خبرهای خوب سفیر ایران از چشم‌انداز روابط تهران-تاشکند

سفیر ایران در تاشکند گفت: چشم انداز بسیار روشنی در روابط تهران-تاشکند در همه سطوح و زمینه‌ها وجود دارد و انتظار می‌رود با حضور رئیس جمهور ایران در نشست سران شانگهای در «سمرقند» و دیدار رؤسای جمهور دو کشور تحرک و جهش بزرگی در روابط ایجاد شود.
کد خبر: ۲۶۰۳۰۱
تاریخ انتشار:۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ - 26 July 2022
خبرهای خوب سفیر ایران از چشم‌انداز روابط تهران-تاشکند


به گزارش روزپلاس، «حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان گفت: دیدار دوجانبه روسای جمهوری اسلامی ایران و  جمهوری ازبکستان در شهر «سمرقند» در شهریور سال جاری، نقطه عطفی در روابط  دو کشور و نشانگر چشم اندازی روشن در روابط  است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان اظهار داشت: طی دو سال گذشته، روابط دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در بخش‌های مختلف و در تمام زمینه‌ها  رو به گسترش بوده است. دیدارهای خوبی در سطوح مختلف بین مقامات عالی دو کشور برگزار شده است و حتی در دوران شیوع کرونا نیز ارتباطات به صورت گفت وگوهای تلفنی و نشست‌هایی به صورت ویدئو کنفرانس بین مقامات و متخصصین دو کشور برقرار  بوده است.

وی ادامه داد: روابط سیاسی با برگزاری رایزنی‌های سیاسی دو کشور و همچنین دیدار وزرای خارجه در تاشکند، جان تازه ای گرفت و زمینه ساز تحرک در سایر حوزه‌ها شد. ششمین رایزنی‌های سیاسی دو کشور بعد از سفر معاون سیاسی وزیر خارجه ازبکستان به ایران پس از وقفه‌ای 6 ساله در «تهران» برگزار شد و قرار است رایزنی‌های سیاسی دو کشور به صورت منظم و سالانه برگزار شود.

وزرای خارجه دو کشور بعد از ده سال در «تاشکند» دیدار رسمی و دوجانبه داشتند و این نشست مقدمه‌ای برای ارتقا و تحرک روابط دو کشور در بسیاری از حوزه‌ها شد .

سفیر ایران در تاشکند گفت: در اول اسفند ماه سال 1400 خورشیدی، چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی و فنی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان با حضور هیات عالی رتبه و 60 نفره ازبکستانی متشکل از معاون نخست وزیر، سه وزیر و جمعی از معاونان و مدیران وزارت خانه‌های مهم و نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌های بازرگانی این کشور در تهران برگزار شد و این بزرگترین هیات اعزامی دولت ازبکستان به جمهوری اسلامی ایران در تاریخ این کشور است.

نیرآبادی تاکید کرد: هیات ازبکستانی در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر صنعت، وزیر کشاورزی  و برخی مقامات دیگر دیدار کردند و در نهایت همایش تجاری دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. همچنین در این کمیسیون چند سند مهم در حوزه‌های تخصصی امضا شد که البته نقش و کار ویژه این اسناد، بستر ساز روابط  بیشتر دو کشور در زمینه‌های گوناگون و تخصصی خواهد بود.

این دیپلمات ارشد افزود: روسای جمهور دو  کشور هم در دیدارهای خود در حاشیه نشست‌های شانگهای و اکو  تاکید ویژه‌ای بر گسترش همه جانبه روابط دو کشور کردند و دستورات مقتضی را به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط داده‌اند و نقشه‌های راه گسترش همکاری‌ها در  تمام زمینه ها در حال آماده شدن است.

وی ادامه داد: روشن است که یکی از مشخصات روابط رو به گسترش دو کشور در سال‌های اخیر،  متنوع شدن ابعاد آن است. اکنون روابط دو کشور علاوه بر مناسبات خوب سیاسی، بازرگانی و حمل و نقلی و بین المللی و منطقه‌ای به حوزه همکاری‌های  پارلمانی و دانشگاهی و فرهنگی و هنری و گردشگری دو کشور نیز رسیده و امضای اسناد همکاری‌های فرهنگی و گردشگری و علمی و فناوری در نوع خود جدید و تحول آفرین است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این اسناد مهم امضای نخستین یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی است که راه را برای برگزاری هفته‌های فرهنگ و هنر در دو کشور باز نموده است و در نظر است تا پایان سال هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت فاخر و ممتاز در برخی از شهرهای ازبکستان از جمله «تاشکند» و «سمرقند» و «بخارا» و  «خیوه» برگزار شود.

نیرآبادی تصریح کرد: تشکیل کمیسیون همکاری‌های امنیتی بین دو کشور اقدامی بی نظیر در منطقه آسیای مرکزی است که با سفر دبیر شورای امنیت به ازبکستان نهایی و سند مربوطه امضا شد. این گونه همکاری‌ها می‌تواند اثرات مثبت خود را بر سایر حوزه‌های همکاری نیز تسریع دهد.

سفیر ایران در تاشکند اظهار داشت: همکاری‌های پارلمانی  ایران و ازبکستان  نیز از دو سال پیش شروع و گروه دوستی پارلمانی دو کشور تشکیل شده است. در چند هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی برای نخستین بار به ازبکستان سفر و مورد استقبال گرم طرف ازبکی قرار گرفتند. همچنین در نظر است در چند ماه آینده رئیس مجلس قانونگذاری و گروه دوستی پارلمانی این کشور از ایران بازدید کنند. سفرها و همکاری‌های پارلمانی می‌توانند زمینه ساز گسترش همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها و حوزه‌ها شوند.

نیرآبادی تاکید کرد: در حوزه اقتصادی و بازرگانی حجم روابط طرفین در سال 2021 با رشد 73 درصدی نسبت به سال گذشته به 431 میلیون دلار رسیده است. ولی این عدد شایسته روابط خویشاوندی و متناسب با توانمندهای اقتصادی دو کشور نیست، بنابراین، نخستین اقدام، هدف گذاری دو کشور برای رساندن این عدد به 2 میلیارد یورو در سال در آینده‌ای نزدیک است.

وی ادامه داد: اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، نمایشگاه‌های مشترک برای شناخت بهتر و بیشتر بازار و توانمندی‌ها، تنظیم موافقت نامه همکاری‌های بازرگانی بر اساس رفتار ملل کامله الوداد، نهایی نمودن سند تعرفه‌های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور به یکدیگر، لغو روادید و رفت و آمد آسان مردم دو کشور، توسعه روش‌های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد، پایش و سنجش مستمر روند حرکت و توسعه روابط دو کشور در تمام حوزه‌ها و رفع موانع احتمالی می‌تواند در این زمینه موثر و راهگشا باشد .

سفیر ایران در تاشکند گفت: اکنون زمان کار عملی و نتیجه گرا و رفع موانع احتمالی در روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی فرا رسیده است، در دو سال  گذشته علاوه بر برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور، کوشش شده است که بازرگانان دو کشور شناخت بیشتری از بازار و توانمندی‌های ایران و ازبکستان پیدا کنند.

وی عنوان کرد: برگزاری نخستین نمایشگاه کالاهای تولیدی ایران در ازبکستان و همچنین دو همایش اقتصادی که آخرین آن همایش تجاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هفته گذشته در «تاشکند» و با حضور 30 شرکت دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران و به سرپرستی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران این سازمان بود. همکاری‌های علمی و فناوری دو ملت، عمق بخشی به روابط و گسترش پیوندهای فرهنگی را در پی خواهد داشت. اکنون زمینه برای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد مراکز نوآوری در ازبکستان و اقدامات مشترک در این حوزه فراهم است.

 نیرآبادی اظهار داشت: خوشبختانه، توانمندی‌های اقتصادی دو کشور مکمل یکدیگر هستند، مسیر ایران بهترین راه دسترسی ازبکستان به آبهای آزاد است، بازار 120 میلیونی دو کشور و تنوع فرآورده‌ها و محصولات موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور است، مواضع و دیدگاه‌های بین المللی و منطقه‌ای ایران و ازبکستان بسیار نزدیک است، اراده مقامات دو کشور گسترش همه جانبه روابط است، همه این عوامل، مقوم روابط دو کشور هستند و می‌توانند ما را به هدف گذاری خود یعنی رسیدن به عدد 2 میلیارد یورو در حوزه تجارت خارجی یاری کنند.

سفیر ایران در تاشکند گفت: بنابراین، چشم انداز بسیار روشنی برای دو کشور در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و انتظار می‌رود با  حضور رئیس محترم جمهور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» و دیدار دوجانبه روسای جمهور دو کشور پس از گذشت 20 سال در شهریور ماه و امضای چندین سند مهم در حوزه‌های مختلف، تحرک و جهش بزرگی در روابط همه جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان ایجاد می‌شود و نقطه عطفی در این روابط رقم خواهد خورد.

 نیرآبادی در پایان اظهار داشت: ما می‌توانیم  با برداشتن همه موانع و گسترش توسعه روابط همه جانبه دو کشور ایران و ازبکستان، الگوی مناسب و خوبی از دوستی و برادری را در سطح دنیا رقم زنیم .
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

جزئیات دومین حراج سکه سال ۱۴۰۳ اعلام شد

باشگاه استقلال پلمپ شد/ اعضای باشگاه تا روز یک شنبه ممنوع الورود شدند

روز سیاه فوتبال ایران؛ روز مرگِ جوانمردی/ «فرهنگ» واژه ناآشنای این روز‌های فوتبال

ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

حجازی سرپرست تیم استقلال شد

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

هادی چوپان از باشگاهش رونمایی کرد/ عکس

تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو/ حکم بازداشت برای چه کسانی قرار است اعمال شود؟

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

ادعای ساواکی بودن پدر مهران غفوریان/ شایعه یا ساواکی تواب ؟

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

«قطب شمال»، حکایت نارفیقی و نارو/ انتقام غذایی است که باید سرد خورده شود؟

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

پایان سیاهِ ازدواج سفید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی

آخرین اخبار