروی تازه وارد براساس قانون، با شرکت‌های نمایندگی است و صرفا این شرکت‌های نمایندگی خواهند توانست همولوگیت کنند. تصور نکنیم که واردات هر مدل خودرو توسط هر شخصی ممکن خواهد بود. شرکت‌های واردکننده ابداً بایستی مستندات استاندار خودروهای موردنظر خود برای واردات را ارائه کنند و سپس چنانچه توانست استانداردها را کسب کند و مجوز را دریافت کنند (که این فرآیند یکماه لغایت ۴۰ روز طول خواهد کشید) و همچنین مهمتر، کسب مجوز سازمان محیط زیست مبنی بر یورو۶ بودن خودروها، اقدام به واردات کنند. در صورت کسب این دو مجوز و انجام امور توسط شرکت‌های نماینده، شاید سایر افراد با خرید خدمات پس از فروش بتوانند، خودرو وارد کنند.

وی تصریح کرد: برداشت ما از این مصوبه و اقدام برای واردات مثبت است و امیدوار هستیم که دیگر گره‌ای ایجاد نشود. اما نکته مهم اینجاست که چنانچه قرار باشد واردات منوط به بحث سرمایه‌گذاری در تولید و افزایش تولید باشد، واردات ممکن نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر مدعیان تولید، چه تعداد تولید می‌کنند و چه تولید می‌کنند؟ محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای تولید، نشان می‌دهد،  خودروهای تولیدی اصالتا ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای  CBU داشته و دارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان واردات خودرو ضمن تاکید بر رعایت قانون در واردات خودرو، گفت: باتوجه به اینکه کشور براساس قانون اداره می‌شود، بایستی دستورالعمل واردات خودرو نیز طبق قانون انجام شود. بی‌قانونی کشور را به فساد خواهند کشاند و منجر به ایجاد سوء جریان خواهد شد. نمونه‌هایی علی‌الخصوص در واردات خودرو داشته‌ایم، این بار نیز وزارت صمت، دستورالعمل مدنظر خود را بدون اخذ نظر تشکل‌ها و برخلاف قانون تسهیل فضای کسب‌وکار انشاء کرده است؛ اما امیدواریم که این دستورالعمل منجر به ایجاد سوء جریان نشود.

دادفر تصریح کرد: کماینکه مسئولیت سوء جریان بابت انشاء چنین دستورالعملی با انشاءکنندگان است. در گذشته نیز همین موضوع را با دوستان سازمان توسعه تجارت در جریان گذاشتیم اما بگونه‌ای دیگر پاسخ گرفتیم؛ بگونه‌ای که گویی هیچ ارتباطی به ما نداشته است؛ لذا در صورت منجر شدن به فساد، هرچند زمان‌بر خواهد بود; اما مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

جزئیات دومین حراج سکه سال ۱۴۰۳ اعلام شد

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

باشگاه استقلال پلمپ شد/ اعضای باشگاه تا روز یک شنبه ممنوع الورود شدند

ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

روز سیاه فوتبال ایران؛ روز مرگِ جوانمردی/ «فرهنگ» واژه ناآشنای این روز‌های فوتبال

حجازی سرپرست تیم استقلال شد

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو/ حکم بازداشت برای چه کسانی قرار است اعمال شود؟

ادعای ساواکی بودن پدر مهران غفوریان/ شایعه یا ساواکی تواب ؟

هادی چوپان از باشگاهش رونمایی کرد/ عکس

واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

«قطب شمال»، حکایت نارفیقی و نارو/ انتقام غذایی است که باید سرد خورده شود؟

پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد/ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

پایان سیاهِ ازدواج سفید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی