جزئیات دستورالعمل و کنترل کرونا در مدارس

در این راستا ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای کاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۲۱۵۶۵۱
تاریخ انتشار:۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ - 11 September 2021
به گزارش روزپلاس؛ در این راستا ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای کاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود.

«دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در مدارس، نسخه ۰۶: در شرایط فاصله گذاری اجتماعی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰» که به صورت مشترک توسط دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تهیه شده است به استان‌ها ابلاغ شد.

در این دستورالعمل آمده است که در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان (که بالغ بر ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به منظور کاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری کووید ۱۹ از اهمیت بالایی برخورداراست.

در این راستا ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای کاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود.

توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری در تردد‌ها و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در بازگشایی مدارس است و کماکان اولویت شامل شستن دستها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد (شفا) در مدرسه مورد تأکید این دستورالعمل است.
فاصله گذاری اجتماعی چگونه باشد؟
در این دستورالعمل در زمینه فاصله گذاری اجتماعی بر موارد زیر تاکید شده است:

- بازگشایی مدارس با ارزیابی‌های بهداشتی و حداکثر آمادگی و به صورت تدریجی صورت گیرد.

فعالیت مدارس روستایی و عشایری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مجاز است.

فعالیت‌های کارگاهی و مهارتی مدارس فنی و حرفه‌ای و متوسطه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز است.

- تعداد افراد در کلاس‌ها با احتساب ۱٫۵ متر فاصله و ۲٫۲۵ متر مساحت برای هر نفر در نظر گرفته شود.

- با توجه به ضرورت کنترل و نظارت دانش آموزان پیش دبستانی، پایه اول ابتدایی و استثنایی، نسبت دانش آموز به معلم کاهش یابد.

- قرار دادن صندلی، نیمکت، کامپیوتر و ... دانش آموز و نظایر آن در فواصل لازم و ایمن، حداقل با فاصله ۱٫۵ متری در تمامی جهات صورت پذیرد.

- جهت حذف و یا کاهش مواجهه مستقیم کارکنان بخش‌های پر مراجعه مثل کتابخانه، پذیرش، اتاق سرپرستی، کارگاه‌ها و غیره، استفاده از موانع فیزیکی پلاستیکی لازم است.

- از هرگونه تجمع در محل‌های عمومی اجتناب شود.

- مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سعی شود از تماس تلفنی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ویدئو کنفرانس و تلفن برای برگزاری جلسات، حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان هستند، استفاده شود.

- در صورتی که مواجهه چهره به چهره کادر اداری، دانش آموز، هنر آموز، والدین و ... با یکدیگر ناگزیر باشد، در حداقل زمان ممکن و با رعایت فاصله ایمن حداقل ۱٫۵ متر و با استفاده کامل از ماسک و وجود تهویه هوایی مناسب، برگزار شود.

- استراحت بین کلاس‌های دانش آموزان در حداقل زمان و در زمان‌های مختلف بین کلاس‌ها انجام شود.

- ساعت شروع و پایان مدرسه به گونه‌ای تعیین شود که از هم زمانی رفت و آمد دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

- در واحد نگهبانی و ورودی مدرسه، حتی المقدور از ورود و تردد افراد و اشخاص و مراجعات متفرقه به محیط مدرسه جلوگیری به عمل آید و شیوه‌های پاسخگویی از ورودی مدرسه به نحوی باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

- به منظور حفظ فاصله گذاری به ازای ۲٫۲۵ متر فضا برای هر دانش آموز، شرایط ایمنی فضا و تجهیزات و بهداشت محیط بر اساس دستورالعمل‌های موجود و نظر کارشناسان ذیربط رعایت شود.

- ساعات حضور دانش آموز در این گونه مدارس، به دروس نیازمند تعامل بیشتر معلم با دانش آموز از قبیل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، دروس مهارتی و... اختصاص یابد و برای آموزش سایر دروس از بستر فضای مجازی استفاده شود.

- در مناطقی که از نظر آب و هوایی مساعد هستند، بهره برداری از فضای حیاط با رعایت استاندارد‌های بهداشت محیط، می‌تواند یکی از راهکار‌ها باشد.

- در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و کارکنان، از نصف ظرفیت سرنشین خودرو برای جابجایی استفاده شود. افزایش تعداد سرویس‌های ایاب و ذهاب برای رعایت فاصله گذاری ایمن در جابجایی صورت پذیرد.

- رعایت فاصله ایمن حداقل ۱٫۵ متر در قسمت‌های عمومی از جمله نماز خانه، سلف سرویس، کارگاه‌ها و مسیر ورود و خروج الزامی است

- فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی به صورت انفرادی و یا گروه‌های حداکثر ۱۵ نفره، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط‌های باز بلامانع است.

- ارائه خدمات آموزشی در مدارس استثنایی، پیش دبستانی و اول ابتدایی به دلیل قرار گرفتن این دانش آموزان در شرایط گروه‌های آسیب پذیر، ترجیحا به صورت غیر حضوری انجام شود. فعالیت‌های توانبخشی مدارس استثنایی با رعایت پروتکل بهداشتی مراکز خدماتی و درمانی بلامانع است.

در راستای غربالگری دانش آموزان و کارکنان مدارس در همه گیری کروید - ۱۹ لازم است پیش از بازگشایی مدارس، فعالیت‌های زیر انجام پذیرد:

- آموزش لازم به والدین برای متعهد بودن آن‌ها در مورد نفرستادن دانش آموز مبتلا یا مشکوک به بیماری واگیر به مدرسه انجام شود.

- مراقب سلامت مدرسه / رابط بهداشت لازم است در صورت مشاهده علائم بیماری در بین دانش آموزان و کارکنان، اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهند.

- لازم است مدرسه برای کنترل ورود احتمالی کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری و جدا کردن آن‌ها از افراد سالم، برنامه مشخصی داشته باشد و همچنین شیوه‌ای برای اطلاع رسانی به والدین یا سرپرست دانش آموزان فوق تعیین کند.

- در بدو ورود به مدرسه و روزانه و همه دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان، از نظر وجود علائم بیماری (ترجیحا به روش مراقبت سندرومیک) غربالگری شوند.

- مدرسه در سامانه‌های مراقبت از کرونا، نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام کند و در صورت نیاز به تصمیم گیری با کارشناسان ناظر بهداشت، مشورت کند.
نحوه مراقبت از گروه‌های آسیب پذیر
سه گروه زیر با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ عارضه دار قرار دارند، در نظر گرفته شده است:

گروه الف - بیماران با بیماری زمینه ای: بیماری قلبی- عروقی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، فشار خون بالا، دیابت وابسته به انسولین، بیماری‌های تنفسی زمینه ای، آسم مقاوم به درمان - ۴۰< BMI (شاخص توده بدنی).

گروه ب- بیماران با نقص ایمنی تحت درمان با کورتیکواستروئید به میزان بیش از ۱۲٫۵ میلی گرم پردنیزولون در روز بیش از دو هفته - شیمی درمانی - بدخیمی‌ها - پیوند اعضاء

گروه ج - مادران باردار - دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی با ناتوانی حرکتی در دست ها، محدودیت بینایی شدید، کودکان ذهنی و اوتیسم و چند معلولیتی که توانایی خود مراقبتی مستقل مثل شستن دست‌ها و نگهداری ماسک ندارند.

فعالیت دانش آموزان و کارکنان فوق ترجیحأ به صورت غیر حضوری و مجازی برنامه ریزی شود. (در خصوص کارکنان آموزش و پرورش با نظر کمسیون پزشکی فرهنگیان است.)
شرایط بازگشت به مدرسه بعد از بهبودی مبتلایان
برای بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید - ۱۹ به موارد زیر توجه شود:

- دانش آموزان و کارکنان مدارس مبتلا به بیماری کووید- ۱۹، پس از طی دوران درمان و نقاهت، برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد ادارات مناطق شهرستان با مراکز جامع سلامت قرار گیرند.

- ورود و یا حضور دانش آموزان / معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری (با تأکید بر علائم بیماری کرونا) تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

- شرایط و میزان استفاده از استعلاجی کرونا برای کارکنان و معلمان مدرسه با تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش است.
برای رعایت بهداشت موادغذایی چه اقداماتی لازم است؟
- هر گونه فعالیت بوفه‌ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس تعطیل است.

- سرو غذای گرم برای معلمان، دانش آموزان و کارکنان مدرسه در مدرسه مجاز نیست.

- تردد افراد متفرقه به آبدارخانه مدرسه مجاز نیست.

- از دست به دست کردن مواد غذایی و ساندویچ‌های خانگی و یا تهیه شده در مدرسه توسط دانش آموزان و یا فروشنده، جدا خودداری شود.

- به دانش آموزان استفاده از مایعات بیشتر توصیه شود. ترجیحا از آب‌های آشامیدنی که قبل از مصرف بطری آن شسته شده است، استفاده کنند. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

- در صورت مصرف میوه، باید به طور کامل و بر اساس اصول بهداشتی شستشو شده و پوست آن گرفته شود.

- از خرید مواد غذایی فله‌ای و باز خودداری شود.

- از مصرف و یا توزیع هرگونه فراورده‌های کنسروی یا فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و ... در مدارس ممانعت شود.
تهویه کلاس‌های درس چگونه باشد؟
- تهویه: حداقل ۲۰ درصد از مساحت سطح کلاس، پنجره باز شونده به میزان ۴۵ درجه باشد.

- بیشترین تهویه طبیعی در زمانی که پنجره‌ها در دو طرف کلاس باز باشند، فراهم می‌شود.

- هوای تمیز باید به طریق مؤثر وارد هرکلاس شده و آلاینده‌های تولید شده در هر اتاق به نحو مؤثری خارج شود، به گونه‌ای که مانع از انتشار عفونت‌های منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخلی شود.

- شرایط به گونه‌ای فراهم شود که امکان حداقل شش بار تعویض هوا در ساعت در کلاس فراهم شود.

- تعداد فن‌های مکشی باید متناسب با مساحت سطح کلاس باشد.

- در صورت استفاده از کولر آبی و گازی، پنجره‌ها و درب‌ها به میزان ۲۵ درصد جهت خروج هوا باز باشند.

- به منظور افزایش حرکت هوا در داخل کلاس می‌توان از پنکه یا پنکه سقفی استفاده شود.

- در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع، سیستم به گونه‌ای تنظیم شود که حداکثر جریان ورودی از هوای آزاد تأمین شود.

- در صورت نیاز به وسایل گرمایشی، هر یک ساعت یکبار هوای کلاس‌ها تهویه شود و پنجره‌ها به مدت ۱۰ دقیقه باز باشد.

- دانش آموزان حتی المقدور با پوشش کافی در کلاس حضور داشته باشند.

- استفاده از هواکش و باز گذاشتن در‌ها و پنجره‌های سالن‌ها به منظور تهویه مناسب و مستمر تهویه مناسب محل‌های اقامت و سرویس‌های بهداشتی انجام شود. اتاقک آسانسور‌ها دارای تهویه فعال و مناسب باشد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل را بدانند/ فلسطین باید به صاحبان اصلی آن بازگردد

شرایط نابسامان ارتش اسرائیل در ماه های اخیر / پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها چیست؟

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی! / ۵۴۰دقیقه آخر؟

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

خبری مهم برای متقاضیان خودروهای خارجی/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳/ به بازار فردا می توان امیدوار بود؟

عکس/ مالک استقلال در خانه کشتی رؤیت شد

افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور / نرخ جدید عوارض آزادراه ها

آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی