هنر روز/

چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

در تولیدات نمایشی فارسی سال‌هاست زیرگونه‌ای به نام «ژانر فلاکت» شکل گرفته که مخاطب را با سیر متسلسل نمایشی، با گزاره‌های محدود فقرو ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه می‌کند.
کد خبر: ۲۵۲۲۵۳
تاریخ انتشار:۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ - 21 May 2022
چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

به گزارش روزپلاس، در تولیدات نمایشی فارسی سال‌هاست زیرگونه‌ای به نام «ژانر فلاکت» شکل گرفته که مخاطب را با سیر متسلسل نمایشی، با گزاره‌های محدود  فقرو ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه می‌کند. 
در این مجموعه آثار عملا رهایی، رستگاری، امید و تطهیر فردیت معنایی نخواهد داشت و مخاطب در نشانه‌ها  و داستانک‌های ژانر فلاکت، امیدی را نمی‌تواند جستجو کند. 

 چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

بخشی از آثار ژانر فلاکت مثل ابد و یک روز و شنای پروانه با چاشنی «امید» ، قائل به تفسیرهای اجتماعی متفاوتی در این گونه هستند. 

سریال «یاغی» (محمد کارت) که نخستین قسمت آن در شبکه نمایش خانگی توزیع شده ، توسط کارگردانی هدایت می‌شود که ژانر فلاکت با چاشنی امید و رستگاری بسیار خوب می‌شناسد و با ساختن «بچه‌خور» و «شنای پروانه» نشان دادن، قصد ندارد غرق کلیشه‌های آثار نمایشی با نشانه‌های نمایشی گداگرافی شود. 

با اینکه بستر شکل‌گیری روایت و جغرافیای  سریال «یاغی» به شنای پروانه شباهت دارد اما کنش‌گری شخصیت اصلی روایتی کاملا متفاوت است  و در متن سریال کنش‌گری خاصی تنیده شده که در قسمت‌های بعدی امید خواهد آفرید. نشانه‌هایی که در خرده روایت‌های اولین قسمت سریال یاغی وجود دارد، زمینه این پیش‌بینی را فراهم می‌کند.

گونه قدیمی فلاکت ریشه در سینمای فارسی قبل از انقلاب دارد. سازندگان این آثار با نمایش یک خانه «قمر خانمی»  درمحیطی محدوده  نمایشی از فلاکت اغراق شده پوچ گرا را به نمایش می‌گذاشتند. در این ساختار معمولا یک حوض  در وسط وجود داشت و ساکنان بسیار، در اتاق‌‌های تودرتویی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند. 

در ساختار گونه فلاکت «قمرخانمی»، زنان بر سر یک حوض ظرف‌ها و لباس‌هایشان را می‌شستند و بدنه روایت محدود می‌شد به انگیزش‌های ضد اجتماعی طبقه فرودست. 
 بر اثر عدم شناخت فرمول‌های زیستی در این مجموعه آثار جمعی با یکدیگر بر سر کوچک‌ترین موضوعات، برآمده از سبک زندگی ضد انسانی فلاکت‌بار با یکدیگر جدل می‌کردند و تقابل‌های فردی چالش برانگیزی شکل می‌گرفت. این ساختار مشخص از آثار فلاکت‌زده پیامدهای معنایی همچون سرخوردگی‌های  اجتماعی را در مخاطبانش تقویت می‌کرد و رهاوردی داستانی در متن اثر ارائه نمی‌داد. 

 چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

در گونه مدرن و امروزی شده ژانر فلاکت با استناد به  آثاری نظیر شنای پروانه و ابد یک روز ،محتوای آسیب‌زای گونه فلاکت مفاهیم معکوسی را  بر خلاف کلیشه حاکم در سینمای ایران ارائه می‌دهد و برخلاف آن آثار زمینه‌ انگیزش‌های اجتماعی در مخاطب تقویت می‌شود. 

درسریال «یاغی» ما با قهرمانی خاص و اراده ویژه‌ای او مواجه هستیم که سودای بزرگی در سر ندارد، به یک زندگی اجتماعی کوچک و ازدواج با دختر جوان زیبا قانع است و برای فرار از شیوه و ساختار حاکم و سبک زندگی پدر معتادش، به صورت درونی علیه شیوه‌های معمول فلاکت یعنی فقر و اعتیاد توامان می‌شورد. در واقع یاغی قیام علیه هرگونه سرخوردگی برآمده از زیرگونه اجتماعی فلاکت است. 

 
 چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

در مقابل قهرمان سریال و خواسته‌های اجتماعی مشروعش، در همان ساختار و طبقه نزدیک به او، خانواده‌ای وجود دارد که جاوید خواهان زندگی با دختر جوان این خانواده است. اطلاعات جزئی درباره این خانواده نشان داده می‌شود که خانواده دختر برای  گریز  از فلاکت اجتماعی، گزینه مهاجرت را انتخاب کرده‌اند.
می‌توان حدس زد که در آینده این عشق جوانانه جز انگیزش و تلاشی آرمانخواهانه برای رسیدن به عرصه‌ های مقبول‌تر اجتماعی، راهی برای جاوید باقی نخواهد ماند. 
در هر صورت جاوید باید با تلاش و داشتن زیستی سلامت در حالی که در محدوده زندگی او شاخصه اعتیاد یکی از نشانه‌های رایج زیستی است، از محدوده خودش فراتر برود. 
آنچیزی که سبب می‌شود به آینده سریال یاغی امیدوار تر باشیم این است که در متن این فلاکت، جوشش اجتماعی فراوانی وجود خواهد داشت و انگیزه‌های نسل جوان را برای فرار از فلاکت تقویت خواهد کرد. اصولا چنین آثاری باید در ساختار صدا و سیما ساخته شود. 
مسئولیت صدا و سیما در ارائه و عرضه آثار نمایشی این است که انگیزش‌های اجتماعی نسل جوان را تقویت کند . آنهم جوانانی که ریشه در طبقه فرودست اجتماعی دارند. با آثار نظیر یاغی می‌توان  انگیزش‌های اجتماعی با کوشش فردی را تقویت کردو  اراده اجتماعی نسل جوان را با چنین آثاری تغییر داد. 

عمده آثار نمایشی تولید شده در ساختار سیما نه تنها انگیزش‌های اجتماعی  را تقویت نمی‌کند بلکه بر استیصال جمعی تاکید داد. 
آنچیزی که سبب شده مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی واکنش مثبتی نسبت به این سریال نشان دهند این است که در شرایط کنونی هر مخاطبی می‌توان فردیت خود را با شخصیت اصلی سریال، جاوید گره بزند. 
آنچیزی که در آینده سریال یاغی خواهیم دید، احتمالا قهرمانی است که برای رسیدن به خواسته‌اش از مرزها و محدودیت‌هایی که برایش تعیین شده فراتر می‌رود. 
در رابطه با کارگردانی سریال باید اذعان داشت که آثاری نظیر نوبت لیلی و یاغی از کیفیت کارگردانی وسواس گونه بهره‌مندند و رنگ و لعاب متفاوتی برخوردارند. چنین ساختار و فرمی متفاوت حاکی از آن است که ساختار سریال سازی خارج از جریان رسمی بشدت از نظر کیفیت در حال تقویت شدن است. 

 چرا یاغی ما را از ژانرِ فلاکت نجات می‌دهد؟/ هرچند قابل پیش‌بینی اما خوش‌ساخت

در ستایش کارگردانی سریال باید نوشت که مخاطب احساس می‌کند هیچ پلان اضافه‌‌ای در این سریال وجود ندارد و از قضا شخصیت اصلی سریال به بازیگر جوان توانمندی سپرده شده است که از کودکی به عنوان بازیگر در سینما درخشیده و علی شادمان با حرکات بدنی و گفتار، شخصیت ویژه‌ و جذابی را خلق کرده است.    
نشانه‌هایی در متن این سریال می‌توان دید که از زیاده‌ گویی‌های روشنفکرانه به سبک معمول و رایج در سینما پرهیز شده ومخاطب با اثری سرگرم‌ کننده و گیرا مواجه خواهد شد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل را بدانند/ فلسطین باید به صاحبان اصلی آن بازگردد

شرایط نابسامان ارتش اسرائیل در ماه های اخیر / پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها چیست؟

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳/ به بازار فردا می توان امیدوار بود؟

۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی! / ۵۴۰دقیقه آخر؟

خبری مهم برای متقاضیان خودروهای خارجی/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات

عکس/ مالک استقلال در خانه کشتی رؤیت شد

آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران

افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور / نرخ جدید عوارض آزادراه ها

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی