آیا جنگ اوکراین آینده زرادخانه هسته ای جهان را خواهد ساخت؟

آسوشیتدپرس نوشت: جنگ روسیه علیه اوکراین و تلاش های آمریکا و غرب برای حمله به کشورها به بهانه برخورداری از سلاح های هسته ای انگیزه ای را برای هسته ای شدن بسیاری از کشورها و تقویت زرادخانه هسته ای جهان ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۲۵۶۲۸۰
تاریخ انتشار:۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷ - 21 June 2022
آیا جنگ اوکراین آینده زرادخانه هسته ای جهان را خواهد ساخت؟


به گزارش روزپلاس، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش خود را با عناوین روزنامه‌ها در سئول و هشدارهای تازه‌ای درباره آزمایش احتمالی هسته‌ای کره شمالی آغاز کرده و از قول لی جائو سانگ یک جوان ۲۸ ساله کره جنوبی درباره واکنش کشورش به آزمایش هسته ای کره شمالی، نوشت: کشور ما نیز باید برنامه هسته ای اش را توسعه دهد و خود را آماده جنگ هسته ای کند.

به گزارش این خبرگزاری، این اظهارات بازتاب خواسته شهروندان کره جنوبی در نظرسنجی فوریه گذشته است که از هر ۴ نفر سه نفر همین نظر را داشتند و این موضوعی است که مردم و سیاستمداران قدرت‌های غیرهسته‌ای جهان اغلب مطرح می‌کنند، آن هم در لحظه‌ای که در بیش از نیم قرن تلاش‌های جهانی برای منع اشاعه هسته‌ای به لحظه‌ای بی‌ثبات‌کننده تبدیل شده است.

این گزارش می افزاید: این بازنگری در کشورهای غیرهسته ای در آسیا در حال انجام است. این منطقه محل استقرار کشورهای کره شمالی، چین، روسیه و ایران - سه قدرت هسته‌ای و یک قدرت نزدیک به هسته‌ای است  که تحت حمایت چتر هسته‌ای و اتحاد دفاعی گسترده‌ای که برای دهه‌ها از کشورهای ناتو محافظت کرده است، نیست.

آسوشیتدپرس با ذکر این نکته که حمله روسیه به اوکراین غیرهسته‌ای، لحظه‌ای بی‌ثبات‌کننده در تلاش‌های برای منع اشاعه سلاح های هسته‌ای است، نوشت: کارشناسان امنیتی معتقدند کشورهای آسیب پذیر از اوکراین درس می گیرند به ویژه اگر روسیه بتواند بخش بزرگی از خاک اوکراین را بدست آورد و در عین حال از زرادخانه هسته ای خود برای پیشگیری از حمله دیگر کشورها استفاده کند.

این کشورها می گویند به همان اندازه مهم است که آمریکا و متحدانش چگونه شرکای خود در اروپا، خلیج فارس یا آسیا را راضی می کنند تا به سپر زرادخانه های هسته ای و متعارف تحت رهبری آمریکا اعتماد کرده و به دنبال سلاح های هسته ای خود نباشند.

"ماریانا باجرین" محقق پروژه مدیریت اتم در مدرسه دولتی کندی هاروارد به این خبرگزاری، گفت: رهبرانی که نگران همسایگان دارای سلاح هسته‌ای و غیر دوست هستند، به مخاطبان داخلی خود خواهند گفت که از تسلیحات هسته‌ای ما حمایت کنید، ببینید چه اتفاقی برای اوکراین افتاد.

باجرین به عنوان دانش آموز در اوکراین در دهه ۱۹۸۰ و همزمان با دوران شوروی، در مورد نحوه پوشاندن سوختگی های ناشی از تشعشعات هسته ای و سایر آسیب های احتمالی جنگ هسته ای تمرین می کرد. در این زمان اوکراین حدود ۵ هزار سلاح هسته ای اتحاد جماهیر شوروی را در خود جای داده بود. کشور او پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از توسعه سلاح های هسته ای صرف نظر کرد و کمک های اقتصادی و یکپارچگی با غرب و تضمین های امنیتی را انتخاب کرد.

ارتش آمریکا در سرتاسر جهان، به شرکای استراتژیک خود اطمینان می دهد که با رقبای مورد حمایت هسته ای روبرو هستند.

این گزارش با اشاره به پیوستن آمریکا به کره جنوبی در نخستین آزمایش بالستیک مشترک خود در ۵ سال گذشته آن را پاسخی مشخص به پرتاب دستکم ۱۸ موشک بالستیک از سوی کره شمالی در ماه جاری ارزیابی کرد.

جو بایدن و ژنرال ها، دیپلمات ها و سربازان آمریکایی به کشورهای همسایه روسیه و کشورهای تولیدکننده نفت همسایه ایران در اروپا و خلیج فارس سفر می کنند. بایدن و معاونان ارشد او مدعی اند که آمریکا به جلوگیری از تهدیدات هسته ای ایران، کره شمالی و دیگران متعهد است. شی جین پینگ رئیس جمهور در حال تطبیق یک سیاست خارجی تهاجمی با یکی از بزرگترین فشارهای کشورش در زمینه تسلیحات هسته ای است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برخی از مقام های ارشد سابق آسیایی با الگو گرفتن از اوکراین مدعی اند زمان آن رسیده است که کشورهای غیرهسته‌ای بیشتری به فکر دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای یا میزبانی از سلاح های هسته ای آمریکا باشند.

بیلهاری کاوسیکان (Bilahari Kausikan) وزیر خارجه سابق سنگاپور در ماه مارس گذشته در یک نشست دفاعی گفت: من فکر نمی کنم ژاپن یا کره جنوبی مشتاق تبدیل شدن به کشورهای دارای سلاح هسته ای باشند. از نظر سیاسی بسیار دردناک و باعث اختلاف در داخل خواهد بود. اما راه‌های جایگزین چیست؟

ترِنس روهریگ استاد امنیت ملی در کالج نیروی دریایی آمریکا نیز گفته است: برای کسانی که امیدوارند کره شمالی سلاح هسته ای خود راتسلیم کند مثال ارائه شده در جنگ روسیه علیه اوکراین احتمال شکست دیگری را نشان می دهد.

روهریگ گفت: اوکراین الگوی دیگری  برای کره شمالی از کشورهایی مانند عراق و لیبی خواهد بود که توانایی هسته ای خود را رها کردند - و ببینید چه بر سر آنها آمده است.

در بخشی از گزارش آشوشیتدپرس آمده است: آمریکا خود به کشورهای هسته ای و کنجکاو هسته ای دلایل زیادی برای نگرانی در مورد چشم پوشی از مرگبارترین سلاح های جهان ارائه کرده است.

غرب در سال ۲۰۰۳، معمر قذافی، رهبر لیبی را وادار کرد تا از برنامه اولیه تسلیحات هسته‌ای کشورش دست بردارد. چند سال بعد، سیف الاسلام، پسر قذافی، بزرگ‌ترین نگرانی پدرش در این مورد را با مالفرید برات هگهمر، محقق، در میان گذاشت و گفت او نگران این است که کشورهای غربی از قیام ها علیه حکومتش حمایت کنند.

در عراق، آمریکا نقش اصلی را در وادار کردن صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع این کشور به دست کشیدن از برنامه توسعه هسته ای خود ایفا کرد. سپس آمریکا در سال ۲۰۰۳ با این ادعا که صدام در حال جمع آوری مجدد تلاش برای تسلیحات هسته ای است، حکومت او را سرنگون کرد.

برات هگهمر محقق گفت: حمله روسیه به اوکراین در حال حاضر دستکم به برخی کشورها نشان می‌دهد که اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای دارید و تا حدودی با آن فاصله دارید، دست کشیدن از آن ایده وحشتناکی است.

هشت قدرت هسته ای جهان - آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا، پاکستان، هند، کره شمالی و رژیم صهیونیستی حدود ۱۳ هزار سلاح هسته ای در اختیار دارند. رژیم صهیونیستی برنامه هسته ای خود را نمی پذیرد.

کارشناسان هسته ای از کره جنوبی و عربستان سعودی به عنوان کشورهایی یاد می کنند که بیشتر به دنبال سلاح هسته ای هستند. 

ایرنا
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

وظیفه اسحاق جهانگیری پس از فوت هاشمی رفسنجانی/ رابط اصلاح‌طلبان و رهبرانقلاب

کنعانی: با اقدامات پلیسی صدای دانشجویان معترض خاموش نمی‌شود/ ایران و عربستان به گسترش همکاری های اقتصادی توجه دارند

نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی در یک قاب/ اعتماد به نفس ایران در تسلط بر دریا

تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس

احتمال صدور حکم جلب نتانیاهو از سوی دیوان بین المللی دادگستری/ نوبت مکافات جنایت!

رهبر انقلاب اسلامی سال۹۴ در نامه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی، آنان رابه بیداری و آگاهی فراخواندند/ تحقق پیش‌بینی یک بیداری

دعوت ۱۸ بازیکن به اردوی تیم ملی والیبال/ عبادی پور در لیست جایی ندارد

میزان تولید خودرو در سال گذشته/ بازار خودرو در دست‌انداز وعده‌ها

بلینکن مدعی شد: توافق امنیتی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است/ قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته این اتفاق رخ دهد

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه در مرز کریدور ۳۰ میلیون تومان قرار گرفت

تمرد نظامیان اسرائیلی از مشارکت در عملیات علیه رفح

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر