تعاریف در حال تکامل اعتیاد

اختلال بازی و پیامدهای درمان آن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اختلال بازی را به عنوان یک وضعیت در یازدهمین ویرایش طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD-11) تعریف کرده است.
کد خبر: ۲۴۴۹۹۰
تاریخ انتشار:۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵ - 26 March 2022
اختلال بازی و پیامدهای درمان آن

به گزارش روزپلاس، طبق ICD-11، اختلال بازی به کاهش کنترل بر بازی اشاره دارد که بر زندگی فرد تأثیر منفی می‌گذارد و برای حداقل یک سال مشهود است.
در ICD-11، اختلال بازی به عنوان اختلال در کنترل بازی با اثرات نامطلوب بر عملکرد روزانه تعریف شده است، همانطور که برای حداقل 12 ماه مشهود است.

بر اساس آخرین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V)، که در ایالات متحده استفاده می شود، اعتیاد به بازی های اینترنتی نزدیک ترین معادل به وضعیت ICD-11 است.

هزینه ها و مزایای "اعتیاد"

روانشناس بالینی دارای مجوز و یکی از بنیانگذاران و مدیر مرکز درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی، دکتر سوراجی وگیج، خاطرنشان می کند که تعریف رفتارهای افراطی به عنوان "اعتیاد" هزینه ها و مزایایی دارد.
وگیج توضیح می‌دهد: «برخی از مزایا شامل اذعان به اینکه یک رفتار می‌تواند طاقت‌فرسا شود یا کنترل آن دشوار باشد، که می‌تواند آن را کمتر قابل سرزنش کند و باعث درک و شفقت در دیگران شود، میباشد».
به گفته وگیج، چارچوب اعتیاد می تواند به درک رفتار کمک کند. او می‌گوید: «ما گاهی اوقات کارهایی را انجام می‌دهیم که در کوتاه‌مدت تقویت‌کننده هستند، اما بیش از حد مضر هستند،چرا که تقویت کنندگانی فوری هستند و تغییر آنها بیش از حد دشوار است.

مسئولیت پذیری زمان می تواند مفید باشد

دکتر پرت توضیح می‌دهد: «دستگاه‌های ارتباطی و رایانه های ما فوق‌العاده هستند، زیرا به ما کمک می‌کنند تا کارهایی را که باید انجام دهیم، انجام دهیم، اما همچنین منبع سرگرمی هستند، و وقتی مشغول قسمتی از این دستگاه میشوید بعد از مدتی میبینید که شماهم سرگرم آن شده اید و مشغول بازی هستید.و وقتی میبینید ساعت ها گذشته و مشغول بازی هستید و نمیتوانید بلند شوید، اولین قدم این است که بدانید این یک مشکل است و زمینه یک بیماری جدی نه صرفا از دست دادن زمان.
برای برخی از افرادی که از اضطراب یا ناراحتی عاطفی رنج می برند، بازی می تواند درمانی و تسکین دهنده باشد. دکتر پرات تاکید می‌کند که این می‌تواند یک رویکرد باند چسب برای مقابله با ناراحتی‌هایی باشد که باید با آنها روبرو شد.

دکتر پرات توضیح می‌دهد: "بیشتر افرادی که می‌شناسم بازی‌های زیادی می‌کنند، می‌خواهند این کار را متوقف کنند. بیشتر مردم تشخیص می‌دهند که این یک مشکل است. بسیاری از کسانی که از اعتیاد به بازی رنج می‌برند، بازی را برای فرزندان خود ارائه نمی‌کنند."

فاصله گرفتن از بازی

روان‌درمانگر، مت گلویاک، دکترای LCPC، می‌گوید: «اگرچه شرایطی مانند اعتیاد به بازی‌های ویدیویی، وضعیتی است که ممکن است به آسانی با مجموعه‌ای از علائم شناسایی شود، اما هر مراجعه‌کننده این وضعیت را متفاوت تجربه می‌کند.»
Glowiak توضیح می دهد: "همانطور که بیماران تجربه زندگی خود را به اشتراک می گذارند، من علاقه مند هستم که بدانم آنها چگونه مشکل را درک می کنند، تا چه اندازه آن را تجربه می کنند، تمایل آنها به تغییر، تلاش های گذشته برای متوقف کردن (در صورت وجود) و آنچه که آنها مایل به انجام آن هستند. برای کار کردن از طریق آن."
با توجه به اینکه پرهیز از بازی موثرترین راه برای درمان اعتیاد است،او می‌گوید: «من و بیمار راه‌هایی را در نظر می‌گیریم که ممکن است فرد از بازی فاصله بگیرد.
Glowiak خاطرنشان می‌کند، "این ممکن است شامل محدود کردن زمان در دستگاه‌های مختلف یا حذف کامل آنها، حذف برنامه‌نویسی از دستگاه‌ها، مسدود کردن برخی وب‌سایت‌ها و سایر ارتباطات و یافتن فعالیت‌هایی باشد که نه تنها زمان می‌برد، بلکه هدف معنی‌داری را دنبال می‌کنند."
 گلویاک در حالی که بازی را به حداقل می‌رساند،توضیح می دهد که با کسب موفقیت، انگیزه بازی کاهش می یابد. او می‌گوید: «برای کسانی که کاملاً در برابر توقف کامل بازی مقاوم هستند، رویکردهای کاهش آسیب ممکن است اجرا شود.

صرف نظر از مطالعاتی که به طور مداوم انجام می‌شود - شواهد قانع‌کننده‌تری نشان می‌دهد که اعتیاد به بازی‌های ویدیویی، در واقع، یک مشکل بالینی است."
برای پروتکل‌های تشخیصی و درمانی خاص‌تر، Glowiak خاطرنشان می‌کند که تشخیص رسمی این بیماری راه طولانی را طی خواهد کرد. او می‌گوید: «درمان همچنین فراتر از خود بازی‌های ویدیویی است، اما به سمت مشکلات ریشه‌دار عمیق‌تری می‌رود که خود را از طریق بازی‌های مشکل‌ساز نشان داده‌اند.

فناوری هزینه دارد

راشمی پارمار، روان‌پزشک سلامت ذهن، می‌گوید: «همه ما دائماً در معرض انواع وسایل الکترونیکی در دنیای دیجیتال امروزی هستیم.»
دکتر پارمار توضیح می‌دهد: «تکنولوژی در تمام زمینه‌های زندگی افراد، چه به دلایل سرگرمی، تحصیلی یا کاری، پایگاهی مستحکم پیدا کرده است.
به گفته دکتر پارمار، به رسمیت شناختن اعتیاد به بازی های ویدیویی به عنوان یک اختلال توسط WHO، بحث بسیار بحث برانگیزی را در میان کارشناسان حل می کند. او می گوید: «این کار را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی آسان تر می کند تا معیارهای استاندارد شده را برای شناسایی بیمارانی که نیاز به مداخله بیشتر دارند، به کار گیرند.
با افزایش آگاهی، وضوح علائم و معیارهای تشخیصی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی، دکتر پارمار خاطرنشان می‌کند که پروتکل‌های درمانی برای رسیدگی مناسب‌تر به این چالش در طول زمان تکامل یافته‌اند.
دکتر پارمار درمان شناختی رفتاری (CBT) را توصیه می‌کند، که شامل بازسازی افکار وسواسی است، زیرا ممکن است بیمار دارای اختلالات خلقی و اضطرابی باشد که می‌تواند همزمان با CBT درمان شود.
به گفته دکتر پارمار، گروه درمانی نیز ممکن است برای یافتن انگیزه و حمایت مفید باشد. او می‌گوید: «برخورد با افراد دیگر با تغییرات مشابه، گذراندن مراحل بهبودی را آسان‌تر می‌کند و ممکن است آنها را با استراتژی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه‌ای آشنا کند که برای دیگران مفید است.
او می‌گوید: «هنگام دسترسی به دستگاه‌های الکترونیکی، محدودیت‌های زمانی خاصی تعیین کنید و از استفاده خارج از ساعات کاری یا مدرسه خودداری کنید.

وقتی دلیل یک رفتار را کشف می‌کنیم، می‌توانیم برنامه‌ای را هماهنگ کنیم تا به آن‌ها در یافتن تعادل بهتر در زندگی‌شان کمک کنیم.

تحقیقات در مورد بازی های رایانه ای و تأثیرات آن بر سلامت روان همچنان در حال تکامل است. اگر در مورد تأثیر بازی های ویدیویی بر عملکرد روزانه نگران هستید، ممکن است از گفتگو با یک متخصص سلامت روان سود ببرید. چه تشخیص داده شود یا نه، جستجوی فوری پشتیبانی ممکن است به کاهش چنین نگرانی‌هایی کمک کند.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

بلینکن مدعی شد: توافق امنیتی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است/ قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته این اتفاق رخ دهد

نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی در یک قاب/ اعتماد به نفس ایران در تسلط بر دریا

آیا رژیم صهیونیستی به رفح حمله می‌کند؟

قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم جام حذفی ایران

پشت پرده برخورد پلیس آمریکا با معترضان‌/ آیپک؛ اتاق فرمان سرکوب بیداری دانشجویی

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

فوتوشاپ کار نابلد و گاف‌ بی‌بی‌سی درخصوص پرونده نیکا شاکرمی/ آب قطعه!

عکس‌/ استوری مشکوک بیرانوند در آستانه بازی با سپاهان

چرا سفر بلینکن به ریاض نمی‌تواند آرزو‌های آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی را برآورده کند؟/ قفل عادی‌سازی!

اختیارات «خطیر» در استقلال محدود شد/ نماینده هلدینگ همه کاره شد

رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی