دزفول شهری که زخم دید و سرخم نکرد

دزفول شهری که در طول جنگ به علت موشک باران شدید از سوی دشمن بعثی به بلد الصواریخ معروف شده بود، در طول جنگ ایستاد و در برابر دشمن مقاومت کرد.
کد خبر: ۱۹۹۴۳۶
تاریخ انتشار:۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹ - 25 May 2021

به گزارش روزپلاس، چهارم خرداد سالروز مقاومت مردم قهرمان دزفول در برابر موشک باران عراق در زمان دفاع مقدس، موجب شد این تاریخ به نام روز ملی مقاومت و پایداری در تقویم ثبت شود.

مردم شهید پرور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک‌های بی شمار بر پیکره شهر، همزمان بخش‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند و اراده رژیم بعثی در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزوهای دست نیافتنی متجاوزان مبدل کردند.

در این مدت با وجود موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم نشدند و هر هفته همراه رزمندگان به امامت آیت الله قاضی، نماز جمعه را در این شهر اقامه می‌کردند.

روز مقاومت و پایداری در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشک، دو هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری در این شهر تخریب شد.

دشمن بعثی ۲ لشکر از ۶ لشکری که برای حمله به خاک میهنمان آماده کرده بود، مأمور فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و درنهایت این استان را به تصرف خود درآورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح المبین وجود نداشت و مقدمه آزاد سازی خرمشهر فراهم نمی‌شد.

دزفول در مقاومت قهرمانانه‌اش دو هزار و ۶۱۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد که از این تعداد ۲۵۰ شهید از سه روز تا ۱۰ سال داشتند. به پاس مقاومت عزتمندانه این شهر در سال ۱۳۶۵، دولت دزفول را به عنوان شهر نمونه معرفی کرد و لوح زرین آن در یکی از میدان‌های شهر نصب شد.

روز مقاومت و پایداری امام خمینی (ره) در پنجم اردیبهشت سال ۶۲ در پیامی به مردم دزفول فرمودند: شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام ادا کردید.

دزفول شهری که زخم دید و سرخم نکرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور در خصوص مقاومت و پایداری مردم دزفول در دوران دفاع مقدس فرمودند: «اینکه مرحوم قاضی در دزفول ماند و موجب شد که مردم در دزفول بمانند و با این همه موشکی که به دزفول زدند، دزفول تخلیه نشود، راز آن اینجا است، چون اگر دزفول از سکنه خالی می‌شد، گرفتن آن آسان بود».

مادران دزفولی

محمد حسین درچین نویسنده، گوینده، تهیه کننده و گزارشگر رادیو دزفول است. وی در خصوص روزهای مقاومت در دزفول می‌گوید: یکی از شهرهایی که از همان ابتدای جنگ مورد تهاجم گسترده و وسیع جنگنده‌های عراقی و حملات موشکی و توپ‌های دوربرد ارتش بعث عراق قرار گرفت، شهرستان دزفول بود.

وی می‌افزاید: مادران دزفولی با افتخار فرزندان خود را راهی جبهه می‌کردند و خود سنگر شهر را حفظ می‌کردند و زمانی که یکی از فرزندشان شهید می‌شد باز هم فرزندان دیگر خود را راهی میدان جنگ می‌کردند.

به گفته درچین، در طول هشت سال دفاع مقدس، یعنی از ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ تا پایان جنگ تعداد ۱۷۶ موشک فراگ هفت و اسکاد B به دزفول شلیک شد، ضمن اینکه در این مدت پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نیز به پیکر این شهرستان اصابت کرد.

این جانباز دفاع مقدس عنوان می‌کند: در اینجا باید به سخن سردار سرلشگر شهید حاج احمد سوداگر اشاره کرده که همیشه می‌گفت: «دزفول به تنهایی در هشت سال دفاع مقدس به اندازه یک لشگر نیروی رزمنده در جبهه‌های حق علیه باطل داشته است».

وی به نقش مرحوم آیت الله قاضی نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه وقت دزفول اشاره می‌کند و می‌گوید: آیت الله قاضی یکی از نمادهای مقاومت این شهر است و رادیو دزفول یکی از یادگارهای این شخصیت است که سهم به سزایی در روحیه دادن به مردم و پشتیبانی از نیروهای دلاور و تقویت جبهه‌ها داشت.

درچین، مقاومت مردم دزفول در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شجاعانه می‌داند و می‌گوید: در مقابل هجوم بی‌رحمانه دشمن با وجود زخم‌های فراوان ایستادگی کردند و در طول هشت سال دفاع مقدس، دزفول توانست دو هزار و ۶۰۰ شهید، ۱۴۷ مفقود الاثر، ۴۵۲ آزاده و چهار هزار جانباز را به کشور تقدیم کند.

زخم دید ولی سر خم نکرد

استاندار خوزستان نیز در پیامی فرا رسیدن روز چهارم خرداد، روز ملی مقاومت و پایداری، روز دزفول نوشت: چهارم خرداد روز پاسداشت شهری است که زخم دید، ولی سر خم نکرد. موشک باران شد، ولی تسلیم نگردید. بغض کرد، ولی نگذاشت اشکش را دشمن ببیند و دشمن شاد شود.

دزفول شهری که زخم دید و سرخم نکرد

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: چهارم خرداد روز گرامیداشت مقام و جایگاه دو هزار و ۶۰۰ شهیدی است که یا با اصابت ۱۷۶ موشک و صدها راکت و توپ از دزفول تا خدا پرگشوند و یا در رد تن به تن در جبهه‌های نبرد، به شهادت رسیدند.

استاندار خوزستان در این پیام ادامه داد: چهارم خرداد روز تعظیم در مقابل زنان غیوری است که در جبهه، پشت جبهه، خانه، محل کار، مسجد، بسیج، بیمارستان و در همه جا و همه صحنه‌ها، حضور داشتند. مادرانی که در مسجد برای رزمندگان دستکش و شال و لباس می‌دوختند و کلوچه و غذا آماده می‌کردند، در خانه شهید پرورش می‌دادند، همسرانشان را برای حضور در جبهه بدرقه می‌کردند و در حالی که در تنگنای اقتصادی بودند، اما باز هم صبورانه در شهر مقاومت می‌کردند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه چهارم خرداد روز اسوه هاست. کودکان دزفول، نوجوانانی که با مشقت درس می‌خواندند و در فرصت مناسب دست در شناسنامه می‌بردند و به جبهه می‌رفتند و گاه هرگز بر نمی‌گشتند، بیان کرد: چهارم خرداد روز کوچه‌های مقاوم دزفول، روز مساجد و جلسات قرائت قرآن، روز بیمارستان افشار و یا زهرا، روز سپاه دزفول، روز پادگان و پایگاه دزفول است.

استاندار خوزستان نوشت: چهارم خرداد روز امام جمعه‌ای است که با وجود کهولت سن و بیماری هیچ گاه، شهرش دزفول را خالی نگذاشت و هرگز از شهر بیرون نرفت.

بلد الصواریخ

دزفول چه از سوی ایرانی‌ها «شهر هزار موشک» نام بگیرد یا چه از سوی عراقی‌ها به نام «بلد الصواریخ» نامگذاری شود، مهم نیست؛ مهم این است که مقاومت با گوشت و پوست ایرانی‌ها عجین شده است.

دزفول شهری که زخم دید و سرخم نکرد

مقاومت درسی است که ایرانی‌ها همیشه برای مردم دنیا به یادگار گذشته‌اند، چه آن روز که دشمن با آن تجهیزات بی نظیرش هوس تصرف چند ساعته خرمشهر را داشت و با مقاومت غافلگیر کننده جوانان خرمشهری آن هم با چوب و چماق و برنو مواجه شد و جوخه جنگیش از کار افتاد تا آن زمان که دزفول از سوی دشمن به جرم قرار گرفتن در کنار پایگاه شکاری، روزانه موشک باران می‌شد و مردم دزفول شهر را ترک نکردند، ایرانی‌ها همیشه مقاومت در برابر دشمن را فراموش نمی‌کنند.

این دشمن چه دشمنی به نام صدام و حسین و حزب بعث ظالم باشد که جنگ را علنی می‌کند و با موشک به جان مردم بی دفاع می‌افتد و چه دشمنی به نام آمریکا باشد که رئیس جمهور آن با اعزام ناو و نیرو به خلیج فارس قصد دارند دل ملت را خالی کنند، فرقی نمی‌کند؛ مهم این است که این مردم پای این انقلاب ایستاده‌اند و اصول درس مقاومت را از برند.

به آنها که این روزها ملت ایران را تهدید می‌کنند توصیه می‌شود بروند و درس مقاومت و ایستادگی مردم دزفول را در طول هشت دفاع مقدس را به عنوان نمونه‌ای از مقاومت ملت ایران بخوانند تا بدانند ایرانی‌ها شجاع‌تر و مقاومت تر از آن هستند که اسیر تهدید دشمن متجاوز بشوند و با این ملت باید با زبان تکریم و نه تهدید سخن گفت.


مهر


بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل را بدانند/ فلسطین باید به صاحبان اصلی آن بازگردد

شرایط نابسامان ارتش اسرائیل در ماه های اخیر / پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها چیست؟

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد / جدول قیمت ها

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی! / ۵۴۰دقیقه آخر؟

خبری مهم برای متقاضیان خودروهای خارجی/ زمان دقیق عرضه خودروهای برقی اعلام شد + جزییات

کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند

افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور / نرخ جدید عوارض آزادراه ها

آبی پوشان پایتخت به دنبال تثبیت صدرنشینی در تبریز/ نبرد اوسمار و مورایس در ال کلاسیکوی ایران

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳/ به بازار فردا می توان امیدوار بود؟

هواشناسی برای کل کشور هشدار صادر کرد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

مالک جدید استقلال نام این باشگاه را تغییر داد!

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی