مشکل فیلمنامه است،نه فیلمنامه نویس!

سال هاست که سینمای ایران با مشکل فیلمنامه دست و پنجه نرم می کند،از فیلم فارسی های آنچنانی دیروز گرفته تا فیلم های به اصطلاح پست مدرن امروز.
کد خبر: ۲۱۱۰۵۶
تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵ - 10 August 2021
مشکل فیلمنامه است،نه فیلمنامه نویس!

روزپلاس؛ سیدرضا اورنگ: سال هاست که سینمای ایران با مشکل فیلمنامه دست و پنجه نرم می کند،از فیلمفارسی های آنچنانی دیروز گرفته تا فیلم های به اصطلاح پست مدرن امروز.

همه نیز درباره این معضل اساسی داد سخن سر می دهند،اما کسی یافت نشده و شاید یافت نشود تا مشکلات اصلی فیلمنامه و ضعف های آن در فیلم ها و سریال های ایرانی را یکی یکی نام ببرد و برای رفع آنها راهکار ارائه کند.

اکثر مسوولان سینمایی کشور به خاطر نداشتن دانش سینمایی لازم، هرگز وارد این حیطه نشده و نخواهند شد.متاسفانه تهیه کنندگان ایرانی و سینماگران نیز هرگز درباره جزئیات فیلمنامه و معضلات آن اظهار نظر خاصی نکرده اند.

وقتی مشکلی که باید به دست خود سینمایی ها رفع شود،اما آنها نسبت به آن بی تفاوت هستند یا دانش آن را ندارند،از مسوولان سینمایی چه انتظاری می رود؟

بدتر از همه اینکه،امروز در مراکز دانشگاهی،به خصوص واحدهای علمی-کاربردی،اغلب کسانی فیلمنامه را درس می دهند که دانش کافی در باره این هنر و فن ندارند،حتی بعضی از آنان بدیهیات فیلمنامه را نیز نمی دانند!اکثرا کتاب فیلمنامه ای در دست گرفته و برای هنرجویان از روی آن می خوانند!به این ترتیب نسل جوان چگونه باید با فوت و فن فیلمنامه نویسی آشنا شود؟همین افراد جوان بعد از مدتی وارد دنیای فیلمسازی می شوند.نتیجه اش همین می شود که اکنون سینمای کشور با آن مواجه است.

در اکثر مراکز علمی- کاربردی،اصرار بر این است که درس مهم فیلمنامه نویسی را به مدرسانی بدهند که تخصص لازم را در این رشته ندارند.

اعضای هیات گزینش دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور نیز به خاطر ناآشنا بودن یا تخصص کافی نداشتن با اصول فیلمنامه نویسی،به کسانی مجوز می دهند فیلمنامه را درس بدهند که مانند خودشان تخصصی در این زمینه ندارند.

اگر اعضای هیات گزینش سواد لازم را داشتند،هرگز مجوز تدریس فیلمنامه را به مدرسان رشته نمایش یا مشابه آن نمی دادند.چرا باید کسانی که سال ها در زمینه فیلمنامه نویسی تجربه دارند،آن را درس ندهد،اما افرادی که تخصص و تجربه لازم را ندارد، تدریس کنند؟!این سوالی است که باید رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی و مدیران ریز و درشت و اعضای هیات گزینش آن بدهند.

یکی از اشتباهات دیگر این است که در همین مراکز، تدریس درس مبانی فیلمنامه و کارگاه های آن را به افرادی می دهند که سابقه کارگردانی دارند.هنوز نمی دانند که دنیای کارگردانی با فیلمنامه نویسی از زمین تا آسمان با هم فرق دارند.

کارگردانان بزرگ سینمای جهان،مثل جان فورد،بیلی وایلدر،فرد زینه مان،مارتین اسکورسیزی،استیون اسپیلبرگ و...آیا فیلمنامه فیلم های خویش را خودشان می نوشتند یا می نویسند؟ اگر فیلمسازی مانند کوئنتین تارانتینو فیلمنامه فیلم اش را خودش می نویسد،به خاطر این است که کارش را با فیلمنامه نویسی آغاز کرده و با دنیای آن کاملا آشناست.

این معضل بسیار بزرگی است که بسیاری از کارگردانان ایرانی اصرار دارند فیلمنامه فیلم خود را بنویسند،چرا باید چنین کنند؟

فیلمنامه جزئیات بسیاری دارد و فوت و فن خاصی که هرکسی نمی تواند در آن چیره دست شود.تعداد زیادی از فیلمنامه هایی را که برخی از کارگردانان نوشته اند،بیشتر شبیه یک دکوپاژ نیم بند است تا فیلمنامه!

اگر مرحوم علی حاتمی فیلمنامه ها را خوش می نوشت،به این دلیل بود که کارش را با نوشتن آغاز کرد.این مورد درباره اصغر فرهادی نیز صدق می کند.

پنجشنبه گذشته در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر،دوستان بنده آقایان جابر قاسمعلی و اصغر نعیمی به عنوان کارشناس حضور داشتند تا مشکلات فیلمنامه و فیلمنامه نویس در ایران را بررسی کنند.

این دو عزیز با توجه به تخصصی که داشتند به برخی از مشکلات اشاره کردند که بیشتر درباره فیلمنامه نویسان بود،نه فیلمنامه.

این درست است که دستمزد فیلمنامه نویسان باید متعارف باشد و زحمات آنان جبران شود.این حق نویسندگان است که تهیه کنندگان حتما باید آن را مد نظر داشته باشند.

آنچه مهم تر از مشکلات فیلمنامه نویس است،معضلات فیلمنامه و فیلمنامه نویسی است.باید اول به آن پرداخته شود.زیرا اگر توجه نشود،مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.وقتی فیلمنامه مشکل داشته باشد،بدون شک فیلمنامه نویس نیز دچار مشکل می شود.

ای کاش دوست بنده جناب حمیدرضا مدقق،تمهیدی می اندیشید تا اول تمام مشکلات فیلمنامه در ایران لیست می شد،سپس در برنامه های بعد به آنها پرداخته شده و در نهایت برای رفع مشکلات راهکار ارائه می شد.

همان گونه که گفته شد،دستمزد متعارف و متناسب با زحمتی کشیده شده حق فیلمنامه نویس است،اما آیا با بالا بردن دستمزدها مشکلات فیلمنامه حل می شود؟قطعا خیر.

برای رفع مشکلات فیلمنامه نویسی در ایران،باید ریشه ای با آن برخورد و معضلات را اصولی حل کرد تا یک بار برای همیشه،معضل فیلمنامه در ایران برطرف شود.



بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل را بدانند/ فلسطین باید به صاحبان اصلی آن بازگردد

شرایط نابسامان ارتش اسرائیل در ماه های اخیر / پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها چیست؟

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی! / ۵۴۰دقیقه آخر؟

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

خبری مهم برای متقاضیان خودروهای خارجی/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳/ به بازار فردا می توان امیدوار بود؟

آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران

عکس/ مالک استقلال در خانه کشتی رؤیت شد

افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور / نرخ جدید عوارض آزادراه ها

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی