آیا بهبودیافتگان هم نیاز به واکسن کرونا دارند؟

"نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی اعلام کرده است که هشت درصد از مردم آمریکا پس از دریافت نوبت نخست واکسن کرونا، تزریق نوبت دوم را ضروری نمی‌بینند و با توجه به نرخ افرادی که در آمریکا واکسینه شده‌اند، این تعداد حدود پنج میلیون نفر از شهروندان آن کشور را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۹۷۱۷۴
تاریخ انتشار:۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸ - 05 May 2021
به گزارش روزپلاس؛ "نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی اعلام کرده است که هشت درصد از مردم آمریکا پس از دریافت نوبت نخست واکسن کرونا، تزریق نوبت دوم را ضروری نمی‌بینند و با توجه به نرخ افرادی که در آمریکا واکسینه شده‌اند، این تعداد حدود پنج میلیون نفر از شهروندان آن کشور را شامل می‌شود.

آمار یاد شده از سوی مسئولان اداره بهداشت و درمان آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. آنجلا رسموسن، ویروس‌شناس و از متخصصان سازمان واکسیناسیون و بیماری‌های عفونی در دانشگاه "ساسکاچوانِ" کانادا معتقد است که سر باز زدن از نوبت دوم تزریق واکسن کرونا می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد.

آیا بهبودیافتگان هم نیاز به واکسن کرونا دارند؟

به باور او، برخی از مردم از تاثیرات جانبی این واکسن‌ها هراس دارند و برخی دیگر به دلایل پزشکی و سلامتی از پذیرش نوبت تزریق دوم واکسن کرونا خودداری می‌کنند.

اما وی معتقد است بخش اعظم کسانی که حاضر به دریافت نوبت دوم واکسن کرونا نمی‌شوند، کسانی هستند که به خطا گمان می‌کنند یک بار دریافت واکسن کرونا برای محافظت آن‌ها در برابر این ویروس کفایت می‌کند.

دلایل دیگری را نیز شاید بتوان برشمرد. به عنوان نمونه ممکن است که مرکز واکسیناسیون مربوطه، واکسن مورد نظر این دسته از افراد را در اختیار نداشته باشد یا ممکن است که کارفرما به این افراد اجازه ترک محل کار برای دریافت واکسن کرونا را ندهد.

به‌هر روی پرسش اصلی این است: کسانی که تنها یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند، تا چه حد در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ایمن هستند؟

آیا یک نوبت واکسن کافی است؟

در مورد واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، کارشناسان بر این باورند که تزریق نوبت دوم الزامی است. تنها از این طریق، بدن انسان می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در برابر این ویروس از خود محافظت کند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌اند در برابر این ویروس از ایمنی برخوردارند اما روشن نیست که ایمن بودن بدن این دسته از افراد تا چه زمانی به قوت خود باقی است.

در این رابطه دو تحقیق صورت گرفته است. یکی از سوی اداره آمار ملی بریتانیا و دیگری از سوی دانشگاه آکسفورد. هر دو تحقیق به وضوح نشان داده‌اند که تنها کسانی که هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند از سطح بالایی از پادتن در بدن خود در برابر این ویروس برخوردار می‌شوند.

کوئن پاولز، یکی از نویسندگان این پژوهش و از دانشمندان موسسه نوفیلد در زمینه سلامت مردم در دانشگاه آکسفورد در مصاحبه با دویچه وله گفته است که افراد پس از دریافت نوبت دوم واکسن کرونا برای مدت طولانی‌تری در برابر این ویروس ایمن خواهند بود.

او می‌گوید: در مورد کرونا نیز همچون سایر بیماری‌های عفونی، افراد پس از دریافت واکسن از ایمنی بالایی در برابر آن ویروس برخوردار می‌شوند اما سطح ایمنی بدن این افراد به مرور زمان کاهش می‌یابد.

پاولز گفته است که پادتن ایجاد شده در اثر دریافت نوبت نخست واکسن کرونا خیلی سریع عمل می‌کند. اما تنها پس از نوبت دوم واکسیناسیون است که بدن انسان برای مدتی طولانی‌تر در برابر این ویروس از خود دفاع می‌کند.

به باور او، اهمیت دریافت نوبت دوم واکسن کرونا به خصوص در مورد افراد سالمند بیش از سایر رده‌های سنی است. همچنین گفته می‌شود که برخی از کسانی که نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در اثر ابتلا به این ویروس نیازمند مراقبت‌های پزشکی اضطراری و دستگاه تنفس شده‌اند.

همچنین کسانی که یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

مایکل وارنر، پزشک بیمارستانی در تورنتو اخیرا در یک پست توییتری نوشته است: کسی که کاملا واکسینه نشده باشد، واکسینه نشده است.

الزام واکسیناسیون برای بهبودیافتگان کووید-۱۹

وضعیت در مورد کسانی که از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شفا یافته‌اند با سایر افراد تفاوت می‌کند. کمیسیون واکسیناسیون آلمان توصیه کرده است که این دسته از افراد شش ماه پس از کسب بهبودی از این بیماری باید یک بار واکسینه شوند.

انستیتو روبرت کخ بر این باور است که واکسیناسیون این افراد نیز می‌تواند بر توان ایمنی آن‌ها نسبت به ابتلای مجدد بیافزاید.

نتایج پژوهشی که توسط مرکز پزشکی سدارز-سینایی در لس آنجلس روی ۲۶۰ نفر صورت گرفته نشان می‌دهد کسانی که سلامت خود را پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به دست آورده‌اند با دریافت یک نوبت واکسن بایون‌تک-فایزر از همان سطح ایمنی برخوردار می‌شوند که افرادی که دوبار واکسینه شده‌اند.

جاناتان براون، یکی از کسانی که در این پژوهش مشارکت داشته گفته است که تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا به این دسته از افراد عملا باعث آن می‌شود که واکسن بیشتری برای تزریق به دیگر شهروندان در دسترس باشد و همین امر می‌تواند امر مقابله با شیوع ویروس کرونا را شتاب بیشتری ببخشد.

تحقیقات صورت گرفته در موسسه "ایمنی‌شناسی پن" واقع در دانشگاه پنسیلوانیا نیز به نتیجه مشابهی رسیده است. کارشناسان این موسسه به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق واکسن حاوی mRNA (آران‌ای‌پیام‌رسان) می‌تواند تولید کافی پادتن در این دسته از افراد را در پی داشته باشد.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

به تخلفات پیام‌رسان‌های داخلی رسیدگی می‌شود/ جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی و چای دبش/ آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل

بلینکن مدعی شد: توافق امنیتی عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است/ قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته این اتفاق رخ دهد

نفتکش آمریکایی «Niovi» و کشتی «MSC Aries» متعلق به رژیم صهیونیستی در یک قاب/ اعتماد به نفس ایران در تسلط بر دریا

پشت پرده برخورد پلیس آمریکا با معترضان‌/ آیپک؛ اتاق فرمان سرکوب بیداری دانشجویی

آیا رژیم صهیونیستی به رفح حمله می‌کند؟

فوتوشاپ کار نابلد و گاف‌ بی‌بی‌سی درخصوص پرونده نیکا شاکرمی/ آب قطعه!

قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم جام حذفی ایران

چرا سفر بلینکن به ریاض نمی‌تواند آرزو‌های آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی را برآورده کند؟/ قفل عادی‌سازی!

واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه

عکس‌/ استوری مشکوک بیرانوند در آستانه بازی با سپاهان

اختیارات «خطیر» در استقلال محدود شد/ نماینده هلدینگ همه کاره شد

خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

قانون مالیات بر عایدی سرمایه تغییرات گسترده ای داشته و صرفا اصلاح ایرادات شورای نگهبان نبوده/ این قانون برای کسانی است که می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند

ستاره استقلال مشاور املاک خانه شد!

کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود

الحوثی: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌های غزه را به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل کرده است

علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟

۲۴میلیارد دلار دولتی برای ۱۰۰وارد کننده عمده/ رانت ۴میلیارد دلاری مونتاژکاران خودرو چینی/ اختصاص ۷۰۰میلیون دلار به داریا همراه واردکننده تلفن همراه از چین/ بانک مرکزی تامین ارز را انجام داد، چرا قیمت ها ثابت نمی ماند؟ + لیست

ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد

موضع جدید عربستان در رابطه با جنگ اسرائیل و غزه

پيام واضح ايران به جهان/ سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد

چرا فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود؟

پایان دوران مدارا با قاره سبز/ اروپاییان خواستار بازگشت یکطرفه و کامل ایران به توافق هسته‌ای هستند!

۹ محصول ایران خودرو ارزان شدند

محمدصادقی بازیگر فراری: تعریف جنسیتی مشخصی ندارم/ بدونِ هویتِ جنسی

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

زمانی برای تسویه حساب های قدیمی با اردن

مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

عربستان خواستار تصویب قطعنامه ای علیه اسرائیل در شورای امنیت شد

واکنش وزیر ارتباطات به محدودیت‌های جدید اینترنت

وقتی مزخرفات کارشناس اسرائیلی درباره ایران و ربع پهلوی تحلیلگر آمریکایی را به قهقهه و واکنش واداشت!

دلیل علمی تغییر ناگهانی احساسمان به یک فرد در ابتدای رابطه؛ از جذابیت اولیه تا انزجار

راهکار تقویت ذهن کودکان؛ والدین چه نقشی دارند؟

عاملان حمله تروریستی چابهار از افسران سرویس های آمریکایی و اسرائیلی ها جدا نیستند/ کشوری که تروریست‌ها از خاک آن حمله را آعاز کردند باید پاسخگو باشد

هوش هیجانی چیست و چه اهمیتی دارد؟ مولفه ها، نشانه ها و تقویت EQ

واکنش صدر اعظم آلمان بر پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران

موضع‌گیری درخصوص آیفون‌ ممنوعه و سکوت درباره موبایل مسافری

جا زدن پل‌های شناور به جای سامانه پدافندی/ احمق و احمق‌تر! / دروغ شاخدار به روایت تصویر

بررسی سرمایه گذاری های اخیر مهدی فضلی/ خیز گلرنگ برای حذف اسنپ، دیجی‌کالا و فیلیمو؟/ جنگ قدرت در اکوسیستم استارتاپی