بیش از اندازه قهوه ننوشید+ عوارض

یک متخصص تغذیه در خصوص عوارض مصرف بی رویه قهوه توضیحاتی را ارئه کرد.
کد خبر: ۱۹۹۸۰۰
تاریخ انتشار:۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴ - 28 May 2021
به گزارش روزپلاس، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه، بااشاره به اینکه یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف و محبوب دنیا قهوه است، بیان کرد: آنچه که باعث شادی در افراد پس از مصرف قهوه می‌شود  وجود ماده‌ای به نام کافئین است. کافئین عملکرد یک پیام رسان شیمیایی را مهار و به دنبال آن بی خوابی ایجاد می‌کند.

او  افزود: کافئین با کاهش زمان عکس العمل و افزایش توان تمرکز، هوشیاری را افزایش می‌دهد؛ البته این هوشیاری در بعضی مواقع مفید و گاهی منفی است. به عنوان مثال این هوشیاری می‌تواند برای انجام کار مهم یا ورزش مفید باشد اما برای افرادی که در زمان نامناسب مصرف کنند باعث اختلال در خواب و عوارض دیگر می‌شود.

این متخصص تغذیه بیان کرد: ارتباط کافئین با اضطراب به خصوص برای کسانی که زمینه‌های عصبی دارند شناخته شده است. این افراد اگر در مصرف قهوه زیاده روی کنند، افزایش اضطراب را در پی خواهد داشت؛ همچنین بیماران قلبی و افراد دارای اختلال اضطرابی باید نسبت به مصرف قهوه مراقبت کنند؛ چراکه کافئین می‌تواند اثرات دارو را از بین ببرد.

اولیایی گفت: مصرف قهوه در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث می‌شود کافئین موجود فشار خون را تشدید کند. با مصرف دو فنجان قهوه، دو تا سه ساعت بعد از مصرف مقدار فشار خون بالا خواهد رفت. در افرادی که در مصرف قهوه افراط می‌کنند احتمال خطرات قلبی می‌تواند تا چندین برابر بیشتر شود. همچنین برای افرادی که نقرس دارند؛ می‌تواند ریسک ابتلای مجدد یا تشدید آن را در پی داشته باشد.

او افزود: مصرف بی رویه قهوه برای افرادی که بی اختیاری ادرار دارند به خصوص در بین خانم‌ها توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد کافئین باعث تحریک سیستم گوارش می‌شود، بنابراین افرادی که اختلال گوارشی و معده، رفلاکس و سوزش معده دارند در مصرف قهوه دقت داشته باشند. کافئین باعث کاهش جذب آهن می‌شود، بنابراین افراد دارای سابقه کم خونی، قهوه را دو ساعت بعد از غذا مصرف کنند تا جذب آهن غذا به خوبی صورت بگیرد.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: کافئین باعث دفع آب و در نتیجه کم آبی سلول‌های بدن شود. در نتیجه نوشیدن زیاد قهوه به افزایش آب بدن کمک نمی‌کند. از جمله عوارض دیگر مصرف بی رویه قهوه می‌توان به حالت تهوع، سرگیجه، درد معده، عصبانیت، خواب پریشان، لرزش ماهیچه ها، بیقراری و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. نکته مهم این است که مصرف مداوم قهوه می‌تواند وابستگی را در افراد ایجاد کند؛ این افراد در صورتی که یک روز قهوه مصرف نکنند احتمال تجربه سردرد و عصبانیت وجود دارد.

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت اگر قهوه در مقادیر نرمال مصرف شود، برای سلامتی می‌تواند بسیار مفید عمل کند. برای ورزشکاران یک ساعت قبل از ورزش یک فنجان قهوه، می‌تواند موثر باشد. در افراد دارای اضافه وزن، مصرف نرمال قهوه می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند. مصرف یک یا نهایتا دو فنجان قهوه در طول روز بسیار مفید است همچنین بعد از ساعت ۴ بعدازظهر مصرف نکنید تا خواب شما دچار اختلال نشود.


بهداشت نیوز


سایر اخبار
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

چرایی افزایش تعرفه اینترنت و مهم ترین تعهد اپراتورهای ارتباطی

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر