رئیسی: سیاست توسعه روابط با همسایگان جواب داده و آن را دنبال می‌کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در همسایگان ایران وجود دارد، گفت: توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده دنبال خواهیم کرد.
کد خبر: ۲۵۷۳۰۵
تاریخ انتشار:۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ - 30 June 2022
رئیسی: سیاست توسعه روابط با همسایگان جواب داده و آن را دنبال می‌کنیم


به گزارش روزپلاس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در ترکمنستان درباره دستاوردهای این سفر گفت: این سفر به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و برای دیدارهای دوجانبه با روسای جمهور شرکت کننده در اجلاس سران در کشور ترکمنستان برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد ترکمنستان و طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر اساس منافع ملی کشورمان، تصریح کرد: دریای خزر متعلق به ملت‌های این منطقه است و مدیریت آن هم بر اساس مدیریت مشترک کشورهای ساحلی این دریا خواهد بود.

رئیسی افزود: باید همه کشورهای ساحلی با هم همکاری داشته باشند زیرا دریای خزر، دریای دوستی و همکاری بین کشورها و ملت های اطراف آن است. در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه‌های مختلف می‌تواند همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

وی با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تاکید کرد: این کنوانسیون و تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم  خط مبدأ باشد که مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رئیسی اظهار داشت: «خط مبدأ» می‌تواند بهره‌برداری عادلانه را از دریای خزر برای کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران که در حوزه ساحلی دارای مشکلاتی است فراهم کند. حتما برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه باید خط مبدأ ترسیم شود و این نکته ای بود که بر آن تاکید کردم.

وی با تأکید بر اینکه عدم حضور بیگانگان در دریای خزر مورد تاکید همه کشورهای ساحلی این دریا بود، گفت: باید از منابع و ظرفیت‌های دریای خزر مراقبت شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با سران کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و روسیه، خاطرنشان کرد: در هر سه دیدار بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه های دوجانبه تأکید شد. محور این دیدارها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود.

رئیس جمهور با تأکید بر آغاز مسیر جدیدی در روابط با برخی کشورهای همسایه و افزایش مناسبات تجاری و توسعه روابط، گفت: سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران اجرا شده قرار است توسعه پیدا کند.

وی مسأله افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر مسائل مطرح شده با سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و روسیه برشمرد و تصریح کرد: اعلام آمادگی کردیم که از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین استفاده کنیم.

رئیس جمهور با ارزیابی مثبت از سفر خود به ترکمنستان اظهار داشت: توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده دنبال خواهیم کرد. ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالاهای ایرانی را به کالای برخی دیگر از کشورها ترجیح می‌دهند.

رئیسی افزود: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران علاوه بر تفاهم نامه هایی که در سطح ملی منعقد شد، قراردادهایی هم با استان‌های همجوار بوسیله استاندار گلستان، استاندار خراسان رضوی، استاندار خراسان شمالی با استان‌های این کشور بسته شد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی و صادراتی در استان‌های دو کشور می‌تواند مورد استقبال باشد.

رئیس جمهور گفت: کار با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استقبال مردم ترکمنستان باشد. این سفرها نشان می‌دهد که این سیاست افزایش تعامل با همسایگان سیاستی است که کاملا موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود. ما آثار آن را کاملاً در منطقه مشاهده می‌کنیم.

رئیسی افزود: من به همکارانم در دولت تاکید می‌کنم که همه دستگاهها و وزرا باید تلاش کنند که بتوانیم سهم ایران اسلامی را در اقتصاد منطقه افزایش دهیم؛ الان این سهم را نداریم سهم ما بیشتر است. این سفرها این تفاهم‌نامه‌ها و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها حتما می‌تواند کمک کند که آن سهم بایسته را در جمهوری اسلامی ایران انشاءالله داشته باشیم.

آیت‌الله رئیسی در پایان اظهارات خود از طرح پیشنهاد میزبانی ایران برای هفتمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و مورد استقبال قرار گرفتن این طرح از سوی کشورهای حاضر در این اجلاس و همینطور فعال شدن دبیرخانه کنوانسیون محیط زیستی در ایران خبر داد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

بلینکن مدعی شد: توافق امنیتی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است/ قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته این اتفاق رخ دهد

نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی در یک قاب/ اعتماد به نفس ایران در تسلط بر دریا

آیا رژیم صهیونیستی به رفح حمله می‌کند؟

قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم جام حذفی ایران

پشت پرده برخورد پلیس آمریکا با معترضان‌/ آیپک؛ اتاق فرمان سرکوب بیداری دانشجویی

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

فوتوشاپ کار نابلد و گاف‌ بی‌بی‌سی درخصوص پرونده نیکا شاکرمی/ آب قطعه!

عکس‌/ استوری مشکوک بیرانوند در آستانه بازی با سپاهان

چرا سفر بلینکن به ریاض نمی‌تواند آرزو‌های آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی را برآورده کند؟/ قفل عادی‌سازی!

اختیارات «خطیر» در استقلال محدود شد/ نماینده هلدینگ همه کاره شد

رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی