کاسه صبر عراق در حال لبریز شدن است؛ تشدید تحرکات علیه حملات مکرر ترکیه

از وزارت خارجه تا پارلمان، گروه های مقاومت و مقام های اقلیم کردستان؛ عراق در حال آماده شدن برای تقابل با حملات مکرر ترکیه به خاک خود است.
کد خبر: ۲۵۵۸۲۴
تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵ - 18 June 2022
کاسه صبر عراق در حال لبریز شدن است؛ تشدید تحرکات علیه حملات مکرر ترکیه


به گزارش روزپلاس، پس از ماه ها حملات مکرر ترکیه به شمال عراق از اقلیم کردستان (عمدتا دهوک) تا استان نینوا (به ویژه سنجار)، با هدف اعلامی سرکوب عناصر حزب کارگران اقلیم کردستان (پ ک ک) و در چارچوب عملیات موسوم به «قفل پنجه» حالا نشانه ها و واکنش های عراقی ها از تشدید موضع گیری ها علیه اقدامات ترکیه حکایت دارد؛ اقداماتی که گفته می شود، عمق ۳۰۰ کیلومتری داخل عراق را نشانه رفته و در راستای آن، دهها پایگاه ترکیه ای نیز در داخل خاک عراق تاسیس شده است.

پبشتر، در دو-سه ماهه اخیر، ارتش ترکیه دهها بار با بالگردها و پهپادها و بعضا آتش توپخانه به خاک عراق و عمدتا به دهوک در اقلیم کردستان عراق حمله کرده بود؛ عراق هم متقابلا بارها به ترکیه تذکر داد، سفیر آن کشور در بغداد را احضار و مراتب اعتراض بغداد را به آنکارا ابلاغ کرد.  

روز چهارشنبه ( ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ) اما، ترکیه در اقدامی کم سابقه با بمباران بخش «سنونی» از توابع شهرستان سنجار (خاستگاه اقلیت دینی ایزدی) در غرب استان نینوا، باعث کشته شدن چهار غیرنظامی از جمله یک کودک به نام «صلاح شفان ناصو» شد.

حملات جدید ترکیه این بار در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک عراق اگر چه با دستاویز سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در خاک عراق انجام می شود، اما انتشار تصویر کشتن غیرنظامیان به ویژه تصاویر منتشر شده از یک کودک کشته شده در بمباران ترکیه، فعالان شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های عراق را به واکنش هایی خشم آلود در برابر این اقدام برانگیخت.

رسانه های عراق اعلام کرده اند که ارتش ترکیه به ادعای وجود نیروهای حزب کارگران کرد ترکیه در سنونی، ساختمان بخشداری سنونی را بمباران کرد که یکی از کشته های این حادثه یک کودک خردسال بوده است.

پس از حمله روز چهارشنبه ترکیه به سنجار، آنکارا بار دیگر به روستای «برخی» از توابع ناحیه «درکار» هم مرز «زاخو» در شمال دهوک اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این عملیات‌ها واکنش خشم آلود برخی شخصیت‌های عراقی از جمله دبیرکل عصائب اهل‌الحق و نیز عضو کمیسیون دفاع پارلمان را برانگیخت.

الخزعلی: ساکت نمی مانیم

«قیس الخزعلی» دبیرکل تشکیلات مقاومتی عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حملات در توییتی نوشت: تجاوز آشکار ترکیه علیه ملت ما در سنجار مطلقا و از سوی هر عراقی که قطره‌ای غیرت در مقابل ملت خود داشته باشد، قابل سکوت نیست مگر از سوی کسانی که این غیرت را نداشته باشند و مانند مردگان ساکت شوند... ما خیلی (غیرت) داریم، بنابراین سکوت نمی‌کنیم.

نماینده عضو کمیسیون امنیت پارلما عراق: دیگر نباید به بیانیه محکومیت محدود شد

در همین حال، «یاسر اسکندر وتوت» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز خواستار سد کردن وضعیت تهاجمی ترکیه به شمال عراق شد.

وی در توییتی نوشت: ادامه تجاوزهای ترکیه به سرزمین عراق، مصداق تجاوز آشکار به حاکمیت کشور است.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از مسئولان عراقی خواست برای جلوگیری از حملات ترکیه به امنیت و ثبات ملت عراق گام‌هایی جدی بردارند، گام‌هایی که به گفته او «محدود به بیانیه‌های محکومیت نباشد».

روز پنجشنبه نمایندگان گروه های چارچوب هماهنگی در منزل فالح الفیاض گرد هم آمدند و در رویدادی بی سابقه، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در این نشست شرکت کرد. ورود الکاظمی به جلسه چارچوب هماهنگی شیعی در منزل رئیس هیات حشدالشعبی سوال برانگیز شد و در حالی که منبعی آگاه به برخی رسانه ها گفت که حضور او در جلسه چارچوب هماهنگی شیعی با هدف توافق برای حفظ دولت در مرحله آینده و نوعی «تبادل پیام اطمینان بخش» است، اما «محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی الصادقون یکی از گروه های شیعی در توییتی نوشت: حضور الکاظمی در نشست نیروهای چارچوب هماهنگی درباره اوضاع امنیتی و تدابیر حفاظت از امنیت ملی، سالم سازی کشور در برابر تجاوزهای ترکیه (به خاک عراق)، اقدامات خرابکارانه داعش و نیز تلاش ها برای ایجاد آشوب در کشور است.

حملات دوباره ترکیه به عراق

این موضع گیری ها هم، ترکیه را متوقف نکرد تا منابع عراقی در پی وقوع انفجار مهیب صبح روز جمعه (۲۷ خرداد) در استان سلیمانیه، حمله پهپادی ترکیه به یک دستگاه خودرو در منطقه «گرمیان» واقع در شهرستان «کلار» را گزارش کردند که گفته شد حامل اعضای «پ ک ک» بود و ۴ تن از سرنشینان آن کشته شدند.

ترکیه پیشتر اعلام کرد که ۶ عضو پ‌ک‌ک را در عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال عراق کشته است.

در عین حال شب گذشته (جمعه) منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نیروهای ترکیه در شمال عراق خبر دادند.

پایگاه نظامی زلیکان نیروهای ترکیه در موصل واقع در استان نینوای عراق هدف حمله با پنج فروند موشک گراد کالیبر ۱۲۲ قرار گرفت.

گزارشی درباره خسارت‌های احتمالی این حمله منتشر نشد، اما ظاهرا این تمام واکنش ها و تصمیم ها نیست.

ائتلاف دولت قانون: زمان نشست فوق العاده پارلمان است

«عطوان العطوانی» رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون (وابسته به نوری المالکی) در مجلس از پارلمان عراق خواسته است تا نشست فوق العاده ای برای بررسی تجاوزهای ترکیه برگزار کند.

العطوانی در بیانیه ای نوشت: سکوت دولت در برابر نقض های مداوم ترکیه علیه حاکمیت عراق با عملیات های نظامی در شمال عراق عجیب است. این اقدامات خصمانه حاکی از بی احترامی ترکیه به مبانی حسن همجواری و نشانگر خطر طرح توسعه طلبانه آن در عراق است، امری که موضع قاطع دولت عراق را در پیشگیری از این تجاوزات آشکار از راه های دیپلماتیک و از جمله طرح شکایت در سازمان ملل و دادگاه های بین المللی، ضروری می کند.

فراکسیون الصادقون امضای نمایندگان را جمع می کند

در همین حال، فراکسیون الصادقون (ذیل چارچوب هماهنگی شیعی) امضاهایی را از برخی نمایندگان با هدف مطالبه برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان با حضور نخست وزیر عراق و فرماندهان نظامی برای بررسی تجاوزهای ترکیه به خاک عراق و با تمرکز بر کشتن غیرنظامیان در سنجار تجمیع کرد.


طالبانی: اعتراض و بیانیه کافی نیست

«قباد طالبانی» نایب نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای با محکوم کردن اقدامات ترکیه نوشت که اعتراض به نقض حاکمیت عراق و اقلیم کردستان تنها با بیانیه ها و اظهارات کافی نیست.

وی افزود: با وجود مواضع محکوم کننده (علیه اقدامات ترکیه) از سوی طرف های مختلف، نقض حاکمیت عراق و اقلیم کردستان در حال افزایش است... دولت فدرال عراق باید نقش خوبی در پایان بخشی به نقض حاکمیت کشور ما از طریق گفت وگو ایفا کند.

همچنین فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان عراق در پارلمان این کشور نیز هدف قرار دادن سلیمانیه با پهپادهای ترکیه را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت عراق از زمین و آسمان دانست.

این فراکسیون نیز خواستار تحرک جدی تر دولت عراق در حمایت از حاکمیت کشور و جان شهروندان عراقی و پایان دادن به اقدامات «خصمانه» ترکیه شد.

وزارت خارجه عراق: بعد از بررسی تدابیر لازم را اتخاذ می کنیم

در همین حال، وزارت خارجه عراق در بیانیه ای شدیداللحن حملات ترکیه به ناحیه سنونی سنجار در استان نینوا را محکوم و تاکید کرد که این حملات، «نقض آشکار حاکمیت عراق و تهدیدی واضح برای امنیت غیرنظامیانی است که تعدادی از آنان به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر مجروح شدند.»

این بیانیه افزود: این تجاوز، به عنوان حمله به امنیت عراق و ثبات مردم آن برشمرده می شود و موضع واحدی برای مواجهه از طریق ایستادن در برابر هر اقدامی را می طلبد که هدف آن اشاعه آشوب است.

وزارت خارجه عراق تاکید کرده که «این وزارتخانه بعد از تکمیل تحقیقات لازم، تدابیر مقرر را درباره این تجاوز، اتخاذ خواهد کرد.»

کتائب امام علی (ع) : ترکیه و منافع آن، اهداف خصمانه تلقی می شود

«شبل الزیدی» دبیرکل جنبش مقاومتی کتائب «امام علی (ع)» در توییتی در واکنش به عملیات ترکیه در خاک عراق نوشته است: ما از قومی هستیم که اخلاقمان اجازه نمی دهد کسی را آزار دهیم که ما را اذیت نمی کند.

الزیدی توییت کوتاه خود را با این عبارت می بندد: ترکیه و منافع آن، اهداف خصمانه است.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

جزئیات دومین حراج سکه سال ۱۴۰۳ اعلام شد

پشت پرده عجیب نامه‌ای درخصوص سیاست ارزی به رهبرانقلاب/ مهدوی: به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند/ این نامه از سوی مدیرعامل بورس کالا برای ما ارسال شد/ مشخص نیست در شرایط جنگ اقتصادی چرا چنین نامه‌ تحریک‌آمیزی نوشتند

باشگاه استقلال پلمپ شد/ اعضای باشگاه تا روز یک شنبه ممنوع الورود شدند

ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

روز سیاه فوتبال ایران؛ روز مرگِ جوانمردی/ «فرهنگ» واژه ناآشنای این روز‌های فوتبال

حجازی سرپرست تیم استقلال شد

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو/ حکم بازداشت برای چه کسانی قرار است اعمال شود؟

ادعای ساواکی بودن پدر مهران غفوریان/ شایعه یا ساواکی تواب ؟

هادی چوپان از باشگاهش رونمایی کرد/ عکس

واکنش حماس به شهادت ۲ فلسطینی در بازداشتگاه‌ و اقدام ترکیه در قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

اولین بداخلاقی سیاسی در‌دور دوم انتخابات/ راهنما راست، گردش به چپ

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

«قطب شمال»، حکایت نارفیقی و نارو/ انتقام غذایی است که باید سرد خورده شود؟

پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد/ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

انتشار تصاویر و جزئیات جدید از فوت نیکا شاکرمی برای اولین بار/ بی آبرویی بی‌بی‌سی در پی انتشار اسناد پرونده

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

پایان سیاهِ ازدواج سفید

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی